Ugens debat: Skal vi kunne køre over Kattegat?
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Skal vi kunne køre over Kattegat?

Regeringen offentliggjorde før påske, at motorvejsbroer over Kattegat ifølge foreløbige beregninger fra Vejdirektoratet vil koste 58 mia. kr. – under det halve af, hvad en kombineret bil- og togforbindelse ventes at koste. Ifølge beregningerne vil bilisterne kunne betale forbindelsen tilbage på 32 år, og transportminister Ole Birk Olesen (LA) konkluderede, at »økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse«. Den opfattelse – og beregningerne bag – blev mildest talt anfægtet i læser­debatten på ing.dk, som vi bringer et uddrag af her.

Læs også: Blå blok vil bygge Kattegat-broer uden tog: Bilisterne kan betale dem på 32 år

Læs også: Nyt Kattegat-regnestykke bygger på misvisende tal

Læs også: Reaktioner på Kattegatbro: Hvad nu med alle de andre vejprojekter?

Læs også: ANALYSE: Med en Kattegatbro bliver der ikke noget med at køre gratis over Storebælt

Læs også: Hastig ny Kattegat-plan: Vejdirektoratet fik to uger til ny analyse

Læs også: Hængebro skyld i enorm ekstra-regning for at bringe tog over Kattegat

Læs også: Kattegæt: Niras fjernede jernbaner fra ti år gamle overslag

Illustration: MI Grafik

Anders Jensen
Når der ikke er medregnet, at taksterne for Storebæltsbroen bliver sat ned, kan man ikke skrive 32 år. For det er jo besluttet at sætte taksterne ned. Og så hæfter jeg mig ved ‘endog meget stor usikkerhed’ om prisen.

Jesper Thusgaard
Nu har jeg aldrig været på Samsø, men i min optik vil motorvejen ødelægge en del af charmen (og den ro der må være) ved ølivet. På den anden side vil det fremme transporten til og fra øen. Hvad angår tog, så er det da åndssvagt ikke at anlægge banen. Man begynder at tro, at virkeligheden for banen ikke skal være et nyt signalsystem, men en afskaffelse af banen. Nu hvor Kattegat-broen atter er kommet ud af mølposen, så er vi nogle i Jylland, der bare sidder og venter på, at den nye Aarhus Lufthavn også kommer i spil igen.

Torsten Pedersen
Mangel på bane på forbindelsen vil påføre banenettet et permanent handicap over for busser, som vil føre til dets opløsning. Og at en jernbane skulle give en ekstraregning på 66 mia. kr. (124-58 mia. kr.) lyder ikke sandsynligt.

Per T. Hansen
En Kattegatforbindelse er en luksusforbindelse i den forstand, at hverken Aarhus eller København som sådan har brug for mere udvikling, altså set i forhold til andre landsdele. Netop derfor kunne forbindelser andre steder i Danmark betyde mere, og være en større gamechancer regionalt, langt mere end en Kattegatforbindelse vil være.

Julian Sonne
Det er jo helt hul i hovedet, hvis ikke man bygger den faste forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg først. Dét projekt er der meget bedre økonomi i.

Thorvald Johannes Pedersen
Jeg synes faktisk, det virker som en udmærket idé med en Kattegatbro kun til motorvej. For det første kan man jo bare lave en busrute mellem de to togstationer i hver ende, men for det andet kan man vel altid lave en jernbane over Kategat – i en tunnel f.eks. eller på samme måde som ved Storebælt.

Arne Lund
I 2040 vil vi have to millionbyer: Øresundsregionen og Det Østjyske Bybånd (Hovedgade E 45) fra Randers til Kolding. De to metropoler vil blive forbundet med et tæt net af veje og højhastighedsbaner, herunder en Kattegatbro til både tog og biler. Pendlingen vil blive markant forøget, og det vil ikke være ualmindeligt at bo i f.eks. Roskilde og arbejde i Aarhus. Med hurtige forbindelser vil rejsetiden komme ned på en times tid på de fleste hovedstrækninger. Dette stiller betydelige udfordringer til vækst i transportbehovet og etablering af en langt mere udbygget transport­infrastruktur. Det er jo realiseringen af denne vision, som Ole Birk Olesen lægger op til ved at relancere Kattegat­broen.

Uffe Kousgaard
På Storebæltsbroen betaler man ca. 200 kr. for 18 km. På Kattegatbroen påtænker man den samme pris for mindst den dobbelte afstand. På Femernforbindelsen er det derimod omvendt: Man planlægger med mindst den dobbelte pris for samme 18 km. Hvorfor skal km-prisen være så forskellig? Som minimum ville jeg forvente at Storebælt og Kattegat anvender ca. samme km-pris.

Bent Johansen
Man har lavet et løst overslag, som politikerne ikke tager for gode varer, men ønsker sagen nærmere belyst, inden man tager stilling. Hvad er nyheden her? Debatten starter allerede i automatgear og ligner til forveksling debatten om Storebæltsforbindelsen og Femernforbindelsen. Først er man meget skeptisk over for anlægsprisen, som vi først kender, når tilbuddene indkommer, og så er det trafikprognoserne, som man er skeptisk over for. Endelig åbner forbindelsen, folk er glade, og trafikken overstiger som sædvanligt forventningerne, og politikerne får en ny malkeko, de kan bruge til finansiering af meget andet godt. Ligesom på Storebælt.

Ib Anders Niels Grønvaldt
Det er da udmærket at lette landevejs­transport mellem Sjælland og Jylland, især for dem, som lever af at udføre transporten, og for deres kunder. Men pendling over de afstande er nok sjælden – så flytter man hellere nærmere til sit arbejde. Og de fleste skal kun sjældent bevæge sig så langt. Derimod er der tusinder af private pendlere og selvstændige håndværkere, der hver dag skal på arbejde og hjem igen inden for en radius af 50-60 kilometer, og som ville få stor gavn af flere langt mindre projekter, der endnu savnes. (...) Cost-benefit-analyser vil sikkert prioritere sådanne projekter langt højere end en ‘Kattegæt-bro’. Presseomtalen bliver ikke helt så spektakulær, men de, som sikrer finansieringen, kommer med i tusinder af aftenbønner.

Fortsæt gerne debatten her under artiklen.

Hvorfor skal økonomi diktere vores samfundsudvikling ?
Har vi brug for mere biltrafik imellem landsdele ?
Har vi brug for en større koncentration af investeringer og aktivitet i landets største byer?
For mere end 60 milliarder kan man lave ganske mange andre investeringer, der giver mere mening end endnu en bro.
København har i mange år spist langt hovedparten af vores investeringskroner og det er på høje tid at få udflyttet langt flere arbejdspladser.
Virksomheder skal i højere grad lægges der hvor folk bor !

  • 13
  • 11

Jeg ville meget hellere kunne køre over Limfjorden, (uden at hænge i kø). Så hellere en tredje Limfjordsforbindelse..

  • 5
  • 2