Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt?

Illustration: Ingeniøren
Illustration: ingeniøren

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Michael Hansen

Undrer det? For i bedste fald er den kollektive trafik præcis som før covid-19. Andre steder er kvaliteten faldet. Selv efter et langvarigt spor­arbejde på Sydbanen må pendlerne nøjes med ét forkølet IC4-togsæt til/fra hovedstaden i timen. Den nye bane over Ringsted, der stod færdig i 2018, er stadig langt fra de hurtige og mange tog, som der blev lovet. Man kan ikke engang køre over ­Køge endnu. Der kører dieseltog under elledningerne både mellem Ringsted og Næstved og mellem Køge og Næstved. Den nye metro har flere gange været lukket, så passagererne ikke kan stole på, at den kører. Senest skal den gamle metro lukkes på en delstrækning i 6 måneder på grund af sporarbejde. Med andre ord. Det er muligt, at ministeren mener der kommer sindssygt ­mange vejarbejder i hovedstadsområdet de kommende år. Men jernbanen har været ét stort sporarbejde i årevis og vil være det, længe efter vejarbejderne er overstået. Og så er der den forskel, at bilen stadig ­kommer frem, direkte fra indkørsel til arbej­de, uden man skal skifte bil. Det vil toget/togbussen aldrig kunne tilbyde. De gider ikke engang vente på hinanden, så passagererne kan undgå ventetid. Det eneste, der faktisk kører nogenlunde, er S-togene. Og det er så lige netop det, som ministeren er enormt fokuseret på at opgradere. Siger det alt om virkelighedsopfattelsen på Slotsholmen?

Simon Mikkelsen

Der er ingen tvivl om, at der gennem mange årtier er skåret ned og ned på kollektiv trafik, det er intet under, at den ikke fungerer. Der er for lidt sammenhæng, for lidt redundans, så man kan ikke stole nok på den. Den kan bringes til at fungere, og i de større byer er det nødvendigt for at komme trængslen til livs.

Jan Heisterberg

Hvis man nu betragter tog, og delvis metro/letbane, som den primære infrastruktur for kollektiv ­transport, hvad er der så gjort for at løse den sekundære individuelle transport? I praksis er der meget få stationer, som tilbyder ­tilstrækkelig mulighed for parkering af bil og cykel (cykler kræver tyverisikret parkering - også til dyre elcykler). Så hvis hele transportsystemet ikke er integreret og velfungerende, så er det da klart, at mange vælger bil hele vejen (med gode lydbøger og uden mundbind). Den samlede transport-løsning A-B-C-D, hvor B-C er tog, er ikke-eksisterende. Det skyldes primært delt ansvar mellem kommuner (A-B og C-D) og region/stat (B-C).

Jens Arne Hansen

Det undrer mig, at ingen nævner smittefaren som en væsentlig årsag til at foretrække individuel transport frem for kollektiv? For mens coronaen rasede, var individuel transport den ultimative metode til at holde afstand, mens det kun med besvær var muligt at undgå at komme tæt på en masse tilfældigt forbipasserende i den kollektive transport. Og det er vel sandsynligt, at de vaner, der opstod her, vil fortsætte et stykke tid endnu og give færre passagerer i den kollektive trafik?

Finn Jensen

Det er muligvis frygt, der holder folk i Københavnsområdet væk. Men her i Jylland er det en lav pålidelighed fra operatørerne med massevis af aflyste tog. Det gør, at vi ikke kan regne med at komme frem (eller tilbage). Første gang, jeg vendte tilbage til togtrafikken i august, sad jeg (og 50 andre) i mere end tre timer indespærret i et tog. Arriva var helt ligeglade med passagererne. Siden hen har der været stribevis af aflysninger på den strækning. Andet problem er, at billetsystemet ikke hænger sammen! Skift af operatør på ruten (Arriva/Midttrafik) gør, at eneste mulighed, der er nogenlunde økonomisk, er pendlerkort. Midttrafik har et fleksibelt klippekort til pendlere, der kunne være en fin mulighed de dage, jeg kunne tåle en forsinkelse, men det gælder ikke i Arrivatog. En anstændig kompensation for aflysninger findes heller ikke når man skifter operatør.

Læs også: Efter corona: Vi er tilbage i bilerne for fuld kraft og dropper den kollektive trafik

Fortsæt gerne debatten

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Efter at have fundet alternativer, der har vist sig bedre, kan det ikke undre. Så taget en evt. smittefare i betragtning, så er det nok mindre væsentlig.

Det der burde have interesse, er salgstal for el-cykler, scootere, små biler(tre og firehjulede) samt biler.

  • 3
  • 0

Dem ved vi er exploderet under corona

Tal ?

https://www.mordorintelligence.com/industr...

Man kan diskuttere om ordet "eksploderet" er for farverigt, men på øjemål steg elcykel-salget med ~40% i 2020, og det synes ikke at have haft fortilfælde siden grafens start i 2009.

Man skal her bemærke at søjlerne angiver USD og ikke (cykel)enheder, så hvis elcyklerne samtidig er blevet billigere, er stigningen jo endnu større - så ja, der er noget om snakken.

  • 4
  • 0

Tal ?

Der meget at vælge imellem, og de peger alle i samme retning. https://www.google.com/search?q=global+e-b...

Denne artikel beskriver meget godt hvor meget fart der er på udviklingen...

https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2...

2030 forudsigelserne bliver muligvis opfyldt meget tidligere .

https://www.weforum.org/agenda/2021/03/ele...

Bicycle sales in the US were up 65% between 2019 and 2020, with pandemic lockdowns a key driver of that surge.

Electric bike sales grew by 145% in the same period.

In Europe, it’s predicted that twice as many bikes as cars will be bought each year by 2030.

Bike infrastructure now needs to catch up, say industry experts.

  • 2
  • 0

Verden har ændret sig og arbejdslivet er blevet "Disrupted", jeg arbejder f.eks 50/50 hjemmefra, nogen af kollegaerne er kun på kontoret hver anden onsdag men kun få er tilbage 100% på kontoret.

Man må kikke på hvor mange mennesker sidder og arbejder hjemme! I øvrigt har jeg bemærket at mødetider har ændret sig og det medfører at folk ikke sidder i en prop på vejen til/fra arbejdet og derfor er det nu bedre at tage bilen end den kollektive trafik.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten