Ugens debat: Nyåbnet metro lukker igen

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Bent Johansen

Ja, så kan passagererne i stedet tage cyklen eller bilen, det er jo så trafik­sikkert. Ufatteligt, at man i den kollektive trafik igen-og-igen bare lukker ned. Det gør Ryanair eller DSV da aldrig.

Frank Jumppanen Andersen

Hverken fly eller lastbiler kører autonomt, så det er ikke en særlig relevant sammenligning. Og for begge tages den enkelte enhed ud af drift ved problemer – mens det her er hele systemet, der skulle tages ud ved fejl.

Bent Johansen

Det har du ret til at mene. Men der er tale om et helt nyt system. Der er tale om helt ens systemer, som skal samkøres. Der er tale om to separate tunnelrør. Kun strækningen Østerport-Trianglen ligger i forbindelse med Nordhavnslinjen, hvorfor kan der ikke køres videre mellem Kongens Nytorv og Nørrebro via Frederiksberg?

Bo Leth Andersen

Hvorfor uge 3-4? Uge 7-8 er vinterferien ...

Journalist Ulrik Andersen

Hej Bo. Jeg har på din foranledning spurgt Metroselskabet, hvorfor de ikke har valgt at lukke ned i vinterferien i stedet for uge 3 og 4. Direktør Rebekka Falsing svarer bl.a.: »Vi har også overvejet, om vinterferien var en mindre generende periode at lukke, men vi kan konstatere, at vi normalt kun har lidt færre passagerer i vinterferien end til daglig. Der er derfor ingen væsentlige fordele for passagererne ved at vente. En udskydelse af lukningen af M3 Cityringen ville desuden betyde en senere åbning af M4 Nordhavnen, som mange glæder sig til at tage i brug.«

Nicholas Ipsen

Altså, det er jo et fair nok svar, men har de set på, om der er forskel på, hvad folk bruger metroen til i og uden for vinterferien? Det er jo ikke kun et spørgsmål om antallet af brugere, men også om, hvorvidt det er pendlere, der har stort fokus på at komme frem til tiden, eller folk på ferie, der bare gerne vil frem inden for rimelig tid.

Morten Juel

Eksperter har vurderet, at der skal testes grundigt, så togene ikke brager sammen. Og så brokker folk sig. Burde brugerne ikke være glade for, at der tænkes på deres sikkerhed?

Maciej Szeliga

Der er ingen her, der mener, at der ikke skal testes grundigt! Det, jeg mener, er, at systemet er forkert designet, hvis man skal lukke alt ned i 14 dage for at gennemføre de nødvendige tests.

Gilli Trónd

Den gamle metro blev ikke lukket ned i ugevis, da M1 og M2 blev forlænget fra Nørreport til Vanløse, ejheller blev den lukket ned, da M2 blev forlænget fra Lergravsparken til Lufthavnen.

Bent Johansen

Der er ingen, som skriver, at systemerne ikke skal testes. Det kan man gøre i adskillige måneder 4-5 timer hver nat uden at forstyrre ret mange brugere af den kollektive trafik, ligesom DSB også erstatter tog med busser om natten og i weekenden, i det omfang det er muligt.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...det kun er DET ENE SPOR (M3) i ringlinien, der lukker? Alle kan stadig komme til og fra alle stationer, De fleste på pendler tur vil få rejsen den ene vej forlænget lidt eller op til næsten "en halv cirkel" ekstra. Jeg synes da ikke det ersærlig smart, men på den anden side fatter jeg ikke den store vrede.

  • 2
  • 4

Det er HELE CItyringen som lukker - IKKE KUN det ene spor.

Metroen skriver: " (...) I den forbindelse er det nødvendigt at lukke helt for M3 Cityringen, så testkørslen på M4 kan indledes godt og sikkert. (...)"

Se her: https://m.dk/nyheder/m3-cityringen-lukker-...

Man har givetvis brug for at teste hele softwaren i den fulde konfiguration svarende til drift af M3 og M4 samtidig.

  • 2
  • 0

Det kan være en DR-nyhed fra september om at cityringen ville åbne med ensporet drift, der har tåget indtrykket af den kommende 2-ugers lukning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten