Ugens debat: Over eller under Vejle fjord?

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Anders Jønsson

At godstogene fortsat skal ind gennem Vejle by giver selvfølgelig en støjbelastning for borgerne langs strækningen, men driftsmæssigt er det en fordel. Godstogene kan nemlig blive overhalet af fjerntog, mens de kører ad den gamle bane.

Maciej Szeliga

Godstog kunne f.eks. få et ekstra lokomotiv på gennem tunnellen, det praktiseres i USA over Rocky Mountains, så længere er det problem ikke. Lokomotiverne har base på nærmeste station, som godstrafikken passerer før og efter tunnellen (dermed er der ikke noget større problem i at etablere løsningen, kun omkostninger til ekstra godslokomotiv).

Bent Johansen

Det kræver vigespor på begge ­sider af tunnelen og lokomotiver og per­sonale i reserve. Så er det nok 100 gange billigere at køre igennem Vejle.

Tommy Jensen

I dag kører der ca. 2-3 daglige godstogspar mellem Fredericia og Aarhus, og i fremtiden er der måske udsigt til det dobbelte. Det berettiger vist ikke til at lave tunnellen med så lave gradienter, at tunge godstog kan køre igennem.

Bo Andersen

Man kunne overveje at bygge en bro med cykelsti/fortov og to vejbaner. Forbinde motortrafikvejen vej 28, med vej 23 og Hornstrup motorvejskryds, til aflastning af motorvejbroen. En bro med et tværsnit, der er meget lig den nye Storstrømsbro. For en bro taler, at landskabet er meget højt på begge sider af fjorden.

Boye M. Kristensen

De få minutter der spares i Vejle ved en ny forbindelse, kan de ikke i stedet opnås ved at ændre ‘lommeformatet’ i Aarhus ved en tunnelløsning (som de gjorde i Malmø), så tog kan køre lige igennem?

Peter Madsen

Det er vist ikke uden grund, at banen løber ud af Aarhus og ind i Randers langs dalene. Der er et par gevaldige bakker nord ud af Aarhus og syd ind i Randers. Så mon ikke de godt 10 km omvej er givet godt ud?

Bent Johansen

For hver naturelsker ved Vejle Fjord, hvis åsyn kan generes af en bro og lyden af kollektiv trafik, sender man 100 togpassagerer ned i en mørk tunnel uden udsigt, med de sædvanlige lufttryks-, luft-, lys- og lugtgener, en tunnel medfører. Og så sender man godstog igennem Vejle by. Hmm! Jeg ved ikke rigtig, om man samlet set kan tale om en forbedret herlighedsværdi her. Hvis man ikke kan, er det rent spild at investere mange millioner ekstra i en trafikalt dårligere løsning.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At køre under er en dårlig løsning.Man får problemer med stigningerne, man får problemer med tog igennem byen, man får en lang linjeføring. Selvom en broforbindelse er mere synlig, vil den være mere miljø og klimavenlig.

Med en mere direkte linjeføring via en bro og med en ny station beliggende enten i det nordligeøstlige eller sydøstlige tætte opland, og med gode parkeringsforhold (a la Horsens) samt gode bybusforbindelser kan man få en tidssvarende løsning. Det giver ikke nogen mening at have jernbane ned i Vejle til andet end havnen.

  • 1
  • 7

I fremtiden vil offentligt trafik sandsynligvis blive erstattet med selvkørende køretøjer, og de tog vi har i dag, bliver sidste generation af tog i Danmark. Kan en bro økonomisk bære at kun skulle stå max. 40 år? Hvad vil vi med broen om 40 år, når den ikke skal bruges mere, og ikke er køn i landskabet?

Hvis vi vil have en bro, eller en tunnel, så er vigtigt at vi tænker fremad, og tænker på, hvad den skal når togtiden om 40 år er forbi. Skal den blive stående? Hvilken funktion skal den have? Vil den være køn? Og hvad koster den at rive ned?

  • 2
  • 14

Jeg vil gerne se hvad der sker når et 180km/t lyntog fra Odense til Kbh og dens ~1000(?) passagerer erstattes af (langsomme) 130 km/t selvkørende biler, med rejsetidsforlængelser til følge og ekstra kødannelser på motorvejene.

Jeg tror på at ude på landet er selvkørende biler sikkert en fin erstatning til busser og taxa. Men i og mellem de store byer er det ikke holdbart, hvilket man også allerede nu kan se i de store byer i form af Uber og lignende.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten