Ugens debat: Hvordan kunne det gå så galt med Viking sky?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Hvordan kunne det gå så galt med Viking sky?

Jan Heisterberg

Det fremgår både i norske kilder og artiklen, at der var tale om blackout. Der skal godt nok god fantasi til at forestille sig en fejlkilde til samtidigt udfald af alle diesel­motorer til fremdrift og elforbrug. Medmindre, altså, at al el er koblet på én bus, og en katastrofal fejl på bussen provokerer øjeblikkelig nedlukning af al forsyning? Det svarer jo til et af de få elektriske blackouts, vi har haft på Sjælland, som var en kaskade- udkobling efter én fejl i et sårbart system.

Kjeld Flarup Christensen

Hvad med software? Nogle gange kan redundans være lige meget, hvis alle redundante enheder rammes af den samme softwarefejl. Den slags kan ligge som logiske bomber, der bare venter på at blive udløst.

Bo Leth Andersen

Når skibet sejler i høj sø, kommer propellerne helt eller delvist ud af vandet, frekvensstyringen sikrer formentlig et rimeligt konstant omdrejningstal, men belastningen på nettet falder dramatisk for så at komme tilbage, idet propellerne igen kommer i vandet. Med to gange 7 MW til fremdrivning på et net til 23 MW kan det give nogle store variationer, som styresystemet skal kunne tolerere. Med måske 6 meter bølger og 6 meter dybdegang (demed nederste propellertip 6 m under vandlinjen) skal der ikke så meget til, før de kommer delvist ud af vandet.

Ebbe Normark Sørensen

På nogle krydstogtskibe sidder propellerne under skroget på en 360 grader drejelig skive, så propellerne kan kun komme ud af vandet, hvis skibet er kæntret.

Bo Leth Andersen

Azimuth-propellerne sidder under et fladt agterskib, så de rager ikke under ud under kølen, det ville kræve nogle meget dybe havne og gøre skibene ekstremt sårbare ved grundstødning. Sådanne azimuth-propeller er lige så udsatte for at komme ud af vandet som almindelige propeller. Enkelte specialskibe har optrækkelige azimuth-trustere under kølen til manøvrering på dybt vand, men ikke som hovedfremdrivning.

Henning Bach

Uheldet skete kort tid før, Viking Sky sejlede ind i det nordeuropæiske SECA-område (Sulphor Emission Control Area), hvor der skal foretages en række omkoblinger i motorernes brændstofforsyning. Normalt sejler man med sværere oliefrak­tioner med højt svovl­indhold, og ved indpassagen i SECA-området må udstødningen højst indeholde 0,1 pct. SOx. Mit gæt er, at man har ‘fumlet’ med omkoblingen og selv forårsaget uheldet.

Henning Bach

Det vil ikke være første gang, at den omkobling går galt i maskinrummet.

Lars Jordt

Vær lige opmærksom på, at ‘Safe Return to Port’ ikke kræver, at der er to separate systemer i operation. For at opfylde kravet (SRtP) skal det være muligt inden for nogle timer at genetablere fremdrivningen, hvis et af fremdrivningssystemerne ikke fungerer, f.eks. hvis der har været brand eller vandindtrængning i et maskinrum. Det passer jo meget godt med, at man genetablerede en begrænset fremdrivning efter nogle timer. Det vil være interessant, hvis det er omskiftningen fra én type fuel­olie til en anden, der har forårsaget problemerne – det har mange jo advaret imod, men den problematik har myndighederne ikke forholdt sig til.

Ebbe Normark Sørensen

Internationale regler kræver fra 2020, at skibe i en vis afstand fra land skal udsende mindre forurening end uden for grænsen. Det vil international skibsfart forsøge at løse enten ved røgrensning eller ved brug af diesel i området med de strengere krav. Man skifter altså fra ét drivmiddel til et andet, når man passerer grænsen. Kan det tænkes, at Viking Sky har sejlet på diesel og så har skiftet til heavy fuel, fordi man var på vej ud af zonen med de strengere miljøkrav? Måske det har givet problemer, da det også er en forholdsvis ny foreteelse, at man er begyndt at ‘træne’ til disse 2020-krav. Man kan forestille sig problemer med filtre, rørledninger, pumper, brændstofinjektorer med mere, når man skifter fra en viskositet til en anden.

Jan Heisterberg

En video fra hjelmkameraet på en af redningsmændene viser hoist- operationen. Af alle er det helikopter­besætningerne, som fortjener anerkendelse. De satte deres liv ind under helt usædvanlige forhold.

Fortsæt gerne debatten herunder

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vær lige opmærksom på, at ‘Safe Return to Port’ ikke kræver, at der er to separate systemer i operation. For at opfylde kravet (SRtP) skal det være muligt inden for nogle timer at genetablere fremdrivningen, hvis et af fremdrivningssystemerne ikke fungerer, f.eks. hvis der har været brand eller vandindtrængning i et maskinrum. Det passer jo meget godt med, at man genetablerede en begrænset fremdrivning efter nogle timer. Det vil være interessant, hvis det er omskiftningen fra én type fuel­olie til en anden, der har forårsaget problemerne – det har mange jo advaret imod, men den problematik har myndighederne ikke forholdt sig til.

I storm eller værre er et skib hjælpeløs uden maskineri, hvilket Viking Sky viser med al tydelighed, det er dog ikke noget nyt - det har været kendt i over 100 år.
Dem der har defineret SRtP er en flok amatører og hundehoveder, definitionen burde være “skibet må under ingen omstændigheder miste al maskinkraft og strøm”, på et skib af Viking Sky størrelse er det slet ikke umuligt at lave og den sag med smøringen er direkte pinlig, alle ved at et skib gynger og det eneste som mindsker det er stabilisatorer men de virker kun hvis skibet har maskinkraft ergo må smøringen ikke lukke ned og det må brændstofforsyningen og kølingen heller ikke uanset om skibet vipper 5˚ eller 65˚.
Så kan der argumenteres om det var et forsvarligt valg at stikke til søs i den storm... men man må da antage at et skib er bygget til meget hårdt vejr for hvis man er midt i Atlanten så er der f***ing langt til en havn.

  • 3
  • 0

Såfremt der blev skiftet til andet brændstof må de konsekvenser, som kan forekomme undersøges nærmere. Som søfarende maskinoperatør har jeg observeret, at gasolie forgasser når den blandes med varm svær fuelolie, dette medfører ustabil effekt, der vil forårsage blackout hvis fremdrivningsmaskineriet er diesel/elektrisk.

  • 1
  • 0

Idet jeg går udfra at fuelsystemet indbefatter et fuelblandingaggregat, der automatisk
sørger for ønsket viskositet, vil jeg herved gøre opmærksom på at sensoren afgiver falsk
værdi hvis fuel er størknet i sensorrørene, disse rør skal være korrekt udformet og fyldt med glycerin, og hvis dette forhold ikke er iorden får man alvorlige driftsforstyrelser

  • 0
  • 0