Ugens debattør: Rødt lys for biltrafikken
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debattør: Rødt lys for biltrafikken

Ugens debattør er cykelentusiast, og det er netop denne entusiasme, som gør, at han flittigt deltager i debatten på ing.dk. Her kan han nemlig debattere med andre om blandt andet landets trafikproblemer.

Til daglig forsker Bjarke Dalslet på nanotech på DTU, hvor han arbejder med udvikling af biomagnetiske sensorer til detektion af influenza og andre sygdomme. En hverdag han selv beskriver som meningsfuld og spændende - ikke mindst takket været alle de engagerede studerende, der er tilknyttet gruppen og som leverer en flot indsats.

Hvorfor deltager du i debatten på ing.dk?

Min store interesse er trafikspørgsmålet, hvilket også hænger sammen med min cykelentusiasme. Det handler de fleste af mine indlæg på ing.dk's debatforum vist også om. Jeg er meget ked af stigningen i biltrafikken og den trængsel og forurening, som følger med i byområderne til gene for såvel bilister som andre trafikanter.

Derudover er jeg nok også meget dårlig til at lade misforståelser fra enten journalister eller andre debattører stå ubesvarede hen - specielt inden for mit eget fagområde. Jeg undskylder gerne for eventuelt kværulanteri!

Hvad har du f.eks. lært af andre debattørers indlæg?

Ingeniørens debatforum er specielt interessant fordi mange kommentarer er skrevet af folk, der rent faktisk arbejder med de emner, de kommenterer. Det betyder også, at man gennem kommentarerne får påpeget problematikker, man ellers ikke ville kende til.

Jeg har blandt andet lært, at det ikke er et problem at lave nok vedvarende energi. Den teknologiske udfordring er derimod at lagre energien, til når der er brug for den.

Hvilke artikler har affødt den mest interessante debat i den seneste uge?

"Husejere fredes for isolering". En tråd jeg faktisk ikke selv har deltaget i, men den er et godt eksempel på, at der dukker både fagfolk og ikke-fagfolk op i en debatten.

Hvad er din yndlingsblog på ing.dk?

Seiersen Science. Mest fordi han skriver om ting inden for mit eget felt, og fordi han har en god og sober måde at skrive på.

Hvad laver du, når du ikke deltager i debatten på ing.dk?

Når jeg ikke lige er på debatten eller arbejder, bruger jeg en del tid på mastersvømning, at spille brætspil med min søde kæreste, og på at køre på min cykel, der er mit foretrukne transportmiddel.

Hvad ville du helst læse på ing.dk i morgen?

Nu er der endelig blevet gjort noget for at bremse væksten i biltrafikken. Det kunne f.eks. være, at man havde besluttet sig for en ydre ringbane i København, en klækkelig forhøjelse af benzinafgifterne eller måske en national satsning på cykeltrafikken som værn mod trængsel, forurening og ikke mindst fedmeepidemien.

Nedenfor er links til de debatindlæg, som Bjarke Dalslet har bidraget med i den seneste uge.

Dokumentation

Hvad blev der er af den brintpille?
4WD er bare yt!
Skader fra vindmøller
Vognmænd: Miljøzone i København fører til trafikkaos
Husejere fredes for isolering byggebloggen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi er jo en del, som kun har cykel , bus og tog til den daglge transport. Så lever vi med: lysreguleringer indrettet for biler, elendige cykelstativer, mindre kapacitet til bagage, vejrlig, dårlge busforbindelser mm.
Så er det jo, at man går og drømmer lidt om en cykel med kabine til at låse af, med indbyggede cykellygter og et godt bagagerum, og andre fordele, der er ved at være bilist - til en rimelig pris.

  • 0
  • 0

"Nu er der endelig blevet gjort noget for at bremse væksten i biltrafikken"

Selv har jeg fire cykler og elsker at cykle, men en cykel kan altså ikke erstatte bilen for rigtig mange mennesker.

Er det et mål i sig selv at bremse biltrafikken? hvis ja!, hvorfor, hvor og hvor meget?

Biler er heller ikke bare biler, der findes store og små, larmende og støjsvage, forurenende og forurenings frie, fossile og elbiler.....er det alle biler over en kam du vil delvis til livs?

Hvad skal erstatte bilen for alle de mennesker hvor hverken det offentlige eller cyklen kan løse deres transport behov?

  • 0
  • 0

Kære Lillian

Det er en rigtig fin drøm du går rundt med der. Jeg har selv drømt lidt i samme retning.

Bud- og ladcyklerne har udviklet sig så meget som de har gjort (christianiacyklen, jernhesten, kabinerne osv.), og der findes flere oplagte muligheder for at sætte en lille el-hjælpemotor på (til modvind og bakker). Det må da siges at være et oplagt alternativ til bilen - i hvert fald i byerne!

Desværre er der ikke gunstige nok vej-forhold til at udviklingen kan gå i denne retning - ikke med den prioritering af bilparken som vi har i dag. Det er de færreste steder at en christianiacykel kan overhale en anden - og med de ringe parkeringsmuligheder du også nævner samt de uoplagte busforbindelser, hjælper det åbenbart ikke meget at det er en meget sundere, billigere og langt mere bæredygtig løsning end bilen...

flere cykler og langt mindre bilpark (flere delebiler) tak.
Go kamp Bjarke : )

De venligste hilsner
Tobias

  • 0
  • 0

Det med delebilerne er også godt! Men jeg - og mange andre har hverken kørekort eller bil, og nogle kan ikke en gang køre på en alm. tohjulet cykel. De er afhænige af at blive transporteret med vanskeligt organiserbare handikap-ordninger, hvor mange kunne komme langt med en 3-hlulet kabinecykel.
Bud- og ladcykler løser en del af problemet, men desværre er de ikke beregnet på at løse problemer som vindmodstand og regn. Kabinecyklen er for længst opfundet, og den sælges endda mest i udlandet. Der findes flere variationer både her og i udlandet, hvem vil - og har mulighed for at - påtage sig den lovende opgave at gøre et sådant transportmiddel tilgængeligt og attraktivt for både svage og stærke trafikanter?

  • 0
  • 0