Ugens debat: Er rejsekortet en succes?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Er rejsekortet en succes?

På ing.dk-bloggen ‘Ledelse med hjelm’ skriver Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen, om sine erfaringer med offentlig ledelse. Han repræsenterer bl.a. Movia i bestyrelsen for Rejsekort A/S, og det kaldte han i et indlæg i sidste uge for en »tiltagende positiv oplevelse«. Samtidig erkendte han, at meget kan blive bedre, og spurgte direkte læserne af bloggen, hvad der er det vigtigste at få gjort noget ved. Læs nogle af de mange læserforslag her og se resten under blogindlægget.

Illustration: MI Grafik

Stig Christensen
Jeg vil gerne kunne undgå kortet og i stedet vælge antal zoner på min mobil, trykke ‘check ind’ og slappe af på resten af turen. Andre må godt stadigvæk lade være med at taste zoner og udføre ­ N x check ind + check ud.

Christian Nobel
Meget nemt – skrot det!

Bjarke Jensen
Mulighed for at få en fysisk kvittering ved ind- og udcheckning. Jeg har to gange oplevet, at min udcheckning ikke er registreret på trods af tydeligt ‘ding’. Det er ikke videre godt for tilliden til systemet. Optankningen er også helt hen i vejret. Når jeg tanker op på nettet, kan der, så vidt jeg husker, gå op til et døgn, før jeg kan være sikker på at kunne benytte kortet i bussen. Det har flere gange fået mig til at vælge bilen. Endelig mangler der mulighed for at få et anonymt rejsekort i automater uden for København.

Michael Mortensen
Hvordan kan det måles, at et tvangs­indført monopolsystem har succes?

Morten Kristiansen
En væsentlig del af kritikken var vel, at udviklingen var alt for dyr – og det har jo ikke ændret sig. Hvordan kan det i øvrigt være, at mine børn begge selv har skullet ændre deres kort fra barn til voksen? Rejsekortet har deres alder og skriver jo også til dem, at kortet skal ændres. Hvorfor pokker kan de ikke bare gøre det selv?

Torben Mogensen
At brugerne nu har »taget kortet til sig«, skyldes kun, at alle rimelige alternativer blev afskaffet, så brugere mere eller mindre blev tvunget over på rejsekortet, hvis de ikke ville betale overpris. Men det gør ikke rejsekortet til en succes. Der er mange problemer med rejsekortet, som ikke kan løses, fordi de bunder i det grundlæggende design.

Erik Jensen
Jeg kunne godt tænke mig at blive afregnet, som jeg bliver hos mit teleselskab. En gang om måneden får jeg en regning, hvor jeg kan se, hvad mit forbrug har været. Regningen er tilmeldt PBS, så det er meget lidt bøvlet for mig at betale mit forbrug på denne måde. Kunne man gøre det samme med rejsekortet?

Mikael Larsen
Når kortet udløber efter fem år, skal der automatisk komme et nyt kort tilsendt med det resterende beløb fra det gamle kort overført til det nye! Det sker ikke, og man skal endda betale 50 kr. for det nye kort.

M. R. Wulff
Det vil give en væsentlig forbedring af brugeroplevelsen, hvis man fordobler kapaciteten for udcheckning, når mange står af på samme station, ved at lade alle standere kunne håndtere både ind- og udcheckning.

Anders Palm
Første gang jeg missede et S-tog, fordi jeg ikke måtte checke ind, selvom der var penge nok på kortet til min rejse, der røg kortet lige i skralderen. Siden har jeg brugt det mobile klippekort og har anskaffet en bil. Det kan varmt anbefales. Måske jeg får mine penge tilbage engang, når kortet udløber – ellers går det også nok, så har jeg betalt mine lærepenge.

Frank J. Andersen
Først ros for at stille op på øretævernes holdeplads her på ing.dk blandt teknologinørder, hvor kun hypermoderne teknologisk perfekte løsninger er gode nok. Godt gået – uanset. Personligt ser jeg som sporadisk rejsende rejsekortet som en kæmpe lettelse – selvom min kone, som er pendler, er noget mindre begejstret – dog bedre nu med det ‘rigtige’ pendlerkort.

Bo Christensen
Kunne I ikke gøre funktionen til ‘glemt check-ud’ synlig – sådan rigtigt – på jeres hjemmeside? Jeg glemte at tjekke ud forleden og forsøgte at finde frem til, hvordan jeg kunne checke ud via hjemmesiden. Jeg fandt det aldrig, kun henvisninger til jeres app. Nu da jeg ved, at den findes, fandt jeg den endelig ved at navigere som følger. Fra startsiden -> Brug rejsekort -> Sådan bruger du rejsekort -> vælg menupunkt nr. 2 (Check ud) fra en menu på 15 punkter -> klik på en grafikboks -> side med links til appstore samt et link til web-applikationen.

Christian Holmen
Det enkleste er da en tank op-aftale, altid penge på kortet. Jeg elsker mit rejse­kort, man bipper ind, når man står på, og ud, når man står af. Ikke noget med forskellige klippekort, der er blevet bukket, så de ikke virker, eller vasket, så de er ødelagt, eller ikke have zoner nok. Jeg kunne dog godt tænke mig, at der var flere standere til check-ud, gerne ved udgangen fra stationerne.

Chresten R. Klemp
Meget er der blevet sagt og ment om rejsekortet, og ud fra ovenstående kommentarer tror jeg, vi er kommet hele paletten rundt. Tilbage står, at jeg må beundre Eskil Thuesens ukuelige optimisme og gåpåmod. Desværre er jeg bange for, han rider en død hest.

Eskil Thuesen (blogger)
Med mange års erfaringer med store offentlige projekter vil jeg snarere betragte mig som en realistisk optimist. Men jeg kan huske, at da jeg som ung ingeniør arbejdede på byggeriet af Storebæltsforbindelsen, var aviserne fyldt med omtale af, hvor frygteligt et projekt det var – for hvorfor skulle vi dog undvære færgerne? Nu ser jeg det samme med rejsekortet: Det havde en svær start. Men det fungerer, og brugerne har taget det til sig. Så jeg mener, jeg har noget at have mit gåpåmod og min optimisme i. Tak fordi I har taget jer tid til at læse og kommentere. Det har været en fornøjelse – og meget lærerigt.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Eskil Thuesen skriver at brugerne har taget kortet til sig. Det er en tilsnigelse som nærmer sig manipulation. Brugerne har taget det til sig fordi næsten alle andre muligheder er skåret væk. Så det er ikke nødvendigvis af egen fri vilje at man bruger rejsekortet, men fordi det er eneste mulighed. Så at skrive brugerne har taget rejsekortet til sig er en grov omskrivning af sandheden.

  • 33
  • 1

Hørt!
Acceptansen af klippekortet var nok tæt på 100%. Rejsekortet har så langt igen at en skrotning er en bedre løsning.
Det er et DJØF-mareridt som kun er indført for trafikselskabernes skyld, ikke for brugernes.

  • 32
  • 3

som fungerer som rejsekort med check-in og check-out. Og mulighed for at pre-programmere en daglig rute, så der checkes automatisk ud. Det kort er så 1988.

  • 7
  • 0

Først havde jeg almindeligt rejsekort. På samme kort fik jeg lavet kombikort, i en periode hvor jeg ikke havde bil, nu har jeg så fået lavet det tilbage til rejsekort. MEN nu kan mit rejsekort ikke mere have fx cykel eller ekstra personer med. Det vil sige at jeg betaler samme pris som andre gør med rejsekort, men nu har markant dårligere vilkår. Det er langt ude. Og det er ikke en fejl, for jeg har ringet ind og spurgt til det.

  • 2
  • 1

Eskil Thuesen skriver at brugerne har taget kortet til sig. Det er en tilsnigelse som nærmer sig manipulation

Hej Erik, i selve blogindlægget kan du læse, at 58 % af brugerne af kollektiv transport mener, at rejsekortet har gjort det lettere at bruge kollektiv transport. Men det lyder, som du hører til de 14 %, der mener, det har gjort det mere besværligt :-)

Blandt brugerne af rejsekortet er den generelle tilfredshed de seneste tre år steget fra 3,49 til 3,77 på en skala fra 1 til 5.

  • 3
  • 16

" ... i selve blogindlægget kan du læse, at 58 % af brugerne af kollektiv transport mener, at rejsekortet har gjort det lettere at bruge kollektiv transport".

... du glemmer bare at indregne de resterende 42% der har valgt anden transport eller kun nødtvungent bruger rejsekortet.

Eskil: Du forholder dig ikke til kritikken trods de detaljerede beskrivelser som kunne danne grundlag for en effektiv fejlfinding. Informationerne der hidtil er bragt er en guldgrube for enhver der har viljen, indsigten og midlerne til at få skramlet til at fungere. Det har du ikke.

Du glider af og henviser til diffuse undersøgelser, antagelser og feberdrømme, som i min alt andet end perfekte verden råt og brutalt affejes som hovedet-oppe-i-r....- retorik.

Eskil: Vær du taknemmelig for det kun er 14% der åbenlyst brokker sig uden at gå til biddet.

Eskil: Du er sikkert et rart menneske, men du må forstå at det har snogene gennemskuet. Du er sat på en uriaspost som udpeget til tager skraldet, mens snogene selv kryber i skjul.

Inderst inde må du have indset du stadig rider en død hest selv om du vrider dig blå i hovedet for at undgå det kommer over dine læber.

Jeg håber du tager dig godt betalt for at sætte dit renommé på spil.

  • 23
  • 4

Hej Erik, i selve blogindlægget kan du læse, at 58 % af brugerne af kollektiv transport mener, at rejsekortet har gjort det lettere at bruge kollektiv transport.


Der kan man så indvende, at alt pynter på en mødding.

Det gamle system med klippekort fungerede ret katastrofalt. Ikke fordi klippekort var en dårlig teknisk løsning, men fordi også klippekortet var ramt af det kludetæppe af ufuldstændige aftaler mellem operatørerne, som dansk kollektiv trafik har været ramt af.

Det betød f.eks. at DSB's billetautomater ikke kunne udstede klippekort til DSB-togrejser, som lå inden for et regionalt trafikselskabs takstområde. Disse kunne kun udstedes af trafikselskabet. Så for at skaffe et klippekort til togrejsen var man nødt til at finde en bus, hvor chaufføren kunne sælge et af af trafikselskabets klippekort, og så kunne man derefter bruge dette klippekort i toget. Jeg gætter på, at hovedparten af læserne af dette indlæg tror, at jeg lyver!

Så jeg ved ikke rigtigt, om de 58% er en sejr. Det svarer nærmest til at stille op til en straffesparkskonkurrence uden målmand og så kun få 58% af boldene ind.

  • 24
  • 0

Det var enten dét, eller finde et job, der ikke krævede rejse med offentlig transport. Det glippede - altså at finde et andet job. Da jeg havde haft rejsekort i 3 uger. tjekkede jeg lige status, og fandt en fejlagtig registrering (til det beskedne beløb af godt 6 kr.). Der var ingen problemer med at få de 6 kr. refunderet (jeg aner nogle rutinerede ansatte hos Rejsekortet), bortset fra at det gav mig en del taste/afskrive-arbejde.

Hvorfor er en bus ikke i stand til at finde sin aktuelle position, når man ellers kan bruge gps til at rense tagrender med? Hvor mange er ikke så paranoide som mig, og forventer, at det ikke fungerer? Hvor mange betaler de 6 kr. eller mere uden at opdage det? 6 kr. er småting, administrationen af de 6 kr. er langt større. Men nu har jeg fået min mistillid bekræftet og sveder af angst, hver gang jeg stiger på bussen. For hvordan skal JEG kunne dokumentere, at jeg har tjekket ind, hvis systemet er af en anden mening? Eller at jeg har tjekket ud?

Det er sikkert mere morsomt for andre, men jeg går psykisk i spåner over det. Stol på computerne, de tager aldrig fejl. Men jeg er programmør og med et par løse skruer. Så jeg ved, og hører, at det ikke altid passer. Da jeg bare havde et månedskort, kunne jeg se datoen på kortet. Hvis noget gik galt, var det entydigt min egen skyld. Nu flyder det hele i kybernetikkens limbo.

At en eller anden idiot nøjagtigt samtidigt kørte en markedsundersøgelse på min tilfredshed med mit periodekort, var farceagtigt. Det her er en ond drøm, man ønsker, man kan vågne fra.

Muligvis ser verden lysere ud for mennesker, der ikke som mig skal trækkes med en sindslidelse - oven i rejsekortet. De kan stadig leve i den forestilling, at alt er i orden. I den bedst mulige verden af alle rejsekort.

Men man kunne nemt forbedre meget ved at justere rejsekortets hjemmeside. Som jeg skrev på det meget modige indlæg fra Rejsekortmanden.

  • 28
  • 0

For små 2 år siden, boede jeg i en lille landsby mellem Juelsminde og Horsens, og jeg tænkte at det ville være en nem løsning, med et rejsekort, når jeg en gang i mellem skulle til byen.
Jeg tog grueligt fejl, for jeg oplevede ikke andet end bøvl.

1) jeg satte penge ind på kortet via deres hjemmeside, gik ud og ventede på bussen, men ak, saldo var ikke opdateret, endte med at køre med en kammerat, 14 dage senere skulle jeg igen med bussen, og nu skulle det være opdateret, men ak, der var jo gået over 10 dage, så min opfyldning var annulleret, da jeg ikke havde logget ind i bussen..
Deres support fortalte mig at pengene ville blive ført tilbage til min konto.. Ak igen, for beløbet var reserveret i 30 dage..

2) tog jeg bussen fra mit stoppested, til Horsens midtby, og stod af 1 stoppested FØR endestationen, kostede rejsen 75 øre MERE end hvis jeg kørte den længere tur til endestationen, noget som hverken chauffør, eller support kunne give mig en forklaring på.

3) midt trafik kom til sidst med en app, hvor man kunne købe 10 turs klippekort på sin smartphone, hvilket klippede ca 12 kr af prisen på en tur til Horsens.

Farvel og tak for ingenting rejsekort.

  • 30
  • 1

Eskil: Lad mig stille dig et simpelt spørgsmål:

Hvordan kan du betegne Rejsekorte om en succes, når passagertallet er stagnerende mens biltrafikken buldre derud af?

  • 18
  • 2

Hej Allan Olesen

Der kan man så indvende, at alt pynter på en mødding.

Det gamle system med klippekort fungerede ret katastrofalt. Ikke fordi klippekort var en dårlig teknisk løsning, men fordi også klippekortet var ramt af det kludetæppe af ufuldstændige aftaler mellem operatørerne, som dansk kollektiv trafik har været ramt af.

Det betød f.eks. at DSB's billetautomater ikke kunne udstede klippekort til DSB-togrejser, som lå inden for et regionalt trafikselskabs takstområde. Disse kunne kun udstedes af trafikselskabet. Så for at skaffe et klippekort til togrejsen var man nødt til at finde en bus, hvor chaufføren kunne sælge et af af trafikselskabets klippekort, og så kunne man derefter bruge dette klippekort i toget. Jeg gætter på, at hovedparten af læserne af dette indlæg tror, at jeg lyver!

Jeg er helt enig.
Det forgående system var bestemt ikke problemfrit.
En stor procentdel af kritikken lider under at man sammenligner rejsekortet med en tænkt problemfri drømmescenarie.

Så jeg ved ikke rigtigt, om de 58% er en sejr. Det svarer nærmest til at stille op til en straffesparkskonkurrence uden målmand og så kun få 58% af boldene ind.

Jeg har lavet en meget uvidenskabelig undersøgelse af ønske rejsemål for 2G's studierejse.
Hvis A skal til Amsterdam, vil en overvægt til Berlin. Hvor man ovre i Z, som skal til Berlin, vil en overvægt til Amsterdam.
Det er staretisk set uforklarligt og den eneste forklaring jeg kan komme på er at ca 1/3 af en population af gymnasieelever pr definition vil have noget andet end de får.
Baseret på ovenstående og med en antagelse om at hele befolkningen er lige så kontrær som gymnasieelever er det meget godt med 58% tilfredshed.

  • 1
  • 17

Jeg rejser meget rundt med bus og tog og for mig fungere rejsekortet rigtigt godt og nemt. Meget bedre end tidligere systemer hvor jeg typisk købte 10 turskort, som nu ikke behøver fylde i min pung. Kunne dog godt tænke mig, at det blev muligt og nemt at se detaljer om ens rabat optjening (næste måned) på hjemmesiden, det kan lige nu kun ske på rejsekort standere, hvor den nærmeste er 20 km fra min bopæl.

  • 4
  • 0

Første fejl: Detr burde have været en betingelse for økonomisk støtte til et trafikselskab, at det tilsluttede sig rejsekortet
Anden fejl:Taksterne burde være ensartede over hele landet
Tredje fejl: Taksterne burde baseres på den geografiske afstand. Det er jo ikke passageren, der bestemmer ruten.
Fjerde fejl: Ind- og udtjekningsfladerne er lodrette og langsomt reagerende. I London er de vandrette og lynhurtige.
Femte fejl: Passsageren har ingen mulighed for at bevise, at han har tjekket ind
Sjette fejl: Systemet er alt for stift. I Simrishamn kunne jeg med Skånetrafikens Jo-Jo kort købe en billet til Bagsværd Station. Den kom ud på papir. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af en tilsvarende mulighed den modsatte vej.
De skyldige? IT folkene,der står bag er næppe helt uden skyld, men hovedansvaret ligger hos politikerne, som skulle hyppe egne kartofler. Det er svært at sige, hvem der er værst; de der for enhver pris ville bevare et lokalt trafikselskab eller Randers Kommune, som slet ikke ville være med.

  • 17
  • 2

Jeg har ikke læst alle kommentarer, men der var en der berørte de mange check ind/ud undervejs. Hvorfor ikke bare nøjes med et af hver. I disse GDPR tider må det være ligegyldigt, hvilken vej vi bruger til at nå målet inden for den afsatte tid. Så er det samtidigt en god ide og sikkert en forudsætning, at droppe overtakseringen i anledning af metroens udvidelse og øgede herlighedsværdi.

