Ugens debat: Hvad skal elbilerne koste?

Illustration: Vectorpouch

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen:

Læs også: Eldrups afgiftsmodel får prisen på plug-in-hybrid til at styrtdykke

Ebbe Holleris Petersen

Der er ikke nogen pæn måde at sige det på: Hvad har de tænkt - hybrider falder, og elbiler stiger!? Det må være skoleeksemplet på, hvad der sker, når man prøver at løse et miljøproblem ved stort set at ignorere miljø og kun kigge på økonomi. Man finder en billig løsning, der ikke virker.

Janus Kirkeby

Ja, jeg undrer mig også. Selv visse benzin- og dieselbiler vil falde i pris ved nogle af modellerne. Det må være en ommer!

Preben Østerlid

Det kunne være interessant at vide, hvor stor en procentdel af de km, hybridbiler kører, der rent faktisk køres på el (de ikke selv har produceret). Hvis den primære motivationsfaktor er, at bilen er billigere i anskaffelse, og der ikke er noget incitament til at bruge tid og penge på at lade den op, kunne man fristes til at tro, at der udledes en del CO2 udelukkende for at flytte rundt på flade batterier og elmotorer.

Johan Gregersen

Vi har haft en pluginhybridbil i 23 måneder. Den har nu kørt 46.000 km. Vi har en ladestation på bopælen og bor i et plus-energihus med solceller på taget (1.500 kWh i årligt overskud, heraf bruges nu ca. 1.000 i bilen). Vores kørsel er fortrinsvis 50-100 km mellem hver opladning. Det er ture Køge-København-Køge og Køge-Møn samt Møn-Køge. I gennemsnit kører vi 33-34 km/l benzin, men vi lader også altid bilen op, når vi er hjemme eller med mormorladeren på Møn ved vores sommerhus. Så plugin er ikke noget dårligt skridt på vejen, men de skal lades op.

Anders Jensen

Ifølge Klimarådet udleder pluginhybrid i virkeligheden det samme som en effektiv dieselbil. Vi er muligvis på vej mod en pseudo-omstilling.

Johan Gregersen

Hej Anders, når der ikke er strøm på bilen, kører den ca. 20 km/l benzin. Vi har kørt 46.000 km og brugt 1.400 l benzin. Uden el havde vi brugt 2.300 l benzin på samme strækning. Forskellen er kørsel på el.

Thorleif Bundgård

Det burde være sådan, at biler, der har lavere udledninger, er billigere i afgift at købe end de, der udleder meget. Og at det bliver en fordel at købe økonomisk. Men man skal også huske, at det tager tid at lade en elbil – lang tid – og ofte.

Jan A. Nielsen

Har du nu helt ret i det? Du kan i dag få en elbil til lidt over 300.000 kr. med en rækkevidde på 485 km – over 500 km, hvis du kører pænt. Den kan lades op fra 0 til 100 procent på 7-8 timer om natten. Hvor ofte mener du, at det er problematisk at holde denne elbil opladet tilstrækkeligt til altid at kunne køre 250 km med et kørselsmønster, hvor du kun sjældent kører over 200 km pr. dag?

Dennis Hansen

En batteri-bil er fin nok, så længe du har en indkørsel, hvor det kun er dig selv, der falder i ledningen. Men hvad med alle de, der bor i etageejendomme med parallelparkering langs vejen, hvordan skal de få ladet deres batteri op henover natten, så bilen er klar igen til næste dag?

Nicholas Ipsen

Det har jeg også tænkt indtil fornylig, hvor en af mine venner købte en Hyundai Kona. Samtidig tegnede han et abonnement til Clever (eller Ioniq, ikke sikker), så han for ~600 kroner om måneden kan lade alt det, han vil, på deres standere. Det betyder i praksis, at han en gang om ugen efter arbejde parkerer sin bil mindre end hundrede meter længere væk fra sin lejlighed end normalt, og flytter den til sin sædvanlige plads efter aftensmad. Det er selvfølgelig ikke optimalt; alle P-pladser i byen bør på sigt have en form for el-udtag, men det fungerer fint for ham.

Brian Dalby

Det kommer jo an på, hvor man bor, og hvor mange biler der skal lade. Vi har f.eks. 10-12 km til nærmeste offentligt tilgængelige ladestander, så boede vi til leje i en lejlighed, ville det være helt udelukket med elbil. Hvis antallet af elbiler bare fordobles, vil din kammerat sikkert også opleve lidt kamp om pladserne.

Nicholas Ipsen

Det er klart. Men det er ikke tilfældet for de fleste i de større byer. Se selv efter på plugshare.com. De mindre byer skal nok komme med tiden, men det er klart, at ikke alle kan købe en elbil i dag. Men selv hvis der kom et forbud mode nysalg af fossilbiler i morgen, vil der stadig være et enormt brugtmarked at købe fra.

Peter Nyfelt Franklen

Lidt fakta fra det virkelige liv: Vi købte i 2018 en ny Nissan Leaf 2.zero med 40 kWh batteri samt medfølgende opsætning af ladeboks og 3 års gratis el. En investering på 300.000 kr. Vi bor i lejlighed i København med en P-plads i en P-kælder ikke så langt fra, hvor vi bor. Vi fik sat ladeboksen (7 kW) op på P-pladsen, og det har virket helt uden problemer. Jeg kører 70 km til arbejde i Ringsted om morgenen og 70 km tilbage igen om aftenen. På en god dag er der 50 pct. tilbage om aftenen, på en dårlig 25 pct. (afhænger af fart, vind og vejr). Så vi kan uden ekstra opladning køre både ud og hjem til venner og familie om aftenen. Bilen lader op om natten, men er typisk fuldt opladet efter 3 til 5 timer, så den er altid klar om morgenen. Vi har kørt over 80.000 km indtil nu, eneste udgifter har været service på ca. 2.000 kr. hver 30.000 km samt skift af dækkene efter 77.000 km (der var faktisk stadig måske 5.000 km tilbage i dækkene). Når vi ikke længere får strømmen ‘gratis’, overgår vi til et flat-rate-abonnement på 750 kroner om måneden. Og jeg undrer mig over de mange, jeg drøfter elbil vs. sort bil med, som mener, det er helt skørt med en elbil med de mange begrænsninger og problemer, oftest bor i eget hus og har en sort bil til en pris langt over, hvad en moderat elbil kan erhverves for.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dette spørgsmål fik mig til at tænke over tingene, for en bil, el eller ej, koster vel det en sådan en koster. Alene det at man kan stille spørgsmålet og blive taget alvorligt, viser ret meget.

Biler og energi er måske særtilfælde, men mange andre varer har også priser for forbrugeren, der slet ikke afspejler det man kunne kalde den reelle pris. Den reelle pris er vel efterhånden kun noget fjernt noget man kan se i statistikker, sålænge det varer ved. Det begynder at ligne kommandoøkonomi eller statskapitalisme.

Tiltagene i forbindelse med corona, og diverse hjælpepakker har blot forstærket indtrykket.

  • 5
  • 0

En Dansk nybils køber er til grin for sine egne penge, det hvad enten der købes fossilbil eller elbil.

Men da vi nu snakker elbiler: Her betaler danskeren en høj profit til forhandleren, samt 25% moms (+ evt afgifter ved de helt dyre elbiler)

Tyskeren nyder gavn af at der faktisk er priskonkurence mellem forhandlerne, de betaler kun 16% moms og så får de en seriøs umweltpremie.

Alt i alt.

Foruden den normale "kør-over-kantstenen" afskrivning når man forlader forhandleren, skal man om 5 år holde sin brugtvognspris op mod tyskeren som har fået en 100% identisk elbil meget billigere.

Peugeut e208 i den skrabede model, koster i DK fra omkring 240.000,- i Tyskland kan de få samme model for 160.000,-

Jeg ved ikke hvor længe der er eksport restriktioner på umweltpremien, men mon ikke det er lige før det kan svare sig at få en tysk forhandler til at købe og opmagasinere den med både plader og forsikring, indtil til den må eksporteres til DK ?

  • 2
  • 1

Som elektroingeniør har jeg kunnet følge en fantastisk udvikling i effektivitet og priser. Aldrig før har vi haft så mange forskellige applikationer med power invertering. Danfoss har næsten 40 års erfaring etc. Hvordan kan det gå til at en El bil nærmest koster det dobbelte - det viser at dette produkt ikke er færdigudviklet, og der mangler måske også noget på konkurrencen - tilskud er ikke vejen frem, det har altid gjort varer eller services meget dyrere. Det må være på tide at få nogle analyser af dette forhold. Teslas aktiekurs afspejler ikke virkeligheden på sigt. Det er desværre skræmmende, at jordens ressourcer til batterier er så begrænset, at det nærmest kun svarer til en elbil per famile, og så skal alle alle batterier genbruges. Husk at vi i forvejen bruger rigtig mange batterier til mange andre formål end lige transport. Den øjeblikkelige tilstand med 285 gram Co2 per kWh er i hvert fald ikke holdbar, så også på forsyningssiden er der langt endnu og kun 30 år til 2050. Det er nogenlunde minimumstiden for en ny opfindelse, så virkeligheden i 2050 er i højeste grad bestemt af det teknologiske niveau vi kender til i dag.

  • 1
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten