Ugens debattør: Lad el- og hybridbiler slippe for afgift
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debattør: Lad el- og hybridbiler slippe for afgift

Ugens debattør, Holger Skjerning, har været lektor i fysik og energi på DTU indtil sommeren 2006, hvor han gik på pension. Det er også de to emner, der optager ham mest, når han kaster sig ud i debatten på ing.dk, hvilket han gør rigtig ofte.

Ud over at være en flittig debattør er han aktiv i foreningen REO (reel energi oplysning) og har været det siden 1977.

Hvorfor deltager du i debatten på ing.dk?

Fordi den er spændende. Og den er blevet bedre de seneste måneder. Min eneste bekymring er, at hvis man som jeg gerne vil fremme folks (og ikke mindst vore politikeres) viden om energi- og miljøproblemerne, så er det nok mere effektivt at bruge tiden på dagblade og tidsskrifter, som - endnu - har langt flere læsere.

Hvad har du f.eks. lært af andre debattørers indlæg?

Jeg har fået opfrisket argumenter, både hvad angår satellitbaner, energiplanen, el- og hybridbiler, vindkraft og møllehavarier, varmepumper, biomasse, brændeovne, kernekraft, CO2-deponering og sidst togskinne-samlinger.

Hvilke artikler har affødt den mest interessante debat i den seneste uge?

Debatten om hurtig udbredelse af el- og hybridbiler. Trafiksektoren er den vanskeligste at omlægge fra olie, benzin og diesel til CO2-frit brændstof, og det har længe været problembarnet i klimadebatten. Det mest realistiske for bilers vedkommende er overgang til el-drift, og her kan hybridbilen danne naturlig overgang til rene el-biler.

På ing.dk har vi diskuteret disse bilers ydeevne, pris og udbredelse. Også afgiftspolitikken (hel eller delvis fritagelse for afgifter) er drøftet så grundigt, at man kunne håbe, at visse politikere læser med! Jeg går ind for, at både el- og hybridbiler slipper for afgift i en lang forsøgsperiode.

Hvad er din yndlingsblog på ing.dk?

Jeg tager udgangspunkt i nyhederne i nyhedsbrevet og læser i mindre grad blogs.

Hvad laver du, når du ikke deltager i debatten på ing.dk?

Jeg bruger meget tid på debatindlæg - især i dagbladene, men også gennem foredrag og foreningsaktivitet. Og så har jeg også et stort hus, der er selvbygget med mange energispare-systemer, og det kræver en del tid: To varmepumper, varmegenvinding, brændeovn m.v. Vi fælder også selv træer til brænde - og ikke mindst ombygger, genbruger og reparerer alt selv.

Hvad ville du helst læse på ing.dk i morgen?

Efter at have studeret IDA's "Energiplan 2030", som (groft sagt) ikke er realistisk, men over-optimistisk, ville jeg helst læse, at man nu udarbejder en relistisk handlingsplan for dansk energi- og miljøpolitik frem til 2030. Rapporten citeres og misbruges ofte, så alt for mange tror, den er "ingeniørmæssigt velbegrundet".

Nedenfor er links til de debatindlæg, som Holger Skjerning har bidraget med i den seneste uge.

Dokumentation

Ugens ekspert-spørgsmål: Hvorfor har man afskaffet mellemrummet mellem togskinnerne?
Vindmølleejere: Møllerne bør gennemgås to gange om året
Milliard-regning for Norges største CO2-rensning
Energiaftale: Bilerne får lov til at ose videre
Eksperter om Danmarks energiplan: Urealistisk at nå så hurtigt
Storm flåede tag af kollegium
linkForskere opdager ny rolle for bakterier: De danner sne
Endnu et kraftværk klods op ad Dongs tyske kul-satsning
Ny undersøgelse: Statens klima-projekter reducerer ikke CO2-udslip
DTU lægger låg på bortvisning af biobrændstof-professor
Mammut-batterier skal gemme vindmøllestrømmen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har folk overvejet det ekstra skade der er på miljøet, når man favorisere løsninger af meget høj teknologisk kompleksitet? Synes der er for lidt fokus på toxiner og andet skadeligt ift. CO2. Tænk på hvor relativt kompleks en hybrid bil er og hvor meget det forurener at lave sådan en.

  • 0
  • 0

Hej Holger :-)

ATOMKRAFT:

Det var utroligt spændende for mig at læse lidt om dig.

Jeg har et spørgsmål: Sad du engang og diskuterede atomkraft med Svend Auken i TV, hvor han blev lidt sur, fordi du tit sagde "korrekt" til de ting, som han sagde?

Under alle omstændigheder kan jeg se, at du er med i REO, som vist står for Reel Energi Oplysning.

Jeg var derimod tilhænger af OVE og OOA. OVE går jo ind for vedvarende energi. Og så vidt min senile hjerne husker, går/gik OOA vist ind for et "nej tak" til atomkkraft.

Men p.g.a. snakken om den forøgede drivhus-effekt, er jeg - som privatperson - ikke længere modstander af atomkraft.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler

Projekt Trafiksikkerhed (og Projekt Smørhul)

Min prøveballon: http://ing.dk/debat/101083

Opfinder: www.daffo.dk

Trafiksikkerhed: www.euroncap.com Med hensyn til point i EuroNCAP skal man vide, at man IKKE kan sammenligne en lille bils antal stjerner med en stor bils antal. En 375-425 cm lang bil kan laves mere sikker end en bil på under 350 cm.
  • 0
  • 0

Hej igen.

A. EL- og HYBRIDBILER:

Som du ved, Holger, vil jeg give dig ret i, at emnet om rene el-biler, Toyota Prius Hybrid og "hybrid plugin" er langt mere nuanceret end det, som jeg skrev i mine første indlæg.

Producenter vil ikke kunne levere et ubegrænset antal af Toyota Prius og lignende hybridbiler på nuværende tidspunkt. Og rene elbiler er jo endnu ikke modne nok til at blive "masseproduceret".

Derfor har du ret i, at en eventuel afgifts-fritagelse ikke vil være så dramatisk, som jeg sagde i de første indlæg.

Men jeg er imod en 10-årig lang total afgifts-fritagelse på elbiler. Der er nemlig stor usikkerhed m.h.t. at spå om fremtiden. Derfor kan man regulere det hen af vejen og lægge nogle afgifter på rene el-biler.

M.h.t. Toyota Prius Hybrid og lignende hybrid-biler mener jeg, at de bør betale afgifter. De bør blot få en afgiftslettelse på 3.000-10.000 kr for hver kilometer, de kører over 16 km/liter benzin og 18 km/liter diesel. (Se min prøveballon med linket nederst).

Du skriver. "Jeg går ind for, at både el- og hybridbiler slipper for afgift i en lang forsøgsperiode".

Mine spørgsmål til dig, Holger, er derfor:

A. Hvor lang er denne forsøgsperiode? Hvor mange år af gangen mener du, at den totale afgiftsfritagelse på rene elbiler og hybridbiler bør være?

Du har vist tidligere sagt, at man kan regulere det hen af vejen. Så hvor langt hen af vejen skal man gå, førend du vil skifte fra total afgiftsfritagelse til regulering? 5 år? 10 år?

B. Når du taler om hybrid-biler ,taler du så om Toyota Prius Hybrid og lignende biler? Eller taler du om "hybrid plugin", som kan oplades med el?

B. VUGGE TIL KRUKKE/GRAV:

Peter Olesen kommer med en spændende pointe.

Hvis man ser på en livscyklus-anelyse fra fremstilling over vedligeholdelse/kørsel til skrotning, er det ikke sikkert, at Toyota Prius Hybrid er så grøn, som mange forestiller sig.

Jeg har ikke selv læst en bestemt udenlandsk "Vugge til krukke/grav"-anelyse. Men i denne klarede Toyota Prius Hybrid sig ikke særlig godt. Har du læst denne undersøgelse, Holger?

C. MEST MILJØ FOR PENGENE:

Har du regnet lidt på, hvor man får mest miljø - og trafiksikkerhed :-) - for hver krone, som man giver ud? Er det på en VW Polo Diesel Blue Motion, en miljøvenlig og sikker benzinbil, en Toyota Prius Hybrid eller en ren elbil som f.eks Think?

Om det er det, som hedder "CO2-skyggepris", er jeg lidt i tvivl om. Men hvis du skal fjerne 1 tons CO2, hvad vil det så koste ved diesel-, benzin-, hybrid-, "hybrid plug in"- og rene elbiler på nuværende tidspunkt - og i de næste 5 års tid?

Venlig hilsen Jan, Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul)

Min prøveballon: http://ing.dk/debat/101083

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten