Ugens debat: Kan en elbil blive 'årets bil?'
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Kan en elbil blive 'årets bil?'

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Jens Olsen

Som jeg opfatter sådan en pris, så er det at hædre noget, der udstikker en kurs, som man med prisen opfordrer andre til at følge. Jeg har derfor meget svært ved at forstå, hvordan fossil­biler overhovedet kan indstilles til sådan en pris i en tid, hvor vi ved, at fossilbiler i over­halingsbanen er på vej mod historiens losseplads. Er den almindelige motorjournalist virkelig så meget ude af trit med virkeligheden?

Baldur Norddahl

Måske, men jeg tror desværre også, at mange har en aversion imod amerikanske biler, i særdeleshed Tesla. Det kan være, de overrasker, men jeg tror, det mest sandsynlige er, at man venter på en tysker.

Hans Henrik Hansen

I så fald må det være en megasløv overhalingsbane! Prøv at registrere, hvor ‘mange’ elbiler du ser, og læg mærke til de ubenyttede ladestandere, du kører forbi.

Jens Olsen

Måske har du ikke helt forstået, hvordan man finder ud af, hvad fremtiden bringer. I så fald kan jeg oplyse, at det gør man ikke ved at se på, hvordan tingene ser ud i dag.

Jørgen Ramskov

Har du været forbi Teslas Superchargere? De gange, jeg har været forbi for at lade, har de bestemt ikke stået ubenyttet hen. Der er en grund til, at Tesla for nylig har udvidet fra 12 til 24 Supercharger-standere i Køge.

Allan Olesen

For mig som almindelig dieselbilejer, som lige nu kigger på ny bil, er det største vendepunkt det her: Tesla 3 er den første elbil, der kan oplades med så mange km i minuttet, at den på en ferierejse ned gennem Europa ikke vil komme til at bestemme længden af vores pauser.

Rud W. Wichmann

Hvis man løber tør for benzin eller diesel, så gælder det om at få fat i en dunk med det livgivende fludium – til nød kan man gå på sine flade fødder til nærmeste tankstation eller få hjælp af en medtrafikant, som har en reservedunk i bagagerummet. Hvis man løber tør for strøm i en elbil, så er en dunk ikke nok – hele bilen skal flyttes til nærmeste stikkontakt eller til en reel ladestation.

Baldur Norddahl

Faktisk kommer de ud med en transportabel lynlader. Den får strøm fra et batteri. Du får lige fem minutter, så har du nok til at køre til en almindelig lynlader.

Allan Olesen

Det er altså imponerende, som folk altid opstiller bilkøbskriterier, der sigter mod en situation, de stort set aldrig oplever, og som de nok kunne finde alternative løsninger på. Det med at løbe tør er et fint eksempel.

Hilbert Larsen

Tak til de mange debattører, som her bruger tid på saglig/praktisk oplysning om elbiler og anvendelsen af dem. Det er påskønnelsesværdigt, at I gider bruge så meget tid på svar til folk, som intet kender til elbiler eller bare er imod uden at have nogen baggrund for en sammenligning. I øvrigt kan oplyses, at brugtvognsprisen på diesel- og benzinbiler i prisklasse med Tesla er på kraftig nedtur. Har lidt ondt af dem, som af uvidenhed i dag køber ny fossilbil.

Lars Mathisson

Det er da noget af det mest useriøse ‘journalistik’, Ingeniøren længe har disket op med. Der er fem biler at vælge imellem, og man vælger den ene, man har kørt i – fordi man ikke gad prøvekøre de andre?

Bjørn Godske (journalist)

Din pointe er faktisk rigtig – det er ikke journalistik. Det er netop derfor, vi har en blog, hvor vi kan skrive lidt mere frit fra leveren. Udgangspunktet for dette indlæg er ikke en forbrugerjournalistisk gennemgang af fordele og ulemper ved de forskellige modeller, men et indspark i debatten om fremtidens grønne mobilitet. Det kan man så være uenig i, hvilket giver en masse god debat, hvor vi alle kan blive klogere.

Jens Kjellerup

De negative stemmer i debatten får mig til at tænke på et Bertrand Russell-citat: »De, som siger, det ikke kan lade sig gøre, skal lade være med at stå i vejen for dem, som rent faktisk får det gjort.« Med det citat ønsker jeg ikke at nedgøre dem, som har behov, som i dag ikke kan dækkes med en elbil. Jeg tænker bare, at hvis man har sådanne behov, behøver man jo ikke at tale ned om de elbiler, som dækker andres behov fint. Vi ved, at transitionen til el-baseret mobilitet skal gennemføres. Det kan ikke ske for alle på samme tid, men hvis man hårdnakket bliver ved med at holde fast i gamle vaner, og at »intet er godt nok, før alle mine egne behov er dækket på præcis samme måde som hidtil«, kommer vi aldrig videre.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bare de første 4 grunde til at Tesla model 3 bør blive årets bil :
1. Køreglæden og funktionalitet er i top. ( forbedres løbende med software opdateringer)
2. Batteriet er pt den bedste på markredet og med mindst mængde kobolt / kg batteri.
3. Der er udsigt til at Tesla bliver de første med FSD ( høj priotet hos Tesla)
4. Model 3 er en meget sikker bil at køre i . Fået topkarakter ( højeste) på alle målinger.

  • 9
  • 5

Hvordan kan software opdateringer forbedre køreglæde og funktionslitet i et allerede eksisterende køretøj?

Teslaer kan opdateres så dybt i systemerne via software, at der kan foretages ændringer i acceleration, styretøj, opbremsning, regenerering, funktioner til "blød hat" kørsel (chill mode), funktioner til decideret motorsportskørsel (track mode), og man kan bestemme hvor meget af batteriet skal være tilgængelig for brugeren.

Faktisk fungerer det så dybt, at man kan bruge en topmodel Tesla til at emulere en svagere model's køreegenskaber udelukkende gennem software, simpelthen fordi elektriske motorer koblet mod digital elektronik giver ultrapræcis kontrol over, hvordan bilen skal opføre sig.

Det bruges også til at over tid at lave ekstra sparefunktioner til ekstra rækkevidde, bedre acceleration eller til hurtigere ladning, baseret på brugerfeedback.

Det er selvfølgelig ud over det seneste års opdateringer til f.eks. autopilot, tyverisikring (sentry mode, pin-to-drive), GPS baserede funktioner, som at automatisk folde sidespejlene ind, når man kommer hjem i den smalle garage, eller "summon" funktionen til at kalde bilen hen til sig vha. telefonen.

Tesla Model X fik i 2017 en opdatering til at åbne og lukke falkevingedørene hurtigere end fra fabrikken.

Andre komfortfunktioner er f.eks. indførelsen af "dog mode", hvor bilen holdes afkølet på varme sommerdage når bilen er parkeret, "camper mode" til hvis man skal sove i bilen, mulighed for at se film og youtube eller spille spil på centerskærmen, når bilen holder parkeret.

Så har man også små detaljer, som f.eks. at "jogge" vinduehejset i frostvejr, så man kan undgå at vinduerne fryser fast til dørlisterne, køre kølere eller varmere i kortere eller længere tid, så bilen klarer sig bedre i varmt og koldt vejr, og så selvfølgelig utallige fejlrettelser.

Dog mode, track mode, chill mode, summon, sentry mode er alle ting der ikke eksisterede i Tesla Model 3, da den blev introduceret.

Teslaer helt tilbage fra 2012 får stadig opdateringer.

Alle opdateringerne kan gøres gennem bilens indbyggede 3G/4G internetforbindelse.

"Ulempen" er selvfølgelig, at brugerne bliver vilde med at spørge Tesla efter nye funktioner til deres allerede købte biler, og der foretages konstant justeringer i eksisterende funktioner og desværre indimellem regressioner.

  • 17
  • 3

Måske står vi overfor et nyt miljøproblem med elbiler?
En computer kan måske holde i 10 - 15 år men den er teknisk forældet og klar til udskiftning efter 5 - 10 år.
Risikerer vi mon det samme med elbiler - at udviklingen går så stærkt at selvom en bil kan holde i 20 år, så må den skrottes efter 10 år fordi udviklingen er løbet fra den, ligesom vi hele tiden køber nye computere og telefoner for at følge med tiden?

  • 4
  • 10

Måske står vi overfor et nyt miljøproblem med elbiler?
En computer kan måske holde i 10 - 15 år men den er teknisk forældet og klar til udskiftning efter 5 - 10 år.
Risikerer vi mon det samme med elbiler - at udviklingen går så stærkt at selvom en bil kan holde i 20 år, så må den skrottes efter 10 år fordi udviklingen er løbet fra den,


Dit argument er validt nok, men knytter sig ikke til elbilen. Vi skal selvfølgeligt være ressourcebeviste og få tingene til at holde længest muligt. Teslas model for at få tingene til at holde er hele tiden at udsende opdateringer til alle deres modeller. Således kommer den nyeste software også til de ældste model S'er fra 2012.
Mig bekendt er der ingen andre fabrikanter der yder den opdateringsservice til deres "gamle" solgte biler.

Hvis du mener problem.et knytter sig til elektronikken i bilen tror jeg at det er et fælles problem uanset fremdriftsformen da alle biler er styret af elektronik

Det problem du beskriver er meget mere udtalt for fossilbilerne.
Prøv at købe en ny fossilbil i dag og se på hvor hurtigt den forældes - ikke kun teknikken er outdatet, hele økonomisystemet hvor køberen tvinges til at afholde årlige serviceomkostninger og der skal drives store forhandler- og værkstedsnetværker er en saga blot med elbilerne.
Dertil kommer at restværdien er nødt til at blive afskrevet over meget få år. Det betyder at for hver fossilbil der produceres lige nu skal påregnes med at den skrottes efter forholdsvis få år.

PS: Tesla giver 4 + 8 års garanti uden at du skal komme til et eneste serviceeftersyn.

  • 13
  • 0

Mig bekendt er der ingen andre fabrikanter der yder den opdateringsservice til deres "gamle" solgte biler.

Det er skam ikke noget nyt, man opdatere skam også ICE biler. Ikke noget som Tesla har indført.

PS: Tesla giver 4 + 8 års garanti uden at du skal komme til et eneste serviceeftersyn.

Dett er ganske enkelt løgn.

https://www.tesla.com/da_DK/support/car-ma...

Anbefalet serviceeftersyn
Luftfilter i kabinen
Din Tesla er udstyret med et luftfilter, der forhindrer pollen, nedfald fra industrien, vejstøv og andre partikler i at trænge ind i kabinen via blæserne. Tesla anbefaler at udskifte dit luftfilter til kabinen hvert andet år.

Højeffektivt partikelluftfilter (HEPA)
Hvis din Tesla er udstyret med et HEPA-filter, så anbefaler Tesla, at det udskiftes hvert tredje år.

Dækrotation, afbalancering og hjulsporing
Tesla anbefaler, at du får kontrolleret dine dæk for hver 16-20.000 km mhp. dækrotation, afbalancering og sporing. Aggressiv kørsel kan medføre for tidlig dækslitage og kan kræve hyppigere dækeftersyn. Forkert afbalancerede og forkert sporede hjul påvirker køreegenskaberne, dækkenes levetid og styretøjet. Se dækproducentens brugervejledninger og garantidokumentation for yderligere oplysninger.

Kontrol af bremsevæske
Tesla anbefaler, at bremsevæsken kontrolleres for forurening hvert andet år, og at den udskiftes efter behov.

Eftersyn af klimaanlæg
I forbindelse med eftersyn af klimaanlægget udskiftes tørremidlet mhp. at forlænge klimaanlæggets levetid samt forbedre dets effektivitet. Tesla anbefaler et eftersyn af klimaanlægget hvert andet år for Model S, hvert fjerde år for Model X og hvert sjette år for Model 3.

Vinterpleje
Tesla anbefaler rensning og smøring af alle bremsekalibre en gang om året eller for hver 20.000 km på biler, der anvendes i kolde områder.

Som du kan se, undgår man ikke værkstedet lige meget. Med mindre man er en af de kunder som mener af vedligehold er for overtroiske folk.

At Tesla anbefaler eftersyn af bremsevæske ved +2 år må jeg indse er lidt foruroligende, da bremsevæske er hydroskopisk og man burde få kogepunkt tjekket mindst en gang om året.

  • 2
  • 13

Bemærker du ordene "anbefaler". Der er ikke en gang en servicebog som skal stemples.

Hvad angår opdateringer skal du vide at Tesla opdateringer for det første kommer "over the air" for det andet indeholder samme nye funktionalitet til nye og gamle modeller.
Jeg har kun erfaring fra VW, PSA og Nissan. Ingen af dem udgiver nye funktioner i form af opdateringer til ældre modeller. Fejlrettelser ja, men ingen ny funktionalitet.
Der ud over skal du have bilen på serviceværkstedet for at få fejlrettelserne.

Vores Leaf skal fx nu til 4 års service. Den skal have det stempel i servicebogen for at garantien på batteriet opretholdes. Der er ikke det samme krav til vores Model 3.

  • 17
  • 1

Dett er ganske enkelt løgn.


Du får lige denne med fra Tesla:

"Hvis jeg vælger ikke at servicere min Tesla, vil dette gøre min garanti ugyldig?
Vi anbefaler, at du servicerer din bil som det fremgår i din instruktionsbog. Hvis du undlader at gøre dette, vil din Begrænset nybilsgaranti ikke være påvirket. Din garanti vil påvirkes, hvis du modtager en advarsel, og ikke straks henvender dig til Tesla Servicecenter, og dette resulterer i yderligere skade på dit køretøj."

Så hvem lyver?

  • 14
  • 1

Jamen kan da godt citere direkte fra Tesla Model 3.

Intervaller for udskiftning af væsker
Du må ikke udskifte eller påfylde batterikølevæske eller bremsevæske. Teslas serviceteknikere udskifter væskerne ved de planlagte faste serviceeftersyn:
• Bremsevæske. Hvert 2. år eller
25.000 miles (40.000 km) alt efter hvad
der kommer først.
• Batterikølevæske. Hvert 4. år eller
50.000 miles (80.000 km) alt efter hvad
der kommer først.

Bemærk: Eventuelle skader, som skyldes, at beholderen med batterikølevæske har været åbnet, er ikke dækket af garantien.

Som Tesla også selv skriver

Serviceintervaller
Løbende vedligeholdelse er afgørende for Model 3s fortsatte driftssikkerhed og effektivitet.
Roter dækkene for hver 10.000 km. Oprethold det korrekte dæktryk. Det er også vigtigt at udføre de daglige og månedlige kontroller som beskrevet nedenfor. (her anbefaler man ikke længere)

Tesla og andre kan jo ikke TVINGE folk til at vedligeholde deres køretøjer, derfor anbefaler man køberne vedligeholdelse.

Men jeg skulle da være overrasket hvis en kom ind med en 6 år gammel Tesla som ikke har set skyggen af almindelig vedligehold kører ind på et værksted og værkstedet stadigvæk bukker og nejer og udfører garantiarbejde til trods for svigtende vedligehold.

lige så skriver de i deres nybilsgaranti

Bortfald af garantien
Du er ansvarlig for den korrekte betjening af køretøjet og for at registrere og opbevare detaljerede og nøjagtige fortegnelser over køretøjets vedligeholdelse, herunder det 17-cifrede stelnummer (VIN), servicecenterets navn og adresse, kilometerstand, datoen for servicen eller vedligeholdelsen samt en beskrivelse af service- og vedligeholdelsespunkter.

Tesla kræver ikke, at al service og alle reparationer udføres på et Tesla Service Center eller på et af Tesla autoriseret værksted, men forkert vedligeholdelse, service eller reparation kan medføre bortfald af denne begrænsede nybilsgaranti.

F.eks. hvor mange Tesla ejere udfører disse kontroller som Tesla reelt kræver?

Daglige kontroller
• Kontroller batteriets ladeniveau, som vises på touchskærmen eller mobilappen.
• Kontrollér det enkelte dæks tilstand og lufttryk (se Pleje og vedligeholdelse af dæk på side 141).
• Kontroller, at alle bilens udvendige lys, horn, blinklys, vinduesviskere og sprinklere
fungerer.
• Kontroller bremserne, herunder parkeringsbremsen.
• Kontroller sikkerhedsselerne (se Sikkerhedsseler på side 27).
• Se efter unormale spor af væske under Model 3, hvilket kan være tegn på en
utæthed. Det er normalt, at der dannes en lille vandpyt under bilen (fra airconditionanlæggets affugtningsproces).
Månedlige kontroller
• Kontroller kilometerstanden for at bestemme, om dækkene trænger til at blive roteret (for hver 10.000 km), og kontroller tilstanden og trykket for hvert dæk (se Pleje og vedligeholdelse af dæk på side 141).
• Kontroller sprinklervæskestanden, og påfyld eventuelt sprinklervæske (se Påfyldning af sprinklervæske på side 153).
• Kontroller, at airconditionanlægget fungerer korrekt (se Betjening af klimaanlægget på side 107).
Advarsel: Kontakt Tesla med det samme, hvis du registrerer et markant eller pludseligt fald i en væskestand eller ujævnt dækslid.

  • 2
  • 10

Jamen kan da godt citere direkte fra Tesla Model 3.

Intervaller for udskiftning af væsker
Du må ikke udskifte eller påfylde batterikølevæske eller bremsevæske. Teslas serviceteknikere udskifter væskerne ved de planlagte faste serviceeftersyn:

Hvor har du fundet den tekst? Det er forældet. Det der står i dag finder du her:

https://www.tesla.com/da_DK/support/car-ma...

"Kræver min bil et årligt serviceeftersyn?
Din Tesla kræver ikke et årligt serviceeftersyn eller regelmæssig udskiftning af væsker. Tjek venligst din instruktionsbog for de seneste vedligeholdelsesanbefalinger til din Tesla.

Hvis jeg vælger ikke at få udført service på min Tesla, vil dette så medføre, at min garanti bortfalder?
Din begrænsede nybilsgaranti eller begrænsede brugtbilsgaranti påvirkes ikke, hvis den anbefalede service ikke udføres."

Det er vist ikke til at misforstå.

Det er relativt nyt at Tesla afskaffede de faste servicebesøg: https://www.greencarreports.com/news/11222...

  • 14
  • 1

Så synes jeg da at du skal læse under deres nybilsgaranti.

Jeg kan skam godt linke til den.

Nybilsgaranti

Så som nævnt før, du kan ikke køre rundt i din tesla og udelukke den skal have vedligeholdelse. Det overskrider ganske enkelt deres politik.

Men der er vel nogle som kan tage chancen når de skal have lave garanti arbejde og se hvad der sker.

Man kan endda se længere inde på deres hjemmeside

Hvilken slags regelmæssig vedligeholdelse kan jeg forvente med min nye Tesla?

Din bil er udviklet til at overvåge forbrug og slitage på servicerbare komponenter og dermed reducere antallet af komponenter, der kræver regelmæssig vedligeholdelse eller inspektion. I øjeblikket har kun tre elementer planlagte vedligeholdelsesintervaller: dækrotation, udskiftning af bremsevæske og udskiftning af batterikølervæske. Din bil er designet til at informere dig, når service er påkrævet for alle andre elementer, og du kan nu planlægge via din Tesla App. Se Instruktionsbogen for anbefalinger, herunder daglige og månedlige kontroller, som du selv kan udføre.

Det er relativt nyt at Tesla afskaffede de faste servicebesøg: https://www.greencarreports.com/news/11222...

Ja man du har stadigvæk periodiske tjek, som stadigvæk er under vedligehold.

  • 1
  • 5

Hvordan kan software opdateringer forbedre køreglæde og funktionslitet i et allerede eksisterende køretøj?

Teslaer kan opdateres så dybt i systemerne via software, at der kan foretages ændringer i acceleration, styretøj, opbremsning, regenerering, funktioner til "blød hat" kørsel (chill mode), funktioner til decideret motorsportskørsel (track mode), og man kan bestemme hvor meget af batteriet skal være tilgængelig for brugeren.

Faktisk fungerer det så dybt, at man kan bruge en topmodel Tesla til at emulere en svagere model's køreegenskaber udelukkende gennem software, simpelthen fordi elektriske motorer koblet mod digital elektronik giver ultrapræcis kontrol over, hvordan bilen skal opføre sig.

Det bruges også til at over tid at lave ekstra sparefunktioner til ekstra rækkevidde, bedre acceleration eller til hurtigere ladning, baseret på brugerfeedback.

Det er selvfølgelig ud over det seneste års opdateringer til f.eks. autopilot, tyverisikring (sentry mode, pin-to-drive), GPS baserede funktioner, som at automatisk folde sidespejlene ind, når man kommer hjem i den smalle garage, eller "summon" funktionen til at kalde bilen hen til sig vha. telefonen.

Tesla Model X fik i 2017 en opdatering til at åbne og lukke falkevingedørene hurtigere end fra fabrikken.

Andre komfortfunktioner er f.eks. indførelsen af "dog mode", hvor bilen holdes afkølet på varme sommerdage når bilen er parkeret, "camper mode" til hvis man skal sove i bilen, mulighed for at se film og youtube eller spille spil på centerskærmen, når bilen holder parkeret.

Så har man også små detaljer, som f.eks. at "jogge" vinduehejset i frostvejr, så man kan undgå at vinduerne fryser fast til dørlisterne, køre kølere eller varmere i kortere eller længere tid, så bilen klarer sig bedre i varmt og koldt vejr, og så selvfølgelig utallige fejlrettelser.

Dog mode, track mode, chill mode, summon, sentry mode er alle ting der ikke eksisterede i Tesla Model 3, da den blev introduceret.

Teslaer helt tilbage fra 2012 får stadig opdateringer.

Alle opdateringerne kan gøres gennem bilens indbyggede 3G/4G internetforbindelse.

"Ulempen" er selvfølgelig, at brugerne bliver vilde med at spørge Tesla efter nye funktioner til deres allerede købte biler, og der foretages konstant justeringer i eksisterende funktioner og desværre indimellem regressioner

Er der nogen der kan/vil fortælle mig, hvorfor sådan et indlæg fortjener (pt) 3 tommel ned, på ing.dk?
Jeg følte mig velinformeret.

  • 10
  • 2

Er der nogen der kan/vil fortælle mig, hvorfor sådan et indlæg fortjener (pt) 3 tommel ned, på ing.dk?
Jeg følte mig velinformeret.


Måske også fordi mange er bundet til deres tidligere valg og helst ikke vil introduceres til en anden tilgang til det at have bil/fremførsel teknologi/osv. og dermed også at det hidtidige valg pludseligt virker outdatet. Så hellere rakke ned på andre med tommelen.

Jeg bliver gang på gang overrasket over hvor mange negative kommentarer der kan laves om Tesla fra personer der aldrig har sat deres ben i en Tesla endsige sat sig ind i forretningsmodellen bag Tesla.
Tænk, man slipper for at betale for importørens reklamer og for unødvendige besøg på autoriserede værksteder.

Ja jeg er nok lidt en fanboi efter at have prøvet den og købt en - men så har jeg også erfaringen.
Jeg er dog ikke mindre negativ overfor vores Leaf. Bortset fra den der almindelige forretningsmodel med at vi SKAL til service hver 12 måned hos Nissan for at opretholde vores garanti.
Det eneste Nissan laver er at fortælle mig at batteriet er ok ( det viste jeg) og at mine bremseskiver har lidt rust på overfladen ( ikke underligt når de bruges så lidt - jeg skal huske at køre dem rene inden syn).

Selv om serviceeftersyn på leaf'en er meget billigere end på vores tidligere fossilbrænder virker det stadigt som en "smart" måde lige at hive lidt ekstra penge ud af køberen.

  • 6
  • 4

Er der nogen der kan/vil fortælle mig, hvorfor sådan et indlæg fortjener (pt) 3 tommel ned, på ing.dk?
Jeg følte mig velinformeret.

Jeg gav den en tommel ned, fordi jeg synes det var en stor gang reklame for Tesla.
Teslas opdateringer "over the air" har helt klart nogle fordele, men der er også nogle ulemper.
F.eks når Tesla uden nogen form for meddelse, gennem en opdatering tager noget batterikapacitet.
Eller at Tesla log'er mange data på alle deres biler, som de så høster til senere brug.
Problemet med al den datalogning er at hukommelsen på MCU´en bliver fuld, og at MCU´en så skal udskiftes.
En sådan udskiften koster 10-15000kr

https://insideevs.com/news/377570/warnings...

Så mit spørsmål til Tesla ejerene.
Hvad glæde har i haft indtil nu, af disse "over the air" opdateringer.
For mig ser det mere ud som om det er Tesla der har fordelen, ved at kunne sende en beta version på markedet, som de så løbende kan fejlrette på, og så sende nogle features på gaden, som ikke har meget med bilkørsel at gøre, men mere bare for at kunne imponere naboen.
Kom lad os gå ind i min Tesla og spille "Pole Position". Nå nej det spil måtte Tesla trække tilbage fordi de ikke havde indhentet rettigheder til det.

Jeg kan godt forstå at folk vil købe en Tesla, for de laver nogle fede biler.
" over the air" opdateringeren er efter min mening bare ikke det fedeste.

  • 2
  • 7

" over the air" opdateringeren er efter min mening bare ikke det fedeste.


Jeg er ikke uenig med dig i at en del ved Teslas måde at gøre tingene på kan virke som en gimmick. Som jeg ser det er det jo ikke meget anderledes at en fabrikant af nogle gammeldags fossilbrændere i megaklassen bruger mottoet "Forsprung Durch technologi".

Der hvor jeg ser den store forskel er j at Tesla rent faktisk giver opdateringerne til brugerne uden omkostning "over-the-air" samt at de gør det til nye og gamle biler.

Så vidt jeg ved er det hos alle de andre fabrikanter at du skal betale værkstedet for at få fejlrettelser, og du kan kun få det din bil havde, da den forlod samlebåndet. Ny funktionalitet er kræver køb af ny bil.

Teslas model passer bedre til min forståelse af relationen kunde-fabrikant.

Ja Tesla lever så højt på de mange data de får fra alle dem der kører i deres biler. Det er måske derfor de er lidt længere fremme med selvkørende funktionalitet.

Det er således at det er kundens eget valg om man vil aflevere data og at"nej" stiller dig ikke ringere end et "ja". Det er således alene dit valg om du vil aflevere data til Tesla.

Så nej, "over-the-air" opdateringerne er ikke det fedeste, men de er et af flere udtryk for en ny forretningsmodel hvor du ikke bliver permanent finansiel slave af fabrikanten og dennes autoriserede værksteder. Det kan jeg godt li!

  • 5
  • 2

Så synes jeg da at du skal læse under deres nybilsgaranti.

Jeg kan skam godt linke til den.

Nybilsgaranti

Så som nævnt før, du kan ikke køre rundt i din tesla og udelukke den skal have vedligeholdelse. Det overskrider ganske enkelt deres politik.

Ok jeg har læst den. Kan du ikke udpege præcis hvor der står at fast service er påkrævet for at garantien gælder?

Jeg bad om et link til den forældet tekst, som du citerede fra. Det er ikke det link du har givet mig. Må jeg pænt bede om det igen?

  • 4
  • 3

F.eks når Tesla uden nogen form for meddelse, gennem en opdatering tager noget batterikapacitet.
Eller at Tesla log'er mange data på alle deres biler, som de så høster til senere brug.

For at tage det andet først, så er det frivilligt om du vælger at dele data med Tesla. Det sker kun efter at du har godkendt det og du kan altid slå det fra igen.

Den type opdateringer som resulaterede i mindre kapacitet for nogle Model S ejere kaldes en tilbagekaldelse og for andre bilmærker sker det via Vejdirektoriatet. Angiveligt var der fare for brand og for at batteriet vil lide skade. Det fremgår også af garantibestemmelserne at garantien på batteriet frafalder hvis man ignorerer en sådan opdatering (hvilket man godt kan). Dette ikke for at starte en debat om "batterigate".

Det er i det hele taget ikke korrekt at Tesla er de eneste der laver softwareopdateringer. Min VW Golf GTE har lige fået en opdatering da den var til service. At Teslas opdateringer sker "over the air" medfører således udelukkende at disse opdateringer kan ske lidt oftere.

Når opdateringer fremhæves som noget specielt, så er det fordi Tesla kommer med en masse nyt uden beregning. Siden jeg fik min bil, så har de eksempelvis installeret to videospil og givet mulighed for at afspille Netflix og YouTube. Jeg modtager endvidere løbende opdateringer til kortmaterialet i navigationen. Der sker i det hele tiden løbende forbedringer og det betyder ikke at bilen er "beta". Den var også fin da jeg modtog den, den er bare bedre nu. Ligesom at din computer og telefon også løbende får opdateringer med nye features.

Modsat så blev min VW Golf GTE leveret med kort til navigationen der allerede var forældet ved modtagelsen og det koster tusinder at få det opdateret. Den har som nævnt fået ny software, men ændringerne er virkelig minimale. Konceptet er at hvis jeg vil have nyt, så skal jeg købe ny bil.

  • 3
  • 2

EL biler udvikler sig hurtigt

"
Litiumbatteriet på 65 kWh bor som noget usædvanligt i en ramme af aluminium for at spare vægt. Den køreklare vægt på 1730 kg giver teoretisk set en stor fordel i forhold til en elbil som Mercedes ECQ, der vejer over 2400 kg.

Aiways vil sælge biler online ligesom Tesla, og vil tilbyde prøveture ved danske pop-op forretninger.

Serviceintervallet er 100.000 km, og reparationer foretages af en lokal værkstedskæde eller en anden partner, der er kompetent til at arbejde med højspænding.

Prisen er ikke fastsat, men bilen skal koste 35.000 euro i Holland, hvilket er billigere end den tilsvarende Hyundai Kona Electric. Det kunne antyde en pris fra 270.000 kr. i Danmark.

"
Kilde:
https://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1...

Tja - man begynder at se at der bliver et stor elbil marked omring 270.000 kr .... interessant - Håber ikke nogen køber en elbil idag til 370.000 kr som om kort tid sættes ned til omrking .... 270.000 .....

Reelt bør en dyr elbil ikke blive årets bil - når elbiler fra 80.000 kr til 270.000 kr er påvej til at blive store markedsområder.

Iøvrigt flot at de kan få vægten ned - ROS !

  • 2
  • 6

Den type opdateringer som resulaterede i mindre kapacitet for nogle Model S ejere kaldes en tilbagekaldelse og for andre bilmærker sker det via Vejdirektoriatet. Angiveligt var der fare for brand og for at batteriet vil lide skade. Det fremgår også af garantibestemmelserne at garantien på batteriet frafalder hvis man ignorerer en sådan opdatering (hvilket man godt kan). Dette ikke for at starte en debat om "batterigate".

Det er i det hele taget ikke korrekt at Tesla er de eneste der laver softwareopdateringer. Min VW Golf GTE har lige fået en opdatering da den var til service. At Teslas opdateringer sker "over the air" medfører således udelukkende at disse opdateringer kan ske lidt oftere.

Problemet er bare at de Tesla ejere, der fik deres rækkevidde og ladehastighed reduceres, ingen informationer fik.
Jeg ved faktisk ikke om der endnu er kommet nogen officiel udmeldning fra Tesla desangående.

Og ja, andre bilfabrikanter laver da også softwareopdateringer på deres biler, men de bliver da ikke "hypet" som hos Tesla fans.
Normalen er vel at en softwareopdatering typisk er en fejlrettelse.

Jeg er dog helt med på at gratis kort opdatering til gps´en er en fordel, men er der reelt andre fordele?

  • 2
  • 6

Tesla har nedsat logningen og det er en slidt MCU, der giver problemet, ikke en fyldt. I forhold til ICE biler er vedligeholdelsesudgiften stadigvæk utrolig lav, på trods af en evt. udskiftning af skærmen.!

Ok slidt er nok et bedre udtryk, men det ændre ikke ved at der ligger en temmelig stor udgift og venter på Tesla ejere, pga at den intense logning som Tesla udfører.

Du skal da ikke sammenligning vedligholdsudgifterne på en Tesla med en ICE, men med en anden elbil, og jeg vil da godtnok være ked af en uforudset udgift på 15.000kr, fordi bilproducenten vil indsamle data.
En ting vil jeg dog give Tesla kredit for, og det er afskaffelsen af obligatoriske eftersyn.
Denne pengemaskine har de etablerede bilproducenter svært ved at slippe.

  • 3
  • 4

Problemet er bare at de Tesla ejere, der fik deres rækkevidde og ladehastighed reduceres, ingen informationer fik.
Jeg ved faktisk ikke om der endnu er kommet nogen officiel udmeldning fra Tesla desangående.

Det var som sagt ikke for at starte en debat om batterigate. Pointen er at andre også laver den type af opdateringer. Det er ikke specielt knyttet til over the air opdateringer.

Og ja, andre bilfabrikanter laver da også softwareopdateringer på deres biler, men de bliver da ikke "hypet" som hos Tesla fans.
Normalen er vel at en softwareopdatering typisk er en fejlrettelse.

Jeg er dog helt med på at gratis kort opdatering til gps´en er en fordel, men er der reelt andre fordele?

Præcis, hos andre får du i bedste fald fejlrettelser. Hos Tesla får du nye features. Listen over nye ting er lang. Om du synes der er noget væsentligt er op til dig, men ejerne elsker det. Personligt har YouTube været et hit når jeg sider og venter - ikke på at lade men på konen ;-)

  • 3
  • 2

Alt andet er ligeså ringe som trumptilhængere. I kan hidse jer op alt det i vil i jeres smålighed, intet kan sammenlignes med Tesla Model 3.
Årets bil sidste år, i år og mindst 2 år mere. Ligegyldigt hvad reglerne siger.
Så afgørende er bilen. Jeres mening har ingen værdi.

  • 4
  • 8

Ok slidt er nok et bedre udtryk, men det ændre ikke ved at der ligger en temmelig stor udgift og venter på Tesla ejere, pga at den intense logning som Tesla udfører.

Omtalte logning er "syslog". Det er skærmen som kører Linux og herunder de logningsdaemons som standard følger med Linux. Den logger de samme ting som en PC der kører Linux. Det er sådan noget som hvilke processer der starter og slutter. Fuldstændige ligegyldige ting, som var vigtige for en eller anden Linux udvikler. Tesla har ikke noget gavn af det og som følge heraf, så downloader de aldrig omtalte log. Heraf en del af kritikken.

Sagen handler derfor ikke om at Tesla vil indsamle data. Det er simpel sjusk eller inkompetance.

  • 2
  • 1

Og ja, andre bilfabrikanter laver da også softwareopdateringer på deres biler, men de bliver da ikke "hypet" som hos Tesla fans.

Andre fabrikanter laver ikke ugentlige og nogle gange daglige opdateringer til deres biler. Det er jeg ikke bekendt med.

Normalen er vel at en softwareopdatering typisk er en fejlrettelse.

Jeg er dog helt med på at gratis kort opdatering til gps´en er en fordel, men er der reelt andre fordele?

Kort sagt adopterede Tesla Apple's iPhone opdateringsmodel, fordi Tesla computerne minder meget om iPhones. Begge er computersystemer der næsten konstant er forbundet i netværk. Det gør dem sårbare overfor sikkerhedsproblemer, og derfor må man bruge selvsamme netværk til at rette sikkerhedsproblemer.

Metoden kan ikke slås, hvis der skal opdateres et stort antal devices hurtigt efter et opstået sikkerhedsproblem.

Når man opdaterer biler på denne måde, lægger man ikke beslag på værkstederne og det koster hverken brugerne eller Tesla noget at lægge den ud, og det vil heller ikke røre dem synderligt den dag der er 10 eller 25 millioner biler på gaden.

Tesla bruger det så også til at levere nye funktioner gratis til bilerne.

Sentry mode har været til diskussion siden funktionen kom frem, fordi den filmer hvad der foregår omkring bilen, når den holder stille, og en person kommer hen til bilen.

Det har så vist sig, at funktionen har hjulpet til at finde personer, der har begået hærværk, indbrud eller påkørsler mod Teslaer.

Jeg vil godt kalde det en "reel fordel", hvis en ny software feature kan give et hak eller to i forsikringspræmien.

  • 6
  • 2

Har en Tesla 3 de sammen dørhåndtag - som den Tesla bil redningsfolk ikke kunne åbne - så en passager i bilen døde af røgforgiftning. ??

Nej, men problemet er vel det samme i alle biler hvor dørene er låst (automatisk eller manuelt)
(Uanset håndtag der måtte være forsænket eller ej)
Normalt har redningsfolk derfor tungt værktøj til at smadre ruderne med.

Problemet kunne netop Tesla, vel komme til livs med en OTA opdatering, der låste alle døre op ved (efter) kollision, (efter airbag udløsning måske)

  • 3
  • 2

Hej.

Der var jo mange biler med i konkurrencen til Årets Bil. De fleste af disse biler har jeg ikke læst ret meget om. Alligevel mener jeg at det er på tide at en elbil - og i dette tilfælde Tesla 3 - bliver Årets Bil. Det vil være et godt signal at vælge en elbil som Årets Bil fremfor en benzin/diesel-bil.

Jeg har set mange artikler og videoer af Tesla 3 og ved derfor, at det er en relativ god bil. Personligt er jeg mere til elbilen KIa E Niro end til Tesla 3. Og jeg vil hellere have den kommende elbil VW ID3 end en Tesla 3. Men KIa E Niro og VW ID3 er ikke med konkurrencen, derfor bør det være Tesla 3, der bliver Årets Bil.

Jeg linker her under til nogle relevante artikler.

Første links er til en masse danske elbiler.

https://fdm.dk/motor/biltest/stor-test-af-...

Andet link er til den kommende elbil VW ID3

https://bilmagasinet.dk/vw/danske-priser-v...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten