Ugens debat: Ny løsning skal få opladning op i omdrejninger
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Ny løsning skal få opladning op i omdrejninger

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Svinghjulsløsningen er udviklet af israelske Chakratec og sat i drift af Skoda på en hurtigladestation i Prag. Et antal svinghjul er koblet i containeren i baggrunden Illustration: Chakratec

Christoffer Hansson

Det er da en ganske god benyttelse af den teknik. Men man skal måske sammenligne systemet med et lidt ældre toilet, hvor det løber lidt vand fra cisternen hele tiden, da der vil være noget konverteringstab.

Martin Zacho

Samme energilager kan sikkert billigere opbygges af brugte batterier fra elbiler. De vil sikkert have lavere tomgangsforbrug og mindre ved­ligehold. Det er under alle omstændigheder, hvad man ser ved andre svinghjul.

Jesper Petersen

Hvorfor laver de dem ikke større i stedet for at sætte så mange op sammen, hvilket man jo vel nærmest er tvunget til med den lille effekt, de kan lagre? Og hvad er prisen pr. kWh i det, du putter ind i den, med dens forventede levetid, inkl. drift og alt, der følger med, både ved etablering og ved drift? Men mest vigtigt, så er effektiviteten kun 85 pct.

Lars Andersen

Hvis man skalerer op, tror jeg, sikkerhedskravene gør det uanvendeligt til dette specifikke formål.

Christian Holmen

Jeg vil tro, at antal op- og afladninger er væsentligt højere end batteriers, de kan vel op- og aflades 12 gange om dagen. Det holder batterier ikke til. Desuden ser det ud til, at de kan lade med 4 kw/t og aflade med 10.

Anders Hedelund

Der forskes og udvikles rigtig meget i svinghjulsoptimering her til lands. DTU, Aarhus Universitet, private virksomheder. Jeg var da til et arrangement i IDA-regi hos nogle, der var ved at produktmodne ...

Henrik Tietgen

Fornøjeligt at se sådan et KISS-projekt. Opgaven er jo løst spot on. Ingen batteriløsning vil kunne løse opgaven og have en levetid på 200.000 cycles. Lur mig, om ikke en renovering næppe koster over 5.000 kr. pr. stk. Så er der 20 år mere. Peak performance vil også forblive uændret i hele levetiden: Det kan en batteri­løsning i hvert fald ikke prale med.

Søren Laursen

Lad os – forenklet – antage, at en ladestation har ti pladser, hvoraf i snit fem er i brug i halvdelen af døgnet. Så er effekten i størrelsesordenen 500 kW i denne periode. Vil man bruge svinghjulene til døgnudjævning, og har hvert modul en kapacitet på 3 kWh, så skal der flere hundrede til. Har det nogen værdi, hvis det kun er muligt at udjævne over væsentligt kortere tidsrum ?

Ole Rasmussen

Prøvede at få MAN i Frederikshavn til at lave et (stats-/EU-støttet) udviklingsprojekt med svinghjuls­opladning til Stenaline-færgerne i Frederikshavn – således at færgerne kunne oplade rigtig meget i den korte tid, de er i havn – og således at færgerne kunne sejle på el i mere end de kystnære områder. Der skulle naturligvis også være svinghjul i Göteborg og Oslo. Tror, japanerne er længst med store svinghjul – som de vist bruger til net-løsninger sammen med solcelleparker.

David Bachmann

Har fulgt med i svinghjul, og det er interessant, hvis det er lykkedes for Chakratec at lave stabile svinghjul med lejer, der er i vakuum.

Baldur Norddahl

Batterier falder hele tiden i pris og er fortsat i en rivende udvikling. Svinghjul er gammel teknologi og får kun sværere fremover ved at konkurrere. I Australien fik de for et års tid siden et 100 MWh-batteri af Tesla. Nu er de i gang med at fordoble kapaciteten. Det er nogle helt andre størrelser end nogle svinghjul på 3 kWh per styk.

David Bachmann

Fact er jo, at Skoda (VW) har besluttet sig for at investere i firmaet ... og de kender nok også det regnestykke.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De elektriske tyvere bliver energilagringens årti

Batterier har allerede taget en førerposition på flere områder.

Vi skal til at værdsætte vores batterier langt mere og behandle dem på deres præmisser.

  • 2
  • 2

Atiklens store billede/tegning - kan man zoome i - og se hvor svinghjulet er tænkt placeret.

De har bygge en mini udgave til test - senere prøver de nok med en i stor skala.

Held og lykke herfra.

  • 1
  • 1

Stort tak til Vestager

Citat
"
Vestager blåstempler milliardstøtte til batteriproducenter
EU har godkendt 3,2 milliarder euro i statsstøtte til firmaer, der laver batterier til elbilindustrien. Batteriproducenter i syv EU-lande kan se frem til at modtage 3,2 milliarder euro i statsstøtte frem til 2031. Det står klart, efter at EU's konkurrencemyndighed mandag har godkendt statsstøtten. Især Tyskland og Frankrig har presset på for at få en blåstempling af statsstøtte til produktion af batterier. Det er ifølge de to europæiske stormagter vigtigt, hvis planerne om at erstatte brændstofbiler med elbiler i Europa skal føres ud i livet. Og det er Margrethe Vestager, der er EU's kommissær for konkurrence og digitalisering, tilsyneladende enig i.

"Batteriproduktion i Europa har en strategisk interesse for vores økonomi og vores samfund på grund af potentialet inden for grøn mobilitet og energi, jobskabelse, bæredygtighed og konkurrenceevne," udtaler hun i en pressemeddelelse.
Foreløbig står 17 virksomheder til at nyde gavn af de 3,2 milliarder euro.
Fælles for dem er, at de er en del af produktionskæden ved fremstilling af batterier.
Foruden Tyskland og Frankrig vil også virksomheder fra Belgien, Italien, Sverige, Finland og Polen kunne modtage statsstøtte. Europæiske batteriproducenter har længe haltet efter deres asiatiske konkurrenter.
"
https://energiwatch.dk/Energinyt/Cleantech...

Håber brændselsceller også får stor støtte

  • 0
  • 0

Håber brændselsceller også får stor støtte


Måske vi lige skulle se hvad man kunne opnå, selv ved en fremgang.

Det giver ikke udvikling fortsat at bruge midler på japanske og Koreanske FCEV, samt få tilhørende brinttankstationer, blot fordi vi så får EU støtte til det.

Der ses ingen mulighed for rimelig forbrugerøkonomi i FCEV, i horisonten
.

Direkte til udvikling af brændselsceller er fint, men vi skal ikke forvente for meget, og alligevel kunne se et potentiale.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten