DET TALER VI OM på ing.dk ‘kvalitetstillæg’ skaber ny debat om rejsekort
John Messerschmidt Ekstrand
Kan man se komikken? »Det bliver dyrere og mere besværligt at rejse med Metroen« – og det udløser så et »kvalitetstillæg«! Samtidig har man så benyttet lejligheden til at forpeste (undskyld udtrykket) rejsekortet og taktssystemet med endnu et lag af kompleksitet - det var der vist ikke et stort behov for!
Jens Olsen
At man nu indfører særlige check ind-standere for metroen er genialt. Tænk, hvad det kan kaste af sig i form af dummebøder fra folk, der havde en ærlig intention om at betalte for rejsen, men valgte den forkerte stander. 500 kr. lige ned i lommen.
Mikael Ibsen
Det, man taber på prisstigningen og afgangen af passagerer, kan man til gengæld vinde på dummebøderne. Så mon ikke dette indgår i beslutningen om at opstille af dummefælder i form af særskilte metrostandere? Tænk, bevidst og i fuldt alvor at kalkulere med passagernedgang og dårlig, brugerfjendsk rejseoplevelse - og så ovenikøbet gennemføre det. Jamen er de da [strøget af selvcensuren]?
Max Winther
Det er Gøg og Gokke ... I Oslo betaler man 36 NOK, og så kører man frit med sporvogn, metro, tog og bus – uanset om det er en ny elbus eller en gammel sporvogn.
Poul-Henning Kamp
Og når deres billetautomater ikke virker, kører man gratis, indtil de gør ...
Peter Trudslev
Man kunne overveje at vende Metroselskabets newspeak om kvalitetstillæg mod dem selv ved at oversvømme dem med krav om tilbagebetaling af kvalitetstillægget ved den mindste brist på den annoncerede kvalitet. Så snart der er forsinkelser, driftsstop etc., får kunderne jo ikke den kvalitet, de er blevet lovet, og hvad er så hjemlen for at opkræve et tillæg? Ergo: tilbagebetaling. Det er måske også en problemstilling, som ville interessere Forbrugerombudsmanden, som jo tidligere har givet virksomheder dask over fingrene for at opkræve uberettigede gebyrer og tillæg.
Anders Hedelund
Af alle idiotiske tåbeligheder på transportområdet er det her da til en guldmedalje.
Peter Kyllesbeck
Man må forventer at metroens særlige check ind-standere vil blive tydeligt markeret. Det vil jo også være ved Hovedbanegården og Østerport plus seks andre (inkl. Nordhavn) ud over Nørreport, hvor omstigning er mulig.
Peter Kyllesbeck
Har netop modtaget svar fre Rejsekort: »Du spørger til, om Metro-standerne vil være særligt markerede, når Cityringen åbner, så du kan sikre det rette check ind til Metroen. Jeg har undersøgt det med vores personale, som betjener Metro-stationerne. Der vil ikke blive lavet om på standerne. Du kan sikre dig, at du får checket ind på en Metro-stander ved at checke ind på Metroens platform.«
Peter Kyllesbeck
Der er kommet nyt svar fra Rejsekort: »Jeg har taget dit input om særlig markering af standerne med videre. Og jeg har netop fået at vide, at der, hvor man kan være i tvivl om, om man er ved S-tog eller metro – det vil sige på Hovedbanen og Nørreport Station – vil der blive tydelig markering ved tunnelen mellem tog og metro, så man er klar over, at man går til metroen.« j
