Ugens debat: Det kniber med batterierne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Det kniber med batterierne

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Lars Væhrens

Hvad med batterier? Hvor skaffer BMW, Daimler og VAG celler nok til de millioner af nye biler, de har tænkt sig at producere hvert år? Er de begyndt at tage spadestik til deres fabrikker endnu? Sidst jeg hørte, havde VAG kun sat penge af til deres egen ‘Gigafactory’, som skal producere celler til alle deres biler.

René Askjær

VAG-gruppen har købt sig ind i den svenske batteriproducent Northvolt, som er ved at bygge en kæmpe fabrik i Sverige. VAG-gruppens investering går til en ny fabrik, som efter sigende skal bygges i Tyskland.

Niels Dreijer

En rigtig god og indsigtsfuld analyse, som stort set kommer hele vejen rundt: konkurrencesituation, trusler, beskæftigelse, industripolitik, teknologi, marked, økonomi, klima/miljø, strategi, konsekvenser ...

Harry Jessen

Egentlig ikke uenig, men den glemmer et punkt, som også de tyske politikere overser. Nedgang i arbejdsstyrken vil stort set kunne klares ved naturlig afgang samt mindre indvandring. Som det er i dag, skal Tyskland årligt importere arbejdskraft for at fylde op efter naturlig afgang fra arbejdsmarkedet.

Simon Gregersen

Jeg har høje forventninger til VW’s MEB-platform, og det ser fornuftigt ud på tallene, men synes, der er mange indikationer på, at de har svært ved at levere batterierne.

Simon Gregersen

Bilindustrien har levet godt af aftermarket – hvad vil de leve af, når elbiler ikke skal til så mange services og salget af reservedele daler? Skal der laves en helt ny forretningsmodel? Månedsbetalinger til service i infotainment-systemet? Det kunne jeg godt tænke mig, at nogen kunne hjælpe med et svar på.

Bjørn Godske

To af de ting, som er blevet taget op i kommentarfeltet, synes jeg er meget relevante, men jeg udelod dem af pladshensyn. Den ene er adgangen til batterier. Lige nu drænes Europa for valuta, fordi der ikke eksisterer tilstrækkeligt med produktionskapacitet. Det skal der gøres noget ved, og jeg regner med at skrive om udviklingen i efterfølgende artikler. Det andet er nye forretningsmodeller. Der bliver talt meget om delebiler og MaaS-løsninger. Men der mangler helt klart en model for alle dem, som gerne vil have deres egen bil. Her er vi ovre i økonomiske modeller, som ligger lidt uden for Ingeniørens kerneområde.

Harry Jessen

Allerede i dag ser man, at færre unge tager kørekort og køber bil. Hvis man bor i en storby, vil man så bruge 30 til 45 minutter dagligt på at holde i kø, samt bruge 15 til 30 minutter på at finde en parkeringsplads nogenlunde tæt på, hvor man bor?

Il Bahnsen

Der sker meget på batteriudvikling i disse år, og hvor langt er kineserne, også i forhold til holdbarhed, da de få europæiske fabrikker langt fra kommer til at kunne levere nok om 3-4 år? VW vil jo levere Tesla-konkurrenter til den halve pris, men hvilken kvalitet vil de dyre kinesiske batterier i dem have?

Thomas Pedersen

Jeg tænker da, at denne omstilling tager ca. 30 år ligesom tidligere omstillinger af samme type.

Harry Jessen

De bilproducenter, der satser på dine 30 år, vil ikke eksistere til den tid. Inden for 10-15 år vil vi kun kunne købe nye biler, der er elektriske.

Jan Heisterberg

Tyskerne vil givetvis sande, at de i deres overdrevne konservatisme har sovet i timen. Troen på at fastholde jobs i et døende fossilmarked vil med meget stor sandsynlighed vise sig som en fejl.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja nu er det jo sådan at elbiler blot er et flop/ Et bump på vejen til anden teknologi ..Det er skræmmende at folk køber dyre elbiler,som der måske om føje år intet er værd.. Hvis elbiler skal blive en succes ..Skal batteri teknologien forbedres fra det nuværende jernalder stadie .. Og det kommer nok ikke til at ske de næste mange år ... Blot vent og se de ulykker der kommer til at ske når de sætter lade hastigheden op ..Og elnettets infrastruktur den kan ikke trække elbiler hvis der er mange som skal lade i for eks private hjem ..
Det meste skræmmende det er at politikerne deres politik /udtalelser blot er drømme der ikke har hold i virkeligheden- de har ingen jordforbindelse what so ever..

Nye diesel biler forurener mindre end bensin biler og måske endag mindre end elbiler Jeg kunne forestille mig at fremtiden den er hybrid diesel biler og LNG Indtil brint teknologien er blevet voksen uden de børne sygdomme,som der er nu..

  • 7
  • 38

Mindre batterier og flere steder at oplade dem, kan indeholde fordele.

https://ing.dk/artikel/denne-elbil-koster-...

Denne kinesiske El bil, kan løse daglig transport for mange og saerligt hvis der ligger en induktions opladningsplade til ved job, supermarket, børnehaven.... Og hjemme.

Induktions opladning finder anvendelse flere og flere steder.

https://www.nyteknik.se/premium/svenskar-h...

En ide kan vaere at... via en app, at kunne styre hvem som har strøm nok til dagens foresående tur, vil man kunne pris styre hvem som holder på de offentlige induktions opladnings P pladser.

Nogle muligheder inden for "apps styring" og til optimering er omtalt lidt i dette link.

https://www.altinget.dk/transport/artikel/...

At fremme biler med mindre batteripakker, og kombiner med støtte til udvikling af små bio methanol fulecelles, kan vaere gode udviklings retning, som regeringen kan støtte, for at komme fra 60 til 70% målet.

  • 1
  • 6

Ja nu er det jo sådan at elbiler blot er et flop/ Et bump på vejen til anden teknologi ..Det er skræmmende at folk køber dyre elbiler,som der måske om føje år intet er værd.


Så længe du ikke kan definere hvilken "anden teknologi" det så skulle være, varer det jo nok en del længere end bilens normale levetid, inden det bliver relevant at overveje for en bilkøber.

De "folk" der ligefrem skræmmer dig, har vel bare forstået at hvis de køber den dyre elbil, du hentyder til, nu, så sparer de så mange penge på brændstof og reparationer over de næste 5-6 år, så det svarer til at købe en BMW 330i og betale for en Toyota Corolla.

For slet ikke at tale om lykken ved at kunne køre i måneder og år, uden at skulle ind på en tankstation, og aldrig mere skulle stå i regnvejret og se på en tæller, der accelerer fra 0-600 kr på 3 minutter.

Hvad værdien så er om "føje år", er jo tvivlsom uanset hvilken bil man køber (om føje år er de som regel kun skrotpræmien værd), men værdien i en brugt elbil vil dog til enhver tid modsvare besparelsen i brændstof og reparationer, sammenlignet en brugt dieselbil.

Har du egentlig selv overvejet det skræmmende i at købe en ny dieselbil i dag, og vide at den gennem de næste 15 år +/- behøver brændstof nok til at fylde en mindre svømmehal, og at der bliver længere og længere mellem tankstationerne gennem dens levetid, pga elbilernes indtog?

Du er jo, i modsætning til elbil-ejere, 100% afhængig af at der bliver ved med at stå tankstationer langs de veje du kører på, men hvor længe gider de at holde alle disse stationer i drift, når der bliver længere og længere imellem kunderne?
.

Blot vent og se de ulykker der kommer til at ske når de sætter lade hastigheden op ..Og elnettets infrastruktur den kan ikke trække elbiler hvis der er mange som skal lade i for eks private hjem ..


Skulle blive mere skræmmende end de hundredtusinder af brændende benzin- og biler hvert år, med flere tusinde fataliteter til følge, brændende tankstationer, olietankbiler, raffinaderier og boreplatforme vi allerede er vant til, for ikke at tale om de krige vi fører i mellemøsten, for at holde forsyningen ved lige til din dieselbil?
.

Og elnettets infrastruktur den kan ikke trække elbiler hvis der er mange som skal lade i for eks private hjem ..

Med mindre du kører mere end 100 km i snit hver dag, behøver du maks 3 kW for at lade din elbil op, i de 10 timer du er hjemme. Det er mindre end det kræver at tilberede en juleand med tilbehør, så det er din elforsyning for længst dimensioneret til.

  • 18
  • 4

Med mindre du kører mere end 100 km i snit hver dag, behøver du maks 3 kW for at lade din elbil op, i de 10 timer du er hjemme.


Lad mig være mere præcis: Med mindre du kører mere end 200 km i snit til daglig, behøver du maks én 13A sikring til opladning, i de 10 timer, der typisk går, fra du har spist aftensmad til du står op.

Har du to elbiler, der hver kører 200 km i snit til daglig, behøver du to sikringer til formålet, så det går jo nok også, men et sådant behov er det jo nok de færreste der har.

Danske biler kører i snit under 20.000 km om året, svarende til 60-80 km om dagen.

  • 11
  • 2

Mindre batterier og flere steder at oplade dem, kan indeholde fordele.
https://ing.dk/artikel/denne-elbil-koster-...

Og når selvkørende lang distance biler tilkaldt pr telefon bliver hverdag, vil de aller færeste have brug for en bil der kan køre mere end 50-100 km pr dag.
Bilen vil trængsle mindre, og være en økonomisk fordel det vil være dumt at gå glip af.

Jeg har taget hul på fremtiden og køre på syvende år det meste af tiden med en batteri kapasitet på 0.3 KWh. Jeg har fornygeligt opgraderet til 0.4 KWh og udvidet min rækkevide til 40 km.
Jeg har desuden fået en masse tid forærende kva at jeg er blevet super-mobil og lyn parkerende. Min gamle drengedrøm om at overhale alle de andre biler i køen er blevet til virkelighed.
Og når den selvkørende feriebil bliver en mulighed sælger jeg min langdistance fossil transporter og køber en cykeltrailler til at køre alle de sparede penge ned i banken.
pendler frustrationerne er allerede kørt ud på lossepladsen....eller tabte jeg dem på motorvejen på vej til lossepladsen..! hmm hold lige øje at i ikke støder ind i dem!.

  • 6
  • 6

Ja nu er det jo sådan at elbiler blot er et flop/ Et bump på vejen til anden teknologi ..Det er skræmmende at folk køber dyre elbiler,som der måske om føje år intet er værd.. Hvis elbiler skal blive en succes ..Skal batteri teknologien forbedres fra det nuværende jernalder stadie .. Og det kommer nok ikke til at ske de næste mange år ... Blot vent og se de ulykker der kommer til at ske når de sætter lade hastigheden op ..Og elnettets infrastruktur den kan ikke trække elbiler hvis der er mange som skal lade i for eks private hjem ..
Det meste skræmmende det er at politikerne deres politik /udtalelser blot er drømme der ikke har hold i virkeligheden- de har ingen jordforbindelse what so ever..


Der sker helt sikkert en masse indenfor batteriteknologi de næste år. Måske er korrekt, at LiOn batterier ikke er fremtiden. Der er andre muligheder, f.eks. super capacitors, brændselsceller, og dertil måske forbedringer af LiOn batterier eller andre typer traditionelle batterier. LiOn batterier er store nok til de flestes privates daglige behov. Men, der er behov for nyt til erhvervslivet.

Der behøver ikke at komme til at ske ulykker, selvom ladehastigheden sættes op - dette afhænger helt af kvaliteten af ingeniørerne. At påstå der kommer ulykker, er at påstå ingeniørerne ikke kan, og ikke er dygtige. Det er forholdsvis simpelt at bygge sikkerhedselektronik som forhindrer enhver form for ulykke. Jeg kan foreslå mange muligheder. Er spændingerne meget høje, så vil luften desuden kortslutte, og det betyder, at elektronikken kan mærke luften, og lukker ned hvis der er nogen lækstrøm. Normalt vil man holde styr på, at der ikke går strøm og energi tabt, og detekteres tab, så slås fra på få mikrosekunder.

Jeg er dog enig med dig i, at LiOn teknologi ikke egnede til at løse erhvervslivets behov, f.eks. i store lastbiler, og biler der kører meget langt. Men, en del af vejtransporten kan måske omlægges til togtransport. Når jeg ser DSB's godstog, så har det desværre altid været en stor svinende diesellokomotiv foran og vogne med hylende bremser.

  • 2
  • 3

Men om man er til el eller noget andet så kan man hente app'en spiritmonitor. Det er en fin lille tysk sag hvor man holder øje med dit forbrug per tankning. Det er virkelige menneskers rigtige oplevelser med deres biler. Prøv appen så får du dine tal med eller kik på hjemmesiden og se hvad folk får ud af en "tank"

  • 0
  • 0

"Når jeg ser DSB's godstog, så har det desværre altid været en stor svinende diesellokomotiv foran og vogne med hylende bremser."

Nu er det også 18 år siden DSB holdt op med at køre med godstog, så den observation er mest af historisk betydning. Og af de godstog, der kører i Danmark, er mere 95 % fremført af elektriske lokomotiver. Så set i det perskeptiv, bør så meget gods som muligt flyttes til skinner.
De hylende bremser har næppe ret med med traksionsformen at gøre.

  • 4
  • 0

Der er for mange fanatikere i diverse debatter. Jeg var glad ved de første vindmøller og håbede man ved varmepumper ville erstatte de dyre små varmeværker, fordi udskiftningen jo var rentabel og ren fra dag 1. Men det er da gået over diverse monopoler, der i den grad har bremset og forplumret systemtiske tiltage oveni købet med alt for stor lokal inflydelse fra "Gud og hver mand".

Lige her i Ingeniøren har vi igen logik, logak, lo er gået for landbrugets svinerier. Er det virkeligt CO2 neutralt eller hvad er det, eller skal vi asfaltere, hvor der ikke er landbrug ?

Elbiler er samme type fanatisme. Jeg ønsker Vi pga røg. støj og møg gradvist infører realistisk el-biler fremfor det forcromede dyre plastikskidt baseret på ulovlig accceleration og hastighed. Hvad skal Vi med den slags.

Det samme er afgiftsdeabtten med UHA-DADA, for staten kommer til at mangle indtægter. Har man i det hele taget regnet på det. Mig bekendt bruger det offentlige inclusiv vejbelysning masser af strøm og varme. Producerer man derfor billigere, så for stat, kommune og regioner da vel også nedsatte udgifter, så der ihvert fald er en modvægt på øgede udgifter for det fælles.

Jeg ser da ikke biler på el som et skridt henimod anden teknologi. Skal Vi så vente.? Øh, ligesom med jernbanerne med deres oldgamle signalsystemer, special fejlkonstruerede toge og dieselos. Jeg havde faktisk for rigtigt mange år siden forventet, man som i andre jernbanebyer, simpelthen kunne grave Roskildes jernbanenet ned, så det ikke mere skar byen og mange andre over. Det kunne/kan man ved elektrificering.

Sådan set kunne man også have gjort det ved deres lange gågade med parkering af elbiler under jorden.

Så Jatak til realistiske elbiler. Der er jo intet i vejen for man på en realistisk måde sættter solceller på taget eller leger dualcore på driften incl. at sætte en motor på hver hjul eller laver hybridbiler, der i det daglige kører på strøm.

Så Jeg savner fokus. Jeg gider ikke diskutere atomkraft eller global opvarmning. Hvor er fokus henne. Det burde være på, at Danmark er i front på det, der kan blive solgt, fordi det er billigere, bedre og renere.

En hel del ligner min morfars gamle fiskeforretning. En gang imellem kom der skamskudtvildt ind, folk ikke ville købe. Vi spiste skam både ænder, fasaner og harer; men det bedste ville da være, vi ikke spyttede hagl, selvom sovsen var god.

  • 2
  • 9

Danske biler kører i snit under 20.000 km om året, svarende til 60-80 km om dagen.

20.000km svarer til 55km om dagen 365 dage om året. Hvis vi i Danmark kører nogenlunde det samme som de gør i Tyskland, så kører vi i gennemsnit 14.000km om året hvilket svarer til til omkring 38-39km om dagen 365 dage om året, så de fleste danskere kan teoretisk klare sig med en Renault Zoe, endda den gamle model, men der er sandsynligvis nogle som kun bruger bilen 1-2 gange om ugen, men kører væsentligt længere på de ture.

  • 4
  • 3

Ja, sådan ser verden faktisk ud Harry Jensen.

En række ting er gjort hellige og er politisk befængte. Man gør ikke det. Vi faktisk nemt kunne. Personbiler er prestige. Deres hastighed er. Ders størrelse er.

Så måske skulle man tale daglig transport ned fremfor at debattere om el-biler er et overgangsfænomen eller en god ting.

Jeg har mange gange forsøgt mig på en række områder og herunder, man på een eller ande måde tvang en række mennesker, der åbenlyst kun kører de afstande og hastighed og som en person i en minibil.

Man må jo kun køre 130, hvilket også for en benzin eller diesel burde inebære en mindre motor, hvor det er sandt, man direkte kan spare en masse hyklerisk debat om CO2 besparelser direkte." Men tyskerne",siger de. Men det er da en forskel, hvis en lille æske kan køre 25 km pr liter i stedet for 17.

Jeg har også foreslået, man burde belønne små biler med at kunne have flere lidt kortere P-pladser. De fleste har da engod ide om manglende P-pladser. En kort bil er da også smidere i bytrafik. Det har Jeg da selv oplevet som fattig studerende.

Det er naturligvis endnu mere politisk, man tillader sig at foreslå, at man burde udflytte til Vejl, Kolding, Frederica og så kraftigt, at de mange administrative private arbejdspladser følger med. Måske kan man så endda fylde den togbane til Billund.

Og ja, man bør have større delebiler i store puljer som fx i en kommune eller en kommunedel, hvor man så kan leje en stor bil eller andre slags køretøjer på en sober måde uden at blive plyndret af diverse udlejningsselskaber eller den halv svindelende version, Vi har det de senere år for biler såvel som boliger.

Og man kan jo godt. Jeg bor i et kvarter med mange lavindkomstere. De har små eller meget gamle biler; menVi kender da en, der uden tøven for en beskeden sum gerne låner en kraftig stor bil med en meget stor trailer på. Så Vi er faktisk godt kørende, når Vi nu og da har brug for at besøge et byggemarked eller selv laver en flytning.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten