Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen:
Læs også: Eldrups afgiftsmodel får prisen på plug-in-hybrid til at styrtdykke
Ebbe Holleris Petersen
Der er ikke nogen pæn måde at sige det på: Hvad har de tænkt - hybrider falder, og elbiler stiger!? Det må være skoleeksemplet på, hvad der sker, når man prøver at løse et miljøproblem ved stort set at ignorere miljø og kun kigge på økonomi. Man finder en billig løsning, der ikke virker.
Janus Kirkeby
Ja, jeg undrer mig også. Selv visse benzin- og dieselbiler vil falde i pris ved nogle af modellerne. Det må være en ommer!
Preben Østerlid
Det kunne være interessant at vide, hvor stor en procentdel af de km, hybridbiler kører, der rent faktisk køres på el (de ikke selv har produceret). Hvis den primære motivationsfaktor er, at bilen er billigere i anskaffelse, og der ikke er noget incitament til at bruge tid og penge på at lade den op, kunne man fristes til at tro, at der udledes en del CO2 udelukkende for at flytte rundt på flade batterier og elmotorer.
Johan Gregersen
Vi har haft en pluginhybridbil i 23 måneder. Den har nu kørt 46.000 km. Vi har en ladestation på bopælen og bor i et plus-energihus med solceller på taget (1.500 kWh i årligt overskud, heraf bruges nu ca. 1.000 i bilen). Vores kørsel er fortrinsvis 50-100 km mellem hver opladning. Det er ture Køge-København-Køge og Køge-Møn samt Møn-Køge. I gennemsnit kører vi 33-34 km/l benzin, men vi lader også altid bilen op, når vi er hjemme eller med mormorladeren på Møn ved vores sommerhus. Så plugin er ikke noget dårligt skridt på vejen, men de skal lades op.
Anders Jensen
Ifølge Klimarådet udleder pluginhybrid i virkeligheden det samme som en effektiv dieselbil. Vi er muligvis på vej mod en pseudo-omstilling.
Johan Gregersen
Hej Anders, når der ikke er strøm på bilen, kører den ca. 20 km/l benzin. Vi har kørt 46.000 km og brugt 1.400 l benzin. Uden el havde vi brugt 2.300 l benzin på samme strækning. Forskellen er kørsel på el.
Thorleif Bundgård
Det burde være sådan, at biler, der har lavere udledninger, er billigere i afgift at købe end de, der udleder meget. Og at det bliver en fordel at købe økonomisk. Men man skal også huske, at det tager tid at lade en elbil – lang tid – og ofte.
Jan A. Nielsen
Har du nu helt ret i det? Du kan i dag få en elbil til lidt over 300.000 kr. med en rækkevidde på 485 km – over 500 km, hvis du kører pænt. Den kan lades op fra 0 til 100 procent på 7-8 timer om natten. Hvor ofte mener du, at det er problematisk at holde denne elbil opladet tilstrækkeligt til altid at kunne køre 250 km med et kørselsmønster, hvor du kun sjældent kører over 200 km pr. dag?
Dennis Hansen
En batteri-bil er fin nok, så længe du har en indkørsel, hvor det kun er dig selv, der falder i ledningen. Men hvad med alle de, der bor i etageejendomme med parallelparkering langs vejen, hvordan skal de få ladet deres batteri op henover natten, så bilen er klar igen til næste dag?
Nicholas Ipsen
Det har jeg også tænkt indtil fornylig, hvor en af mine venner købte en Hyundai Kona. Samtidig tegnede han et abonnement til Clever (eller Ioniq, ikke sikker), så han for ~600 kroner om måneden kan lade alt det, han vil, på deres standere. Det betyder i praksis, at han en gang om ugen efter arbejde parkerer sin bil mindre end hundrede meter længere væk fra sin lejlighed end normalt, og flytter den til sin sædvanlige plads efter aftensmad. Det er selvfølgelig ikke optimalt; alle P-pladser i byen bør på sigt have en form for el-udtag, men det fungerer fint for ham.
Brian Dalby
Det kommer jo an på, hvor man bor, og hvor mange biler der skal lade. Vi har f.eks. 10-12 km til nærmeste offentligt tilgængelige ladestander, så boede vi til leje i en lejlighed, ville det være helt udelukket med elbil. Hvis antallet af elbiler bare fordobles, vil din kammerat sikkert også opleve lidt kamp om pladserne.
Nicholas Ipsen
Det er klart. Men det er ikke tilfældet for de fleste i de større byer. Se selv efter på plugshare.com. De mindre byer skal nok komme med tiden, men det er klart, at ikke alle kan købe en elbil i dag. Men selv hvis der kom et forbud mode nysalg af fossilbiler i morgen, vil der stadig være et enormt brugtmarked at købe fra.
Peter Nyfelt Franklen
Lidt fakta fra det virkelige liv: Vi købte i 2018 en ny Nissan Leaf 2.zero med 40 kWh batteri samt medfølgende opsætning af ladeboks og 3 års gratis el. En investering på 300.000 kr. Vi bor i lejlighed i København med en P-plads i en P-kælder ikke så langt fra, hvor vi bor. Vi fik sat ladeboksen (7 kW) op på P-pladsen, og det har virket helt uden problemer. Jeg kører 70 km til arbejde i Ringsted om morgenen og 70 km tilbage igen om aftenen. På en god dag er der 50 pct. tilbage om aftenen, på en dårlig 25 pct. (afhænger af fart, vind og vejr). Så vi kan uden ekstra opladning køre både ud og hjem til venner og familie om aftenen. Bilen lader op om natten, men er typisk fuldt opladet efter 3 til 5 timer, så den er altid klar om morgenen. Vi har kørt over 80.000 km indtil nu, eneste udgifter har været service på ca. 2.000 kr. hver 30.000 km samt skift af dækkene efter 77.000 km (der var faktisk stadig måske 5.000 km tilbage i dækkene). Når vi ikke længere får strømmen ‘gratis’, overgår vi til et flat-rate-abonnement på 750 kroner om måneden. Og jeg undrer mig over de mange, jeg drøfter elbil vs. sort bil med, som mener, det er helt skørt med en elbil med de mange begrænsninger og problemer, oftest bor i eget hus og har en sort bil til en pris langt over, hvad en moderat elbil kan erhverves for.
Fortsæt gerne debatten under denne artikel.
