Uheldsramt rumsonde har mistet tre ud af fire motorer

Den uheldsplagede japanske rumsonde Hayabusa, der halter hjem mod Jorden efter et måske mislykket forsøg på at hente prøver fra asteroiden Itokawa i 2005, er blevet ramt af et nyt uheld.

I sidste uge svigtede den tredje af rumsondens fire ionmotorer, oplyser den japanske rumfartsorganisaiton Jaxa. To andre ionmotorer er allerede gået i stykker.

Svigtet i ionmotor D skyldes en pludselig effektspids. En lignende fejl fik en af de andre motorer til at svigte i 2007.

Den fjerde og sidste ionmotor, C, er allerede lukket ned efter tegn på, at den måske også kunne blive udsat for samme fejl.

Jaxas teknikere er nu i gang med at undersøge, om den sidste motor kan køre i længere tid.

Hayabusas ionmotorer benytter xenongas som brændstof, hvor den ioniserede gas sprøjtes ud med høj hastighed for at skabe fremdrift.
Ionmotorer er mere effektive end konventionelle raketmotorer, da de benytter mindre brændstof og kan køre kontinuerligt i tusindvis af timer. I alt har ionmotorerne på Hayabusa kørt i over 40.000 timer siden opsendelsen i maj 2003.

Den ionmotor, som svigtede i sidste uge, har kørt siden februar for at ændre den 430 kg tunge rumsondes bane, så den kan nå fem til Jorden i juni 2010. Her skal den frigive en landingskapsel, som måske medbringer prøver fra asteroiden Itokawa.

Minirobot drev væk i rummet

Hayabusa-rumsonden været plaget af mange uheld. Efter opsendelsen i 2003 satte den efter en forbiflyvning af Jorden kursen mod asteroiden Itokawa. Det lykkedes at tage 1.600 billeder den kartoffelformede asteroide, som er 600 meter lang og 270 meter bred.

Et forsøg på at landsætte minirobotten Minerva på asteroiden i november 2005 mislykkedes. I stedet drev robotten væk i rummet.

Efterfølgende fløj Hayabusa to gange ned på Itokawas overflade i forsøget på at indsamle prøver. Men om det faktisk lykkedes, ved Jaxa, først, hvis sonden overhovedet når hjem.

I slutningen af 2007 mistede man kontrollen med satellitten i tre måneder, men fik dog etableret kontakten igen.

Jaxa har tidligere meddelt, at Hayabusa behøvede en acceleration på omkring 1.450 kilometer i timen for at nå Jorden. Ionmotor D skulle have forsat sin affyring indtil marts næste år, hvorefter rumsonden ville begynde at gide mod Jorden. Jaxa er i gang med at evaluere konsekvenserne af sidste uges fejl.

Dokumentation

Den japanske rumfartsorganisation Jaxa om Hayabusa

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dengang jeg arbejdede med "Neutral Injectors" kunne de typisk køre nogle hundrede timer før de var brændt ud og skulle skilles ad og bygges igen - ganske vist med 16 MW beams, men alligevel.

Der er alle mulige problemer med ting der falder af og kortslutter ion-kilden (som man dog kan redde ved at slukke for strømmen kort tid nok til at "lysbuen" går ud og gassen derinde stadigvæk er varm sp man kan tænde beamet igen) en temmelig exponentiel strøm/spændings kurve og højspænding.

Det er nogle meget indviklede problemer som de Japanske ingeniører tydeligvis har løst.

I sin tid plejede "døden" at skyldes flager af nikkel der faldt af (sandsynligvis) fordi brintioner (brændstoffet) blev hamret ind i kobberet under nikkel-pletteringen hvilket gjorde metallet skørt. Jeg går ud fra Japanerne ikke brugte glødetråde i deres motor.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten