Ugens debat: Kan man købe tog som en hyldevare?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ugens debat: Kan man købe tog som en hyldevare?

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Maciej Szeliga

Kan vi ikke bare for én gangs skyld se på de løsninger, som virker i andre lande og købe dem? ICE3, TGV eller en af de andre, som laves i store serier. Hvis man vil lave egne løsninger, skulle man nok ikke have lukket for industrien i Danmark!

Bo Leth Andersen

Når man ser på listen over leverandører, er det vist også det, man gør!

Maciej Szeliga

Det gjorde man også med IC4! Det er en udpræget misforståelse, at Ansaldobreda er amatører på jernbaneområdet, men det tog, vi i Danmark kender som IC4, kører i hele Sydeuropa i en elektrisk udgave – og det har det gjort, længe før de første IC4 kom til Danmark. Problemet er, at toget skulle bygges om til diesel og tilpasses alle mulige krav fra DSB - og så holder det altså op med at være en ‘standard-løsning’.

Steen Christensen

Jeg tror nu nok, at belgierne synes, at A-B er amatører. Men de var også voksne nok til at sige fra og trække stikket, da det første l... var leveret.

Bjarke Mønnike

Der er bare lige den detalje, at selv om man har valgt de gode, så vil man stadig ikke købe hyldevarer, men kommende hyldevarer med meget danske fingeraftryk :-(

Lars Buhrkall

»Kommende hyldevarer« – som er tog, som lever op til de internationale standarder, som gælder på det tidspunkt, kontrakten indgås. Altså en glad smiley :-)

Bo Leth Andersen

Hyldevare-IC-tog betyder ikke, at man går ind til forhandleren og peger på den model, man vil have. Hylde­vare IC-tog er en platform, som man bygger et specifikt DSB-tog på. I Tyskland og Frankrig kører man med togsæt på 8-10 vogne, DSB vil nok foretrække omkring 4 vogne, derudfra kan man så vælge strømsystemer, togkontrolsystem, antal døre, toiletter, lavgulvsektioner, adgang for handikappede, cykler, barnevogne m.m. Det minimale er dansk ATC + ERTMS og dansk strøm, det fremtidssikre er mulighed for at køre til Sverige og Tyskland, togene må forventes at køre 40-50 år frem. Med 100 tog (200 førerpladser, ca. 400 vogne) er der plads til en del konstruktionsarbejde.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

Emner: Tog

Relateret jobannonce: Erfaren projektleder til bro- og vejopgaver omkring jernbanen

Måske bør man gå tilbage til fremtidens mere forsigtige indkøb, som da litra My i sin tid blev anskaffet.

Det er ikke givet, at hyldevaren kan holde til den lokale køreplan med mange maksimale accellerationer og hyppige stop. Så begynd med en af hver og se hvad, der virker - og hvad de koster!

  • 1
  • 1

En `Hyldevarer´ er egentligt kun en prototype, som først bliver til et rigtigt tog, når køberen har fået sine krav og nationale sikkerhedsforskrifter implemteret.
Lidt som devisen; " At fællesskab bliver først til, når JEG bliver til OS "..

  • 1
  • 2

...der findes ikke noget som er hyldevare lige så snart vi går over 3,5 tons totavægt, hverken busser, lastbiler lokomotiver, togsæt, fly eller skibe bygges som hyldevare. Jo mere komplekst det er desto mindre er chancen for at finde en "hyldevare" - når jeg skrev "en løsning som virker i andre lande" mente jeg det ret bogstavligt - et togsæt af helt samme type som i Tyskland eller Frankrig som ikke skal tilpasses yderligere - Frankrig er så ikke optimal kilde for de kører kun 25 kV på LGV strækninger (spor beregnet kun for TGV, hvis nogen skulle vere i tvivl).
Det var også derfor jeg tænkte ICE fordi togsæt af den famillie allerede kan køre i Danmark - det er rigtigt at de kun ville være optimale til lange strækninger men det var jo også de strækninger som IC4 var ment til at skulle køre. FLIRT er derimod modulært opbygget og alle FLIRT udgaver er tilpasset nøje til køberens behov - hvilket i Danmark nok bare ville ende med IC4 v2.

  • 1
  • 2

I Danmarks tilfælde kan vi ikke, da der går lidt mafia i den, se på IC4 skandalen, forsinkelse, fordyrelse, forringelse, forhandler ændre kontrakten så vi ikke kan klage eller lade handlen gå tilbage osv osv!

  • 1
  • 2

Fire leverandører er nu af DSB blevet prækvalificeret til at byde på 100 nye elektriske togsæt. Læserne på ing.dk havde mange gode forslag til, hvilke kriterier, der burde lægges til grund for valget.

Nu må det snart fise ind. Man kan ikke købe tog med hjertet fra et katalog. 100 togsæt på en gang er vi for små til. Når vi så vil have store rabbater og forventer kvalitet uden at kontrollere, går det galt. Tænk på den gang elastik i metermål offentlig IT har afviklet sig til. Men hvad kan man forvente, når griskhed vælger vejen og man ikke tager sig tid til, at forstå, hvordan tingene hænger sammen?

  • 1
  • 0

Det er en udpræget misforståelse, at Ansaldobreda er amatører på jernbaneområdet

Hvis det er rigtigt, så skulle det alene være DSB's indkøbere der er nogle amatører. Bestemt ikke umuligt. Skræmmende at de kan få lov til at bruge så mange penge, uden at have kvalifikationerne til det.

  • 0
  • 3