Uheldsvanger landingsbane havde regnvandsproblemer

Flyulykken tirsdag aften, der kostede mindst 200 døde, både passagerer og beboere i den omliggende storby, skete under et meget kraftigt regnskyl. Vejret og reparationsarbejde, som har stået på i månedsvis, kan have været afgørende for ulykken.

Vidner fortæller, at det landende fly kørte ned ad landingsbanen med så stor fart, at de troede, det ville lette igen. Derpå fortsatte flyet ud over banens afslutning og krydsede befærdede gader i den travleste myldretid, indtil det til sidst eksploderede i et ildhav, skriver CNN.

Lufthavnen Congonhas Airport i Sao Paolo er Brasiliens travleste, og trafikken er øget støt igennem flere år. Og det er problematisk, skriver CNN. For landingsbanen ligger ikke i storbyens udkant, men inde midt i byen. Desuden er landingsbanen berygtet for at være meget kort og ofte regnvåd og glat.

Utilstrækkelig afvanding

Et system af grøfter til at aflede regnvand er blevet påbegyndt, men ikke færdiggjort.

Meget tyder derfor på, at den utilstrækkelige afvanding har medført aquaplanning, der har forhindret flyet i at bremse effektivt på den korte landingsbane.

Lufthavnen er oprindelig bygget til afvikling af den travle indenrigs pendlertrafik.

Omgjorde forbud

Den brasilianske højesteret afgjorde i februar, at det var for farligt at modtage international flytrafik med tunge fly. Afgørelse blev omgjort ved en appel ifølge nyhedsbureauet AP.

Appellens begrundelse var, at forbuddet var skadeligt for lufthavnens forretning.

En journalist fra det engelske blad Times afdeling i Sao Paolo, Tom Hennigan, siger til CNN, at lufthavnens største landingsbane for nylig var under reparation i flere uger på grund af regnvandsproblemer.

Se beliggenheden i Googleearth:
Koordinaterne til Gongonhas Airport er:
Latitude: 23°37'37.82"S
Longitude: 46°39'17.01"W

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Her er et eksempel at blive klog af nu, hvor klimaforandringerne medfører hæftig nedbør. Hvor stor en akut nebørsmængde vil kunne give en farlig situation for et tungt lastet fly i Kastrup? Kan prof Mogens Henze på DTU indregne dette eksempel i ATV projektet de intelligente kloakker. Hvilke nedbørsmængder er der brugt som forudsætning for en effektiv afstrømning af de mange kvadratmeter landingsbaner i Kastrup. Selvfølgelig er nedbørsmængden langt større i Sao Paulo, men vi har jo masser af ulykker på landevejene på grund af aquaplanning. mvh Torben Sønnichsen www.bioliving.dk

  • 0
  • 0

Det er rent pjat at bringe klimaet ind i denne sag. Flyet i Sao Paulo gled fa banen, fordi den var nyasfalteret, og der ikke var fræst de riller til afledning af regnvandet. Lufthavnen ville have gjort det, men flyselskaberne fik nedlagt forbud ved retten, da lukningen af banen ville betyde økonomisk tab for dem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten