Ugens debat: Skal der sættes nødbremser på tog, der fragter sættevogne?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Skal der sættes nødbremser på tog, der fragter sættevogne?

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Ole Sørensen

Hvorfor benytter man ikke bare den lavpraktiske og simple model fra ro/ro færgerne, nemlig at stroppe trailerne fast til vognbunden i to punkter for og to punkter bag med kæder/strammere. Desuden er problematikken vist kun set ved trailere med meget let gods eller helt tomme (Oslo, Hamburg og nu Nyborg).

Magnus Grundwall

En nødbremse, der stopper toget, når traileren forlader vognen, ville ikke have forhindret ulykken. En overvågning af, om låsen er i indgreb, er nok mere løsningen, og mon ikke den kommer fra leverandørerne af lommevogne? Mistanken for de tre ulykker, der refereres til, går (til dels) på manglende låseindgreb af kongetappen. At anvende kæder og surringer er måske ikke den mest oplagte løsning, hvis det handler om at sikre, at personalet ved, om låsen er i indgreb på kongetappen.

Anders Reinhardt Hansen

Præcis, dels tager det lang tid at bremse et godstog, dels stopper det jo ikke det modkørende tog, og sidst men ikke mindst, så kan det ske, meget kort før et modkørende tog passerer og derfor være fuldstændig umuligt at reagere på. Den eneste korrekte løsning er naturligvis at have systemer, der sikrer, at sikringen af toget sker inden toget begynder at bevæge sig.

Sven Petersen

Surring af last er meget mandskabskrævende og derfor dyrt. Man forsøger altid at reducere omkostningerne. Og kongetappen er jo netop låseanordningen. Det er den, der har svigtet, og dens låsesystem, der skal sikres at virke.

Mikael Ibsen

Hvis man kan finde ud af at sikre, at togdøre er lukket og låst, kan man også sikre, at kongetappens låseanordning har korrekt indgreb på et display hos togføreren. Dernæst forekommer stropning til vognbunden, så trailerne fastholdes i begge ender, at være en temmelig indlysende løsning. Selvfølgelig udløser dette både etablerings- og driftsomkostninger, men en ny ulykke af denne art vil ganske enkelt være utilgivelig – og ansvarspådragende for alle implicerede uden undtagelse.

Michael Mortensen

Et godtog, der nødbremser grundet tabt gods, kan advare om, om der er tabt gods. Der vil så blive udsendt besked til alle modkørende tog om, at det er et problem, evt. tænde et stopsignal. Dermed er det reele tidsvindue for en mulig ulykke meget lille. Er udløserkæden meget kort, så vil toget begynde at bremse, allerede mens godset er i gang med at løsne sig. Gods, der ikke forlader vognen øjeblikkeligt, men i nogen tid står og hopper, vil give nogen mulighed for at bringe toget til standsning, inden det falder helt af.

Kurt Christensen

Man må være sikker på, at tappen er låst mekanisk blot ved synet. Alt andet komplicerer det blot uden reelt at øge sikkerheden. At det ved kontrol har vist sig, at traileren ikke var låst, fortæller kun, at den brugte låsemetode kan skjule dette og derfor hurtigst muligt skal omdesignes eller ændres med en synlig indikator, der kun kan monteres korrekt, eller ikke være synligt nok i indgreb. Indgrebet skal altså være opnået, længe inden indikatoren viser grøn.

Thorkild Bach

Kongetap på jernbanevogne: Hvad holder trailerne fast til truck på landevejen? Er det ikke samme kongetap, der skal holde trailer fast til trucken? Når den kan svigte på jernbane: Kan den så også svigte på landevej? Hvis ja: Er der nogen, der vil holde lastbiltrailer grounded?

Bo Leth Andersen

På landevej kan den kun svigte ved træk, ved nedbremsning er låsen fejlsikker. Hvis den svigter på landevej, bliver slangen til tryk­luftbremserne revet over, derved stopper hele vogntoget.