I øvrigt er jeg som sjælden bruger fra forstæderne meget tilfreds med brugen af kortet og rejseplanen, selv om jeg nok vil fraskrive mig retten til at bruge metroen, når overtakseringen træder i kraft.

  • 4
  • 0

Her i huset har ændringerne i forbindelse med indførelsen af rejsekortet betydet et farvel til offentlig trafik i det daglige. Vi tager bilen i stedet.

Problemerne er bl.a. at med afskaffelsen af abonnementservice forsvandt den årlige rabat på godt 11%, dvs. en betydelig prisstigning. Derudover forsvandt muligheden for automatisk fornyelse, dvs. en betydelig serviceforringelse. Samtidig forsvandt muligheden for at bevise, at man har købt et (papirs)periodekort hvis man mister det (det kostede godt 1600 kr i mistet periodekort samt en bøde som efter stort besvær blev nedsat til 150 kr).

Diverse apps er for os ikke en gangbar løsning da det kræver, at man altid er i besiddelse af en smartphone med strøm på. Det er dog fint, at det tilsyneladende fungerer for mange.

  • 17
  • 1

Når jeg tager til Langeland skal jeg til en automat i Lufthavnen eller Nørreport for at få en billet til rigtig pris.
Når jeg skifter bliver jeg fanget i en fælde den næste bus kommer ikke, og jeg har jo så ikke stemplet ud - stort problem. Når systemet svigter sker det samme og jeg bliver sorteper.

I Oslo opgav man et tilsvarende system.
I Bangkok stempler man ind/ud ved hvert skift og slipper for den 'danske' fælde.

  • 1
  • 1

En stor procentdel af kritikken lider under at man sammenligner rejsekortet med en tænkt problemfri drømmescenarie.


Men det gør jo så stadig ikke den procentdel af kritikken, som IMHO er meget større end den du henviser til, mindre seriøs.

F.eks. at Rejsekortet er dyrt i administration.
https://ing.dk/artikel/rejsekortet-er-tre-...

Og hvis man endelige vil se en mere sammenhængende analyse kan man se rigsrevisionens rapport fra 2015
http://www.rigsrevisionen.dk/media/2035989...

Læg især mærke til drifts udgifterne (figur 13) vs. antal rejsende (figur 11).

Og ja der eksistere er notat fra 2017 som er opfølgning på rapporten, som tilsyneladende siger at nu er alt godt. Men alligevel kan revisorerne ikke lade være med lige at komme med et guldkorn:

"15. Stigningen i antallet af brugere er dog væsentligt lavere end Rejsekort A/S havde forventet ud fra 2011-prognosen, som vi tog udgangspunkt i i beretningen. I 2011-prognosen var forventningen, at der ville være 434,3 mio. rejser i 2016, men som beskrevet var der kun 115,8 mio. rejser. En af årsagerne til, at brugerantallet er lavere end forventet i 2011-prognosen, er ifølge Rejsekort A/S, at der er sket en langsommere overgang fra periodekort til rejsekort hos FynBus, der først kom på rejsekortet den 15. januar 2017 og ikke i 2. halvår 2014, hvilket var forventningen i 2011-prognosen. Transportministeriet har yderligere oplyst, at valget om at fastholde billetprodukter i pap og at udvikle salgskanaler på app hos trafikselskaberne har været medvirkende årsager til et lavere antal brugere af rejsekort end forventet."

Sagt med andre ord.. en fiasko, i forhold til hvad der oprindeligt var forudsat for projektet.

Nu har projektet været igang i 10+ år (firmaet rejsekortet blev stiftet i 2003)

Og det er først nu vi kan læse i DSB's årsrapport for 2017, at takstzoner ændres således, at de i højere grad tilpasses rejsekortet.. DET ER 15 ÅR EFTER AT MAN BURDE HAVE GJORT DET!!!!!

Man kan desuden også læse, at der stadig foretages manuelle optællinger
"Rejserne opgøres blandt andet ved passagertællinger i tog samt vejning af tog, som omregnes til antal kunder. Metoderne varierer fra rejsekilde til rejsekilde og er aftalt med de øvrige operatører i et givet takstområde."

Noget der i Business casen på rejsekortet var sat til at forsvinde.

IMHO bør man skrotte systemet i forbindelse med en omlægning af hele det offentlige unødvendige bureaukratiske offentlige transport system.

HUSK på at ejerne af rejsekortet.. er os borgere.. forstil dig et costcenter i en privat virksomhed der ingen værdi bringer brugerne, går over budgettet og har en markant mindre brugs % end antaget. Sådan et cost center bliver nedlagt hurtigere end du kan sige rejsekort.

// Jesper

  • 17
  • 3

"Her i huset har ændringerne i forbindelse med indførelsen af rejsekortet betydet et farvel til offentlig trafik i det daglige. Vi tager bilen i stedet."

Jeg tænker også, at det er det, de fleste utilfredse har gjort. De er stille og roligt forduftet fra den kollektive trafik - de orker ikke engang at beklage sig, de forsvinder bare. Det viser tallene jo også. Antallet af passagerer i den kollektive trafik er stagneret, men antallet af biler på vejen er eksploderet. Det burde ringe en alarmklokke hos enhver, der har med trafik at gøre. "Har vi nu også gjort det rigtige?!" Og nej, det har I tydeligvis ikke. At I så går rundt og er jubeloptimister og tror, at det skal nok ændre sig ad åre, viser jo bare.... ja jeg har ikke ord for det.

Jeg er også en af dem, der selvom jeg bor midt i København, nærmest har droppet den kollektive trafik. Jeg købte for en del år siden en knallert (meget lidt miljøvenligt, I know), men wow den har tjent sig ind mange gange. Og jeg kommer hurtigere frem end med det kollektive. Skal jeg længere end jeg kan gå eller køre på knallerten, så må jeg nødtvunget købe en enkeltbillet til toget.

Men for bare nogle år siden havde jeg periodekort og kunne ikke drømme om, at skippe den kollektive trafik.

Det fik evindelige sporarbejde, rejsekort, mangel på tog, busser der ikke kan komme frem, abonnementsordningen, årlige prisstigninger og senest takstomlægningen lavet om på. Der er ikke engang et lys for enden af tunnellen.

Nu fik jeg luft - det ændrer bare ikke ved den katastrofe, vi kalder kollektiv trafik. I morgen er der X antal mennesker, der gør ligesom Rasmus Nielsen og jeg. I overmorgen endnu X antal mennesker osv osv. Men de ansvarlige kan selvfølgelig ikke se det - de synes jo det hele kører skidegodt, så hvorfor dog ændre det, så der kan hentes tabte kunder tilbage... og måske et par nye.

  • 17
  • 1

Eskil: Lad mig stille dig et simpelt spørgsmål:

Hvordan kan du betegne Rejsekorte om en succes, når passagertallet er stagnerende mens biltrafikken buldre derud af?

Jeg er heller ikke meget for rejsekortets konkrete implementering, men i al fairness, så tror jeg at den kollektive trafiks deroute skyldes mange andre ting end lige rejsekortet.

Hvis rejsekortet i sig selv skulle have vendt mange års politisk og praktisk afvikling af kollektiv trafik, så er vi vist ovre i projekt, der hørte hjemme på Hogwarts troldmandsskole.

/Bo

ps. og respekt til Eskild for fortsat (og seriøs) deltagelse i noget, der må føles som at være den eneste, der er mødt op til en spankingfest uden at have en pisk med ....

  • 5
  • 1

Du glider af og henviser til diffuse undersøgelser, antagelser og feberdrømme, som i min alt andet end perfekte verden råt og brutalt affejes som hovedet-oppe-i-r....- retorik

Hej Chresten, det tror jeg ikke helt jeg kan følge. Undersøgelserne er ikke så diffuse. De er gennemført af professionelle analysevirksomheder, og jeg har linket til dem, så du selv kan læse det. Mine øvrige bemærkninger bygger på vores faglige erfaringer med dagligt arbejde med rejsekort. Det kan meget vel være, at du ikke er enig. Men jeg må erkende, at det er lidt vanskeligt at forholde sig til indvendinger, når de formuleres som i dette citat...

  • 3
  • 5

Hej Bent

Første fejl: Detr burde have været en betingelse for økonomisk støtte til et trafikselskab, at det tilsluttede sig rejsekortet


Alle trafikselskaber undtagen Bornholm er nu på rejsekortet

Anden fejl:Taksterne burde være ensartede over hele landet


Taksterne på Sjælland blev harmoniseret januar sidste år, og vest for Storebælt i marts i år.

Tredje fejl: Taksterne burde baseres på den geografiske afstand. Det er jo ikke passageren, der bestemmer ruten.


Rejsekorttaksten bestemmes som antallet af zoner i fugleflugt fra start til slut. D.v.s. du betaler ikke, hvis rejseruten indebærer en omvej undervejs.

Fjerde fejl: Ind- og udtjekningsfladerne er lodrette og langsomt reagerende. I London er de vandrette og lynhurtige.


Vores vurdering er nu, at standerne fungerer hurtigt. Udfordringen er oftere, at brugen venter et øjeblik for at læse, hvad der står på standeren.

Femte fejl: Passsageren har ingen mulighed for at bevise, at han har tjekket ind


Det er rigtigt. Det ville være godt at få en løsning på det. Rejsekort på app ville være en god ordning.

Sjette fejl: Systemet er alt for stift. I Simrishamn kunne jeg med Skånetrafikens Jo-Jo kort købe en billet til Bagsværd Station. Den kom ud på papir. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af en tilsvarende mulighed den modsatte vej.


I Sverige har de ikke et landsdækkende rejsekort. Derfor giver det mening, at man kan købe billetter ud af sit eget område. Det er ikke helt så relevant i Danmark, hvor rejsekortet dækker næsten hele landet. Men det er rigtigt, det hjælper ikke ved rejser til Sverige.

  • 3
  • 6

Så gerne ‘check ind’ og ‘check ud’ standerne blev slået sammen til én enhed der kunne skifte farve alt efter hvad der var brug for. Der kunne være check ind på den ene side og check ind på den anden. Derved sparer i næsten 50%. Desuden kan skærmene være svære at læse i solen. Epaper skærme ville være et bedre valg.

  • 1
  • 1

det er meget nemt for mobilerne at sige hvornår og hvor DER IKKE ER WIFI fra BUSSEN. så er folk stået af, og turen slut.
rejsekortet er utroligt dårligt at arbejde med, og er IKKE brugervenligt
de systemer jeg har set i kina virker bedre

  • 0
  • 4

Hvis man glemmer at skifte sit betalingskort når man får et nyt , så sender Rejsekortet et girokort med posten hvis man har opbrugt sin saldo.
Ingen besked på mail eller e-boks.
Jeg har været ude at rejse i 3 md.
Da jeg kom hjem lå der adskillige rykkere fra rejsekortet 3 breve fra et inkassofirma og et brev fra Rki
Alt sammen uden jeg havde fået besked på min mail eller e-boks.
Jeg prøvede at klage , men fik afslag på min klage.
Et elektronisk rejsekort der ikke kan finde ud af at give besked på mail eller e-boks, man forbløffes.
Det kostede mig så 690 kr i gebyrere for at skylde 300 kr.
Da jeg kom hjem fra min rejse fungerede mit rejsekort stadig.
Der kan godt st plus på dit rejsekort selvom du skylder penge.
🤔

  • 7
  • 0

hvis buschaufføren får logget på en forkert tur på systemet. Vi arbejder på at finde metoder, så det bliver svære at lave den slags fejl.

Her burde GPS og mobilnettet kunne være en hjælp. I burde kunne lave et system, der ikke har noget med kundernes brug at gøre. Et sådant system burde kunne give en alarm hvis chaufføren vælger en anden rute end bussen er planlagt til. Det burde også være overkommeligt at registrere hvis den rute der er valgt for bussen ikke er den bussen kører.

  • 4
  • 1

Vores vurdering er nu, at standerne fungerer hurtigt.

Den vurdering er så meget tolerant sammenholdt med andre rejsesystemer / standarder.
Et standard kontaktløst betalingskort skal håndtere udvekslingen med kunden kort på under 0,5 sekund. Ellers bliver den ikke godkendt! Dette gælder også ved brug til 'transit' d.v.s. rejse. Her er i meget langt fra. Prøv at se betjeningshastigheden i Metro / RER i Paris. Det er en helt anden hastighed. Før jeres udstyr overholder EMV's krav til hastighed er det ikke oppe på markedsniveau.
Det er muligt at den valgte hardware / software ikke kan det, men erkend det så. Sørg så for at få fat i en serie standere der er er hurtige og start med at få dem sat ind på de mest belastede stationer (Nørrepost o.l.).

  • 6
  • 0

Et af de store problemer med rejsekort er, at man bruger det til at forsøge og løse et politisk problem, afregning mellem kommuner / trafikselskaber. Tag med til dit bagland at det ville forøge accepten af systemet væsentligt hvis man undgik at bruge systemet til 'milimeterdemokrati'. At forsøge at indføre et "plusgebyr" på metroen p.g.a. overskredne budgetter virker tåbeligt.

  • 5
  • 1

Hej Eskil:

"Men jeg må erkende, at det er lidt vanskeligt at forholde sig til indvendinger, når de formuleres som i dette citat..."

Når man år ud og år ind mødes med samme ukonstruktive svar, at kritisk er besvaret af eksterne leverandører, så formuleres kritikken efterhånden også temmelig ukonstruktiv. Det er for passagererne uforståeligt at kendte problemer ikke rettes, men imødegås med nye bortforklaringer.

Kredsen bag rejsekortet henviser gang på gang til positive undersøgelser, men passagernes grundlæggende indberetninger om fejl og mangler ændres ikke. Hver gang henvises til omstændige procedure der besværliggør en tidligere simpel proces.

"Kvaliteten af billetsystemerne betyder desværre meget lidt i passagerernes ønske om at bruge bus og tog".

Så har du ikke læst den lavine af klagepunkter der i denne og lignende fora er fremført. Hvis man betragter hvert delelement i offentlig transport som ubetydelig, ender man med en ubetydelig helhed.

Midt i min frustration over Rejsekortet, er eneste lyspunkt at du forsøger at svarer så godt som dit mandat tillader.

  • 6
  • 1

"Rejsekorttaksten bestemmes som antallet af zoner i fugleflugt fra start til slut. D.v.s. du betaler ikke, hvis rejseruten indebærer en omvej undervejs."

Hvilket så fører til endnu mere uklarhed og tåbelighed, hvis der er flere ruter fra start til mål.

F.eks. hvis man nu bor i Frederikssund og ønsker at pendle til City. Hvis man så køber et pendlerkort fra Frederikssund til City, så kan man rejse frit i de 10 zoner mellem Frederikssund og City, for de her 1390 kr pr. måned. Igen husk så på at det gamle "togkort", der hed det alle zoner. Altså at man kunne frit rejse i hele hovedstadsområdet.

Hvis man så er lidt smart så laver man selvfølgelig sit pendlerkort fra Skævinge istedet, for så får man pludselig adgang til 21 zoner, fordi man skal jo kunne rejse over Hillerød den vej også. Og prisen er.. 1390 kr.

Det er simpelt hen hul i hovedet på et højere plan. For det første er afskaffelsen af 'alle zoner' en defacto prisforhøjelse, og at man så skal sidde og lave hvad der for normale mennesker er grundforskning for, bare at kunne få bare nogenlunde samme værdi for sine penge

Og det er jo ikke fordi, at det at købe rejsehjemmel til offentlig transport er blevet nemmere, bare se på:

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-servi...

Hvis man slår alt til, er der 63 forskellige produkter.

Man føler sig hensat til en episode af 'Yes Minister'.

// Jesper

  • 7
  • 0

Rejsekort på app ville være en god ordning.


Så en god ordning er flg.

  1. check ind med rejsekort
  2. stop trafik ved standeren for at læse hvad der står på skærmen
  3. find smartphone frem
  4. start rejsekort app
  5. scan kort og check om check in har virket.

Er det korrekt forstået? Må jeg foreslå en kaffepause på 30 min. på Københavns banegård. Hvor mange tror du selv du når at observere som næsten falder ned af trapperne i deres hast for at nå check in og komme ombord?

Hvordan forventer du at det skal være en god ordning at jeg nu skal til at kontrollere om jeres system har virket?

  • 2
  • 1

så tror jeg pendlerkort på rejsekort håndterer de fleste af dine dybt forståelige indvendinger.


Erik, du lyder helt præcist som om du aldrig har prøvet at få tilsendt et pendler-papkort hver måned. Hver gang jeg fik kortet, så lagde jeg det bare i tasken og tænkte ikke mere over det. En sjælden gang imellem var der kontrol, og da skulle jeg så foretage mig noget: vise kortet frem.
Med rejsekort skal du aktivt gøre noget fire gange, og hvis systemet fejler og ikke registrere noget, så får man en bøde.

Hvordan kan nogen mennesker påstå at Rejsekortet er bedre end papkortet?

  • 8
  • 1

Så en god ordning er flg.

        check ind med rejsekort    
        stop trafik ved standeren for at læse hvad der står på skærmen    
        find smartphone frem    
        start rejsekort app    
        scan kort og check om check in har virket.  

        Er det korrekt forstået?  


Hej Thomas

Vores forhåbning er, at hvis vi får adgang til NFC-chippen, kan rejsekoret lægges på telefonen, så det ikke er nødvendigt med et fysisk kort. Så ville det være oplagt, at der var mulighed for, at man fik en push besked, så snart kortet var tjekket ind. Det burde gøre det enklere/hurtigere, end du her beskriver :-)

  • 1
  • 4

Jeg har haft rejsekort i ca 6 år og er grundlæggende glad for det men synes også at der er flere mulighedder for at gøre det bedre og nogle af dem er så lette at jeg finder det skuffende at de ikke er blivet gjort inden for de første få år af rejsekortets levetid - dvs for over 5 år siden :-)

1) Overblik. Hvis jeg logger ind på mit-rejsekort kan jeg se hvilke rejser jeg har foretaget og hvad de har kostet mig, men jeg kan ikke se hvor mange rejser jeg har foretaget i indeværende periode, hvornår den starter/slutter eller hvor mange rejser der skal til for at jeg stiger et rabattrin.
2) Overblik. Hvis jeg putter mit rejsekort i en stander kan jeg se hvor mange rejser jeg har foretaget i indeværende periode, men ikke hvornår den starter/slutter eller hvor mange der skal til før jeg stiger et niveau.
3) Overblik. Jeg kan i en stander se hvilket rabattrin jeg er på, men ikke om dette rabattrin er bedre eller dårligere end de to rabattrin under og over.
4) Prisstruktur. Det er en uforståeligt dårlig beslutning at slå rabattrin sammen fra 7 til 4, det giver en på alle måder dårligere kontinuitet og gennemskuelighed i rabattrinene. Derudover er der så lavere maksimal rabat, så det er blevet dyrere hele vejen rundt uden nogen som helst forbedringer.
5) Prisstruktur. Pendlerkort funktionalitet havde jeg ventet med spending i årevis, da jeg kom fra pendlerkort inden jeg skiftede til rejsekortet. Det er en gang hø som det er implementeret nu. Man skal have et absurd højt rejsebehov for at det kan svare sig på ens hovedstrækning og det betyder samtidigt fuldstændigt farvel til rabat på alle andre strækninger - reelt skal man pendle frem og tilbage 6 dage om ugen for at det kan svare sig :-(
6) Rabat struktur. Som en første implementation kan jeg fint se at optjening af rabat sker på faste dato intervaller og først er til rådighed i næste periode er en god start, men efter så mange år ville ønske at der kom en mere fleksibel model i drift. Det burde være let at lave en ny beregning af rabatniveau hver gang en rejse blev afsluttet. Kig 30 dage tilbage og tæl "rejserne" hvis de giver bedre rabattrin end man har nu så bruges det nye rabattrin de kommende 3 måneder, som det er nu bliver første måned rejst til fuld pris hvor det reelt skulle begynde at give rabat allerede efter et par dage. Ydermere er det ofte svært at komme helt i top hvis end beregningsperiode ligger sådan at der kommer helligdage/ferier ind over hver periode selv om man med en anden periode let havde 30 dage hvor der blev rejst flittigt.

  • 2
  • 0

@Jens Friis

"Hvilken løsningsmodel foreslår du, som ingen vil finde urimelig, og som ikke er dyrere end den nuværende?

PS:
Den gamle "alle-zoner" model i Hovedstadsområdet var virkelig fordelagtig/billig for brugerne.
Jeg kan godt forstå at personer med store rejsebehov savner den.
Nu skal brugerne i højere grad betale mere hvis de vil kunne køre mere - helt som i resten af landet. En klar forringelse - men vel reelt ikke urimelig."

Man skal jo tage et skridt tilbage og se på det hele med 'Forretnings Arkitekt brillerne'.

Det at stille offentlig transport til rådighed er jo basalt ikke en forretning. Det er en offentlig service, som 'det offentlige' stiller til rådighed for borgere, gæster i Danmark og virksomheder.
Det underliggende problem her er, at mange af den myriade af offentlige entiteter, som er involveret her, ser det som en forretning. For det er de blevet pålagt af Politikerne.

Det at det er en OFFENTLIG SERVICE og ikke en FORRETNING (det tror jeg langt de fleste er enig med mig i), er IMHO det springende punkt.

Når det er en offentlige service, så er offentlig transport, hvad man i det private erhvervsliv kalder et cost center. Det vil sige, at det drejer sig om at levere den service, til de service mål, som er ledelsesmæssigt/politisk definerede, til så billig som mulig 'COST' som muligt.

Man kan så snakke om det skal være 'brugerbetalt' eller om offentlig transport 'bare' er en 'gratis service', som så er financieret over skatten, eller ... XXX model.

Hele Cost Center konceptet, dikterer at man skal minimere overhead og at sådan noget som 'meromsætning', ekstrasalg, reklame kampagner m.m. ikke er noget man skal gi sig ud i.
For igen man skal bare have sine udgifter dækket, på en måde der er acceptabel for de der bruger servicen og ejerne. I dette tilfælde.. er der det sammenfald at det er OS borgerne i begge tilfælde.

Derfor er Rejsekortet et problem IMHO, det er en stor investering, har en stor variable cost og pålægger brugerne/ejerne en ekstra byrde, som ikke bringer dem værdi. Altså hele målet med Rejsekortet hænger ikke sammen med det faktum, at en offentlige service bare skal have dækket sine udgifter.

Det man kan diskutere er om offentlig transport skal betales via brugerbetaling eller via skatten.

Mit personlige take er at en finansiering ved, at brugere af offentlig transport mister deres transport fradrag, kombineret med resten betalt fra en eller flere offentlige kasser nok er vejen frem.

Igen, hele den zone gymnastik baserede brugerbetaling, reklamerne i TV, salgs kanalerne, Tog-revisorer, IT-systemer m.m. bidrager ikke med værdi til os brugerne/ejerne.
DET ER RENT OVERHEAD.

// Jesper

  • 6
  • 2

Det kan I godt få på langt de fleste telefonmærker.
Der er dog et enkelt, populært mærke hvor producenten har valgt at gøre NFC-anvendelse til en så lukket fest, at telefonerne i den sammenhæng er lige så moderne som en Nokia 3210. Men de ser pæne og moderne ud.

Så anvendelse af NFC til Rejsekort bliver næppe relevant i Danmark.

Nu behøver man vel ikke udelade at lave en app bare fordi et enkelt mærke ikke ønsker at understøtte den.

  • 4
  • 0

Derfor er Rejsekortet et problem IMHO, det er en stor investering, har en stor variable cost og pålægger brugerne/ejerne en ekstra byrde,

Så vidt jeg husker, så blev det for nogle år siden nødvendigt med en takstforhøjelse, for at financiere de galopperende udgifter til hele rejsekortcirkusset.

Det er i min optik så afgjort en byrde.

Så er der en helt anden lille underliggende gyser - som jeg forstår det har man malet sig op i en krog ved at alle teminalerne er baseret på Windows CE, dvs. et forældet og usikkert produkt.
Hvis teminalerne skal bringes up-to-date, så vil det koste en formue.

Jeg håber jeg tager fejl, og i så fald må Eskild da gerne bekræfte om det er tilfældet.


Man kan diskutere meget om takster vs. rejsekort, men man kan ikke komme uden om at cocktailen af et totalt uoverskueligt system med logning (som gemmes i 5 år) af brugernes rejser, kombineret med at priserne er blevet endog rigtig giftige i hovedstadsområdet (zonerne er relativt små), i den grad har fået skubbet brugerne over i bilerne - Allerødmotorvejens forlængelse er et rigtig godt bevis herpå.

Hvis jeg en sjælden gang har et længerevarende møde (hvis vi taler 1-2 timer, så betaler jeg hellere de høje parkeringsgebyrer) i København, så køber jeg en 24 timers billet - den giver mig dokumentation for at jeg har rejsehjemmel, og jeg har efterfølgende et bilag til mit regnskab (det kunne før i tiden klares med et klippekort der blev brugt i firma regi).
At det så koster 20 kr ekstra i forhold til rejsekortet at køre frem og tilbage opvejer til fulde besværet.

For ikke mange år siden var 7 zoner grænsen for "alle zoner", det blev så udvidet til 9 zoner, for til sidst at blive helt droppet - i praksis har det inden for en relativt kort periode betydet at det for at komme fra. f.eks. Gilleleje til København er blevet dobbelt så dyrt (langt mere end inflationen), så det er ikke underligt at folk flygter over i bilerne.

For at gøre hånen totalt, så sænker politikerne befordringsfradraget, begrundet i lavere benzinpriser, hvorefter Movia&Co kvitterer med at sætte taksterne på offentlig transport OP!

Sluttelig, så kan man stille sig følgende spørgsmål - hvis man skal 2 personer ud at rejse, vil man så hellere bruge over 2 timer hver vej på at komme til lufthavnen, med risiko for at der er aflysninger eller andre problemer, og man måske lander så sent at sidste tog er kørt og betale en samlet pris på 464 kr for det.

Eller vil man hellere ofre 400 kr for langtidsparkering plus for en halvtresser benzin til de 45 minutters køretur hver vej - jeg er ikke i tvivl.

  • 7
  • 0

Jeg kan godt lide at jeg bare kan svinge et kort når jeg stiger ombord på tog og bus, men det stresser mig stadig lidt at jeg også skal huske at gøre det samme når jeg stiger af. Jeg tænker at det skyldes at jeg det meste af mit liv har været vandt til at på forhånd at planlægge min rejse, købe billet, og så ikke tænke mere på det. Alt i alt foretrækker jeg Rejsekort frem for andre billetformer.

For mig er en af de mest besværlige ting ved Rejsekort når man skifter kreditkort. Det er noget med at man først skal lave en rejse, så skal man tilknytte sit kreditkort, og så skal man lave en ny rejse inden der er gået en uge. Der er sikkert en eller anden obskur grund til denne mærkelige konstruktion, men for én som mig der kun sjældent bruger sit rejsekort, er det virkelige besværligt. Hvorfor kan jeg ikke bare indtaste mit nye kreditkort i selvbetjeningen, og så bliver der tanket op som før?

En anden mærkværdighed er det med at der er usynlige grænser mellem forskellige trafikselskaber på visse stationer fx på Nørreport hvor nogle Rejsekort-standere hører til S-tog mens andre hører til Metro. Jeg har engang tjekket ind på en S-togsstander før jeg stod på Metroen hvor der var en kontrollør som fortalte mig at jeg havde lavet en fejl der normalt ville give en bøde. Jeg ved ikke om det stadig er et problem, men jeg er meget omhyggelig når jeg vælger stander på stationer med både S-tog og Metro.

  • 2
  • 0

Det er over min fatteevne, at man skal foretage en såkaldt nulrejse, hvis man ikke skal bruge sit rejsekort i løbet af en måned efter optankning eller oprettelse/fornyelse af tank-op aftale. Det er simpelthen ikke til at forstå, hvilken teknisk funktionalitet, der kræver dette. Har jeg smidt 300,- på et kort, som jeg bruger 1½ måned senere, så har jeg jo for hulen da selv valgt at der ligger 300,- og svæver på mit kort, indtil jeg skal bruge dem. Alternativet er (til de, der ikke har oplevet "funktionaliteten") at man - når man så forsøger at benytte kortet 1½ måned efter tankning IKKE har penge på kortet, for dem har systemet tilbageført!!!
Jeg har spurgt supporten flere gange, men hver gang får man den - for en softwareingeniør der har arbejdet med både sikkerhed og databaser - provokerende besked at "det er ikke teknisk muligt ...."

  • 3
  • 0

Ja uha da hvor jeg kommer til at spare tid med en app?


Fordi du ikke skal starte en app med NFC - du sætter bare telefonen med NFC hen til rejsekort-terminalen som du gør med et rejsekort ved både tjek ind og ud. Det du kan med en app er at aflæse med det samme hvad der er sket.

Reelt er det kun rejsekortet som har skifte medie fra smartcard til NFC. Og det kræver ikke de store ændringer i systemet.

  • 1
  • 0

Nu skal man betale mere for at køre mere/længere. Både målt på ruten og i fugleflugt.

Er det nu også helt urimeligt?

Jeg kan godt følge dit argument, men jeg mener ikke løsningen bare er at sætte prisen op, men i stedet lave en rigtig takstreform, hvor at man dels lavede færre og større zoner, dels satte prisen ned, så der i stedet var en gulerod for dem der boede tættere på hovedstaden.

Bortset fra de værste myldretider, så er der jo ret så meget kapacitet i systemet, så hvis nu vi forestiller os en halvering af prisen ville medføre den fordobling af passagerantallet som rejsekortet jo bygger deres babelstårn på, så ville det jo medføre et drastisk fald i biltrafikken, og det er jo per definition miljøpolitisk godt.

I virkeligheden er det jo langt ude i skoven at der er to hundrede (eller hvor mange zoner det lige er der er) i et geografisk opland som i udlandet måske er opdelt i et sted mellem 3 og 10 zoner.

I stedet burde man tænke stort, og se på offentlig transport som en offentlig service (som Jesper Frimann også taler om), der skal være til gavn for borgerne, ikke de enkelte trafikselskaber og deres nitty-gritty fordeling af profitten.

For summa summarum, det eneste man opnår er at folk ikke gider at bruge systemet mere (som sagt, se på Allerød motorvejens forlængelse, den er hårdt belastet, stort set døgnet rundt), og dermed skaber man en ond cirkel, hvor børn, studerende, ældre eller andre uden bil tages som gidsler, og oven i købet får lov til at betale kassen for det - samtidig med det tager livet af de små landsbysamfund.

Så kan man jo til sidst sige som Thomas Nielsen at man har sejret ad helvede til.

  • 4
  • 0

jeg har prøvet at komme i kontakt med rejsekortet på alle forskellige måder. mail, telefon kontaktpersoner o.s.v. med information om dårligdomme og de forbedringer der kunne afhjælpe dem. Og er kun mødt af TAVSHED, og TAVSHED og ......... Ingen ønsker åbenbart at løse problemerne, men de kan sagtens skovle penge ind på fejlene.

  • 3
  • 1

om det er nu bliver første måned rejst til fuld pris hvor det reelt skulle begynde at give rabat allerede efter et par dage.


Det er værre endnu. Jeg har haft mit nye rejsekort i knap 2 måneder (siden det gamle faldt for 5 års aldersgrænsen, og jeg måtte betale for et nyt). Jeg er stadig ikke skiftet til en ny opsparingsmåned for rabat. Derfor betaler jeg efter knap 2 måneder stadig fuld pris, når jeg en gang om ugen rejser over Storebælt.

Da jeg først opdagede det, tænkte jeg, at man måske var begyndt at runde op til hele kalendermåneder, så jeg d. 1/6 ville komme ind i en ny opsparingsmåned. Men det skete ikke.

Og som du så rigtigt påpeger, kan man ingen steder se, hvornår en opsparingsmåned løber fra og til. På mit gamle rejsekort fandt jeg efterhånden ud af, at opsparingsmåneden løb fra d. 11. i en måned til d. 10. i næste måned. Men det kunne jeg kun finde ud af ved en gang om dagen at tjekke kortet i en af betjeningsstanderne på stationen, indtil jeg kunne se, at jeg var skiftet til en ny opsparingsmåned.

  • 5
  • 0

Jeg har engang tjekket ind på en S-togsstander før jeg stod på Metroen hvor der var en kontrollør som fortalte mig at jeg havde lavet en fejl der normalt ville give en bøde.


Bjørn Wahlsten himself udtalte for nogle år siden til ing.dk, at man havde ret til at tjekke ind på enhver stander på en station. Der er ikke noget med, at man skal bruge bestemte standere til bestemte operatører.

Det har jeg lige siden henholdt mig til. Når jeg stiger af Intercity-toget i Høje Tåstrup på perron 2, skynder jeg mig at tjekke ind, inden jeg går over på perron 11 for at tage et S-tog. Det skyldes en indre frygt (som mange af os tydeligvis har ved forskellige aspekter af Rejsekortet) for at glemme at tjekke ind, når jeg kommer over på perron 11.

Men af og til må jeg tage en diskussion med en kontrollør om emnet, når de ser, at jeg er tjekket ind på perron 2. De vil ikke give mig en bøde, men de vil belære mig om, at jeg har gjort noget forkert.

Så forklarer jeg dem, hvad Bjørn Wahlsten har sagt. Samtidigt spørger jeg, hvorfor standerne ikke er markeret med navnet på den operatør, de hører til, hvis det er så vigtigt for operatørerne, at passagererne bruger lige netop den operatørs standere. Det har de naturligvis ikke noget svar på. Hvordan skulle noget fornuftigt menneske kunne forklare det?

  • 7
  • 0

Som jeg forstår dine indlæg, så har du valgt at bo ved smukke Gilleleje. Det er - ift. offentlig transport - vandkantsdanmark.

Nu bor jeg så ikke i Gilleleje, men nord for Hillerød - problemet er det samme for stort set hele Nordsjælland, hvor man åbenbart er glade for de høje lønninger og skatteindtægterne, men det kniber straks mere når der skal leveres noget service.

Min pointe er bare, at hvis man ønsker at folk skal bruge offentlig transport, så må man fra politisk hold bestemme sig til om man mener at sidste mand skal slukke og lukke for Udkantsdanmark, eller om man vil holde liv i et helt land.

Og i det lys der fejler både takster og rejsekort fælt, hvilket som sagt er med til at jage endnu flere over i bilen - i det lys klinger det så hult at bruge offentlig transport som miljøargument, når man gør alt hvad man kan for at skræmme kunderne væk.

Endvidere er det fuldstændig grotesk at Movia i ramme alvor taler om at der skal nedlægges endnu flere ruter på landet, for at financiere en totalt misforstået sporvogn fra Lyngby til Ishøj - det er eddermame at pisse os op og ned ad ryggen.

  • 7
  • 0

Jeg tænker også, at det er det, de fleste utilfredse har gjort. De er stille og roligt forduftet fra den kollektive trafik - de orker ikke engang at beklage sig, de forsvinder bare.

Amen.. bortset fra, at jeg forduftede men også beklager mig.

Beklagelsen skyldes at offentlig slendrian og manglende duelighed er at p...se på borgerne - dig og mig - samt kræve at samme borger betaler svineriet :(

Heldigvis var min region ikke med fra starten, og da jeg kunne tælle alle fordele, ulemper og problemer sammen ( busser, rutebil samt tog), så valgte jeg genanskaffelse af 4 stk. gummihjul.

Alle - ung som gammel, 3 generationer - har i dag mindst 4 stk. gummihjul. Arbejde, transport samt privatliv skal hænge sammen.

Livet leves lige nu, i morgen og i næste uge ;) - og det alt for kort til måske[1], samt andet forældet, "der kommer i morgen".

[1] Mens vi venter på Godot ..https://da.wikipedia.org/wiki/Mens_vi_vent...

  • 1
  • 1

@Jens Friis
"Du skal skelne hårdt mellem brugerne og betalerne.

Alle betaler skatter til tilskud til offentlig transport, men der er kun relevante tilbud for en delmængde. Resten betaler bare uden at - på det område - få noget igen."

Det vil sige at du er fortaler for roadpricing og brugerbetaling der afspejler faktiske udgifter på f.eks. sygehuse ?

Fakta er at offentlig transport er en god forretning for f.eks. S-togs nettet (som giver overskud uden tilskud) og generelt rundt omkring og mellem de store byer i Danmark. (København, Århus,Ålborg, Odense etc.)
Hvis du igen skulle bruge samme brugerbetalings model som du advokere på f.eks. vejene ville det koste kassen at køre bil f.eks. Sønderjylland og jeg tør slet ikke tænke, hvad en busbillet ville koste mange steder i de mindre befolkede dele af Danmark.

Og sådan kan man jo blive ved. Problemet når man kører NPM fake business case rytteriet, så kan det jo ikke engang betale sig for borgerne at få børn, alt imens det er en fantastisk ide, at ansætte flere i den offentlige administration.

// Jesper

  • 5
  • 1

Og i det lys der fejler både takster og rejsekort fælt, hvilket som sagt er med til at jage endnu flere over i bilen - i det lys klinger det så hult at bruge offentlig transport som miljøargument, når man gør alt hvad man kan for at skræmme kunderne væk.

I Thorshavn har kommunen valgt af miljøhensyn / mindske privatbilisme, at oprette buskørsel.

Det er gratis at køre med busserne. ;-)

Som jeg har hørt det, kunne det ikke svare sig at kræve billet, samt at det ville skræmme brugerne væk fra den offentlige transport.

  • 2
  • 0

@Jens Friis
At det bliver mere kompliceret er vist kun din udokumenterede påstand, jeg tror det er meget svært at gøre det dyrere og mere kompliceret end det er i dag.
Men måske skulle du tage et kursus i basal business case udvikling.
Jeg kan så oplyse dig om at du ikke behøver at videre uddanne dig i stråmands fletning :)

// Jesper

  • 3
  • 1

Mine erfaringer med rejsekortet, er, at det generelt er blevet dyrere for mig at bruge offentligt transport.

Da jeg var yngre boede jeg i Kalundborg, mens alt min familie boede i København. Det gav selvfølgelig en god del ture til og fra København.

Så vidt jeg husker, med forbehold for at det er en del år siden efterhånden, så var prisen ca. 140 kr for denne rejse uden brug af nogen former for rabat. For denne pris fik jeg 1 stk papir, hvorpå min rejse stod. Det smarte ved dette kort var så, at jeg kunne bruge dette papir på hele strækningen indtil dagen efter, og skulle ikke gå og være bange for diverse ekstra udgifter.

Nu kan jeg så få lov at bruge mit rejsekort. På turen fra Kalundborg til København er kortet effektivt, billigere og egentligt en befrielse, lige indtil man lander i København. Når man så står på KBH H, skal man passe meget på ikke at tjekke ud, og derved få lov til at betale en ekstra gang for at komme til endestationen. Når jeg så er der, og evt. skal med bussen igen skal jeg død og pine betale endnu en gang, og endnu en gang når jeg skal tilbage igen, og endnu en gang når jeg skal til hovebanen for at komme hjem, og endnu en gang når jeg skal have turen hjem.... (ja det er nok ikke en problemstilling byboerne har, men det er saaaataaaanedmende træls når man kommer udefra)

Så ja, hovedturen er billigere, men det løber lynhurtigt op, og jeg er ret så sikker på at jeg bruger væsentligt flere penge på transport i dag, end tidligere, og for at være helt ærlig, har jeg generelt ikke lyst til at sætte mig ind i offentligt transport, ene og alene af den grund at det simpelthen er så uigennemskuelig, og man som forbruger ikke "kan regne med" at kortet finder og sammenlægger rejser efter billigste mulige aftale... Man vidste ligesom hvad man havde, når man købte 2 zoner som holdte i 2 timer..

  • 4
  • 1

Kære Jens Friis.

Det påpeger jeg så er en voldsom komplicering af vores skattesystem.
Det forholder du dig overhovedet ikke til.

Jeg skrev:

Mit personlige take er at en finansiering ved, at brugere af offentlig transport mister deres transport fradrag, kombineret med resten betalt fra en eller flere offentlige kasser nok er vejen frem.

Du skrev så:

Det lyder som en stor forenkling af skattesystemet.
Nå nej.
En stor komplicering, mente jeg.

Det vil medføre at skatteborgerne nu skal til at indberette hvor meget de har kørt med det offentlige, for den transportdel må de så ikke få befordringsfradrag for.

Er du sikker på at du har gennemtænkt det helt?

Så du vælger helt bevist at pege på så kluntet og idiotisk en implementering, som du kan komme i tanke om. For, efter min mening, helt bevist at lave en kluntet stråmand.

Man kunne jo meget simpelt på selvangivelsen lave et .. hvad der i IT verdenen kaldes et flag.. som man vælger til, hvis man ønsker at bruge offentlig transport lige så meget som man ønsker ganske gratis, mod at man så fraskriver sig transportfradraget. Det .. kan jeg som IT fagmand.. oplyse dig om, at det ikke er specielt kompliceret, at implementere.

Jeg skal undlade at kommentere dine evner til at læse og skrive.
Der er sikkert et eller andet nogen synes du er god til.

Der er mange ting jeg er god til, jeg er ifølge min kone og flere andre f.eks. en god far, en glimrende kok og dømme efter min løncheck er jeg også OK til mit job.

At stave og læse må jeg sige, at jeg selv synes jeg faktisk er blevet OK. Det har så taget mange ekstra hjemmestaveord, ekstra læsning og ekstra skrivning op igennem folkeskolen. Og i mit arbejdsliv har jeg med vilje påtaget meget af skrivearbejdet, for at forbedre mig. Så på trods af at ordblindhed løber dybt i familien, og at jeg selv har kæmpet min kamp med den. Synes jeg faktisk, at jeg har nået et acceptabelt niveau, selv om jeg stadig synes at b og d ligner hinanden meget , lige som q og g. Heldigvis hjælper stavekontrol faktisk en del.

Men på trods af dine stråmænd og forsøg på fornærmelser, så ændrer det stadig ikke ved at den måde man har valgt at implementere 'brugerbetaling på' i den offentlige transport er både dyr, ineffektiv og ikke speciel brugervenlig.

Altså bare prøv at gå på DSB's hjemmeside og se på hvor mange forskellige typer af billetter og services, man har for at implementer 'brugerbetaling' af en offentlige service:

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-servi...

// Jesper

  • 6
  • 3

al offentlig transport efter rejsekortets indførelse. Af flere grunde

  1. Jeg vil ikke bidrage til endnu en organisation, som synes de skal overvåge min færden
  2. Man skal logge ud - hvilket jeg ved jeg ikke kan administrere
  3. Det er bare blevet for dyrt (og dårligt) i forhold til min LUPO 3L
  4. Der er simpelthen for mange tåber, som ikke kan opføre sig ordenligt i toget
  5. Alle de syge i togene - jeg har svagt immunforsvar - så at folk render syge rundt i små lukkede rum - det er simpelthen selvdestruktivt.
  6. Rejsekortet er så evnesvag og dyr en løsning at alene det at man kan vælge den løsning mindsker min lyst til at bruge det offentlige
  • 5
  • 1

Tjek-ind-lyden i busumansen er umanerlig høj. Den kan ikke være langt under tilladte niveauer..

  • 2
  • 1

Fakta er at offentlig transport er en god forretning for f.eks. S-togs nettet (som giver overskud uden tilskud) og generelt rundt omkring og mellem de store byer i Danmark. (København, Århus,Ålborg, Odense etc.)


Fakta ?
Det er vist kun for S-togsnettet, hvor man faktisk kender regnestykket. Ikke at jeg ikke TROR at det vil kunne lade sig gøre andre steder, men man skal næppe meget udenfor Ringgaden/vejen, før den ikke holder længere.

Og så er skatteindtægterne på biler, noget større end de samlede udgifter til veje, så der er god margin.

  • 1
  • 0

Kortselskaberne tillader kun en reservering af et beløb på max 30 dage på et betalingskort... Det er nogle regler som rejsekort ikke selv er herre over.

Det har ikke noget med sagen at gøre. Jeg foretager jo "et køb" på det tidspunkt, jeg .... foretager købet. Varen (kreditten til / muligheden for at rejse) får jeg jo med det samme. Midlerne ligger efterfølgende på min konto hos Rejsekortet. De ligger (efter omtalte nul-rejse) ikke på min egen konto hvorfra de så bliver trukket løbende, så det kan ikke sammenlignes med et netkøb af et par sko, hvor midlerne først bliver trukket i det øjeblik vare afsendes.

  • 4
  • 1

Du har ikke en konto hos Rejsekortet A/S.

Varen er først købt, når den ligger på kortet. (Kortet er værdibærende)

Nu ligger midlerne jo ikke FYSISK på Rejsekortet i form af indlejret diamantstøv eller guldstykker ;-) Jeg kan spærre mit kort, få et nyt eller jeg kan få udbetalt en restsaldo, så det giver ingen mening, at hævde at kortet i sig selv er "værdibærende", og da slet ikke i dagens on-line-verden.
Jeg har for mange år siden arbejdet med Danmønt, og DER gav det mening, at værdien lå som "bits" på selve kortet.
Derudover kan jeg oplyse, at jeg forleden skulle opdatere det Visakort, jeg har tilknyttet mit personlige Rejsekorts optankningsaftale, og i den forbindelse skulle jeg GUDHJÆLPEMIG igen igennem hele møllen med nul-rejse osv. DET er s'gu da ikke logisk!

  • 4
  • 0

Det er netop det, rejsekortet er.

Derfor gælder der en maksimal saldo på 2200,- og hvidvaskningsregler.

Hvorfor er det så lige at det er så svært når man vil have et anonymt rejsekort, så er det pludselig meget teknisk, og kan kun gøres få steder i landet!

Og underligt nok, så er der jo ingen problemer med at logge alle brugernes adfærd i fem år, så det er en gang pseudovrøvl at værste skuffe at sige at det ikke skulle kunne lade sig gøre at have en konto hos rejsekortet, da datakraft jo ikke just er en mangelvare.

Bortforklaringer til at sløre et elendigt design af back-end systemet.

Og hvis man vitterlig gerne ville gøre kortet rigtig værdibærende, så kunne der jo passende være en automat på et vilkårligt gadehjørne hvor man kunne proppe penge i, og så købe et rejsekort eller tanke det op - og i det spil er det latterligt at tale om hvidvaskningslov, for hvis jeg havde udført sort arbejde for 100.000 kr, så var det sidste jeg ville være interesseret i nok et eller flere rejsekort.

Og sjovt nok, så kan man købe et gavekort i Ikea (og alle mulige andre steder), uden det afføder en række intimiderende spørgsmål - og man kan give kortet til hvem som helst.

  • 3
  • 1

Hvem er det lige, der er ansvarlig for den fadæse? - Politikerne.


Dér må jeg lige huske alle på, at politikerne blot er valgt af befolkningen, så det giver ingen mening at skylde nogen skyld på "politikerne". Det er jo os, der har ansat dem, så en bred kritik af dem rammer helt forbi målet. Det er som en ejer af en virksomhed, der bredt beskylder "medarbejderne" for at virksomheden går dårligt. Nej, det fulde ansvar ligger hos dem, der har stemt på de pågældende politikere. Og det er fuldstændig ligegyldigt, om politikerne lovede dette eller hint op til et valg – det er op til os som befolkning at gennemskue den slags og når vi stemmer se tilbage på, hvad politikerne har stemt for og imod, frem for hvad de lover at gøre (medmindre det er et helt nyt parti, som vi vil give en første chance).

At skyde skylden på "politikerne" ændrer intet. Kritikken skal rettes direkte mod de familiemedlemmer, arbejdskolleger og andre i vores omgangskreds, som har stemt på de pågældende politikere. Og/eller mod os selv, hvis vi ved en fejl er kommet til at stemme på de partier, der har taget de pågældende beslutninger; i så fald drejer det sig om at kontakte det pågældende parti og få dem på bedre tanker, eller højhelligt at love sig selv ikke at stemme på dem igen, før de beviseligt (via hvad de har valgt at stemme for og imod) er blevet klogere.

Først da får kritikken virkning.

Og hvis vi endelig er for bange for at rette kritikken direkte mod dem, der er de egentligt ansvarlige, nemlig vores omgangskreds, så er første skridt på vejen at kritisere de konkrete politiske partier, der har stemt for det, vi ikke bryder os om, og ikke bare bredt kritisere "politikerne" for det. Det er meget sjældent, at alle politiske partier stemmer ja til noget kontroversielt.

Bemærk at så vidt jeg kan se stemte både SF og Enhedslisten imod loven om rejsekortet, mens Radikale undlod at stemme. Resten af partierne (Venstre, Soc.dem., DF og Konservative) stemte for, og det må jo så være dem, du faktisk mener med "politikerne".

  • 1
  • 1

Bemærk at så vidt jeg kan se stemte både SF og Enhedslisten imod loven om rejsekortet, mens Radikale undlod at stemme. Resten af partierne (Venstre, Soc.dem., DF og Konservative) stemte for, og det må jo så være dem, du faktisk mener med "politikerne".

Nu gik det på kludetæppet af takstzoner og grænseregler og ikke rejsekortet - men ellers meget enig.

Det havde været helt efter bogen, at simplificere processen før man digitaliserer den.

  • 1
  • 0

På Borgen får de det hvide snit...

Hvis vi var så heldige, men det er desværre en and.

< 5% af befolkningen er medlem af en vælgerforening (partiforening). Det går galt, når så få personer udvælger kandidater til folketinget, ud fra den restgruppe i sognet, der har et snakketøj og ikke meget andet. Gode folk med gode job og interesser opstiller ikke.

(f.eks. 2011 tal)
5% af befolkningen (Vælgerforeningerne) ~200.000 personer udpeger folketingskandidater.

Ved valgdeltagelse på ~85% af stemmeberettigede giver det af 4.1 mio. = 3.49 mio. der stemmer og heraf vælger ~50% den nye regering.

Dvs ~1.7 mio. af borgerne vinder valget; de og deres regering sætter sig på flæsket.
Sofavælgerne, børn samt dem, der stemte men tabte, må vente til næste valg !

Demokrati er derfor, at:
- De sølle ~200.000 personer, der finder ~2000 kandidater.
- Vælgerne udsøger heraf 179 personer, der skal aflønnes de følgende ~3½ år.
- Det hvide snit omtales overhovedet ikke, men det er da ikke forbudt ;)

  • 1
  • 1

@

Dit konkrete forslag medfører følgende:


Nej, det medfører igen ikke de ting du skriver. For du igen så laver du stråmænd, eller så læser du ikke det jeg skriver.

Jeg skrev:

Mit personlige take er at en finansiering ved, at brugere af offentlig transport mister deres transport fradrag, kombineret med resten betalt fra en eller flere offentlige kasser nok er vejen frem.
Igen, hele den zone gymnastik baserede brugerbetaling, reklamerne i TV, salgs kanalerne, Tog-revisorer, IT-systemer m.m. bidrager ikke med værdi til os brugerne/ejerne

Altså at man skal afskaffe billet systemet helt. Brugerbetalingen er, at man frasiger sig sit Kørsels fradrag. Hvis du ikke frasiger dig dit kørsels fradrag (altså laver en brugerbetaling), så kan du slet ikke bruge offentlig transport, du må tage en taxa.

Mht. selvangivelsen, helt ærlig nu går vi da i mikro detaljen. Der er jo noget der hedder en forskudopgørelse, hvor et 'jeg bruger offentlig transport' flag også vil være, og hvor man til enhver tid kan lave ændringer. Implementeringen er ikke et problem.

Selvfølgelig vil der skulle være en eller anden form for stikprøvekontrol, jeg tænkte, at det nu ville være SKAT's bord. Hvis man kører med offentlig transport og stadig trækker kørsels fradrag fra.. så ja.. har det en konsekvens.

Mit forslag ligger selvfølgelig i den mere 'Radikale ende'.
Men den brugerbetalings form man har på offentlig transport er simpelt hen hul i hovedet.

Igen så 'kostede' rejsekortet 470 millioner 'at drive' i 2016. Dette inkluderer afskrivninger på investeringer m.m. Man mangler stadig at afskrive små 800 millioner på infrastrukturen og har 500 Millioner i gæld til ejerne af Rejsekort selskabet.

Det skal så ses i lyset af at Rejsekortet kun er en af flere 'brugerbetalings systemer' og derfor måske kun udgør 30-40% af de udgifter der er til brugerbetaling systemer.

Ud over det skal man så medtage trafikselskabernes udgifter til Salg, marketing, IT-understøttelse, kontrol m.m. Igen alt sammen noget ,der binder folk i det offentlige, der IMHO ikke skaber værdi for borgerne.
Og man skal huske på at med den mangel på arbejdskraft der er, så er det folk der kunne arbejde i det private erhvervsliv og 'lave kagen større'.

// Jesper

  • 0
  • 0

Den gamle "alle-zoner" model i Hovedstadsområdet var virkelig fordelagtig/billig for brugerne.
Jeg kan godt forstå at personer med store rejsebehov savner den.
Nu skal brugerne i højere grad betale mere hvis de vil kunne køre mere - helt som i resten af landet. En klar forringelse - men vel reelt ikke urimelig."

Måske ikke urimelig, hvis man ser ganske snævert på det. Ser man på det i et større perspektiv også miljømæssigt, så er det en klar fiasko.

Det man har fået ud af det er, at hvor folk i hovedstadsområdet før kunne rejse lige så tosset de ville i hovedstadsområdet for en fast pris, nu er blevet stærkt begrænset i deres rejsemuligheder, men stadig skal betale det samme. Ergo skal de have bil, hvis de skal afvige fra deres pendlerrute (glem det med, at de jo bare kan tjekke rejsekortet ind - det er besværligt og gør rejsen dyrere, turen varer alligevel længere end turen i bil osv osv). Og når de først har skaffet bil, så gider de ikke betale for kollektiv trafik også. Så bliver bilen også brugt til/fra job.

Hvem bliver så taberen? Det gør den kollektive trafik og miljøet - for der kommer bare endnu flere biler på vejene og færre kunder i busser og tog. Modsat den intention, som Movia/DSB/DOT/Metroen burde have.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten