Ugens debat: FM-sluk tænder debatten
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: FM-sluk tænder debatten

Efter kritiske spørgsmål til planen om at slukke FM-nettet i 2021 åbner kulturministeren nu for at udskyde lukningen til 2013. At dømme efter den fornyede debat om emnet, som dén melding skabte på ing.dk, er det i hvert fald heller ikke FM-afløseren DAB+, der er vejen frem. Læs nogle af indlæggene her og resten på denne artikel.

Illustration: MI Grafik

Michel Sommer
Et argument for at lukke FM-netværket med henblik at få flere radiokanaler via DAB hænger ikke sammen. Frekvensspektret er et andet, og selvom man nedlægger FM-båndet, så kan frekvenserne ikke bruges til andet i henhold til internationale aftaler, da man risikere at genere FM båndet i nabolandene.

Per T. Hansen
Hvad med kvaliteten, hvorfor skal vi ikke også kunne vælge efter bedste lydkvalitet, og er behovet der i det hele taget?

Søren Jespersen
Tak for jeres dækning af denne sag. Ministeren påstår, at det koster 30 mio. kr. at holde FM-båndet kørende. Hvad svarer det til pr. lytter? Og hvad er prisen for en lytter på DAB+?

Henrik Madsen
Få nu lagt DAB+ på hylden sammen med laserdisc, minidisk, 3D-fjernsyn og buede fjernsyn. Det er den hylde, der hedder ‘teknologi, som aldrig slog igennem’. Den dag, man kan slukke for FM, er den dag, hvor streaming har taget helt over. DAB er død, så indse det dog.

Henrik Eriksen
Hvem er det, der ønsker dette så stærkt, at man arbejder og planlægger i månedsvis for at nedlægge noget, som vi alle bruger, og erstatte det med noget, de fleste ser problemer i?

Bent Andersen
Jeg undrer mig lidt over, at det er kulturministeren, der er på banen her. Jeg ville indordne fordeling af frekvensbånd til infrastruktur, dvs. trafikministeriet. Er jeg galt på den?

Christian Østergard (journalist)
Det kan du have ret i. Det skyldes, at radio-området er en del af medieforliget, som kulturministeren er ansvarlig for. Det var til gengæld Folketingets transportudvalg, der havde kaldt hende i samråd, da trafiksikkerhed er deres område.

Bertel Johansen
Hvad i alverden skal et sprogområde med 5,5 millioner mennesker med hundredvis af radiokanaler? Der er jo ikke lyttere til mere end allerhøjst 10, hvis de skal kunne løbe rundt uden tvungne skatteydertilskud og have en bare tålelig indholds­kvalitet ud over reklamerne.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En FM kanal fylder plus/minus 75 kHz, eller 150 kHz om du vil, hvis du ser på selve signalet. Du skal dog bruge plus/minus 400 kHz for at undgå, at din FM-radio forstyrrer en anden (de kommercielle radiostationer mener plus/minus 300 kHz er nok). Dvs. en FM-station skal bruge 600-800 kHz før der er plads til en ny FM-station.
Til sammenligning bruger en DAB MUX ca. 1,5 MHz og kan rumme ca. 9 radiokanaler med en sammenlignelig lydkvalitet på DAB+ som en FM-station.
Lidt hurtig hovedregning vil vise, at FM har plads til 2-3 stationer i den mængde spektrum, hvor DAB+ har plads til 9.

Så nej, FM fylder ikke mindre end alt det nye. En af grundene til man skifter fra analog til digital er en bedre udnyttelse af frekvenserne.
Men diskussionen er sådan set irrelevant, da der ikke er noget ønske om at bruge FM-båndet til andet. Det virker dog til, at tidligere tiders indragelse af Broadcast tv-bånd til mobilt bredbånd får mange til at tænke i den retning.

  • 2
  • 2

Jeg tror den almindelige befolkning er ret ligeglad med hvad en kanal fylder og så videre.

Jeg tror den almindelige befolkning er mere interesseret i om det nye system koster en bondegård at sætte kryds ved når bilen bestilles (18000+ i mit eksempel fra den anden artikel).

Jeg tror den almindelige befolkning er mere interesseret i om det er signal hele tiden eller om der er afbrydelser pga. manglende dækning.

Altså pris for radio og tilgængelighed er de 2 mest vigtige parametre.

I begge tilfælde fejler DAB systemet jo voldsomt, dels fordi det idag bare ER voldsomt dyrt at få en bil med DAB+ og dels fordi dem som har DAB+ radio oplever at de mister signalet når de kører.

Ikke fedt at have 100 kanaler i sprød digital kvalitet, hvis de hele tiden dropper ud. Så er 5 FM kanaler som engang imellem skratter en smule, nok alligevel at foretrække.

  • 8
  • 0

@Jesper Kjeldsen:
Du har naturligvis ret i, at et DAB signal fylder mindre, så der er plads til flere. Men der ændrer ikke på, at ingen vil have det. DAB er en død sild, og så er den ikke længere. Jeg har faktisk en DAB radio, som netop ER død, fordi den er fra før DAB+. Og så har jeg en DAB+ med korrekt monteret antenne i min bil, og der er bare så mange udfald bag bygninger, bakker, i skove og flere andre steder, at det i praksis ikke virker. Selv AM lever stadig i bedste velgående, så spørgsmålet er bare, hvordan vi hurtigst får politikerne (der vist er blevet stukket med en digital grammofonnål!) til at indse, at DAB er død, og at FM helt problemfrit kan fortsætte. De, der gerne vil have digitalt broadcast har masser af muligheder uden DAB.

  • 4
  • 0

I begge tilfælde fejler DAB systemet jo voldsomt, dels fordi det idag bare ER voldsomt dyrt at få en bil med DAB+ og dels fordi dem som har DAB+ radio oplever at de mister signalet når de kører.

De to udsagn kan jeg ikke genkende i min bil. Det kostede mig cirka 1.500 kroner at få DAB+ i bilen (det skal dog så siges, at jeg monterede det selv), og jeg oplever i praksis aldrig udfald på de landsdækkende kanaler under kørsel.

Det betyder dog ikke, at jeg går ind for en FM-lukning. Jeg er blot heller ikke imod DAB+ - de to systemer kan rent teknisk sagtens eksistere side om side, som de jo gør i dag, og man vil ikke få mere DAB+-plads ved at lukke FM.

Jeg synes dog, at det ville have klædt redaktionen at citere begge sider af debatten i ovenstående artikel - i stedet for kun at citere debattører, der er imod DAB+ og FM-sluk.

  • 0
  • 0

De to udsagn kan jeg ikke genkende i min bil.

Nej, selvfølgelig vil der være variationer.

Jeg tog udgangspunkt i den bil jeg kører i og kiggede på firmaets hjemmeside og der koster DAB modulet lige over 3000 Kr. og så kræver det at man i forvejen har valgt den radio med navigation som de tilbyder og den koster så lige 15.000 oveni.

"Jeg monterede selv" er nok heller ikke noget, 90% af befolkningen lige selv gør og hvis det er eftermontering så skal der også en ny antenne til hvilket yderligere fordyrer projektet og den installationstid som de fleste er nødt til at betale sig fra.

Derudover er bilparken i Danmark omkring de 10 år gammel i snit, så der kører rigtigt mange ældre biler rundt som er fra før der overhovedet var noget der hed DAB+.

Min nuværende bil som gik ud af produktion i 2012, kan man få et DAB modul til, som dog kun virker sammen med en bestemt og "sjælden" radiomodel og det er så en DAB modtager, så den virker ikke mere og der er ikke, mig bekendt udviklet en DAB+ modtager til denne, så jeg kan slet ikke eftermontere en DAB+ radio i min bil, om jeg så ville, da den slet ikke findes.

PS. Min bil har en radio som er lavet til at passe i instrumentbrædtet, der kan ikke monteres en hvilken som helst anden 1-DIN radio.

  • 3
  • 1

Nej, selvfølgelig vil der være variationer.

Men du skriver jo som om, det er noget, som helt generelt gælder, og det er det, jeg opponerer imod:

dels fordi det idag bare ER voldsomt dyrt at få en bil med DAB+ og dels fordi dem som har DAB+ radio oplever at de mister signalet når de kører.

Det er ikke nødvendigvis "voldsomt dyrt" at få DAB+ i bilen, og det er ikke nødvendigvis sådan, at "dem som har DAB+ radio oplever at de mister signalet når de kører". Ingen af delene var/er tilfældet for mig, og hvorfor skulle jeg være mindre repræsentativ end dig? ;)

Jeg medgiver gerne, at jeg nok ikke er særlig repræsentativ med hensyn til monteringen, men havde jeg ladet værkstedet gøre det, var udgiften måske blevet 3.000 kroner i stedet for de 1.500 kroner - der er immervæk stadig langt til "voldsomt dyrt".

Antennen er i øvrigt sådan en her, og man skal ikke engang bruge værktøj for at montere den udvendigt på bilen:
https://www.dabonwheels.co.uk/product/kine...

Derudover er bilparken i Danmark omkring de 10 år gammel i snit, så der kører rigtigt mange ældre biler rundt som er fra før der overhovedet var noget der hed DAB+.

Men det er til gengæld mit indtryk, at jo ældre bilerne er, des mere sandsynligt er det, at man nemt kan sætte en anden radio i dem.

Hvor stor en andel af bilparken, der er tale om, ved jeg ikke, men jeg kan jo se, at man kan købe standard-bilradioer overalt, lige fra Carsound til Harald Nyborg - og det ville der jo ikke være et marked for, hvis man som hovedregel ikke kunne sætte dem i bilerne.

PS. Min bil har en radio som er lavet til at passe i instrumentbrædtet, der kan ikke monteres en hvilken som helst anden 1-DIN radio.

Her er jeg jo et eller andet sted tilbøjelig til at mene, at så har du valgt den forkerte bil. Det er selvfølgelig nemt for mig at sige ;-), men det er jo sådan, at uanset om man tror på DAB+, T2-Lite, streaming, podcast eller whatever, så lever vi i en tid, hvor der kommer nye måder at modtage radio på, hurtigere end førhen. Og derfor er det bare en dårlig idé at købe en bil, hvor radioen ikke sådan lader sig udskifte, når der kommer nye muligheder.

Selv hvis FM bevares (som jeg jo selv går ind for, at det skal), er der jo allerede i dag en masse radio, som man ikke kan modtage i en bil, hvor FM-only-radioen ikke kan udskiftes, og der bliver kun mere i fremtiden.

  • 0
  • 1

Og derfor er det bare en dårlig idé at købe en bil, hvor radioen ikke sådan lader sig udskifte, når der kommer nye muligheder.

Held og lykke med at finde en ny bil som opfylder dine krav idag.

Jeg kan ikke lige komme på en ny bil hvor radioen ikke er en integreret del af bilen.

Om jeg har valgt forkert, skal jeg lade være usagt, men da den bil jeg kører i, blev introduceret i 2005, var der ikke mange der tænkte DAB.

Da bilen gik ud af produktion og afløst af den næste model i serien i 2012, var man vel ikke engang skiftet til DAB+ i Danmark endnu.

Jeg gætter på at folk som købte et DVB-T fjernsyn i dine øjne også bare valgte forkert, fordi man senere skiftede til DVB-T2

I min bil er radioen så forresten også elektronisk integreret så radiokanal og andet info kommer i bilens infodisplay, jeg har ratbetjening af radioen så jeg slipper for at slippe ratte for at skrue op og ned, skifte kanal og så videre og så er den integreret med Bluetooth delen så radioen tier stille og beder klima anlægget om at skrue lidt ned for blæseren hvis den kører fuld mølle.

Alle de ting mister jeg så også, hvis jeg installerede en af de her T-Hansen radioer du taler om.

Jeg kommer INGENLUNDE til at efterspørge en bil med DAB radio i fremtiden.

Jeg KOMMER nok til at efterspørge en radio med bluetooth som uderstøtter A2DP protokollen eller en radio som har Android car eller apple car integration.

På den måde kan jeg bruge min mobil til at streame lige den kanal jeg vil have, også selvom det så måtte KXCV .943 Radio Los Angeles. DAB er jo i virkeligheden ekstremt begrænset i forhold til streaming på nettet.

  • 1
  • 0

Held og lykke med at finde en ny bil som opfylder dine krav idag.

Jeg kan ikke lige komme på en ny bil hvor radioen ikke er en integreret del af bilen.

Det gjorde jeg for et år siden - købte en fabriksny bil, som opfylder det krav. Det er en Mitsubishi, hvor radioen ikke er integreret - radioen var faktisk ikke engang med, medmindre man tilvalgte den. Der var et 2DIN hul. Ratbetjening er der også, og det virker med min JVC 3. parts radio med DAB+.

Samme sted kunne jeg også have købt en Suzuki, som opfyldt det krav. Det var ikke svært at finde.

Om jeg har valgt forkert, skal jeg lade være usagt, men da den bil jeg kører i, blev introduceret i 2005, var der ikke mange der tænkte DAB.

På det tidspunkt havde vi haft landsdækkende DAB i 2-3 år, og internetradio fandtes også, så allerede da var der begyndt at komme nye muligheder for at modtage radio.

Da bilen gik ud af produktion og afløst af den næste model i serien i 2012, var man vel ikke engang skiftet til DAB+ i Danmark endnu.

Nej, men man vidste godt, at det ville komme. Dengang var det planlagt til 1. december 2014, senere blev det udskudt. De DAB-radioer til hjemmebrug, man kunne købe i butikkerne i 2012 havde DAB+ - med bilradioer er jeg ikke sikker.

Jeg gætter på at folk som købte et DVB-T fjernsyn i dine øjne også bare valgte forkert, fordi man senere skiftede til DVB-T2

Nej, for fjernsynet kan du jo netop godt udskifte eller tilslutte en settop-boks til. Men havde du købt et nybygget "intelligent" hus, som var proppet med elektronik i væggene, herunder et DVB-T-fjernsyn, som var bygget ind i væggen og dybt integreret med al husets andet elektronik, så havde du valgt forkert.

Men man integrerer jo ikke fjernsynene i husene, vel? Hvorfor så lave bilerne sådan, at man ikke kan udskifte radioen?

Jeg KOMMER nok til at efterspørge en radio med bluetooth som uderstøtter A2DP protokollen eller en radio som har Android car eller apple car integration.

På den måde kan jeg bruge min mobil til at streame lige den kanal jeg vil have

  • Lige indtil den dag, bluetooth er afløst af noget nyt i mobilerne (når Apple kan finde på at afskaffe jackstikket i telefonerne, så kan de finde på hvad som helst). Det vil stadig før eller siden kunne blive et problem, hvis radioen i bilen ikke kan udskiftes, uanset hvad den måtte understøtte i dag.
  • 0
  • 1

Det gjorde jeg for et år siden - købte en fabriksny bil, som opfylder det krav. Det er en Mitsubishi, hvor radioen ikke er integreret - radioen var faktisk ikke engang med, medmindre man tilvalgte den. Der var et 2DIN hul. Ratbetjening er der også, og det virker med min JVC 3. parts radio med DAB+.

Samme sted kunne jeg også have købt en Suzuki, som opfyldt det krav. Det var ikke svært at finde.

Og hvor ligger de 2 bilmodeller så på listen over de mest solgte biler ?

Fedt at et par biler i billig-bil segmentet kan få's med 2-din hul endnu, men det ændrer ikke på at du næppe finder een eneste bil blandt de 10 mest solgte, hvor du uden problemer kan proppe en 1-DIN eller 2-DIN radio fra harald skrald eller Thansen i.

På det tidspunkt havde vi haft landsdækkende DAB i 2-3 år, og internetradio fandtes også, så allerede da var der begyndt at komme nye muligheder for at modtage radio.

Eftersom der idag ikke er landsdækkende DAB+ modtagelse, så tvivler jeg ganske såre på at der var noget der ligner det i 2003.

Ikke noget som var brugbar for en radio i bevægelse.

Nej, men man vidste godt, at det ville komme. Dengang var det planlagt til 1. december 2014, senere blev det udskudt. De DAB-radioer til hjemmebrug, man kunne købe i butikkerne i 2012 havde DAB+ - med bilradioer er jeg ikke sikker.

Så min bilmodel som kom på markedet i 2005, skulle de så lige i 2012, lige inden den blev udfaset, have udviklet et DAB+ modul til, så folk kunne købe det til når engang i 2014 DAB+ blev implementeret.

Alt sammen i et marked hvor det er efterspørgsel der driver værket.

Jeg håber virkeligt ikke at du seriøst mener at det lige er noget man kunne forvente ville ske ?

Jeg kan da lige indskyde at den slags firmaer er nødt til at have udviklingsomkostningerne hjem og hvis der ikke er udsigt til det, så udvikler de ikke en dyt.

Efterspørgslen efter et radio system som "måske kommer om et par år" ligger nok et sted mellem nul og ikke-eksisterende....Specielt ikke når FM radio virker som det skal.

Nej, for fjernsynet kan du jo netop godt udskifte eller tilslutte en settop-boks til. Men havde du købt et nybygget "intelligent" hus, som var proppet med elektronik i væggene, herunder et DVB-T-fjernsyn, som var bygget ind i væggen og dybt integreret med al husets andet elektronik, så havde du valgt forkert.

Men man integrerer jo ikke fjernsynene i husene, vel? Hvorfor så lave bilerne sådan, at man ikke kan udskifte radioen?

Tænker at du da må brænde helt sammen nu hvor de fleste bilmærker efterhånden går over til LED for og baglygter hvor man ikke lige kan skifte en pære, men må skifte hele enheden.

Jeg tror ikke helt du har fattet at der er 2 primære grunde til at bilfabrikanterne laver radioer som er integrerede ind så de kun kan udskiftes med en anden radio som er lavet til den bilmodel.

  1. Æstetik, det SER bare bedre ud når radioen er en integreret del af instrumentbordet.

  2. Integration, Der er bare SÅ mange ting som man nemt og sømløst kan integrere.

Det kan være integration med bilens display, automatisk regulering af lydstyrke alt efter bilens hastighed (Skruer lidt op ved højere hastigheder for at kompensere for støj), integration med bluetooth og det kan være at radioen husker om du som fører hørte radio, eller CD og hvilken kanal eller nummer du var nået til, alt efter hvem der er fører. I min bil er både radio og klima i stand til at huske hvilken indstilling jeg og fruen respektivt har valgt, baseret på hvilken nøgle der sættes i tændingslåsen.

Det meste af det går tabt, hvis man køber en billig THansen radio som er "Made in .... a hurry".

Lige indtil den dag, bluetooth er afløst af noget nyt i mobilerne (når Apple kan finde på at afskaffe jackstikket i telefonerne, så kan de finde på hvad som helst). Det vil stadig før eller siden kunne blive et problem, hvis radioen i bilen ikke kan udskiftes, uanset hvad den måtte understøtte i dag.

Bluetooth bliver ikke sådan lige afskaffet, som du har set over årene så er den blevet forfinet.

Desuden er mobilfabrikanterne jo også nødt til at lade forbrugerne bestemme og jeg tvivler på at nogen...Ikke engang apple, tør lave en ny mobil hvor der ikke er bluetooth support.

Forskellen på apple og den danske stat er at apple skal kunne sælge noget, den danske stat sælger ikke noget, så de kan være ligeglade med at gøre "kunderne" sure ved at lukke for FM.

Ja og så ikke helt alligevel, det lader jo til at politikerne nu rumler med at udsætte det igen, de ved jo godt at de også gerne skulle genvælges.

Forskellen er så også at mobiler har en levetid på omkring 2 år, biler over 10.

Skal jeg forresten forstå din sammenligning af jackstikket og bluetooth som om du mener at de 2 teknologier er noget der bruges "lige meget" ?

  • 0
  • 0

Og hvor ligger de 2 bilmodeller så på listen over de mest solgte biler ?

Fedt at et par biler i billig-bil segmentet kan få's med 2-din hul endnu, men det ændrer ikke på at du næppe finder een eneste bil blandt de 10 mest solgte, hvor du uden problemer kan proppe en 1-DIN eller 2-DIN radio fra harald skrald eller Thansen i.

Henrik for filan :ob - når opgaven nemt kunne løses, så ændrer du bare opgaven. Du sagde, at jeg ikke kunne finde nogen biler, der lever op til mit ganske simple krav om, at radioen skal være til at udskifte. Det kunne jeg, og har allerede købt en af dem - og nu siger du så pludselig, at det skal være blandt de 10 mest solgte biler. Finder jeg så også en dér, så siger du vel bare, at det skulle være blandt de 5 mest solgte o.s.v. ;)

Hvis der ikke er nogen af de 10 mest solgte biler, hvor radioen umiddelbart kan udskiftes, så viser det jo bare, at bilkøberne ikke finder det vigtigt, at de også kan modtage al relevant radio i bilen om nogle år. Det er helt deres eget valg, og det står dem frit for at vælge sådan, men så skal de heller ikke "brokke sig", hvis den integrerede radio på et tidspunkt bliver utilstrækkelig af den ene eller den anden grund.

Eftersom der idag ikke er landsdækkende DAB+ modtagelse, så tvivler jeg ganske såre på at der var noget der ligner det i 2003.

Ikke noget som var brugbar for en radio i bevægelse.

Landsdækkende som i, at det sendtes i alle landsdele. D.v.s. det var i høj grad kendt, at DAB fandtes, og der var dermed allerede begyndt at komme nye måder at modtage radio på. Internetradio var også kommet (vi talte om 2005, og ikke 2003, som du skriver nu).

Jeg tror ikke helt du har fattet at der er 2 primære grunde til at bilfabrikanterne laver radioer som er integrerede ind så de kun kan udskiftes med en anden radio som er lavet til den bilmodel.
Æstetik, det SER bare bedre ud når radioen er en integreret del af instrumentbordet.
Integration, Der er bare SÅ mange ting som man nemt og sømløst kan integrere.

Det er nok muligt, men det ændrer altså ikke ved, at der løbende, og hurtigere end førhen, kommer nye måder at modtage radio på, og dem vil man ikke kunne implementere, hvis radioen ikke er til at udskifte. Så når man VÆLGER en bil, hvor radioen ikke kan udskiftes, så VÆLGER man også at afskære sig selv fra fremtidige radioteknologier, og låser sig fast på de nutidige. Sådan er det altså - don't shoot the messenger. ;)

Desuden er mobilfabrikanterne jo også nødt til at lade forbrugerne bestemme og jeg tvivler på at nogen...Ikke engang apple, tør lave en ny mobil hvor der ikke er bluetooth support.

Nej, ikke i dag. Men hvad med om 5 eller 10 år, når der er kommet noget nyt? Det kan nå at ske mere end én gang i løbet af bilens levetid.

Forskellen er så også at mobiler har en levetid på omkring 2 år, biler over 10.

Nemlig. Så når du har udskiftet din mobil nogle gange, så kan du måske ikke længere koble den til din ikke-udskiftelige bilradio.

  • 0
  • 1

Nu begynder du at påstå at jeg har sagt noget jeg ikke har sagt.

"Du sagde, at jeg ikke kunne finde nogen biler, der lever op til mit ganske simple krav om, at radioen skal være til at udskifte."

Vær venlig lige at vise mig hvor jeg har sagt DET ?

Hvis du kan det så kan vi debattere videre, selvom det du har gang i er flueknepperi og du godt ved at det vil være et ganske lille fåtal af de biler der bliver solgt idag hvor du nemt og bekvemt kan montere en hvilkensomhelst 1-DIN eller 2-DIN radio uden at miste funktionalitet.

  • 2
  • 0

"Du sagde, at jeg ikke kunne finde nogen biler, der lever op til mit ganske simple krav om, at radioen skal være til at udskifte."

Vær venlig lige at vise mig hvor jeg har sagt DET ?

"Henrik Madsen 3 timer siden
Re: udskyde lukningen til 2013 ??? øh det må være en fejl

Og derfor er det bare en dårlig idé at købe en bil, hvor radioen ikke sådan lader sig udskifte, når der kommer nye muligheder.

Held og lykke med at finde en ny bil som opfylder dine krav idag.

Jeg kan ikke lige komme på en ny bil hvor radioen ikke er en integreret del af bilen."

  • 1
  • 0

Nu ser det jo ud til vi får til 2023.
Mon så ikke politikerne, til den tid, har indset at DAB(+) er forældet, og ingen forbedringer bidrager med?

Mit bud er at når vi når 2023, så er "alle" nye biler udstyret med en radio som enten er født med et simkort (De her alarmsystemer som selv alarmerer ved ulykke skal jo i alle nye biler inden) eller en radio som enten direkte, eller via bluetooth kan streame radio.

I 2023, vil al snak om DAB som afløser for FM, sikkert være forstummet.

  • 2
  • 1

Helt enig i, at det er horribelt at skulle give 18.000+ kr. for en DAB+ radio. Håber man får lidt mere med end blot DAB funktionalitet for sådan et beløb (navigationsanlæg fx). I mit tilfælde skulle jeg give 2000 kr. for at få DAB+ i bilen, da jeg købte en her i januar.

Dækningen skal selvfølgelig også være i orden. Selv har jeg kun oplevet udfald i Tranebjerg på Samsø og i Vestervig i Thy. Det har dog været kortvarige udfald på få 100 m. Det er dog tydeligt at dækningen ikke er på højde med FM, men ifølge seneste medieaftale, skal DR’s DAB dækning først være på højde med FM ultimo 2019.

  • 2
  • 0

JEG kan ikke komme på en ny bil som opfylder dine krav idag.

Hvordan kan du få det til at jeg siger at DU ikke kan ?

Det er vist en strid om ord, men vi kan godt sige, at du får ret i denne. :)

Men igen: Man kan købe standard-bilradioer overalt, og det ville der jo ikke være et marked for, hvis man ikke kunne sætte dem i bilerne. Så det må der jo være en ikke helt ubetydelig andel af bilerne, hvor man kan.

Mit bud er at når vi når 2023, så er "alle" nye biler udstyret med en radio som enten er født med et simkort (De her alarmsystemer som selv alarmerer ved ulykke skal jo i alle nye biler inden) eller en radio som enten direkte, eller via bluetooth kan streame radio.

I 2023, vil al snak om DAB som afløser for FM, sikkert være forstummet.

Hvis jeg skulle oddse på det, så ville jeg ikke sætte pengene på, at al snak om DAB som afløser for FM er forstummet i 2023. Der er trods alt ikke så længe til, og ifølge de senest offentliggjorte tal for lytning pr. platform er lytningen på DR's kanaler på DAB cirka dobbelt så stor som lytningen på DR's kanaler på streaming. Så det er jo ikke sådan, at DAB ikke bliver brugt.

Mht. simkort i bilerne, så savner jeg umiddelbart det rigtig overbevisende argument for, hvorfor jeg er interesseret i at betale et teleselskab for adgangen til at høre radio i bilen, når jeg kan tage signalet ned selv, gratis og uden forbrugsloft.

  • 1
  • 1

Allerede i dag kommer en lang række nye biler med Apple Car play eller Androids version af samme, hvor det er utrolig nemt at lytte til internetradio og podcast.
Et FM-sluk er heller ikke forbundet med DAB alene, men med både DAB og internet streaming.

Så det kan sagtens vise sig, at der er langt flere, som lytter til streaming end DAB i 2023. Lige nu er det dog omvendt.

Derudover nævner du en af hurdlerne ved internet radio, nemlig simkortet. Broadcast (FM og DAB) har den fordel, at man ikke skal betale tredjepart for at modtage et signal. Det tror jeg stadig vil være efterspurgt i 2023, og så er spørgsmålet, om der er en landsdækkende mobilteknologi, der kan tilbyde free to air til den tid.

  • 2
  • 0

Om streaming er større eller mindre end DAB i 2023 kan vi kun gætte på.

I min omgangskreds, som måske ikke er repræsentativ, kender jeg ingen (Ikke engang mine forældre) som ejer en DAB+ radio.

Der findes gode, billige streaming radioer som kan meget mere end de DAB+ radioer man kan få idag og der er signalet ofte bedre, ikke mindst fordi sådan en radio typisk har en buffer på 5-10 sekunder som den kan spille mens den får forbindelse igen, hvis forbindelsen smutter.

Når jeg ser på antallet af, primært yngre mennesker som kører bil med høretelefoner i begge ører fordi deres bil ikke understøtter bluetooth og de gerne vil streame deres spotify playliste, så tror jeg ikke at ønsket om at betale adskillige tusinde kroner for en DAB radio er stort.

Snakken om at EU skulle gøre det "lovpligtigt" for fabrikanterne at installere en DAB radio i alle biler der sælges i EU er for mig forfejlet, det vil da være mere relevant at gøre det lovpligtigt at der SKAL være bluetooth.

Et krav om bluetooth i alle nye biler og så en bøde på 5000 for folk der snakker i håndholdt mobil mens de kører, hvis deres bil er født med bluetooth og så får vi både mulighed for at streame musikken via mobilen OG vi får hævet trafiksikkerheden når folk ikke sidder og snakker i den håndholdte.

Kun fremtiden vil vise hvem der fik ret, det er stadigvæk min påstand at over 90% af alle nye biler der sælges, ikke lige kan eftermonteres med en DAB+ radio på en billig måde så det stadigvæk ser pænt ud i bilen og så længe "ingen/meget få" biler sælges med DAB+ og en bil i Danmark typisk skal holde i 15+ år, så går der længe inden der er nogen form for masse indenfor DAB+ radio udbredelse i bilen, specielt set i lyset af at der ingen udsigt er til at DAB+ pludseligt vil blive standard udstyr i "alle" nye biler sådan lige.

  • 3
  • 0

Og hvor ligger de 2 bilmodeller så på listen over de mest solgte biler ?

Fedt at et par biler i billig-bil segmentet kan få's med 2-din hul endnu, men det ændrer ikke på at du næppe finder een eneste bil blandt de 10 mest solgte, hvor du uden problemer kan proppe en 1-DIN eller 2-DIN radio fra harald skrald eller Thansen i.

Danmarks mest solgte biler kan ses her: https://finans.dk/erhverv/ECE10162407/diss...

Nr. 1 på listen er Peugeot 208.
Den model kan købes med en ganske almindelig 1-DIN bilradio - eller det kunne den i hvert fald for 2 år siden.

Nr. 2 på listen er Volkswagen UP!, som er tvilling til nr . 12 på listen. Her kan man relativt let erstatte den indbyggede 1-DIN bilradio med en ny - det kræver dog at man køber en ny frontplade til omkring 750-800 kroner.

Så det...

  • 1
  • 1

Danmarks mest solgte biler kan ses her: https://finans.dk/erhverv/ECE10162407/diss...

Nr. 1 på listen er Peugeot 208.
Den model kan købes med en ganske almindelig 1-DIN bilradio - eller det kunne den i hvert fald for 2 år siden.

Nr. 2 på listen er Volkswagen UP!, som er tvilling til nr . 12 på listen. Her kan man relativt let erstatte den indbyggede 1-DIN bilradio med en ny - det kræver dog at man køber en ny frontplade til omkring 750-800 kroner.

Jeg fandt lige disse billeder af instrumentbordet på en ny Peugeot 208

Kan du lige vise mig hvor det er jeg lige smider en 1-din Thansen radio ind ?

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/peugeot/...

Volkswagen up.

https://www.volkswagen.ie/en/models/up.html

Hvor køber jeg en original ramme så jeg kan smide en 1-din deri?

Hvad med ratknapper og anden integration, vil det også virke med min nyindkøbte THansen radio ?

Som jeg ser det er der endda Mobil integration i den indbyggede, så hvorfor skulle jeg købe en skodradio og sætte i, hvis der allerede er integration så jeg kan streame med min telefon ?

Nissan qashqai

http://www.carbodydesign.com/gallery/2014/...

Ligner også ret meget en integreret radio som ikke lige kan udskiftes med "hvadsomhelst" DIN radio.

VW Golf

http://www.autoexpress.co.uk/97672/new-201...

Ved ikke lige hvor man skal få plads til en Blaupunkt Amsterdam 12 radio i den

Renault Clio

https://carvcar.com.au/2017/08/2018-renaul...

Ser også ret integreret ud.

Toyota Yaris

https://cars.usnews.com/cars-trucks/toyota...

Måske hvis man borer nogle huller så kablerne kan komme ind i instrumentbordet i stedet for den skærm.

Volkswagen Polo

https://www.whatcar.com/news/volkswagen-polo/

Ja hvem kunne ikke finde på at tage radioen med 8" touchskærm ud og smide en 200 Kr. THansen radio i i stedet. Kræver nok endnu en ramme til lige knap 1000 kr. gætter jeg på.

Toyota Aygo

https://www.automobiledimension.com/models...

Med et par tuber silikone kan man måske få det tilpasset så en 1-din sidder fast, men hullet ser ikke ret "DIN-firkantet ud"

Volkswagen Passat

https://www.keffervw.com/blogs/1519/keffer...

Igen en stor skærm som ikke ser ud til lige at være til at skifte ud....Gad vide hvad man så ikke kan, udover original radio, når skærmen er skiftet ud med en Thansen radio.

Citroen C1

https://indianautosblog.com/2014/03/citroe...

Her vil jeg så give dig ret, der må man da håbe man kan få en anden radio og mon ikke en ramme til 1000 Kr. er det værd, hvis man slipper for den grimme røde farve.

PS. Disse billeder er fundet meget hurtigt, ved søgning på bilnavn, 2018 dashboard, og lader til at repræsentere de forskellige modellers instrumentering.

Jeg ser ikke et stort udvalg hvor man lige kan sætte en hvilkensomhelst 1 eller 2 din radio i, uden at det går ud over udseendet/finishen på instrumentbordet, samt sikkert mister en del integration.

Nu skal jeg så heller ikke gøre mig klog på hvor integreret radioen og displayet er, rent elektronisk, i de bilmodeller, jeg ved bare at i min nuværende bil skal radio og display kodes ud med en tester, for ellers vil den beklage sig. Dette er for at forsøge at undgå tyveri, at radio osv. er kodet sammen med bluetooth, display og resten af bilen.

  • 1
  • 0

Jeg fandt lige disse billeder af instrumentbordet på en ny Peugeot 208

Kan du lige vise mig hvor det er jeg lige smider en 1-din Thansen radio ind ?

Du kan f.eks. kigge på denne salgsannonce:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/...

Men Ulrik har en fin pointe med forbrugernes valg. Hvis man køber en bil, hvor det er svært at udskifte radioen til en anden, så er det forbrugernes eget problem.
Hvis man køber en iPhone, så kan man heller ikke købe apps på Google Play store.

Volkswagen up.

https://www.volkswagen.ie/en/models/up.html

Hvor køber jeg en original ramme så jeg kan smide en 1-din deri?

En original ramme skal man nok have hos VW, men en uoriginal koster 399 kroner: https://www.pioneershop.dk/produkter/396-v...

Resten af dit indlæg vil jeg ikke kommentere på, men hvis du kigger på det engelske eller norske marked, så kan de fleste af disse bilmodeller købes med en DAB+ radio som standard.

  • 1
  • 4

Hvis man køber en bil, hvor det er svært at udskifte radioen til en anden, så er det forbrugernes eget problem.


Hvis Folketinget vælger at kaste landet ud i en milliardinvestering i nye bilradioer, så må man forvente, at der først udføres en analyse af de samfundsøkonomiske konsekvenser af projektet.

I denne analyse er der ikke noget, der hedder "forbrugernes eget problem". Den samfundsøkonomiske omkostning eksisterer jo, uanset om forbrugerne i sin tid handlede dumt eller ej, da de anskaffede deres biler.

  • 4
  • 0

Hvor køber jeg en original ramme så jeg kan smide en 1-din deri?

Jeg er ikke sikker, hvis kravet er, at den skal være original, men radiorammer fås overalt. En google-søgning på "vw up radioramme" finder en hel stribe af forhandlere allerede på første side med søgeresultater.

Hvad med ratknapper og anden integration, vil det også virke med min nyindkøbte THansen radio ?

Det kommer vel an på, om den nyindkøbte THansen-radio understøtter det. Min JVC-radio understøtter ratbetjening, og det virker i min Mitsubishi. Hvad "anden integration" er i en Up, ved jeg ikke, så den del kan jeg ikke svare på.

Som jeg ser det er der endda Mobil integration i den indbyggede, så hvorfor skulle jeg købe en skodradio og sætte i, hvis der allerede er integration så jeg kan streame med min telefon ?

Det er der jo heller ingen, der siger at du skal. Det, vi siger, er at man KAN. Som jeg læser dig, prøver du at fremstille det som, at man nærmest slet ikke kan sætte en anden radio i nogen som helst nye biler, men sådan er det altså ikke. Du kan sagtens købe en ny bil, hvori man kan udskifte radioen - det handler blot om at være opmærksom på det ved køb af ny bil. Og kun på den måde kan du "gardere" dig mod nye måder at modtage radio på, som måtte komme i fremtiden, og som du af den ene eller den anden grund måtte ønske at gøre brug af.

Men grunde til at foretrække at gøre noget andet end at streame med telefonen kan f.eks. være:
- At man ikke ønsker at betale et teleselskab for adgangen til at høre radio i bilen.
- At man kører i et land, hvor roaming er dyrt eller mobildækningen er dårlig.
- At man holder i morgenkøen ind til København, og alle de andre biler også forsøger at streame på én gang. Dét kan vi ikke være sikre på, vil gå godt.

  • 1
  • 0

Hvis Folketinget vælger at kaste landet ud i en milliardinvestering i nye bilradioer, så må man forvente, at der først udføres en analyse af de samfundsøkonomiske konsekvenser af projektet.

Kulturstyrelsens 360 graders undersøgelse er måske i et vist omfang det, du efterlyser. Der er også et afsnit vedr. bilradioer. Undersøgelsen er dog fra 2015, så markedet er nok ikke længere helt, som beskrevet i rapporten:

https://slks.dk/fileadmin/user_upload/doku...

  • 0
  • 0

Men hvorfor skulle politikerne dog gøre det? Lavede de en sådan undersøgelse, da de digitaliserede TV-sendenettet? Nej, det gjorde de ikke.


Da man digitaliserede TV-sendenettet, lå der en teknisk begrænsning bag beslutningen om at lukke det analoge signal: Man skulle bruge frekvenserne til det digitale signal.

Det er muligt, at man dengang bevidst har accepteret et samfundsøkonomisk tab som følge af denne tekniske begrænsning. Jeg kender ikke beslutningsprocessen fra dengang.

Men denne tekniske begrænsning eksisterer jo ikke for FM-nettet. Der er ikke brug for FM-frekvenserne til DAB-signalet.

Dermed er det en ren økonomisk beslutning: Hvordan kan vi med den lavest mulige samfundsøkonomiske omkostning sikre fortsat radiolytning i den bestående bilflåde?

Er det samfundsøkonomisk billigst at lukke FM-nettet og skifte radio i de biler, som ikke har en DAB+-radio?

...eller er det samfundsøkonomisk billigst at bevare de eksisterende bilradioer og fortsætte med at afholde omkostninger til at sende på FM-nettet?

Som det kan ses, er der i den analyse ikke plads til spydige kommentarer om, at folk jo bare kunne have købt en anden bil. Bilerne er købt, og de vil typiske køre 0-20 år år endnu i Danmark, inden de bliver skrottet.

  • 0
  • 0

Da man digitaliserede TV-sendenettet, lå der en teknisk begrænsning bag beslutningen om at lukke det analoge signal: Man skulle bruge frekvenserne til det digitale signal.

Det er muligt, at man dengang bevidst har accepteret et samfundsøkonomisk tab som følge af denne tekniske begrænsning. Jeg kender ikke beslutningsprocessen fra dengang.

Sludder og vrøvl. Alle dansker har adgang til enten kabel-TV eller satellit-TV og det havde de også i 2009. Det var en ren og skær politisk beslutning begrundet i at politikerne ønskede mere konkurrence på TV markedet.

Det var ikke tekniske argumenter, som drev den digitale overgang, for politikerne kunne blot have sagt til danskerne, at DR1 forsætte analogt, mens alle andre kanaler skulle ses via kabel-TV eller satellit.

At man kunne genbruge frekvenserne var ikke det udslagsgivende ligesom frekvenserne heller ikke er vigtig når vi taler digital radio.

Hvis man havde fokuseret udelukkende på de samfundsmæssige interesser, så havde politikerne ladet det analoge TV forsætte og så lade danskerne se satellit-TV.

  • 0
  • 2

Det var ikke tekniske argumenter, som drev den digitale overgang

Årh jo - der var bestemt muligheden for flere kanaler ( Samme argument som DAB )

Men også muligheden for HD TV, altså bedre billede..... Det analoge PAL format ville se noget trist ud på en 65" UHD.....

Desuden var HELE VERDEN på vej den digitale vej, det er IKKE tilfældet md DAB. DAB er på en god dag et uønsket specialtilfælde i Europa....

Og selv det er under pres fra det der INTERNET, har selv parabol, men betaler IKKE for noget betalings-TV, og bruger det stort set ikke.....
Var det i dag skiftet fra Analog TV skulle ske ville jeg have samme holdning som til DAB skiftet = glem det.

  • 1
  • 0

DABx er bare fyldt med ulemper og helt uden fordele.

Ustabilt, fordi det enten er godt eller væk.
Dårlig dækning, fordi frekvensområdet ikke kan gennemtrænge almindelige huse og biler.

Så må jeg jo åbenbart bo i et ualmindeligt hus ;-), jeg modtager da fint DAB-radio indendørs. DR's radiokanaler dækker f.eks. bedre indendørs på DAB+ end på FM heroppe, hvor jeg bor.

Men så er 200 MHz altså heller ikke værre... Historierne om dårlig indtrængen i huse kommer formentlig fra de lande, hvor DAB har været sendt i L-båndet (cirka 1450-1500 MHz), men det har man jo aldrig gjort i Danmark, og det er vist meget få steder i verden, at man gør det i dag.

Og gennemtrængning ind i biler? Det kan FM heller ikke - FM-antennerne sidder udvendigt på bilerne, og det skal de selvfølgelig også med DAB.

Der planlægges åbenbart slet ikke med 100% geografisk dækning, for det bliver for dyrt.

Som jeg har forstået det, planlægger man faktisk med fuld dækning (for public service-kanalernes vedkommende), men først fra udgangen af 2019. Selvfølgelig med forbehold for, at alt i princippet kan blive ændret ved de medieforhandlinger, der er i gang nu.

  • 0
  • 0

Vinderne bliver vel kunstnerne i kraft af flere Koda afgifter. Hvis der er 4 gange så mange kanaler, bliver det samme hit vel også spillet 4 gange så ofte, så der kommer 4 gange så mange penge i Koda kassen.

Der vil dog også kun være en fjerdedel så mange lyttere per kanal. Her antager jeg at lyttermassen er konstant.

Så Koda afgiften ender med at blive 4 gange højere per lytter.

  • 0
  • 0

Det er da totalt irrelevant for min påstand om, at frekvenserne fra analogt (luftbåret) TV skulle bruges til digitalt (luftbåret) TV.

Nej, det skulle ikke bruges - det var et politisk valg, at man ville sikre mere konkurrence på TV-markedet skønt, alle danskere mindst have adgang til to kommercielle selskaber, som tilbød dansk TV.

Vi kunne sagtens have ventet med en digital TV overgang til 2012, og så kunne vi oven i købet have fået DVB-T2 på VHF i stedet for, så vi kunne have brugt UHF frekvenserne til bredbånd til alle danskere... sådan gik det desværre ikke, og det koster nu de danske skatteydere flere hundrede millioner af kroner i form at statsstøtte til bredbånd.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten