Ugens debat: Er rejsekortet en succes?

2. juni 2018 kl. 16:0092
Ugens debat: Er rejsekortet en succes?
Illustration: MI Grafik.
En opfordring til at komme med forslag til forbedringer af rejsekortet har foreløbig ført til 189 kommentarer på ing.dk-blog.
Artiklen er ældre end 30 dage

På ing.dk-bloggen ‘Ledelse med hjelm’ skriver Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen, om sine erfaringer med offentlig ledelse. Han repræsenterer bl.a. Movia i bestyrelsen for Rejsekort A/S, og det kaldte han i et indlæg i sidste uge for en »tiltagende positiv oplevelse«. Samtidig erkendte han, at meget kan blive bedre, og spurgte direkte læserne af bloggen, hvad der er det vigtigste at få gjort noget ved. Læs nogle af de mange læserforslag her og se resten under blogindlægget.

Illustration: MI Grafik.

Stig Christensen
Jeg vil gerne kunne undgå kortet og i stedet vælge antal zoner på min mobil, trykke ‘check ind’ og slappe af på resten af turen. Andre må godt stadigvæk lade være med at taste zoner og udføre ­ N x check ind + check ud.

Christian Nobel
Meget nemt – skrot det!

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bjarke Jensen
Mulighed for at få en fysisk kvittering ved ind- og udcheckning. Jeg har to gange oplevet, at min udcheckning ikke er registreret på trods af tydeligt ‘ding’. Det er ikke videre godt for tilliden til systemet. Optankningen er også helt hen i vejret. Når jeg tanker op på nettet, kan der, så vidt jeg husker, gå op til et døgn, før jeg kan være sikker på at kunne benytte kortet i bussen. Det har flere gange fået mig til at vælge bilen. Endelig mangler der mulighed for at få et anonymt rejsekort i automater uden for København.

Michael Mortensen
Hvordan kan det måles, at et tvangs­indført monopolsystem har succes?

Morten Kristiansen
En væsentlig del af kritikken var vel, at udviklingen var alt for dyr – og det har jo ikke ændret sig. Hvordan kan det i øvrigt være, at mine børn begge selv har skullet ændre deres kort fra barn til voksen? Rejsekortet har deres alder og skriver jo også til dem, at kortet skal ændres. Hvorfor pokker kan de ikke bare gøre det selv?

Torben Mogensen
At brugerne nu har »taget kortet til sig«, skyldes kun, at alle rimelige alternativer blev afskaffet, så brugere mere eller mindre blev tvunget over på rejsekortet, hvis de ikke ville betale overpris. Men det gør ikke rejsekortet til en succes. Der er mange problemer med rejsekortet, som ikke kan løses, fordi de bunder i det grundlæggende design.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Erik Jensen
Jeg kunne godt tænke mig at blive afregnet, som jeg bliver hos mit teleselskab. En gang om måneden får jeg en regning, hvor jeg kan se, hvad mit forbrug har været. Regningen er tilmeldt PBS, så det er meget lidt bøvlet for mig at betale mit forbrug på denne måde. Kunne man gøre det samme med rejsekortet?

Mikael Larsen
Når kortet udløber efter fem år, skal der automatisk komme et nyt kort tilsendt med det resterende beløb fra det gamle kort overført til det nye! Det sker ikke, og man skal endda betale 50 kr. for det nye kort.

M. R. Wulff
Det vil give en væsentlig forbedring af brugeroplevelsen, hvis man fordobler kapaciteten for udcheckning, når mange står af på samme station, ved at lade alle standere kunne håndtere både ind- og udcheckning.

Anders Palm
Første gang jeg missede et S-tog, fordi jeg ikke måtte checke ind, selvom der var penge nok på kortet til min rejse, der røg kortet lige i skralderen. Siden har jeg brugt det mobile klippekort og har anskaffet en bil. Det kan varmt anbefales. Måske jeg får mine penge tilbage engang, når kortet udløber – ellers går det også nok, så har jeg betalt mine lærepenge.

Frank J. Andersen
Først ros for at stille op på øretævernes holdeplads her på ing.dk blandt teknologinørder, hvor kun hypermoderne teknologisk perfekte løsninger er gode nok. Godt gået – uanset. Personligt ser jeg som sporadisk rejsende rejsekortet som en kæmpe lettelse – selvom min kone, som er pendler, er noget mindre begejstret – dog bedre nu med det ‘rigtige’ pendlerkort.

Bo Christensen
Kunne I ikke gøre funktionen til ‘glemt check-ud’ synlig – sådan rigtigt – på jeres hjemmeside? Jeg glemte at tjekke ud forleden og forsøgte at finde frem til, hvordan jeg kunne checke ud via hjemmesiden. Jeg fandt det aldrig, kun henvisninger til jeres app. Nu da jeg ved, at den findes, fandt jeg den endelig ved at navigere som følger. Fra startsiden -> Brug rejsekort -> Sådan bruger du rejsekort -> vælg menupunkt nr. 2 (Check ud) fra en menu på 15 punkter -> klik på en grafikboks -> side med links til appstore samt et link til web-applikationen.

Christian Holmen
Det enkleste er da en tank op-aftale, altid penge på kortet. Jeg elsker mit rejse­kort, man bipper ind, når man står på, og ud, når man står af. Ikke noget med forskellige klippekort, der er blevet bukket, så de ikke virker, eller vasket, så de er ødelagt, eller ikke have zoner nok. Jeg kunne dog godt tænke mig, at der var flere standere til check-ud, gerne ved udgangen fra stationerne.

Chresten R. Klemp
Meget er der blevet sagt og ment om rejsekortet, og ud fra ovenstående kommentarer tror jeg, vi er kommet hele paletten rundt. Tilbage står, at jeg må beundre Eskil Thuesens ukuelige optimisme og gåpåmod. Desværre er jeg bange for, han rider en død hest.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eskil Thuesen (blogger)
Med mange års erfaringer med store offentlige projekter vil jeg snarere betragte mig som en realistisk optimist. Men jeg kan huske, at da jeg som ung ingeniør arbejdede på byggeriet af Storebæltsforbindelsen, var aviserne fyldt med omtale af, hvor frygteligt et projekt det var – for hvorfor skulle vi dog undvære færgerne? Nu ser jeg det samme med rejsekortet: Det havde en svær start. Men det fungerer, og brugerne har taget det til sig. Så jeg mener, jeg har noget at have mit gåpåmod og min optimisme i. Tak fordi I har taget jer tid til at læse og kommentere. Det har været en fornøjelse – og meget lærerigt.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

92 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
92
26. juni 2019 kl. 22:45

Bornholm har IKKE rejsekortet. De har stadigvæk klippekortet. Bornholmerne vil IKKE ha dette system. Bornholmerne har stadigvæk billige transportpriser.

91
19. november 2018 kl. 15:19

Den gamle "alle-zoner" model i Hovedstadsområdet var virkelig fordelagtig/billig for brugerne.
Jeg kan godt forstå at personer med store rejsebehov savner den.
Nu skal brugerne i højere grad betale mere hvis de vil kunne køre mere - helt som i resten af landet. En klar forringelse - men vel reelt ikke urimelig."

Måske ikke urimelig, hvis man ser ganske snævert på det. Ser man på det i et større perspektiv også miljømæssigt, så er det en klar fiasko.

Det man har fået ud af det er, at hvor folk i hovedstadsområdet før kunne rejse lige så tosset de ville i hovedstadsområdet for en fast pris, nu er blevet stærkt begrænset i deres rejsemuligheder, men stadig skal betale det samme. Ergo skal de have bil, hvis de skal afvige fra deres pendlerrute (glem det med, at de jo bare kan tjekke rejsekortet ind - det er besværligt og gør rejsen dyrere, turen varer alligevel længere end turen i bil osv osv). Og når de først har skaffet bil, så gider de ikke betale for kollektiv trafik også. Så bliver bilen også brugt til/fra job.

Hvem bliver så taberen? Det gør den kollektive trafik og miljøet - for der kommer bare endnu flere biler på vejene og færre kunder i busser og tog. Modsat den intention, som Movia/DSB/DOT/Metroen burde have.

88
8. juni 2018 kl. 10:06

@

Dit konkrete forslag medfører følgende:

Nej, det medfører igen ikke de ting du skriver. For du igen så laver du stråmænd, eller så læser du ikke det jeg skriver.

Jeg skrev:

Mit personlige take er at en finansiering ved, at brugere af offentlig transport mister deres transport fradrag, kombineret med resten betalt fra en eller flere offentlige kasser nok er vejen frem.
Igen, hele den zone gymnastik baserede brugerbetaling, reklamerne i TV, salgs kanalerne, Tog-revisorer, IT-systemer m.m. bidrager ikke med værdi til os brugerne/ejerne

Altså at man skal afskaffe billet systemet helt. Brugerbetalingen er, at man frasiger sig sit Kørsels fradrag. Hvis du ikke frasiger dig dit kørsels fradrag (altså laver en brugerbetaling), så kan du slet ikke bruge offentlig transport, du må tage en taxa.

Mht. selvangivelsen, helt ærlig nu går vi da i mikro detaljen. Der er jo noget der hedder en forskudopgørelse, hvor et 'jeg bruger offentlig transport' flag også vil være, og hvor man til enhver tid kan lave ændringer. Implementeringen er ikke et problem.

Selvfølgelig vil der skulle være en eller anden form for stikprøvekontrol, jeg tænkte, at det nu ville være SKAT's bord. Hvis man kører med offentlig transport og stadig trækker kørsels fradrag fra.. så ja.. har det en konsekvens.

Mit forslag ligger selvfølgelig i den mere 'Radikale ende'.
Men den brugerbetalings form man har på offentlig transport er simpelt hen hul i hovedet.

Igen så 'kostede' rejsekortet 470 millioner 'at drive' i 2016. Dette inkluderer afskrivninger på investeringer m.m. Man mangler stadig at afskrive små 800 millioner på infrastrukturen og har 500 Millioner i gæld til ejerne af Rejsekort selskabet.

Det skal så ses i lyset af at Rejsekortet kun er en af flere 'brugerbetalings systemer' og derfor måske kun udgør 30-40% af de udgifter der er til brugerbetaling systemer.

Ud over det skal man så medtage trafikselskabernes udgifter til Salg, marketing, IT-understøttelse, kontrol m.m. Igen alt sammen noget ,der binder folk i det offentlige, der IMHO ikke skaber værdi for borgerne. Og man skal huske på at med den mangel på arbejdskraft der er, så er det folk der kunne arbejde i det private erhvervsliv og 'lave kagen større'.

// Jesper

87
6. juni 2018 kl. 21:43

På Borgen får de det hvide snit...

Hvis vi var så heldige, men det er desværre en and.

< 5% af befolkningen er medlem af en vælgerforening (partiforening). Det går galt, når så få personer udvælger kandidater til folketinget, ud fra den restgruppe i sognet, der har et snakketøj og ikke meget andet. Gode folk med gode job og interesser opstiller ikke.

(f.eks. 2011 tal) 5% af befolkningen (Vælgerforeningerne) ~200.000 personer udpeger folketingskandidater.

Ved valgdeltagelse på ~85% af stemmeberettigede giver det af 4.1 mio. = 3.49 mio. der stemmer og heraf vælger ~50% den nye regering.

Dvs ~1.7 mio. af borgerne vinder valget; de og deres regering sætter sig på flæsket. Sofavælgerne, børn samt dem, der stemte men tabte, må vente til næste valg !

Demokrati er derfor, at:

  • De sølle ~200.000 personer, der finder ~2000 kandidater.
  • Vælgerne udsøger heraf 179 personer, der skal aflønnes de følgende ~3½ år.
  • Det hvide snit omtales overhovedet ikke, men det er da ikke forbudt ;)
83
6. juni 2018 kl. 15:26

Bemærk at så vidt jeg kan se stemte både SF og Enhedslisten imod loven om rejsekortet, mens Radikale undlod at stemme. Resten af partierne (Venstre, Soc.dem., DF og Konservative) stemte for, og det må jo så være dem, du faktisk mener med "politikerne".

Nu gik det på kludetæppet af takstzoner og grænseregler og ikke rejsekortet - men ellers meget enig.

Det havde været helt efter bogen, at simplificere processen før man digitaliserer den.

82
6. juni 2018 kl. 15:09

Hvem er det lige, der er ansvarlig for den fadæse? - Politikerne.

Dér må jeg lige huske alle på, at politikerne blot er valgt af befolkningen, så det giver ingen mening at skylde nogen skyld på "politikerne". Det er jo os, der har ansat dem, så en bred kritik af dem rammer helt forbi målet. Det er som en ejer af en virksomhed, der bredt beskylder "medarbejderne" for at virksomheden går dårligt. Nej, det fulde ansvar ligger hos dem, der har stemt på de pågældende politikere. Og det er fuldstændig ligegyldigt, om politikerne lovede dette eller hint op til et valg – det er op til os som befolkning at gennemskue den slags og når vi stemmer se tilbage på, hvad politikerne har stemt for og imod, frem for hvad de lover at gøre (medmindre det er et helt nyt parti, som vi vil give en første chance).

At skyde skylden på "politikerne" ændrer intet. Kritikken skal rettes direkte mod de familiemedlemmer, arbejdskolleger og andre i vores omgangskreds, som har stemt på de pågældende politikere. Og/eller mod os selv, hvis vi ved en fejl er kommet til at stemme på de partier, der har taget de pågældende beslutninger; i så fald drejer det sig om at kontakte det pågældende parti og få dem på bedre tanker, eller højhelligt at love sig selv ikke at stemme på dem igen, før de beviseligt (via hvad de har valgt at stemme for og imod) er blevet klogere.

Først da får kritikken virkning.

Og hvis vi endelig er for bange for at rette kritikken direkte mod dem, der er de egentligt ansvarlige, nemlig vores omgangskreds, så er første skridt på vejen at kritisere de konkrete politiske partier, der har stemt for det, vi ikke bryder os om, og ikke bare bredt kritisere "politikerne" for det. Det er meget sjældent, at alle politiske partier stemmer ja til noget kontroversielt.

Bemærk at så vidt jeg kan se stemte både SF og Enhedslisten imod loven om rejsekortet, mens Radikale undlod at stemme. Resten af partierne (Venstre, Soc.dem., DF og Konservative) stemte for, og det må jo så være dem, du faktisk mener med "politikerne".

81
6. juni 2018 kl. 13:55

Du kan jo spørge Gregers Mogensen. ;-)

80
6. juni 2018 kl. 13:42

Det er netop det, rejsekortet er.</p>
<p>Derfor gælder der en maksimal saldo på 2200,- og hvidvaskningsregler.

Hvorfor er det så lige at det er så svært når man vil have et anonymt rejsekort, så er det pludselig meget teknisk, og kan kun gøres få steder i landet!

Og underligt nok, så er der jo ingen problemer med at logge alle brugernes adfærd i fem år, så det er en gang pseudovrøvl at værste skuffe at sige at det ikke skulle kunne lade sig gøre at have en konto hos rejsekortet, da datakraft jo ikke just er en mangelvare.

Bortforklaringer til at sløre et elendigt design af back-end systemet.

Og hvis man vitterlig gerne ville gøre kortet rigtig værdibærende, så kunne der jo passende være en automat på et vilkårligt gadehjørne hvor man kunne proppe penge i, og så købe et rejsekort eller tanke det op - og i det spil er det latterligt at tale om hvidvaskningslov, for hvis jeg havde udført sort arbejde for 100.000 kr, så var det sidste jeg ville være interesseret i nok et eller flere rejsekort.

Og sjovt nok, så kan man købe et gavekort i Ikea (og alle mulige andre steder), uden det afføder en række intimiderende spørgsmål - og man kan give kortet til hvem som helst.

78
6. juni 2018 kl. 13:11

Du har ikke en konto hos Rejsekortet A/S.</p>
<p>Varen er først købt, når den ligger på kortet. (Kortet er værdibærende)

Nu ligger midlerne jo ikke FYSISK på Rejsekortet i form af indlejret diamantstøv eller guldstykker ;-) Jeg kan spærre mit kort, få et nyt eller jeg kan få udbetalt en restsaldo, så det giver ingen mening, at hævde at kortet i sig selv er "værdibærende", og da slet ikke i dagens on-line-verden. Jeg har for mange år siden arbejdet med Danmønt, og DER gav det mening, at værdien lå som "bits" på selve kortet. Derudover kan jeg oplyse, at jeg forleden skulle opdatere det Visakort, jeg har tilknyttet mit personlige Rejsekorts optankningsaftale, og i den forbindelse skulle jeg GUDHJÆLPEMIG igen igennem hele møllen med nul-rejse osv. DET er s'gu da ikke logisk!

76
6. juni 2018 kl. 11:51

Kortselskaberne tillader kun en reservering af et beløb på max 30 dage på et betalingskort... Det er nogle regler som rejsekort ikke selv er herre over.

Det har ikke noget med sagen at gøre. Jeg foretager jo "et køb" på det tidspunkt, jeg .... foretager købet. Varen (kreditten til / muligheden for at rejse) får jeg jo med det samme. Midlerne ligger efterfølgende på min konto hos Rejsekortet. De ligger (efter omtalte nul-rejse) ikke på min egen konto hvorfra de så bliver trukket løbende, så det kan ikke sammenlignes med et netkøb af et par sko, hvor midlerne først bliver trukket i det øjeblik vare afsendes.

75
6. juni 2018 kl. 11:08

Fakta er at offentlig transport er en god forretning for f.eks. S-togs nettet (som giver overskud uden tilskud) og generelt rundt omkring og mellem de store byer i Danmark. (København, Århus,Ålborg, Odense etc.)

Fakta ? Det er vist kun for S-togsnettet, hvor man faktisk kender regnestykket. Ikke at jeg ikke TROR at det vil kunne lade sig gøre andre steder, men man skal næppe meget udenfor Ringgaden/vejen, før den ikke holder længere.

Og så er skatteindtægterne på biler, noget større end de samlede udgifter til veje, så der er god margin.

74
6. juni 2018 kl. 06:49

Tjek-ind-lyden i busumansen er umanerlig høj. Den kan ikke være langt under tilladte niveauer..

73
5. juni 2018 kl. 22:27
72
5. juni 2018 kl. 21:23

al offentlig transport efter rejsekortets indførelse. Af flere grunde

  1. Jeg vil ikke bidrage til endnu en organisation, som synes de skal overvåge min færden
  2. Man skal logge ud - hvilket jeg ved jeg ikke kan administrere
  3. Det er bare blevet for dyrt (og dårligt) i forhold til min LUPO 3L
  4. Der er simpelthen for mange tåber, som ikke kan opføre sig ordenligt i toget
  5. Alle de syge i togene - jeg har svagt immunforsvar - så at folk render syge rundt i små lukkede rum - det er simpelthen selvdestruktivt.
  6. Rejsekortet er så evnesvag og dyr en løsning at alene det at man kan vælge den løsning mindsker min lyst til at bruge det offentlige
71
5. juni 2018 kl. 16:51

Kære Jens Friis.

Det påpeger jeg så er en voldsom komplicering af vores skattesystem.
Det forholder du dig overhovedet ikke til.

Jeg skrev:

Mit personlige take er at en finansiering ved, at brugere af offentlig transport mister deres transport fradrag, kombineret med resten betalt fra en eller flere offentlige kasser nok er vejen frem.

Du skrev så:

Det lyder som en stor forenkling af skattesystemet.
Nå nej.
En stor komplicering, mente jeg.</p>
<p>Det vil medføre at skatteborgerne nu skal til at indberette hvor meget de har kørt med det offentlige, for den transportdel må de så ikke få befordringsfradrag for.</p>
<p>Er du sikker på at du har gennemtænkt det helt?

Så du vælger helt bevist at pege på så kluntet og idiotisk en implementering, som du kan komme i tanke om. For, efter min mening, helt bevist at lave en kluntet stråmand.

Man kunne jo meget simpelt på selvangivelsen lave et .. hvad der i IT verdenen kaldes et flag.. som man vælger til, hvis man ønsker at bruge offentlig transport lige så meget som man ønsker ganske gratis, mod at man så fraskriver sig transportfradraget. Det .. kan jeg som IT fagmand.. oplyse dig om, at det ikke er specielt kompliceret, at implementere.

Jeg skal undlade at kommentere dine evner til at læse og skrive.
Der er sikkert et eller andet nogen synes du er god til.

Der er mange ting jeg er god til, jeg er ifølge min kone og flere andre f.eks. en god far, en glimrende kok og dømme efter min løncheck er jeg også OK til mit job.

At stave og læse må jeg sige, at jeg selv synes jeg faktisk er blevet OK. Det har så taget mange ekstra hjemmestaveord, ekstra læsning og ekstra skrivning op igennem folkeskolen. Og i mit arbejdsliv har jeg med vilje påtaget meget af skrivearbejdet, for at forbedre mig. Så på trods af at ordblindhed løber dybt i familien, og at jeg selv har kæmpet min kamp med den. Synes jeg faktisk, at jeg har nået et acceptabelt niveau, selv om jeg stadig synes at b og d ligner hinanden meget , lige som q og g. Heldigvis hjælper stavekontrol faktisk en del.

Men på trods af dine stråmænd og forsøg på fornærmelser, så ændrer det stadig ikke ved at den måde man har valgt at implementere 'brugerbetaling på' i den offentlige transport er både dyr, ineffektiv og ikke speciel brugervenlig.

Altså bare prøv at gå på DSB's hjemmeside og se på hvor mange forskellige typer af billetter og services, man har for at implementer 'brugerbetaling' af en offentlige service:

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/#2043,2044,2045,2046,2047,2051,2052,2053,2054,2055,2391,20968,2392,2393,28752,28813,21027,2394,2395,2383,2384,2385,2386,2387,2388,2389

// Jesper

70
5. juni 2018 kl. 15:39

Mine erfaringer med rejsekortet, er, at det generelt er blevet dyrere for mig at bruge offentligt transport.

Da jeg var yngre boede jeg i Kalundborg, mens alt min familie boede i København. Det gav selvfølgelig en god del ture til og fra København.

Så vidt jeg husker, med forbehold for at det er en del år siden efterhånden, så var prisen ca. 140 kr for denne rejse uden brug af nogen former for rabat. For denne pris fik jeg 1 stk papir, hvorpå min rejse stod. Det smarte ved dette kort var så, at jeg kunne bruge dette papir på hele strækningen indtil dagen efter, og skulle ikke gå og være bange for diverse ekstra udgifter.

Nu kan jeg så få lov at bruge mit rejsekort. På turen fra Kalundborg til København er kortet effektivt, billigere og egentligt en befrielse, lige indtil man lander i København. Når man så står på KBH H, skal man passe meget på ikke at tjekke ud, og derved få lov til at betale en ekstra gang for at komme til endestationen. Når jeg så er der, og evt. skal med bussen igen skal jeg død og pine betale endnu en gang, og endnu en gang når jeg skal tilbage igen, og endnu en gang når jeg skal til hovebanen for at komme hjem, og endnu en gang når jeg skal have turen hjem.... (ja det er nok ikke en problemstilling byboerne har, men det er saaaataaaanedmende træls når man kommer udefra)

Så ja, hovedturen er billigere, men det løber lynhurtigt op, og jeg er ret så sikker på at jeg bruger væsentligt flere penge på transport i dag, end tidligere, og for at være helt ærlig, har jeg generelt ikke lyst til at sætte mig ind i offentligt transport, ene og alene af den grund at det simpelthen er så uigennemskuelig, og man som forbruger ikke "kan regne med" at kortet finder og sammenlægger rejser efter billigste mulige aftale... Man vidste ligesom hvad man havde, når man købte 2 zoner som holdte i 2 timer..

69
4. juni 2018 kl. 23:12

@Jens Friis At det bliver mere kompliceret er vist kun din udokumenterede påstand, jeg tror det er meget svært at gøre det dyrere og mere kompliceret end det er i dag. Men måske skulle du tage et kursus i basal business case udvikling. Jeg kan så oplyse dig om at du ikke behøver at videre uddanne dig i stråmands fletning :)

// Jesper

68
4. juni 2018 kl. 22:24

Og i det lys der fejler både takster og rejsekort fælt, hvilket som sagt er med til at jage endnu flere over i bilen - i det lys klinger det så hult at bruge offentlig transport som miljøargument, når man gør alt hvad man kan for at skræmme kunderne væk.

I Thorshavn har kommunen valgt af miljøhensyn / mindske privatbilisme, at oprette buskørsel.

Det er gratis at køre med busserne. ;-)

Som jeg har hørt det, kunne det ikke svare sig at kræve billet, samt at det ville skræmme brugerne væk fra den offentlige transport.

67
4. juni 2018 kl. 22:04

@Jens Friis "Du skal skelne hårdt mellem brugerne og betalerne.

Alle betaler skatter til tilskud til offentlig transport, men der er kun relevante tilbud for en delmængde. Resten betaler bare uden at - på det område - få noget igen."

Det vil sige at du er fortaler for roadpricing og brugerbetaling der afspejler faktiske udgifter på f.eks. sygehuse ?

Fakta er at offentlig transport er en god forretning for f.eks. S-togs nettet (som giver overskud uden tilskud) og generelt rundt omkring og mellem de store byer i Danmark. (København, Århus,Ålborg, Odense etc.) Hvis du igen skulle bruge samme brugerbetalings model som du advokere på f.eks. vejene ville det koste kassen at køre bil f.eks. Sønderjylland og jeg tør slet ikke tænke, hvad en busbillet ville koste mange steder i de mindre befolkede dele af Danmark.

Og sådan kan man jo blive ved. Problemet når man kører NPM fake business case rytteriet, så kan det jo ikke engang betale sig for borgerne at få børn, alt imens det er en fantastisk ide, at ansætte flere i den offentlige administration.

// Jesper

66
4. juni 2018 kl. 21:34

Jeg tænker også, at det er det, de fleste utilfredse har gjort. De er stille og roligt forduftet fra den kollektive trafik - de orker ikke engang at beklage sig, de forsvinder bare.

Amen.. bortset fra, at jeg forduftede men også beklager mig.

Beklagelsen skyldes at offentlig slendrian og manglende duelighed er at p...se på borgerne - dig og mig - samt kræve at samme borger betaler svineriet :(

Heldigvis var min region ikke med fra starten, og da jeg kunne tælle alle fordele, ulemper og problemer sammen ( busser, rutebil samt tog), så valgte jeg genanskaffelse af 4 stk. gummihjul.

Alle - ung som gammel, 3 generationer - har i dag mindst 4 stk. gummihjul. Arbejde, transport samt privatliv skal hænge sammen.

Livet leves lige nu, i morgen og i næste uge ;) - og det alt for kort til måske[1], samt andet forældet, "der kommer i morgen".

[1] Mens vi venter på Godot ..https://da.wikipedia.org/wiki/Mens_vi_venter_p%C3%A5_Godot

64
4. juni 2018 kl. 20:59

Som jeg forstår dine indlæg, så har du valgt at bo ved smukke Gilleleje. Det er - ift. offentlig transport - vandkantsdanmark.

Nu bor jeg så ikke i Gilleleje, men nord for Hillerød - problemet er det samme for stort set hele Nordsjælland, hvor man åbenbart er glade for de høje lønninger og skatteindtægterne, men det kniber straks mere når der skal leveres noget service.

Min pointe er bare, at hvis man ønsker at folk skal bruge offentlig transport, så må man fra politisk hold bestemme sig til om man mener at sidste mand skal slukke og lukke for Udkantsdanmark, eller om man vil holde liv i et helt land.

Og i det lys der fejler både takster og rejsekort fælt, hvilket som sagt er med til at jage endnu flere over i bilen - i det lys klinger det så hult at bruge offentlig transport som miljøargument, når man gør alt hvad man kan for at skræmme kunderne væk.

Endvidere er det fuldstændig grotesk at Movia i ramme alvor taler om at der skal nedlægges endnu flere ruter på landet, for at financiere en totalt misforstået sporvogn fra Lyngby til Ishøj - det er eddermame at pisse os op og ned ad ryggen.

63
4. juni 2018 kl. 20:33

Jeg har engang tjekket ind på en S-togsstander før jeg stod på Metroen hvor der var en kontrollør som fortalte mig at jeg havde lavet en fejl der normalt ville give en bøde.

Bjørn Wahlsten himself udtalte for nogle år siden til ing.dk, at man havde ret til at tjekke ind på enhver stander på en station. Der er ikke noget med, at man skal bruge bestemte standere til bestemte operatører.

Det har jeg lige siden henholdt mig til. Når jeg stiger af Intercity-toget i Høje Tåstrup på perron 2, skynder jeg mig at tjekke ind, inden jeg går over på perron 11 for at tage et S-tog. Det skyldes en indre frygt (som mange af os tydeligvis har ved forskellige aspekter af Rejsekortet) for at glemme at tjekke ind, når jeg kommer over på perron 11.

Men af og til må jeg tage en diskussion med en kontrollør om emnet, når de ser, at jeg er tjekket ind på perron 2. De vil ikke give mig en bøde, men de vil belære mig om, at jeg har gjort noget forkert.

Så forklarer jeg dem, hvad Bjørn Wahlsten har sagt. Samtidigt spørger jeg, hvorfor standerne ikke er markeret med navnet på den operatør, de hører til, hvis det er så vigtigt for operatørerne, at passagererne bruger lige netop den operatørs standere. Det har de naturligvis ikke noget svar på. Hvordan skulle noget fornuftigt menneske kunne forklare det?

62
4. juni 2018 kl. 20:18

om det er nu bliver første måned rejst til fuld pris hvor det reelt skulle begynde at give rabat allerede efter et par dage.

Det er værre endnu. Jeg har haft mit nye rejsekort i knap 2 måneder (siden det gamle faldt for 5 års aldersgrænsen, og jeg måtte betale for et nyt). Jeg er stadig ikke skiftet til en ny opsparingsmåned for rabat. Derfor betaler jeg efter knap 2 måneder stadig fuld pris, når jeg en gang om ugen rejser over Storebælt.

Da jeg først opdagede det, tænkte jeg, at man måske var begyndt at runde op til hele kalendermåneder, så jeg d. 1/6 ville komme ind i en ny opsparingsmåned. Men det skete ikke.

Og som du så rigtigt påpeger, kan man ingen steder se, hvornår en opsparingsmåned løber fra og til. På mit gamle rejsekort fandt jeg efterhånden ud af, at opsparingsmåneden løb fra d. 11. i en måned til d. 10. i næste måned. Men det kunne jeg kun finde ud af ved en gang om dagen at tjekke kortet i en af betjeningsstanderne på stationen, indtil jeg kunne se, at jeg var skiftet til en ny opsparingsmåned.

61
4. juni 2018 kl. 18:13

jeg har prøvet at komme i kontakt med rejsekortet på alle forskellige måder. mail, telefon kontaktpersoner o.s.v. med information om dårligdomme og de forbedringer der kunne afhjælpe dem. Og er kun mødt af TAVSHED, og TAVSHED og ......... Ingen ønsker åbenbart at løse problemerne, men de kan sagtens skovle penge ind på fejlene.

60
4. juni 2018 kl. 16:23

Nu skal man betale mere for at køre mere/længere. Både målt på ruten og i fugleflugt.</p>
<p>Er det nu også helt urimeligt?

Jeg kan godt følge dit argument, men jeg mener ikke løsningen bare er at sætte prisen op, men i stedet lave en rigtig takstreform, hvor at man dels lavede færre og større zoner, dels satte prisen ned, så der i stedet var en gulerod for dem der boede tættere på hovedstaden.

Bortset fra de værste myldretider, så er der jo ret så meget kapacitet i systemet, så hvis nu vi forestiller os en halvering af prisen ville medføre den fordobling af passagerantallet som rejsekortet jo bygger deres babelstårn på, så ville det jo medføre et drastisk fald i biltrafikken, og det er jo per definition miljøpolitisk godt.

I virkeligheden er det jo langt ude i skoven at der er to hundrede (eller hvor mange zoner det lige er der er) i et geografisk opland som i udlandet måske er opdelt i et sted mellem 3 og 10 zoner.

I stedet burde man tænke stort, og se på offentlig transport som en offentlig service (som Jesper Frimann også taler om), der skal være til gavn for borgerne, ikke de enkelte trafikselskaber og deres nitty-gritty fordeling af profitten.

For summa summarum, det eneste man opnår er at folk ikke gider at bruge systemet mere (som sagt, se på Allerød motorvejens forlængelse, den er hårdt belastet, stort set døgnet rundt), og dermed skaber man en ond cirkel, hvor børn, studerende, ældre eller andre uden bil tages som gidsler, og oven i købet får lov til at betale kassen for det - samtidig med det tager livet af de små landsbysamfund.

Så kan man jo til sidst sige som Thomas Nielsen at man har sejret ad helvede til.

57
4. juni 2018 kl. 14:05
55
4. juni 2018 kl. 13:41

Ja uha da hvor jeg kommer til at spare tid med en app?

Fordi du ikke skal starte en app med NFC - du sætter bare telefonen med NFC hen til rejsekort-terminalen som du gør med et rejsekort ved både tjek ind og ud. Det du kan med en app er at aflæse med det samme hvad der er sket.

Reelt er det kun rejsekortet som har skifte medie fra smartcard til NFC. Og det kræver ikke de store ændringer i systemet.

53
4. juni 2018 kl. 13:17

To sjæle - én tanke (jævnfør mit indlæg herover) :-(

52
4. juni 2018 kl. 13:15

Det er over min fatteevne, at man skal foretage en såkaldt nulrejse, hvis man ikke skal bruge sit rejsekort i løbet af en måned efter optankning eller oprettelse/fornyelse af tank-op aftale. Det er simpelthen ikke til at forstå, hvilken teknisk funktionalitet, der kræver dette. Har jeg smidt 300,- på et kort, som jeg bruger 1½ måned senere, så har jeg jo for hulen da selv valgt at der ligger 300,- og svæver på mit kort, indtil jeg skal bruge dem. Alternativet er (til de, der ikke har oplevet "funktionaliteten") at man - når man så forsøger at benytte kortet 1½ måned efter tankning IKKE har penge på kortet, for dem har systemet tilbageført!!! Jeg har spurgt supporten flere gange, men hver gang får man den - for en softwareingeniør der har arbejdet med både sikkerhed og databaser - provokerende besked at "det er ikke teknisk muligt ...."

51
4. juni 2018 kl. 13:02

Jeg kan godt lide at jeg bare kan svinge et kort når jeg stiger ombord på tog og bus, men det stresser mig stadig lidt at jeg også skal huske at gøre det samme når jeg stiger af. Jeg tænker at det skyldes at jeg det meste af mit liv har været vandt til at på forhånd at planlægge min rejse, købe billet, og så ikke tænke mere på det. Alt i alt foretrækker jeg Rejsekort frem for andre billetformer.

For mig er en af de mest besværlige ting ved Rejsekort når man skifter kreditkort. Det er noget med at man først skal lave en rejse, så skal man tilknytte sit kreditkort, og så skal man lave en ny rejse inden der er gået en uge. Der er sikkert en eller anden obskur grund til denne mærkelige konstruktion, men for én som mig der kun sjældent bruger sit rejsekort, er det virkelige besværligt. Hvorfor kan jeg ikke bare indtaste mit nye kreditkort i selvbetjeningen, og så bliver der tanket op som før?

En anden mærkværdighed er det med at der er usynlige grænser mellem forskellige trafikselskaber på visse stationer fx på Nørreport hvor nogle Rejsekort-standere hører til S-tog mens andre hører til Metro. Jeg har engang tjekket ind på en S-togsstander før jeg stod på Metroen hvor der var en kontrollør som fortalte mig at jeg havde lavet en fejl der normalt ville give en bøde. Jeg ved ikke om det stadig er et problem, men jeg er meget omhyggelig når jeg vælger stander på stationer med både S-tog og Metro.

49
4. juni 2018 kl. 12:10

Ja meget godt overskrift: lock-ud.

Nej, nej, nej, og atter nej, der skal under ingen omstændigheder rodes WiFi ind i håndtering af rejsehjemmel.

48
4. juni 2018 kl. 12:07

Derfor er Rejsekortet et problem IMHO, det er en stor investering, har en stor variable cost og pålægger brugerne/ejerne en ekstra byrde,

Så vidt jeg husker, så blev det for nogle år siden nødvendigt med en takstforhøjelse, for at financiere de galopperende udgifter til hele rejsekortcirkusset.

Det er i min optik så afgjort en byrde.

Så er der en helt anden lille underliggende gyser - som jeg forstår det har man malet sig op i en krog ved at alle teminalerne er baseret på Windows CE, dvs. et forældet og usikkert produkt. Hvis teminalerne skal bringes up-to-date, så vil det koste en formue.

Jeg håber jeg tager fejl, og i så fald må Eskild da gerne bekræfte om det er tilfældet.


Man kan diskutere meget om takster vs. rejsekort, men man kan ikke komme uden om at cocktailen af et totalt uoverskueligt system med logning (som gemmes i 5 år) af brugernes rejser, kombineret med at priserne er blevet endog rigtig giftige i hovedstadsområdet (zonerne er relativt små), i den grad har fået skubbet brugerne over i bilerne - Allerødmotorvejens forlængelse er et rigtig godt bevis herpå.

Hvis jeg en sjælden gang har et længerevarende møde (hvis vi taler 1-2 timer, så betaler jeg hellere de høje parkeringsgebyrer) i København, så køber jeg en 24 timers billet - den giver mig dokumentation for at jeg har rejsehjemmel, og jeg har efterfølgende et bilag til mit regnskab (det kunne før i tiden klares med et klippekort der blev brugt i firma regi). At det så koster 20 kr ekstra i forhold til rejsekortet at køre frem og tilbage opvejer til fulde besværet.

For ikke mange år siden var 7 zoner grænsen for "alle zoner", det blev så udvidet til 9 zoner, for til sidst at blive helt droppet - i praksis har det inden for en relativt kort periode betydet at det for at komme fra. f.eks. Gilleleje til København er blevet dobbelt så dyrt (langt mere end inflationen), så det er ikke underligt at folk flygter over i bilerne.

For at gøre hånen totalt, så sænker politikerne befordringsfradraget, begrundet i lavere benzinpriser, hvorefter Movia&Co kvitterer med at sætte taksterne på offentlig transport OP!

Sluttelig, så kan man stille sig følgende spørgsmål - hvis man skal 2 personer ud at rejse, vil man så hellere bruge over 2 timer hver vej på at komme til lufthavnen, med risiko for at der er aflysninger eller andre problemer, og man måske lander så sent at sidste tog er kørt og betale en samlet pris på 464 kr for det.

Eller vil man hellere ofre 400 kr for langtidsparkering plus for en halvtresser benzin til de 45 minutters køretur hver vej - jeg er ikke i tvivl.

47
4. juni 2018 kl. 12:01

brug dog bussens WIFI, som i tyskland

46
4. juni 2018 kl. 11:35

Det kan I godt få på langt de fleste telefonmærker.
Der er dog et enkelt, populært mærke hvor producenten har valgt at gøre NFC-anvendelse til en så lukket fest, at telefonerne i den sammenhæng er lige så moderne som en Nokia 3210. Men de ser pæne og moderne ud.</p>
<p>Så anvendelse af NFC til Rejsekort bliver næppe relevant i Danmark.

Nu behøver man vel ikke udelade at lave en app bare fordi et enkelt mærke ikke ønsker at understøtte den.

45
4. juni 2018 kl. 11:31

@Jens Friis

"Hvilken løsningsmodel foreslår du, som ingen vil finde urimelig, og som ikke er dyrere end den nuværende?

PS: Den gamle "alle-zoner" model i Hovedstadsområdet var virkelig fordelagtig/billig for brugerne. Jeg kan godt forstå at personer med store rejsebehov savner den. Nu skal brugerne i højere grad betale mere hvis de vil kunne køre mere - helt som i resten af landet. En klar forringelse - men vel reelt ikke urimelig."

Man skal jo tage et skridt tilbage og se på det hele med 'Forretnings Arkitekt brillerne'.

Det at stille offentlig transport til rådighed er jo basalt ikke en forretning. Det er en offentlig service, som 'det offentlige' stiller til rådighed for borgere, gæster i Danmark og virksomheder. Det underliggende problem her er, at mange af den myriade af offentlige entiteter, som er involveret her, ser det som en forretning. For det er de blevet pålagt af Politikerne.

Det at det er en OFFENTLIG SERVICE og ikke en FORRETNING (det tror jeg langt de fleste er enig med mig i), er IMHO det springende punkt.

Når det er en offentlige service, så er offentlig transport, hvad man i det private erhvervsliv kalder et cost center. Det vil sige, at det drejer sig om at levere den service, til de service mål, som er ledelsesmæssigt/politisk definerede, til så billig som mulig 'COST' som muligt.

Man kan så snakke om det skal være 'brugerbetalt' eller om offentlig transport 'bare' er en 'gratis service', som så er financieret over skatten, eller ... XXX model.

Hele Cost Center konceptet, dikterer at man skal minimere overhead og at sådan noget som 'meromsætning', ekstrasalg, reklame kampagner m.m. ikke er noget man skal gi sig ud i. For igen man skal bare have sine udgifter dækket, på en måde der er acceptabel for de der bruger servicen og ejerne. I dette tilfælde.. er der det sammenfald at det er OS borgerne i begge tilfælde.

Derfor er Rejsekortet et problem IMHO, det er en stor investering, har en stor variable cost og pålægger brugerne/ejerne en ekstra byrde, som ikke bringer dem værdi. Altså hele målet med Rejsekortet hænger ikke sammen med det faktum, at en offentlige service bare skal have dækket sine udgifter.

Det man kan diskutere er om offentlig transport skal betales via brugerbetaling eller via skatten.

Mit personlige take er at en finansiering ved, at brugere af offentlig transport mister deres transport fradrag, kombineret med resten betalt fra en eller flere offentlige kasser nok er vejen frem.

Igen, hele den zone gymnastik baserede brugerbetaling, reklamerne i TV, salgs kanalerne, Tog-revisorer, IT-systemer m.m. bidrager ikke med værdi til os brugerne/ejerne. DET ER RENT OVERHEAD.

// Jesper

44
4. juni 2018 kl. 10:45

Jeg har haft rejsekort i ca 6 år og er grundlæggende glad for det men synes også at der er flere mulighedder for at gøre det bedre og nogle af dem er så lette at jeg finder det skuffende at de ikke er blivet gjort inden for de første få år af rejsekortets levetid - dvs for over 5 år siden :-)

  1. Overblik. Hvis jeg logger ind på mit-rejsekort kan jeg se hvilke rejser jeg har foretaget og hvad de har kostet mig, men jeg kan ikke se hvor mange rejser jeg har foretaget i indeværende periode, hvornår den starter/slutter eller hvor mange rejser der skal til for at jeg stiger et rabattrin.
  2. Overblik. Hvis jeg putter mit rejsekort i en stander kan jeg se hvor mange rejser jeg har foretaget i indeværende periode, men ikke hvornår den starter/slutter eller hvor mange der skal til før jeg stiger et niveau.
  3. Overblik. Jeg kan i en stander se hvilket rabattrin jeg er på, men ikke om dette rabattrin er bedre eller dårligere end de to rabattrin under og over.
  4. Prisstruktur. Det er en uforståeligt dårlig beslutning at slå rabattrin sammen fra 7 til 4, det giver en på alle måder dårligere kontinuitet og gennemskuelighed i rabattrinene. Derudover er der så lavere maksimal rabat, så det er blevet dyrere hele vejen rundt uden nogen som helst forbedringer.
  5. Prisstruktur. Pendlerkort funktionalitet havde jeg ventet med spending i årevis, da jeg kom fra pendlerkort inden jeg skiftede til rejsekortet. Det er en gang hø som det er implementeret nu. Man skal have et absurd højt rejsebehov for at det kan svare sig på ens hovedstrækning og det betyder samtidigt fuldstændigt farvel til rabat på alle andre strækninger - reelt skal man pendle frem og tilbage 6 dage om ugen for at det kan svare sig :-(
  6. Rabat struktur. Som en første implementation kan jeg fint se at optjening af rabat sker på faste dato intervaller og først er til rådighed i næste periode er en god start, men efter så mange år ville ønske at der kom en mere fleksibel model i drift. Det burde være let at lave en ny beregning af rabatniveau hver gang en rejse blev afsluttet. Kig 30 dage tilbage og tæl "rejserne" hvis de giver bedre rabattrin end man har nu så bruges det nye rabattrin de kommende 3 måneder, som det er nu bliver første måned rejst til fuld pris hvor det reelt skulle begynde at give rabat allerede efter et par dage. Ydermere er det ofte svært at komme helt i top hvis end beregningsperiode ligger sådan at der kommer helligdage/ferier ind over hver periode selv om man med en anden periode let havde 30 dage hvor der blev rejst flittigt.
43
4. juni 2018 kl. 10:05

Så en god ordning er flg.</p>
<pre><code> check ind med rejsekort
stop trafik ved standeren for at læse hvad der står på skærmen
find smartphone frem
start rejsekort app
scan kort og check om check in har virket.

Er det korrekt forstået?
</code></pre>
<p>

Hej Thomas

Vores forhåbning er, at hvis vi får adgang til NFC-chippen, kan rejsekoret lægges på telefonen, så det ikke er nødvendigt med et fysisk kort. Så ville det være oplagt, at der var mulighed for, at man fik en push besked, så snart kortet var tjekket ind. Det burde gøre det enklere/hurtigere, end du her beskriver :-)

42
4. juni 2018 kl. 09:46

så tror jeg pendlerkort på rejsekort håndterer de fleste af dine dybt forståelige indvendinger.

Erik, du lyder helt præcist som om du aldrig har prøvet at få tilsendt et pendler-papkort hver måned. Hver gang jeg fik kortet, så lagde jeg det bare i tasken og tænkte ikke mere over det. En sjælden gang imellem var der kontrol, og da skulle jeg så foretage mig noget: vise kortet frem. Med rejsekort skal du aktivt gøre noget fire gange, og hvis systemet fejler og ikke registrere noget, så får man en bøde.

Hvordan kan nogen mennesker påstå at Rejsekortet er bedre end papkortet?

41
4. juni 2018 kl. 09:15

Rejsekort på app ville være en god ordning.

Så en god ordning er flg.

  1. check ind med rejsekort
  2. stop trafik ved standeren for at læse hvad der står på skærmen
  3. find smartphone frem
  4. start rejsekort app
  5. scan kort og check om check in har virket.

Er det korrekt forstået? Må jeg foreslå en kaffepause på 30 min. på Københavns banegård. Hvor mange tror du selv du når at observere som næsten falder ned af trapperne i deres hast for at nå check in og komme ombord?

Hvordan forventer du at det skal være en god ordning at jeg nu skal til at kontrollere om jeres system har virket?

39
4. juni 2018 kl. 08:30

"Rejsekorttaksten bestemmes som antallet af zoner i fugleflugt fra start til slut. D.v.s. du betaler ikke, hvis rejseruten indebærer en omvej undervejs."

Hvilket så fører til endnu mere uklarhed og tåbelighed, hvis der er flere ruter fra start til mål.

F.eks. hvis man nu bor i Frederikssund og ønsker at pendle til City. Hvis man så køber et pendlerkort fra Frederikssund til City, så kan man rejse frit i de 10 zoner mellem Frederikssund og City, for de her 1390 kr pr. måned. Igen husk så på at det gamle "togkort", der hed det alle zoner. Altså at man kunne frit rejse i hele hovedstadsområdet.

Hvis man så er lidt smart så laver man selvfølgelig sit pendlerkort fra Skævinge istedet, for så får man pludselig adgang til 21 zoner, fordi man skal jo kunne rejse over Hillerød den vej også. Og prisen er.. 1390 kr.

Det er simpelt hen hul i hovedet på et højere plan. For det første er afskaffelsen af 'alle zoner' en defacto prisforhøjelse, og at man så skal sidde og lave hvad der for normale mennesker er grundforskning for, bare at kunne få bare nogenlunde samme værdi for sine penge

Og det er jo ikke fordi, at det at købe rejsehjemmel til offentlig transport er blevet nemmere, bare se på:

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/#2384

Hvis man slår alt til, er der 63 forskellige produkter.

Man føler sig hensat til en episode af 'Yes Minister'.

// Jesper

38
4. juni 2018 kl. 05:02

Hej Eskil:

"Men jeg må erkende, at det er lidt vanskeligt at forholde sig til indvendinger, når de formuleres som i dette citat..."

Når man år ud og år ind mødes med samme ukonstruktive svar, at kritisk er besvaret af eksterne leverandører, så formuleres kritikken efterhånden også temmelig ukonstruktiv. Det er for passagererne uforståeligt at kendte problemer ikke rettes, men imødegås med nye bortforklaringer.

Kredsen bag rejsekortet henviser gang på gang til positive undersøgelser, men passagernes grundlæggende indberetninger om fejl og mangler ændres ikke. Hver gang henvises til omstændige procedure der besværliggør en tidligere simpel proces.

"Kvaliteten af billetsystemerne betyder desværre meget lidt i passagerernes ønske om at bruge bus og tog".

Så har du ikke læst den lavine af klagepunkter der i denne og lignende fora er fremført. Hvis man betragter hvert delelement i offentlig transport som ubetydelig, ender man med en ubetydelig helhed.

Midt i min frustration over Rejsekortet, er eneste lyspunkt at du forsøger at svarer så godt som dit mandat tillader.

37
3. juni 2018 kl. 23:11

Et af de store problemer med rejsekort er, at man bruger det til at forsøge og løse et politisk problem, afregning mellem kommuner / trafikselskaber. Tag med til dit bagland at det ville forøge accepten af systemet væsentligt hvis man undgik at bruge systemet til 'milimeterdemokrati'. At forsøge at indføre et "plusgebyr" på metroen p.g.a. overskredne budgetter virker tåbeligt.

36
3. juni 2018 kl. 22:25

Vores vurdering er nu, at standerne fungerer hurtigt.

Den vurdering er så meget tolerant sammenholdt med andre rejsesystemer / standarder. Et standard kontaktløst betalingskort skal håndtere udvekslingen med kunden kort på under 0,5 sekund. Ellers bliver den ikke godkendt! Dette gælder også ved brug til 'transit' d.v.s. rejse. Her er i meget langt fra. Prøv at se betjeningshastigheden i Metro / RER i Paris. Det er en helt anden hastighed. Før jeres udstyr overholder EMV's krav til hastighed er det ikke oppe på markedsniveau. Det er muligt at den valgte hardware / software ikke kan det, men erkend det så. Sørg så for at få fat i en serie standere der er er hurtige og start med at få dem sat ind på de mest belastede stationer (Nørrepost o.l.).

35
3. juni 2018 kl. 22:11

hvis buschaufføren får logget på en forkert tur på systemet. Vi arbejder på at finde metoder, så det bliver svære at lave den slags fejl.

Her burde GPS og mobilnettet kunne være en hjælp. I burde kunne lave et system, der ikke har noget med kundernes brug at gøre. Et sådant system burde kunne give en alarm hvis chaufføren vælger en anden rute end bussen er planlagt til. Det burde også være overkommeligt at registrere hvis den rute der er valgt for bussen ikke er den bussen kører.

34
3. juni 2018 kl. 21:20

Hvis man glemmer at skifte sit betalingskort når man får et nyt , så sender Rejsekortet et girokort med posten hvis man har opbrugt sin saldo. Ingen besked på mail eller e-boks. Jeg har været ude at rejse i 3 md. Da jeg kom hjem lå der adskillige rykkere fra rejsekortet 3 breve fra et inkassofirma og et brev fra Rki Alt sammen uden jeg havde fået besked på min mail eller e-boks. Jeg prøvede at klage , men fik afslag på min klage. Et elektronisk rejsekort der ikke kan finde ud af at give besked på mail eller e-boks, man forbløffes. Det kostede mig så 690 kr i gebyrere for at skylde 300 kr. Da jeg kom hjem fra min rejse fungerede mit rejsekort stadig. Der kan godt st plus på dit rejsekort selvom du skylder penge. ?

33
3. juni 2018 kl. 19:55

det er meget nemt for mobilerne at sige hvornår og hvor DER IKKE ER WIFI fra BUSSEN. så er folk stået af, og turen slut. rejsekortet er utroligt dårligt at arbejde med, og er IKKE brugervenligt de systemer jeg har set i kina virker bedre