Ugens debat: Er der penge i grønt brændstof?


Verdens største kommercielle anlæg til e-methanol skal bygges i Sønderjylland.
Kernen er et elektrolyseanlæg, der skal modtage 50 MW direkte fra lokal solcellepark for at lave brint og CO2 til metanol. E-metanolen kan bruges som grønt brændstof, særlig i skibsfart.
Ing.dks læsere bifalder initiativet, men er ikke helt enige om, hvorvidt e-metanol kan konkurrere med benzin på markedsvilkår.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kan det betale sig at ....... ? (Indsæt selv futuristisk ide).
Det er ikke noget vi behøver at tage stilling til nu. Se nu bare at få den VE indvinding sat igang, så må vi se hvad der er basis for. I virkeligheden drejer det sig om at få brugt overskudsproduktionen til at omstille de aktiviteter som er skadelige. Om det bliver brugt til at producere kunstgødning, procesvarme til industri eller tørre tøj er flintrende ligegyldigt. Til at styre det er afgifter en god teknologi. Omlæg afgifterne, så det bliver dyrt bruge klima skadelig brændsel og giv garantier for at VE energi aldrig vil blive beslaglagt med afgifter.
Det er lang mere interessant at finde ud af om der overhovedet er politisk vilje til at gøre noget effektivt.
Er det ikke det olieselskaberne meget længe har sagt - olie og gas er grønt, I skal bare opsamle og gemme CO2'en?</p>
<ul><li>voila grøn olie og naturgas
Hvis det er tilfældet så kan vi bare sende CO2 i hoved på olieselskaberne så kan de pumpe grøn olie/gas op og pumpe CO2 ned i undergrunden (de fylder alligevel noget ned i hullet) - voila grøn olie og naturgas for vi sender jo CO2 retur.Den del af PtX, som konverterer brint til methanol og evt. videre til kulbrinter handler om, at der stadig er behov for kulbrinter. Og det kan tilveje kulbrinter uden at medføre yderligere udledning af fossilt kulstof, hvilket er hele pointen.
Eksakt samme operation - minus spild af strøm - jeg tror jeg tager patent på ideen.
Hele debatten men P2X drejer sig udelukkende om at farve syntetiske kulbrinter grønne, hvis vi skal frem så er der kun de P2X løsninger som ikke leverer kulbrinter til forbrænding som for alvor er relevante, dvs. brint og ammoniak.</p>
<p>
Den del af PtX, som konverterer brint til methanol og evt. videre til kulbrinter handler om, at der stadig er behov for kulbrinter. Og det kan tilveje kulbrinter uden at medføre yderligere udledning af fossilt kulstof, hvilket er hele pointen.
...som i træsprit?? CH3OH???
Som det fremgår af formlen for methanol så har vi et C i det så udledningen ved forbrænding er fortsat CO2+4H2O vi kan naturligvis debattere meget længe om genbrugt CO2 er mindre skadeligt men da vi jo allerede har indfanget CO2 for at lave den til CH3OH må man antage at det vil være langt bedre at lade det forblive indfanget.
Hele debatten men P2X drejer sig udelukkende om at farve syntetiske kulbrinter grønne, hvis vi skal frem så er der kun de P2X løsninger som ikke leverer kulbrinter til forbrænding som for alvor er relevante, dvs. brint og ammoniak.