Ugens debat: Dumt med hvilken faktor?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ugens debat: Dumt med hvilken faktor?

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Jens Frederik Nyborg

Det er kort sagt for molboagtigt. Og så at forbyde udannelser på fremmedsprog- det er lige før, man skammer sig på Danmarks vegne. Det er netop sund fornuft, at vi skal skabe adgang til uddannelse på tværs af EU og for øvrigt også Norden. Det, man glemmer, er, at mod­ydelsen for, at vi støtter uddannelsen for studerende fra andre lande i EU eller Norden, er, at vores studerende har de samme rettigheder.

Jørgen Kanters

Det er vist kun Danmark, der betaler høj SU, så der er ikke så meget for de andre at lukke kassen i for. Så det kommer næppe til at betyde ret meget for danske studerendes muligheder, da de ofte har pengene med hjemmefra. Problemet er SU-turisme, der skal løses uden at komme i strid med EU’s regler. Tror ministeren og universiteterne modtager gode alternative forslag med kyshånd.

Arne Skov

Det er femdobbelt dumt. 1) Vi har brug for alle de ingeniører, der kan lokkes til studiet. 2) Ingeniører kommer som hovedregel til at arbejde i en globaliseret verden. 3) Nogle af de ramte uddannelser giver økonomisk overskud for universitetet. 4) Udenlandske studerende, som rejser hjem eller videre til et andet land, er tekniske ambassadører, som kan virke til gavn for Danmark. 5) Lukningerne vil påvirke danske universiteters internationale omdømme.

Jan C. Damgaard

For at vende det: Hvilke lande, udover Danmark, tilbyder undervisning på dansk? Ingen? Selv har jeg intet problem med, om det er på dansk, engelsk eller tysk. Problemet er, hvis underviseren bruger et andet- eller tredjesprog, og studerende skal trækkes med sekundasprog. En kommunikation, hvor udbyttet er laveste fællesnævner.

Nicolai Lindskov Knudsen

Det er fejlagtigt at se på udgifterne til SU og uddannelse til udenlandske studerende som en isoleret udgift. Uddannelses- og forsknings­ministeriet anslår, at den gennemsnitlige internationale studerende bidrager med mellem 100.000 og 350.000 til samfundet. Hvis bare én europæisk studerende vælger at blive til pensionsalderen, så betaler det for temmelig mange andre studerende. Samtidig får vedkommende formentlig nogle børn, som, i kraft af social arv, højst sandsynlig også bliver gode, skattebetalende samfundsborgere.

Claus Lensbøl

Selv hvis kun 1/3-del af de udenlandske studerende bliver i Danmark efter studiet, ved vi så, at det er en underskudsforretning? Ingeniører i Danmark er ikke de dårligst betalte til at starte med, og mængden af skat, man kan nå at betale over sit liv i Danmark med en ingeniørløn, er immervæk rimelig stor. At der så ryger et par års SU på nogle få studerende, tror jeg simpelthen ikke på er et større tab end den indtægt, vi får fra dem, der bliver.

Jørgen Kanters

Sjovt nok giver spanske universiteter undervisning på spansk, italienske universiteter på italiensk osv. Kan godt se fordelen ved engelsk undervisning: at det tvinger folk til at tale engelsk og dermed blive bedre til verdenssproget. Men det koster også.

Lars Væhrens

Kedeligt. Studerer selv på en bachelor på AAU, som fra 2019 bliver lavet om fra engelsk til dansk. På min uddannelse og de øvrige årgange er mine medstuderende ikke udelukkende østeuropæere, som der nævnes i artiklen. Tværtimod er det dem, som til tider arbejder hårdest på og uden for studiet. Desuden har jeg endnu ikke mødt en udlæning på mit studie, som ikke er glad for Danmark og vores kultur her.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

Emner : Uddannelse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja nu bor vi jo i Danmark og derfor bør alt undervisning foregå på Dansk Hvis folk vil undervises på andre eksotiske sprog .Må de jo blot søge udenlands for dette Vi bor i Danmark og undervisning foregår på Dansk hvor svært kan det være

  • 4
  • 16

Jurister, økonomer og politologer dominerer på tinge, så bare rolig, deres uddannelser bliver der ikke skåret i (skal vi vædde? :-) .

På samme vis bliver de styrelser regeringen ønsker svækket fjernet fra København.
Hvem sagde Miljøstyrelsen?
- ikke jeg.

  • 9
  • 0

Hvorfor skal undervisningen foregå på dansk?
Som arbejdsgiver ville jeg bestemt ikke ansætte en ingeniør, der kun kunne forstå viden leveret på dansk. Faktisk kan jeg ikke forestille mig et ingeniørfagområde, hvor en al væsentlig viden er tilgængelig på dansk. Derfor må vores studerende kunne læse og formulere sig på andre sprog såsom engelsk.
Derudover vil vi vel gerne have de bedst mulige undervisere, så vores (danske) studerende lærer mest muligt. Igen kan jeg ikke komme på et ingeniørfagområde, hvor alle de bedste undervisere taler dansk.
Er der virkelig nogen politikkere, der mener at sproget er vigtigere end kvalitet af undervisning og kandidater? Og er der virkelig nogen danske vælgere, der kan stemme på politikkere, der mener det?
Hvor blev visionerne og troen på vores ungdom af?

  • 11
  • 5

Hvor blev visionerne og troen på vores ungdom af?

Der er vel også en praktisk side: Hvor mange af os har så gode evner at vi magter at formidle eller modtage viden på et andet sprog end vort modersmål? Dels skal man have evner for det fag man har valgt, dels for sproget. Man sikrer sig forhåbentligt at både lærere og studernde har et så højt sprogligt niveau at det giver mening - at man kan sige lidt mere end Søvndal sætningen?

Jeg ser det fra den modsatte side, jeg laver indimellem lidt lektiehjælp (HHX), det foregår på dansk som i den aktuelle situation ikke er modersmålet. Jeg oplever hvor svært og tidskrævende det kan være at forstå opgaveformuleringer, jeg oplever især at lærebogsstoffet tilegnes overfladisk så det bliver svært at anvende, samt naturligvis at det er svært at nuancere sproget når der skal formuleres opgaveløsninger på dansk.
Mine egne sprogkompetencer indskrænker sig til engelsk, tysk og svensk, altså tæt beslægtede sprog, men selv da er jeg da fuldt bevidst om mine begrænsninger!

Så jeg vil da synes at naturligvis skal man inddrage relevante sprog i relevant omfang i studierne, men gerne med opmærksomheden rettet på om det også fungerer tilfredsstillende! Og så gør det måske ikke noget at droppe studier på udenlandsk hvis de er oprettet blot for at stive et internationalt image af?

  • 4
  • 7

........for tænker man sig lidt om, kan man sagtens finde grunde for at reducere universiteternes taxameter tænkninger. Det er en slags måde, at omgå politikernes rigide indblanding i universiteternes selvstyre. At Ålborg Uni har en afdeling i KBH er da at gøre grin med borgermusikken, for eksempel.

Men at fremkomme med udokumeterede udsagn om, at Danmarks image er det laveste i hundrede år, beviser bare, at der er alvorlige mangler hos nogen, om den viden, der burde være present, ved starten af et ingeniør studie.
En studenter eksamen er normalt ikke nok. Alle studenter der vil være ingeniører burde komme på den et årige DTU optagelses prøve, hvor de fag prioriteres som er vigtige for studieføbet. For man kan roligt konstatere, at der er mange huller i studenternes viden, der vil gøre mange problemer uoverstigelige, ved en engelsksproget undervisning. Det har jeg oplevet som gymnasiel eksamensvagt og som underviser.

Som dansk har man det danske sprog som det forståelse grundelement der er nemmest at modtage viden på. Jeg har 10 (13 skala) i engelsk som student, men opdagede på Flyvevåbnets sprogskoler, hvor lidt engelsk jeg kunne, herunderforstå beskrivelser af teknik og fysik.

Omvend medfører en engelskundevisning til en "danglisering" af dansk.
Mega betegnelsen er kommet med PCen og medfører ikke direkte til ændringer af det danske sprogs ord forståelse, men det gør ordene "massiv" og "massivt".
En massiv jernklods er ikke hul men er jern hele vejen igennem og ikke stor :(

  • 5
  • 3

hvor svært kan det være


Dette er et ingeniørsforum og det drejer sig om uddannelse af ingeniører. De fleste ingeniørers hverdag præges af at en meget stort del af det skriftlige materiale de bruger er på et fremmedsprog. Der findes ikke tilstrækkeligt kvalificeret undervisningsmateriale på dansk. Derfor kan det være hensigtsmæssigt at noget af unndervisningen foregår på fremmedsprog. Det er med til at styrke de studerendes evne til at kunne klare sig bagefter.

  • 4
  • 0

Nu er artiklen (i linket) desværre ikke dateret, men jeg kan afsløre, at der ikke var ændret meget på Sletten (DTU) i første halvdel af nullerne.
I samme periode lukkede man noget overraskende den lokale afdeling for didaktik, under en inplicit antagelse om, at kunne underviser blot sit fag, så var han/hun en glimrende formidler... - eller også bukkede centeret bare under for arbejdspresset/manglende fremskridt. Det lykkedes i hvert fald en underviser at gøre fysik på grundniveau så rodet, at jeg kun humpede igennem på trods at have haft faget på A niveau på HTX.
Til Jens Arne Hansens indlæg, så er det helt rigtigt, at der var adskillige undervisere, der var væsentligt bedre til deres fag end det engelske (host-host), som de blev tvunget til at undervise på. Man må bare erkende, at engelsk de facto er en forudsætning i dag. Kald det vores tids latin, og det kan man synes om eller ej, men det gør det muligt for os at tage job i udlandet, og herude kan man godt se, at der er en klar skillelinje mellem dem, der kan engelsk, og de der ikke kan.
Det falder ikke i alles smag, men som jeg ser virkeligheden, så skal Danmark i stignede grad leve af viden, design og rådgivning - og for at det kan lade sig gøre, skal vi kunne tiltrække de bedste talenter fra hele verdenen, samt kunne gøre brug af den nyeste viden, samt kunne gøre os forståelige i omverdenen. På alle disse tre punkter er engelsk en fundamental forudsætning.

  • 2
  • 0

hvis vi KUN skal handle i danmark er det stadig dumt kun at uddanne på dansk. SÅ KAN VI IKKE UDDRAGE ERFARINGERNE FRA ANDRE LANDE. Jeg har stadig problemer FORDI nogle danskere opfinder nye danske ord for tingene, og FORSTYRER/FORSINKER indlæringen af nye ting.
DUMME DANSKERE ØDELÆGGER UDVIKLINGEN FOR ALLE ANDRE

+

  • 0
  • 7

Man må bare erkende, at engelsk de facto er en forudsætning i dag. Kald det vores tids latin,


Så er det jo ikke så godt at der fornylig kom en rangliste hvor danskernes engelskkundskaber daler i sammenligning med andre lande, som om vi tager et trin eller 2 nedad for hvert år?
Før i tiden var det en selvfølge at vi lå nummer et, og det skulle da også lige mangle eftersom vore sprog er så tæt beslægtede!

Måske hænger det sammen med at vi nu er en del der har dansk som andetsprog, det gør det ekstra svært at lære engelsk når det sker gennem et dansk som man ikke helt behersker, og man kan vel endda frygte at det også er med til at trække niveauet ned for de der har dansk som modersmål?

  • 4
  • 2

Kan man forvente andet?

Når alt hvad der har med udlandet at gøre skal sættes i et tvilsomt lys, så kan det vel ikke overraske at man skal nedlægge uddanelser hvor der undervises på engelsk. Det er spild af energi at diskutere om det er tåbeligt eller ej.

Men lige en kommentar om SU. I Finland, og vist også i Sverige, er der væsentlige tildkud til studenterboliger, så hvis man gør regnestykket op, så er der nok ikke så stor forskel på Danmark, Finland og Sverige. I Norden ligner vi hinanden

  • 0
  • 0

Omkring år 2000, da jeg studeret på DTU, blev næsten alt undervisning omlagt fra dansk til engelsk, fordi DTU(og vel også politikerne) ønsket at tiltrække udlandske studerende, så DTU kunne stige på ranglisten over de bedste universiteter i verden. Dette betød at underviserne, måtte opgive de bøger som deselv og deres kollegaer selv havde laves, og benytte standart engelske (amrikaniske) bøger. Undervisnings sproget og materialet skulle også kun være på engelsk. Dette medførte at det første års tid, så spurgte underviserne om der var engelsk talende studerende tilstede (altså nogle som ikke kunne forstå dansk). Var der kun studerende som forstod dansk, blev undervisninge afviklet på dansk. Var der ikke dansk talende (udlandske studerende) tilstede valgte underviserne nogle gange at opdele undervisningen så den ene halvdel foregik på dansk og den anden på engelsk. Det kan godt være at jeg oplevet det på en anden måde end andre, men jeg oplevet det som om at undervisningsniveauet fik et alvorligt dyk, og hvis jeg ikke huske helt forkert, kom der klager fra de danske studerende over at nivuaet var blevet alt for lavt (i nogle fag/moduler).

Jeg har selv stået som underviser og skulle undervise studerende i et sprog (dansk) som ikke har de studerens første sprog (Grønland). Jeg oplevet, at sprogetbarieren ikke gjorde det nemmer for de studerende. De studerende fortale at de i hovede skulle oversætte alt det der blev sagt på dansk over til grønlandsk, og når de var færdige med det, så var de gået glip af det som blev sagt i mellem tiden. Det er min oplevelse at fremmedsprog giver flere problemer, når det er en helt ny viden som de studerende skal lære, og knap så stort et problem når de studerende har et faglig fundament, som de kan trække på, når de skal ligge ny viden til det som de allerde kender.

  • 2
  • 0