Thorkild Bach

Er det så rart at være i nærheden, når den faktisk falder af, selv om trykluftslanger rykkes over? Jeg tænker bare, at sikkerheden mod afhopning på landevej kan være mindre end på bane – og at der vil komme mange flere vogntog på landevejen. Er det forkert tænkt/vurderet?

Bo Leth Andersen

Ja, en tabt trailer, der er bremset, laver ikke flere skader, en løssluppet trailer uden bremser kan lave meget ravage. Jeg kan i øvrigt ikke erindre at have hørt om en sættevogn, der er separeret under kørsel eller under ellers nok så dramatiske uheld, hvor forvogn og trailer er endt i en vinkel på ~150° med førehuset som rotationsstop.

Henning Kjær

Nej tak til flere forslag til ekstra sikkerhed, så længe man ikke kender det grundlæggende svigt. Man må vente på havarirapporten og dens konklusioner. Foreløbig glæder jeg mig over, at ingen tog/vogne blev afsporet på broen, det kunne være endt meget meget værre.

Lars Jensen

Tak. Det må være det bedste indlæg i denne tråd.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har sagt det før og siger det gerne igen... Hvor stort er problemet når det kommer til stykket.
( i kan evt. læse denne glimrende artikel om hvor sikkert det er at transportere gods vs dødsfald https://ing.dk/artikel/kontrolanlaeg-stopp... ). Vi taler om et enkelt tragisk uheld siden lomme vognene kom på skinner i gæt 1990 hvor en sættevogn har resulteret i en ulykke højest sandsynligt pga. stormen og en itureven presenning hvor vindens har fået fat og løftet bagenden af trailer over 40cm op i luften og fået dele af den til at ryge ud over siden...
VI taler om millioner af sættevogne som er transporteret rundt i hele europa i perioden over mia. af KM uden alverden af problemer vs at transportere f.eks via vejnettet.

Løsning..: Hvis man endeligt skulle ændre noget ved disse "lommevogne" som trailerne står i så må man se på hvad har trailerne til fælles..
De har en Kongetap foran man låser fast, og trailerne bremser også selv når de ikke er koblet til lastbilen...
Alle trailerne har 2 eller 3 aksler.
Da tog og togvogne har et luftsystem, så vil det mest oplagte være at bruge luft herfra og så konstruere et system i siden af lomme vognen som får to stempler til at blive trykket ind imod en enkelt hjul aksel og så at sige klemme trailer fast.
Alternativt kan man lave lomme vogne således at de indvendige sider kan udvide sig og klemme fast om alle hjul fra begge sider af.
Hvis hjulene på trailer er klemt fast, så skal den nok blive stående.
Med et sådan system kan man låse og oplåse et helt togsæt med tog vogne automatisk.
Men det vil være en meget dyr løsning at ombygge eller udskifte alle vogne når sikkerheden er så høj som den var før ulykken og samfunds økonomisk tåbeligt da man kan bruge pengene på bedre sikkerhed andre steder i samfundet som vil redde mange flere liv.

Den billige løsning... bor et hul i siden af alle lomme tog vogne, og så kan personel på jorden før afgang skubbe en metal stang igennem siden på lommevognen og ind i hjulkapslen på traileren, og sætte en split i så metal stangen ikke flytter sig under transport... Når en metal stang skubbes ind på hver sin side af trailer så kan den ikke løfte sig lodret op pga. vind.

  • 0
  • 0

Nu har jeg en del gange i denne debat hørt holdningen "Hvorfor sker det ikke på landevejen?" Eller endda; "Det sker ikke på landevejen"

Svaret er; Det sker ... regelmæssigt og også med dødelig udgang.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-07-28-l...

Men mennesker der bliver dræbt på landevejen har slet ikke samme vægt som hvis der er skinner involveret. Så derfor får det ikke samme omtale og det der er derfor ingen der husker det.

Husk bare at vi nu har fået at vide at der er 60 lette køretøjer der er væltet på broen pga. vind. Hver eneste af dem kunne have slået folk i hjel.

  • 1
  • 1