Ugens debat: Kollektivt over Kattegat-bro uden tog?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Kollektivt over Kattegat-bro uden tog?

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Peter Rasmussen

Kattegat-broen er den direkte forbindelse mellem landets to største byer. Med en jernbane i højhastighed vil rejsen tage under en time, mens det i bil vil tage næsten to timer. Det er en urealistisk tanke, at der ikke skal være jernbane på Kattegat-broen. Så hellere en en ren jernbaneforbindelse uden vej med transport af bilerne på biltog, ligesom under kanalen mellem Frankrig og England.

Michael Nielsen

Så vælger du altså at se helt bort fra, at det vil koste 74 mia. ekstra, hvis det skal være en kombineret vej- og jerbaneforbindelse ift. en ren vejforbindelse, samt at indtægterne ikke vil kunne forrente den kombinerede løsning?

Claus Wøbbe

Alle de krumspring for at udvide projektet, når der nu er åbnet for statskassen ... tsk, tsk. Der kommer helt naturligt kollektiv transport i form af busruter, hvis blot politikerne undlader at lovgive begrænsende på området, som tilfældet er i dag.

Jens Madsen

Rambøls ideer er gode, men nok urealistiske eller ekstremt dyre i 2035. De viser dog, at togskinner ikke er fremtiden. Så at ofre penge på det, er en dårlig idé.

Jesper Hansen

Katalogets idé om en monorail på broens autoværn er fuldstændig tåbelig: En simpel analyse af sikkerheden ved et frontalt sammenstød mellem f.eks. en lastbil eller bus og monorailtoget vil ikke kunne give et acceptabelt udfald. Det nonsens burde være fanget i opløbet.

William Skov

Den bedste løsning er at lave udelukkende en dobbeltsporet bane, så man kan komme fra København til Aarhus på én time! Vejtrafikken skal jo også over, så der etableres biltog med læsse/lossefaciliteter i Roskilde/Ringsted, Kalundborg og Skanderborg. Den løsning bruges jo med succes ved Sylt og kanaltunnelen.

Nicholas Ipsen

Den her undersøgelse lader til fuldstændig at mangle realitetssans. (...) Det eneste ikke-vanvittige forslag er det om en dedikeret bane til samkørsel, og det er nok også det maksimale, regeringen egentlig har tænkt sig at ofre i den retning. Jeg forudser, at hvis planen gennemføres som fremlagt, vil det også blive det eneste forslag, vi kommer til at se realiseret.

Sten Andersen

Den har heller ikke noget med realiteter at gøre, den er en feberfantasi, udledt af en politisk motiveret ideologi om at nedprioritere jernbanen for enhver pris.

Kjeld Flarup Christensen

Hvis gummihjulet var blevet opfundet før jernbanen, så var der næppe blevet lagt ret mange skinner, om nogen overhovedet. Det, der redder toget i forhold til gummihjulet, er måske, at et togsæt kan transportere 1.000 personer med kun én chauffør. Selvkørende busser vil imidlertid disrupte dette kraftigt. Et togsæt skal blot erstattes af 20 busser. Forestiller man sig et tog i timen, så skal der blot være plads til 20 busser. Og selvkørende busser i 2035, det behøver man vist ikke en spåkone for at forudsige.

Sten Andersen

Vi har egentlig brug for et tog, men tog er en gammeldags, socialistisk og anti-liberal kontruktion, og ‘vi’ har jo vedtaget, at skinner ikke er fremtiden, fordi det er de bare ikke, og vi kan jo ikke stå i vejen for fremskridtet ... Så hvordan laver vi et tog, uden at det er et tog? »Nu ved jeg det! Vi giver bare toget gummihjul og siger, at det er sammenkoblede busser.«

Bo Leth Andersen

Uanset hvilke krumspring man laver, vil den kollektive rejsetid Aarhus-København være min. 2 timer på gummihjul. Mens en højhastighedsbane over Kattegat vil gøre Kastrup til Aarhus’ lufthavn.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der ikke en der ligger inden med tal for rulle modstand, der kan gøre det klart for gummehuls ælsker hvorfor det kan betale sig at sætte en trailer i en lommevogn (der er ordenlige låst) og i en togstamme for at komme over en katagatbro med skinder frem for at trække den på egne hjul..
OG huske at gøre OPS på at det sammen er gyldigt for en bus / tog sæt til persontransport

  • 3
  • 6

Der skal også et stort antal lastbiler til før det er en god idé. Det er ikke nok, at der kan spares noget på den enkelte trailer og så meget dansk gods er der heller ikke på danske skinner.

  • 6
  • 0

At der i dag køre meget lidt dansk gods på skinner, skyldes langt hend af vejen de dårlige forhold der er for gods tog..

At der køre meget lidt gods nord for Tavlov skyldes at der mangler STRØM..

En kattegat bro med jernbaneforbindelse ville blive bygget med strøm, og der ved kommer uden om en hel del af disse problemer

  • 3
  • 4

Det er meget dyrt at lave en forbindelse over Kattegat beregnet til tunge enheder. Spidsbelastningen definerer hvor stærk konstruktionen skal være. Om banen er tom i flere minutter hjælper ikke.
Hvis man i stedet tænker nyt, som jeg f.eks. har gjort det med RUF, kan man lave en forbindelse, hvor trafikken håndteres af MANGE små enheder, der kører helt tæt, så spreder man belastningen ud og sparer dermed en mængde ressourcer (og CO2) ved anlægget.
Tæt kørsel er mulig når man lader køretøjet "ride" på toppen af en trekantet monorail, som RUF gør. Det gør at bremseevnen er i top og afsporing er umulig.
Start Kattegat forbindelsen som en forbindelse baseret på den kollektive enhed: maxi-ruf. Pris: under 20 mia kr.
Den kan håndtere passagerer hurtigt og fleksibelt. København Aarhus på 80 minutter og den kan fortsætte uden stop som el-bus med chauffør i gadenettet.
Drivsystemet i en maxi-ruf kan bruges i forskellige sammenhænge: passagerkabine, småt gods, personbil platform, sovevogn mm
Gammeldags biler kan blive placeret på en platform, som bringer bilen til Aarhus på 80 minutter.
I et brev til RUF International skriver "trafikselskaberne" at".. de er opmærksom på RUF og følger det nøje. De ser gerne at nogen realiserer RUF".

  • 2
  • 5

Er der ikke en teknikker til stede der med tal kan demonstrere, hvorfor godstrafik på skinner i Danmark kun giver mening i et meget begrænset omfang på grund af den meget spredte produktionstruktur, da transport nu engang kun giver mening ud fra afsendersted og modtagested ?

  • 4
  • 3

@ Steffen Frøkjær
Det er helt fint at transportere gods og trailere på forsvarligt låste lommevogne, men hvor meget gods bliver transporteret mellem det Midt- og Nordjyske, til- og fra Sjælland og som ikke har tid til at køre over Fyn?

  • 3
  • 0

Når renhedsfanatikerne også har fået held til at bekæmpe øldrikkeriet til noget der skal ske gedulgt og i særlige aflukker, bliver også den omfattende øltransport imellem Fredericia og hovedstadsområdet med trailere på lommevogne overflødig.

Så er der ikke rigtigt behov for mere indenlandsk trailertransport på lommevogne, hverken over Kattegat eller over Storebælt.

Problem løst, så lad os nu koncentrere os om at få den vejbro bygget over Kattegat, så også den kollektive bustrafik kan få et afgørende løft. Det er jo den der servicerer langt de fleste, der ikke kører selvm, bedst og billigst.

  • 6
  • 4

Nu er en Kattegatforbindelse jo nok ikke den mest presserende, der er andet infrastruktur som bør prioriteres før en sådan luksus og bekvemmeligheds forbindelse.

  • 1
  • 1

Uden en fast Kattegatforbindelse vil vi aldrig kunne redde klimaet. Denne store kilometerafkortning af hovedruten imellem Aarhusområdet og Hovedstadsområdet er simpelthen bydende nødvendig for at den kan køres i en batteribil.

Uden den faste Kattegatforbindelse vil størstedelen af bilparken fortsat være på diesel og benzin, så:

Red Klimaet - byg Kattegatbroen.

  • 2
  • 3

En Kattegatbro med skinner vil være en drøm. Tænk at kunne køre fra Aarhus til København på bare en time. Men ser man lidt på økonomien, vil en Kattegatbro med skinner hurtigt blive et økonomisk mareridt. Lad os se lidt på tallene: Pris vejbro omkring 60milliarder. Pris med skinner det dobbelte: 120 milliarder. Hvis man tager et 2%/30 år realkreditlån på 60 milliarder vil det koste ca. 8.7 millioner/dag i tilbagebetaling. Hvis man forudsætter 25.000 biler/dag, vil brodelen u. vedligehold koste 350/køretøj. Måske 10% af køretøjerne er busser/lastbiler med betydelig højere takster, En personbil kommer derfor ud med en lavere takst. Måske 325 kr. Med tid- og brændstofbesparelse vil forbindelsen kunne konkurrere med Storebælt. Skinnedelen vil koste 60 milliarder yderligere. Dvs togdelen skal hente min 8.7 millioner hver dag bare til finansiering. Forudsætter man 15 afgange hver vej, i alt 30 togkørsler med 300 pass./tog.9000 pass/dag. Vil en personoverfart komme til at koste små et tusinde kr. oveni den i forvejen dyre DSB-billet. Det vil ingen betale. Skal bilerne også finansiere skinnedelen (som på Storebælt) er forbindelsen med skinner ikke realistisk. Valget står mellem bro u. skinner eller ingen bro. Mine økonomiske betragtninger er simple og ikke korrekte, men giver et fingerpeg om proportionerne. Og forbindelsen vil i den grad aflaste motorvejssystemet sydpå og over Fyn. Ulempe: Storebælt vil få færre indtægter.
Rasmus Prehn fra S, kan ikke forstå, at højhastighedstog ikke er lønsomt i DK, når det går så fint i Kina og Japan. Der er bare den vigtige forskel, at i Kina er der 90 millionbyer og i Japan er der mindst 10 byer, der er større end København od det ****med strækninger der er 5-10 gange større. Det er et helt andet volumen. Rentabel jernbanedrift i Danmark, med de krav der stilles til elektrificering, signaler og automation, er ikke nemt. Der er simpelthen for få passagerkilometer til dækning af udgifterne.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten