Ugens debat: Brug for ny ladestruktur

Ladeinfrastrukturen og bilernes lade- og batteriteknologi er de store bekymringer blandt læserne på ing.dk, når debatten handler om, hvorvidt elbiler er ‘klar’ til markedet. Illustration: Ritzau/Scanpix

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Christian Lundstrøm

Så vil jeg håbe, at EU tager kikkerten fra det blinde øje, når det handler om infrastruktur, og blander sig lige så meget i opladning som i bilproduktionen. Ellers bliver det et mareridt at køre i de biler. Selvom Danmark ‘er med’ og foran så mange andre lande, så skal vi huske, at der endnu ikke er styr på opladning uden for egen indkørsel. Offentlig opladning og ladebranchen er p.t. ved at blive undersøgt af Konkurrencestyrelsen, og skal man på en længere tur, kan man ikke være i bilen for ladebrikker. Priser, der ikke engang er skiltet(!), varierer med faktor 3-4 på samme ladestander afhængigt af, hvilken brik eller app man bruger.Hvor er den officielle EU-database med lokation, pris, drifts- og parkeringsstatus på alle offentlige ladestandere, som bilerne kan koble sig på? Når der ligger en SOC-temperatur-algoritme i bilen, hvorfor må forbrugerne så ikke kende den, så længe vi skal skåne de stakkels batterier mod at blive opladet i vinterhalvåret?

‘Elbiler er klar’? Jeg vil kalde det avancerede prototyper. Så længe det er bilen og temperaturen og ikke føreren, der bestemmer, hvornår turen kan gå videre, så er de dæleme ikke klar til alle formål. Det var umuligt at sige, om min forhenværende elbil ville lade med 20 kW eller 80 kW, om man skulle afsætte 45 minutter eller 3 timer ved ladestanderen – det var helt op til bilen og producentens hemmelighed afhængigt af temperaturen. Hvorfor kan man kun få oplyst ladehastighed ved optimale forhold? Og at man også kun kan ‘fylde tanken’ til 70-80 pct. – ikke engang lineært – ved hurtigladning, er da heller ikke et produkt, der er ‘klar’. Få nu børnesygdommene væk fra både ladere og biler, før noget bliver meldt klar.

Flemming Qvist

Jeg foretrækker benzinbiler og vurderer, at en benzinbil vil være det billigste valg med et kørselsbehov på kun 4.000 km pr. år. Men en udfasning i 2035 vil nu ikke genere mig. For i 2040 vil jeg købe en brugt og billig 5 år gammel benzinbil. Og så er jeg godt kørende til 2055.

Allan Olesen

Held og lykke med projektet. Brugtbilparkens sammensætning bestemmes af dem, der køber nye biler. Udviklingen blandt dem, der køber nye biler, er tydelig: Andelen, der køber elbiler, vokser eksponentielt. I 2034 vil der være meget langt mellem de nye benzinbiler, og dermed vil der i 2040 være meget langt mellem seks år gamle benzinbiler på brugtmarkedet. Og for at gøre det endnu værre så kommer du ikke til at have disse få benzinbiler for dig selv, når du skal købe. Du kommer til at kæmpe med alle de andre stivnakker, som har proklameret her på ing.dk, at de i hvert fald vil fortsætte med at købe brugte benzin- eller dieselbiler, da brugte elbiler aldrig bliver det rigtige valg for dem. Denne store efterspørgsel vil betyde, at du kommer til at betale en abnorm overpris for din brugte benzinbil i 2040.

Forsæt gerne debatten under denne artikel.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For at det skal blive godt er der 2 ting der skal ske.

  1. Der skal flere standere til
  2. Prisen for at lade på disse standere skal ned.

Som det er idag så koster det 5-6 kr per kilowatt på en hurtiglader og med de priser er det direkte urentabelt at købe drivmidlet EL til en bil i forhold til f.eks drivmidlet diesel.

Jovist, kører man i en ældre diesel eller benzinbil med dårlig km/l så kan det måske "gå i nul" men sammenligner man en nyere diesel med en elbil så bliver det alt for dyrt med el.

  • 8
  • 7

For at det skal blive godt er der 2 ting der skal ske.

Der skal flere standere til

Prisen for at lade på disse standere skal ned.

Som det er idag så koster det 5-6 kr per kilowatt på en hurtiglader og med de priser er det direkte urentabelt at købe drivmidlet EL til en bil i forhold til f.eks drivmidlet diesel.

Ad 1.

Tesla har lige åbnet for at andre kan benytte deres ladstandere, undtaget de 4 lokationer mest belastede, de har yderligere planer om at udvidde deres lade infrastruktur.

Alle kendte ladeoperatører har planer om udviddelse af deres lade infrastruktur.

Ad 2.

Konkurrence skal nok presse priserne: Men den skal hjælpes!

F.eks ved at ladeoperatøren skal offentliggøre sine ladepriser tydeligt, klart og ikke mindst Gennemskueligt

Dette både ved vejen, samt på forsiden af deres hjemmeside.

Prøv af lede efter Clevers lade priser på deres hjemme side...E-ons, Ionity, Q8, OK.

Ligeledes skal betaling gøres ligeså nem som med fossiltankning.

  • 24
  • 0

Jeg spekulerer på, om dem der forventer, at kunne fortsætte med at køre fossilbil, kender princippet?

Som Allan Olsen kommer ind på, begynder udviklingen hen mod elbiler at accelere. Dvs at der sikkert kommer til at være længere mellem fossiltankstationer, og det bliver fossilbilerne, der får et opladnings og planlægningsproblem efter 2035.

Men enig i, at nu er elbiler så udbredte, at opladningssalget uden for egen matrikel skal reguleres inklusive tydelig skiltning.

Lige gyldigt hvad man sælger, er det ikke ok med mysteriepriser og egenskaber på produktet.

  • 18
  • 1

Som det er idag så koster det 5-6 kr per kilowatt på en hurtiglader og med de priser er det direkte urentabelt at købe drivmidlet EL til en bil i forhold til f.eks drivmidlet diesel.

Det koster 4,35 kr/kWh hos Tesla som nu er åbent for alle. Det plejer at være billigere men Tesla skal også betale en højere elpris ligesom alle andre.

Det giver en typisk km pris på 78 øre/km for min Tesla Model 3.

Hvis vi tager en dieselbil, i tilsvarende størrelse, der kører 20 km/l til den aktuelle dagspris på 18 kr/l, så giver det en km pris på 90 øre/km. Og ja så kan du have en mere økonomisk bil eller finde et bedre tilbud på diesel men forskellen til elbilen er ikke stor lige pt.

Bortset fra at de fleste af os ikke lader til lynladerpriser til dagligt. Vi lader om natten til billigste elpirs og får afgiftsrefusion. Den gennemsnitlige pris per km bliver en brøkdel af ovenstående.

  • 27
  • 1

Konkurrence skal nok presse priserne: Men den skal hjælpes!

F.eks ved at ladeoperatøren skal offentliggøre sine ladepriser tydeligt, klart og ikke mindst Gennemskueligt

Dette både ved vejen, samt på forsiden af deres hjemmeside.

Prøv af lede efter Clevers lade priser på deres hjemme side...E-ons, Ionity, Q8, OK.

Ligeledes skal betaling gøres ligeså nem som med fossiltankning.

Helt enig, specielt med det sidste.

Gad vide om det er nødvendigt med lovgivning før man kan forvente at betale med sit kredit/debit-kort direkte ved standeren ved samtlige ladestandere?

APP's, ladebrikker og abonnementer er jo fint for dem som kører meget og måske også nemmere kan overskue løsningerne, men det er ikke nødvendigvis vejen frem for dem som ikke kører så meget og ikke kommer til at lade ude mere end en eller to gange om året.

Vi har bestilt en VW ID.4 til min mor, og der er opladning på farten det jeg frygter mest på hendes vejne. Hun kører ikke ret meget og kan lade til absolut det meste hjemme i indkørslen, men det kommer måske til at ske et par gange om året at hun får brug for at lade ude og hvis det skal være noget hun har temperament til så skal det altså være så nemt som at bruge sit Dankort på en tankstander.

Ladebrikker er selvfølgelig nemme at bruge, men du skal have dem i forevejen til de ladestandere du forventer at komme til at bruge, så der er meget mere planlægning end ved at tanke benzin med Dankortet.

  • 11
  • 0

Det koster 4,35 kr/kWh hos Tesla

Når du går ind på Tesla hjemmeside, hvor mange gamge skal du så scrolle og klikke runddt på links for at finde den pris ? (og hvor mange bliver det til for de som ikke fortrolige med deres hjemmeside? )

Hvis dit svar er at installere deres APP har du fejlet ! Dette da dit svar implicit betyder vi skal skal installere en APP for hver eneste ladeoperatør der findes !

Hvad så når vi skal rundt i EU hvor der er endnu flere ladeoperatører ?

Hvad med betalingsmetoder og ladebrikker der ikke "roamer" på samme vilkår som mit VISA ?

Der skal regulering til !

  • 21
  • 8

Hvis dit svar er at installere deres APP har du fejlet ! Dette da dit svar implicit betyder vi skal skal installere en APP for hver eneste ladeoperatør der findes !

Hvorfor er du så aggressiv? Det du nævner er vigtigt men det er prisen også. Tror folk er temmelig ligeglade med at det er nemt at betale hvis ikke man har råd til at betale.

Tesla overholder i min optik ikke lovgivningen for ja, du skal ind i deres app. Men Rom blev ikke bygget på én dag. De har lige åbnet op så jeg er fortrøstningsfuld om at de også kommer til at implementere roaming med videre. Eftersom at de har nogle af markedets billigste ladepriser, så tænker jeg at det er i Teslas bedste interesse.

  • 5
  • 9

Jeg tænker at det mest er de som ikke kører elbil der ser problemer her.

Vi har 3 elbiler og vi pendler tilsammen små 300 km hver dag. Der bliver ladet hjemme og det er helt problemfrit. Prisen pr km incl ladetab og afskrivning på ladeudstyr er under 0,2 kr/km.

Da 75% af befolkningen bor med egen indkørtsel kan de komme til at køre på el til ca samme pris = 0,2 kr/km

Så er der de 25% af befolkningen der ikke har egen indkørsel. af disse bor 50% i bolig selskab med parkeringsplads. Der skal reguleringen gå på boligselskaberne og udlejerne skal give adgang /tilladelse til at beboerne kan vælge at få etableret egen ladeløsning i fællesskab. Så kan de også få ca. samme driftsomkostning som de som bor med egen indkørsel = 0,2 kr/km

Tilbage står 12,5% af befolkningen. de skal regne med at lade ved offentlige ladestandere. Det vil typisk ske natten over ved AC ladere. Der er prisen pt 3,5 kr/kWh. Det giver en driftsomkostning på 0,45 kr/km. Til dette skal kommunerne tvinges til at tillade uden ophør at der sker opstilling af AC ladestandere på minimum 50% af alle parkeringspladser når en operatør forespørger. Ligeledes skal alle arbejdsgivere med parkeringsplads til mere end 5 biler tvinges til at sikre opsætning af AC ladestandere på 50% af alle parkeringspladser.

Så skulle disse 12,5% af borgerne også have dækket deres ladebehov med AC ladere og lave ladeomkostninger

Jeg forholder mig bevidst ikke til lynladning da det må blive en ekstremt lille del af befolkningen (sandsynligvis mindre end 1%) der ofte får brug for disse. Da en stor del af disse bilister er firmabilister får de jo alligevel betalt ladningen af deres arbejdsgiver. Da benzin ved motorvejstankstationerne også koster ekstra, må lynladning ved hovedvejene også gerne koste mere end AC ladning.

Tesla overholder i min optik ikke lovgivningen for ja, du skal ind i deres app. Men Rom blev ikke bygget på én dag. De har lige åbnet op så jeg er fortrøstningsfuld om at de også kommer til at implementere roaming med videre. Eftersom at de har nogle af markedets billigste ladepriser, så tænker jeg at det er i Teslas bedste interesse.

Hvad angår Tesla og deres superchargere, deres priser og apps, så har Tesla stadig deres ladere opstillet på egen grund og uden offentligt tilskud til opstillingen. Som privat operatør på privat grund kan de ikke pålægges de samme kriterier som de andre operatører, der alle har opsat med tilskud eller på offentlig grund. Jeg vil da også nødigt pålægges at skulle skilte offentlig med priserne ved vores private ladere på privat grund og skulle sørge for at tredjepart kan lade ved at betale med VISA/Dankort.

Og ja til sidst er der dem med solceller som ikke kan få afgiftsfritagelsen. Det er en skandale, men et politisk problem. Det skal løses politisk.

  • 16
  • 9

Hej Jens Kjellerup

Jeg tænker at det mest er de som ikke kører elbil der ser problemer her.

Hvis det afholder dem fra at købe elbil er det vel et samfundsproblem. Uanset så er vi et liberalt land, som grundlæggende har en holdning om at fri konkurrence er af det gode og der er mange barrierer på markedet for opladning af elbiler.

Hvad angår Tesla og deres superchargere, deres priser og apps, så har Tesla stadig deres ladere opstillet på egen grund og uden offentligt tilskud til opstillingen.

Er der ikke lidt afgiftsfritagelse?

Jeg vil da også nødigt pålægges at skulle skilte offentlig med priserne ved vores private ladere på privat grund og skulle sørge for at tredjepart kan lade ved at betale med VISA/Dankort.

Men omvendt hvad nu hvis du fandt at det kunne være en ide i at lade din lader være offentlig tilgængelig?

  • 5
  • 9

Hvad angår Tesla og deres superchargere, deres priser og apps, så har Tesla stadig deres ladere opstillet på egen grund og uden offentligt tilskud til opstillingen. Som privat operatør på privat grund kan de ikke pålægges de samme kriterier som de andre operatører, der alle har opsat med tilskud eller på offentlig grund. Jeg vil da også nødigt pålægges at skulle skilte offentlig med priserne ved vores private ladere på privat grund og skulle sørge for at tredjepart kan lade ved at betale med VISA/Dankort.

Tesla var undtaget på grund af reglen om adgang på ikke-diskriminerende vilkår. Nu hvor de har valgt at sælge strøm på ikke-diskriminerende vilkår er de ikke længere undtaget. De er stadig undtaget på de fire ladepladser hvor de fortsat kun sælger til Teslaer.

Det betyder at de skal opfylde regler om skiltning, roaming, CCS og nogle få andre mindre ting. Der er ikke noget krav om at de skal tage betaling med kreditkort men de er forpligtet til at acceptere betaling via andres apps, dvs roaming.

  • 5
  • 4

4,5 kr/kWh og betaling med kort... Desværre stadig kun et sted med Lynladning i Danmark endnu. Men det er super nemt og fungere bare da jeg prøvede det.

Det er det samme med Q8 og i hvert fald her hvor jeg bor har de endda prisen oppe i standeren sammen med prisen for benzin og diesel.

At prisen så er i den høje ende med 4.99 kr er så en anden ting.

Det er næppe gratis at stille 6 lynladere og og så en omgang gravearbejde oveni da kablerne til at føde laderne skulle lægges ned.

Har prøvet den og man kan betale med kort ude på standeren og for i øvrigt er prisen den samme uanset om man betaler med kort, chip eller app.

  • 11
  • 0

At prisen så er i den høje ende med 4.99 kr er så en anden ting.

Det er næppe gratis at stille 6 lynladere og og så en omgang gravearbejde oveni da kablerne til at føde laderne skulle lægges ned.

Jeg synes ikke nødvendigvis at det er urimelige priser for en lynopladning netop fordi infrastrukturen helt klart er mere omkostningstung og antallet af lynladninger trods alt er begænset på årsbasis. Det undre mig mere at jeg skal betale 4,5 kr./kWh for en helt almindelig lader i byen, her burde det være muligt at komme længere ned.

  • 17
  • 0

Hvis det afholder dem fra at købe elbil er det vel et samfundsproblem. Uanset så er vi et liberalt land, som grundlæggende har en holdning om at fri konkurrence er af det gode og der er mange barrierer på markedet for opladning af elbiler.

Men måske skal de fokusere på den del af mit indlæg der omtaler AC ladning og de tilhørende priser i stedet for at fokusere på de få gange det er nødvendigt at lade ved hurtigladere.

Det er et absolut minimalt antal bilejere der får behov for at basere deres biløkonomi på lynladning.

Over 99% af ejerne vil på sigt kunne nøjes med AC ladning til under 2 kr/kWh hvis bare regeringen pålægger boligselskaber, Arbejdsgivere og kommuner til at sikre AC ladning - gerne ejet af brugerne selv.

For de 75% af borgerne i DK der har egen indkørsel er der allerede i dag ingen ladeproblemer. Der er konkurrence blandt markedets aktører, og priserne er lave.

Med et kørselsbehov på 15.000 km eller mere giver det de laveste TCO omkostninger at køre i BEV.

  • 13
  • 6

Er efterhånden træt af elbilsentusiasternes evindelige bortforklaringer og bagatellisering af det rod der hersker omkring el, elpriser, abonnementer, brikker, apps osv.

Jeg ved godt at mange elbilsejere, men ikke alle, kan lade hjemme det meste af tiden, men ikke hele tiden.

Det ville være befordrende, for at fremme elbiler, hvis entusiasterne ville:

Anerkende, at det er noget rod at lade på farten, Anerkende, at det ville være godt med tydelige standerpriser, Anerkende, at det ville være godt hvis alle der ønsker det kan betale nemt med et kreditkort, Anerkende, at abonnementer, kundeklubber, brikker og apps kun må være et supplement til ovenstående.

Situationen bliver kun bedre hvis vi stiller krav om lovgivning der rydder op i det rod, den bliver ikke bedre af evindelige bagatelliseringer af problemerne.

  • 15
  • 9

Det koster 4,35 kr/kWh hos Tesla som nu er åbent for alle. Det plejer at være billigere men Tesla skal også betale en højere elpris ligesom alle andre.

Well, kun som medlem. Som ikke-medlem koster det 5,45. Medlemsskab koster 1200 kr om året, så man skal foretage en fuld opladning mindst hver fjortende dag eller en top-off om ugen for at det bare løber rundt.

Så tit kommer jeg ikke i Køge, som er det eneste sted på Sjælland de tilbyder ladning for ikke-tesla'er.

  • 12
  • 1

Til #10:

Der blev skrevet “uden offentligt tilskud til opstillingen”.

Ikke at det har nogen relevans til omtalte lovgivning om skiltning og roaming. Men en medvirkende årsag til at Tesla åbner op er at de også vil kunne søge tilskud. Ikke i Danmark men der er kendte sager fra Norge og Tyskland. Også i hjemlandet USA er det et tema, så nu er mantraet at det hele med tiden skal åbnes.

  • 5
  • 0

Well, kun som medlem. Som ikke-medlem koster det 5,45. Medlemsskab koster 1200 kr om året, så man skal foretage en fuld opladning mindst hver fjortende dag eller en top-off om ugen for at det bare løber rundt.

Så tit kommer jeg ikke i Køge, som er det eneste sted på Sjælland de tilbyder ladning for ikke-tesla'er.

Kan man ikke tage et enkelt klip til 100 kr før bilferien? Det er de ladere langt fra dit hjem der er mest nyttige.

Heldigvis er der også nævnt andre operatører i tråden som er næsten ligeså billige. Og der kommer kun mere konkurrence med tiden.

  • 4
  • 1

Anerkende, at det er noget rod at lade på farten, Anerkende, at det ville være godt med tydelige standerpriser, Anerkende, at det ville være godt hvis alle der ønsker det kan betale nemt med et kreditkort, Anerkende, at abonnementer, kundeklubber, brikker og apps kun må være et supplement til ovenstående.

Den følelse der kommer ud af ovenstående tekst er at vi også skal anerkende at det er derfor andre stadig kører på brændstof. Men så galt er det ikke. Ja vi ønsker os alle de nævnte ting men det skal ikke være en show stopper for nogen. Og så er der en process i gang. Det bliver normaliseret. Det er vedtaget ved lov.

  • 9
  • 0

Hvorfor er du så aggressiv?

Det var nu ikke vore at være aggressiv, det for for at pointere at det er et problem.

Det du nævner er vigtigt

Og det der noget som elbilskeptikkere, både de religiøse af dem og de som gerne vil skifte.

Den første gruppe er irrelevant.

Den anden bliver umanerligt trætte i ansigtet når snakken kommer til opladning på de lange ture, især hvis de af mærke årsager ikke ønsker en Tesla:

ALT FOR BESVÆRLIGT !

Jamen du kan også lave et Clever all inklusive abn.

"Men det er dyrt hver måned og så kan man kun lade på Clever stationer"

JA, men de har roaming aftaler med nogle af de andre lade stationer

Men ikke dem alle ? og hvad med når jeg skal sydpå om sommeren?

Så skal du...

ALT FOR BESVÆRLIGT !

De kan godt bringes til forståelse for at det er hurtigere at lade 2 gange til 60% end 1 gang til 100%

De kan også forholde sig til at holde lidt længere pauser.

De kan også bringes til forståelse for at de "enormt" dyre 5 kroner/kwh skal ses i forhold til hvor langt man kan køre for disse 5 kroner (eller 7 kroner)

Og dermed også indse hvorfor de skal vælge en bil med lavt Wh/km tal, ligesom de ville vælge en benzin der går langt på literen.

Jeg påstår derfor igen: Simplicitet er vigtigere end pris !

  • 20
  • 2

Hvem kunne dog finde på i dag, at køre på ferie sydpå i en eldrevet bil, si'r en elingeniør (stærkstrøm) af den gamle skole, der har læst på Akademiet på¨samme tid som en Jørgen Mads Clausen (svagstrøm), der underligt nok er blevet 'forelsket i en superliberalistisk kapitalistmand som Mr. Musk ...

Det har taget mere end 100 år at teknikudvikle de biler, som de fleste stadig kører rundt i i dag - så mon ikke det tager mindst 50 år mere inden disse 'radiobiler' med især hele den tilhørende infrastruktur vil overbevise alle skeptikere.

Det bliver antallet og placeringen af ladestanderne (et nyt EMC-problem?), som kommer til at bestemme udbredelsen, altså pengene alene. Vi vil sikkert opleve, at en Siemens vil placere salgsannoncer i Ingeniøren, i lighed med dagens avis, for at promovere og forsøge tjene på en lovgivning, de selv har været med til at 'skrive' i EU.

  • 3
  • 29

Re: For at det skal blive godt er

Hvis dit svar er at installere deres APP har du fejlet ! Dette da dit svar implicit betyder vi skal skal installere en APP for hver eneste ladeoperatør der findes !  

Hvorfor er du så aggressiv? Det du nævner er vigtigt men det er prisen også. Tror folk er temmelig ligeglade med at det er nemt at betale hvis ikke man har råd til at betale.

Tesla overholder i min optik ikke lovgivningen for ja, du skal ind i deres app.

Aggressiv, hmm måske bare godt og grundigt møgirriteret. Det bliver jeg i hvert tilfælde hver gang nogle undskylder en dårlig/ikke eksisterende hjemmeside med - du skal bare installere en "APP".

Der er vi tilbage ved KISS der mangler på dette felt igen: Står man ved standeren uden en mobiltelefon, en flad mobiltelefon, eller med en mobiltelefon der ikke kører Android eller iOS, så er man på den. Så nej vi skal ikke tvinges til at bruge en "APP". Vi har et program der hedder en browser og den virker uanset hvilken device eller operativsystem man er på - modsat "APP's".

Når man står ved standeren, så skal man naturligvis kunne se prisen IRL på standeren og betale direkte med kontanter, betalingskort og eventuelt "APP's" og specielle brikker.

  • 5
  • 8

Jeg tænker at det mest er de som ikke kører elbil der ser problemer her.

Vi har 3 elbiler og vi pendler tilsammen små 300 km hver dag. Der bliver ladet hjemme og det er helt problemfrit. Prisen pr km incl ladetab og afskrivning på ladeudstyr er under 0,2 kr/km.

Da 75% af befolkningen bor med egen indkørtsel kan de komme til at køre på el til ca samme pris = 0,2 kr/km

Så er der de 25% af befolkningen der ikke har egen indkørsel. af disse bor 50% i bolig selskab med parkeringsplads. Der skal reguleringen gå på boligselskaberne og udlejerne skal give adgang /tilladelse til at beboerne kan vælge at få etableret egen ladeløsning i fællesskab. Så kan de også få ca. samme driftsomkostning som de som bor med egen indkørsel = 0,2 kr/km

75%, nej den må du længere ud på landet med. Umiddelbart ser det ud til at være ~50% der har egen indkørsel. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borg... Så mulighederne for at lade hjemme er stærkt begrænsede, når kun ~50 % af befolkningen i praksis kan gøre det.

Ja der sker fremskridt på etageboligområdet, men der er flere grupper end boligselskaber og udlejere: du glemte ejer- og andels- lejligheder. Men de krav der er indenfor overskuelig fremtid gælder kun ved nybyg og større ombygning: https://ing.dk/artikel/minister-ladestande... Det efterlader et gigantisk hul for eksisterende bygninger, samt bygninger med færre end 10 parkeringspladser. Det sværeste bliver bygninger uden egen parkeringsplads i byerne.

Så der er store problemer som dem der bor i en villa og har skiftet til en batteribil ikke ser.

Løsningen ligger naturligvis lige for og hedder ikke Tesla og kommer heller ikke fra udlandet - den hedder RUF. Så kan vi lade de meget små batterier op mens vi kører ( på ~80% af strækningen ).

  • 2
  • 22

Må indrømme jeg stadigvæk har store forhåbninger til e-fuels Det er nok det, som vil indfri det største potentiale. I mine øjne er det bedre at finde en alternativ løsning til brændstoffer som efuels, end at skulle "genstarte" en hel bilpark i hele verden med dertilhørende ressource indhentning.

  • 2
  • 21

Må indrømme jeg stadigvæk har store forhåbninger til e-fuels Det er nok det, som vil indfri det største potentiale. I mine øjne er det bedre at finde en alternativ løsning til brændstoffer som efuels, end at skulle "genstarte" en hel bilpark i hele verden med dertilhørende ressource indhentning.

Hvis syn/efuels skal være bæredygtigt?

Så bliver prisen pr kørt km derefter ! Nuværende benzin priser kommer til at se ret billige ud, de tal jeg har set vil ende på ca 10x pr km ift elbil. (den samlede effektivitet fra vindmølle til asfalt er håbløs)

Folk der selv betaler regningerne vil ikke skele til efuels men gå direkte til elbil.

De større virksomheders regnedrenge skal nok diktere: Elbil som som næste firmabil.

  • 15
  • 0

Da 75% af befolkningen bor med egen indkørtsel

75%, nej den må du længere ud på landet med. Umiddelbart ser det ud til at være ~50% der har egen indkørsel. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borg... Så

Det relevante er ikke andelen af hele befolkningen, men andelen af bilejere, der råder over egen parkeringsplads klods op af egen ejerbolig.

Dykker man ned i artiklen skrevet af forskeren selv, er der en fin forklaring på fordelingen af bilejere og ders lade-muligheder: https://ing.dk/artikel/fagligt-talt-behove...

78 procent af de (nuværende) danske bilejere kan parkere sin bil på egen grund.

  • 18
  • 2

Da 75% af befolkningen bor med egen indkørtsel kan de komme til at køre på el til ca samme pris = 0,2 kr/km

Hvor har du det tal fra? I følge Danmarks statistik er der ca 1.5 mill beboede huse (inkl rækkehuse) og ca 1.1 mill beboede lejligheder. Hvor mange boliger der har egen indkørsel vides ikke. Men det lyder ikke som om 75% har egen indkørsel... Derudover skal man jo også medregne evt kommende bilejere og ikke kun nuværende

  • 2
  • 6

Hvor har du det tal fra? I følge Danmarks statistik er der ca 1.5 mill beboede huse (inkl rækkehuse) og ca 1.1 mill beboede lejligheder. Hvor mange boliger der har egen indkørsel vides ikke. Men det lyder ikke som om 75% har egen indkørsel... Derudover skal man jo også medregne evt kommende bilejere og ikke kun nuværende

Hvis du læser indlæg #35 vil du se at tallet faktisk er 78%.

Jeg synes det er fantastisk som der kommer udtalelser om at det som vi nadre har gjort i nu 8 år ikke kan lade sig gøre.

Ja vi kører bår på skiferie og sommerferie (plus andre ferier) i vores BEV'er. Vores erfaringer er at det er relativt problemfrit og tager ca. samme tid som da vi tidligere kørte diesel.

Vi stilelr så heller ikke krav om at ladeoperatørerne skal gøre lige præcist på vores måde ellwer med lige præcist den ene betalingsform vi vil acceptere. Vi betaler med den metodik som ladeoperatøren har valgt. Vi har prøvet mange froskellige operatører, nemmest af alle er Tesla iden du bare kobler bilen til og så starter ladningen. Nederlandske Fastned er tæt på at være lige så gode.

Alle jer med kommentarer til hvad der ikke kan lade sig gøre, kan I fortælle om I har pratiske erfaringer med BEV'er - både pendling og ferieture. Ligeledes om I står i den situation at I ikke kan lede i egen indkørsel fordi I ikke har en sådan.

  • 19
  • 4

Hvis syn/efuels skal være bæredygtigt?

Så bliver prisen pr kørt km derefter ! Nuværende benzin priser kommer til at se ret billige ud, de tal jeg har set vil ende på ca 10x pr km ift elbil. (den samlede effektivitet fra vindmølle til asfalt er håbløs)

Folk der selv betaler regningerne vil ikke skele til efuels men gå direkte til elbil.

De større virksomheders regnedrenge skal nok diktere: Elbil som som næste firmabil.

Hvis du laver efuels baseret på vind og sol, hvilket de netop gør i Chile, så er det vel mere oplagt at lave noget produktivt, og som kan flyttes til hele verden i form af efuels istedet fx. at omfavne verden med kopper, og igen forøge hvor infrastruktur med samme, for at kunne omstille os til el. Hvor med efuels er vi ud over det, og skal føde allerede eksisterende infrastrukter med et nyt brændstof og stadigvæk kunne beholde traditionelle biler. Det må da siges at være mange gange mere effektivt, end at skulle forøge infrastrukturen konstant pga. hurtigere og hurtigere ladetider som kunderne efterspørger.

  • 0
  • 20

Hvis du læser indlæg #35 vil du se at tallet faktisk er 78%.

Der står også i den linkede artikel, at hvis man medregner boligforeninger med egen parkeringsplads og mulighed for at lade på arbejdet, så er der blot 2% tilbage der har behov for kantstensopladning. Lige nu er der kun et mindretal af boligforeninger og arbejdsgivere der er kommet ind i kampen, men det er så trivielt at fikse at det gør ondt.

Min bror har købt elbil og bor i en boligforening uden lader. Umuligt? Næh han parkerer bare ved den nærliggende station, hvor der er offentlige ladere, cirka en gang per uge og så går han en aftentur og henter bilen når den er klar. For dem der vil er der en vej.

Så ja dette er et problem der ikke eksisterer!

  • 15
  • 4

Hej Baldur Norddahl

"Det bliver normaliseret. Det er vedtaget ved lov."

Hvilken lov?

Hej Niels.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/202...

BEK nr 1037 af 28/05/2021 Bekendtgørelse om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v.

§ 5. Alle offentligt tilgængelige ladestandere skal give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis uden, at de skal indgå en kontrakt med den pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.

§ 7. På alle offentligt tilgængelige ladestandere skal der på klar og synlig måde oplyses om prisen for opladning.

På de pladser hvor Tesla har valgt at sælge på ikke-diskriminerende vilkår (dem alle minus 4 pladser) er Tesla også bundet af ovenstående. De opfylder allerede §5 men mangler at indføre §7. Men det ser ud til at de ikke er bundet af roaming reglerne. Dem finder jeg nemlig her:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/202...

LOV nr 412 af 04/04/2022 Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport

§ 7. Operatører af ladepunkter skal for opladning ved offentligt tilgængelige ladepunkter, som er beliggende på et offentligt areal, eller som har modtaget offentligt tilskud, acceptere elektroniske betalinger via terminaler eller andre anordninger, der anvendes til betalingstjenester, herunder mindst via betalingskortlæsere med eller uden kontaktløs funktion, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for ladepunkter med en effekt på under 50 kW, hvis operatøren i en udbyder af opladningstjenesters navn og på dennes vegne leverer opladningstjenester til udbyderens kunder.

Stk. 3. Operatører af ladepunkter, som gør brug af undtagelsen efter stk. 2, skal indgå aftale om udbud af opladningstjenester med en af følgende:

1) Udbydere af opladningstjenester efter § 8.

2) En udbyder af en digital platform for handel med opladningstjenester efter § 9.

Stk. 4. Operatører af ladepunkter kan indgå længerevarende aftaleforhold med kunder om levering af opladningstjenester, herunder i en udbyder af opladningstjenesters navn og på dennes vegne.

Stk. 5. Alle offentligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.

Roaming gælder kun for ladere der ligger på offentligt areal eller som har modtaget offentligt tilskud. Man er også kun forpligtet til at installere dankort terminaler i samme tilfælde. Så det forpliver frivilligt for Tesla, tankstationer, supermarkeder med videre at installere dankortlæsere og indgå i roaming. Men Ionity, Eon og Clever har i mange tilfældet opført deres ladere med tilskud og er derfor forpligtet. Tankstationerne har dog altid været dygtige til at modtage betaling og mon ikke supermarkederne også frivilligt som minimum vil deltage i roaming? Så har du nogle få tilbage, måske Tesla, som vil holde fast i en app løsning.

  • 12
  • 2

Kan man ikke tage et enkelt klip til 100 kr før bilferien? Det er de ladere langt fra dit hjem der er mest nyttige.

Tjoh, måske. Jeg ved ikke om de har binding. Jeg bruger personligt Ionity til den slags ture (dækker fantastisk sydpå - as in overalt - og priserne er en del bedre end Teslas). Det er mindst 10 gange flere end "åbne" Tesla ladere.

Jeg har clever all inclusive til begge biler og det giver lige i mit tilfælde - lang pendling og solceller - en vældig god pris i dagligdagen. Så god, faktisk, at jeg ikke spekulerer så meget på prisen på de lange ture. Til dem har jeg nu et utal af apps og medlemskaber hos alle mulige; men langt overvejende benytter jeg Ionity, hvor jeg aldrig har ventet og alle standere mindst er de ca 100Kw jeg reelt kan udnytte.

Clevers hurtige standere er (med enkelte undtagelser) 50KW og der står normalt bare en enkelt på en parkeringsplads til et supermarked. Plagsomt at bruge ekstra tid og ofte vente for at få den "gratis" strøm når der er en ledig, hurtigere lader i nærheden; som så koster 4-5 kr pr kw. På min pendlerstrækning (Vestsjælland til Kbh) her de slet intet i nærheden af Motorvejen. Anyway, det bliver bedre og bedre. Og uanset hvad, så er mit "brændstof" budget langt, langt bedre end diesel-dagene.

Jeg skulle i øvrigt hilse og sige, at det er træls at skifte Visakort når man skal ind i 8-10 forskellige apps og skifte betalingsmiddel, bare for at kunne lade on the go; men jeg overlever :o)

Jeg kommer for resten nok til at benytte Tesla i Markaryd, dog - den ligger tættere for mig end Ionity når jeg skal besøge min søster ved Jönköping - men det bliver til den høje pris :o)

  • 11
  • 1

10 gange flere Ionity end åbne Tesla?

I 2021 havde Ionity 1500 ladepunkter i Europa. Lad os bare sige, at antallet her i 2022 er fordoblet, så de nu har 3000.

Så vil din påstand betyde, at Tesla kun har 300 åbne ladepunkter i Europa. Det tror jeg ikke på. Alene her i Danmark har Tesla åbnet for mere end 100 ladepunkter.

  • 8
  • 2

Når du går ind på Tesla hjemmeside, hvor mange gamge skal du så scrolle og klikke runddt på links for at finde den pris ? (og hvor mange bliver det til for de som ikke fortrolige med deres hjemmeside? )

Jeg tænker det skyldes at før de åbnede op, var der ingen grund til at vise prisen på hjemmesiden, da prisen var direkte tilgængelig på skærming i navigationen, sammen med andre informationer om stedet. Når man så ladede, var talte kWh og pris op på skærmen. Lige nu skal du bruge deres app for at kunne lade andre biler så mon ikke prisen er der?

  • 6
  • 2

10 gange flere Ionity end åbne Tesla?

Jeg synes ikke det var noget dårligt indlæg men det er klart at lige den påstand ikke holder vand. Han siger nu også "åbne" sites hvilket indtil for nyligt var 0 men som nu dækker en stor del af europa.

Tesla hævder at have over 30.000 superchargers sammenlignet med Ionitys 1790 lynladere. I Danmark har Ionity 7 pladser og ingen nye under opførsel. Tesla har 13 pladser (8 "åbne") og 14 nye pladser under opførsel.

Teslas pladser er derudover større. Ionitys største plads er i Greve med 9 ladere sammenlignet med Teslas nærliggende plads i Køge der har 26.

Jeg formoder at Teslas kommende pladser vil være åbne. Jeg undrer mig dog over pladsen i Holbæk, der er næsten nyåbnet med 8 v3 ladere, men alligevel ikke er åbnet for non-Tesla.

  • 6
  • 1

Så har du nogle få tilbage, måske Tesla, som vil holde fast i en app løsning.

Hvis der er penge i at sælge med kreditkort, tænker jeg de nok skal finde ud af det. De behøver jo ikke at have en læser på alle standere. de kan bare have 1 betalingsstander hvor man så vælger hvilken lader man har forbundet. Men deres største problem er nok at laderne ikke er designet til at kunne virke på alle biler.

  • 1
  • 9

Ja det er kun Nissan som ligger og roder med det døde ladestik chademo og selv Nissan er vist ved her i 2022 at skifte over til CCS.

De har nok læst skriften på væggen, der er ikke chademo stik i nogen af de nye ladestanderd er stilles og og dem som er, skiftes sikkert til nogen uden chademo hvis/når de er slidt op / går i stykker.

Jeg ville være MEGET varsom med at købe en brugt Nissan med mindre jeg vidste den KUN skulle lades op hjemme i indkørslen.

  • 5
  • 0

Gad vide om det er nødvendigt med lovgivning før man kan forvente at betale med sit kredit/debit-kort direkte ved standeren ved samtlige ladestandere?

Det er desværre altid nødvendigt med regulering, lovgivning, og håndhævelse!

Det er ikke ret længe siden at mobiltelefonerne ikke kunne tale "på tværs" af netværk, det blev løst forholdsvis hurtigt med GSM (dog ikke i USA), derefter stod den på mange års tosse-priser på roaming og SMS imellem lande, indtil det blev reguleret væk af EU. I Sverige kan man stadigvæk finde mobil abonnementer hvor man bliver knaldet på data-roaming, hvis man bruger video-opkald.

Det samme mønster får vi med opladning af elbiler, med mindre at EU / Regeringen lige tager sig sammen for en gangs skyld og front-runner hele suppedasen ved at lovgive og regulere allerede "I Dag".

  • 11
  • 1

Anerkende, at det ville være godt hvis alle der ønsker det kan betale nemt med et kreditkort,

Kreditkort/betalingskort er en dinosour der er på vej til at uddø. Prøv at gå til en pølsevogn med et dankort. Det havde jeg ikke success med da jeg var i København sidste gang. Der skulle bruges noget der hedder mobile pay. Men det kan man desværre ikke få med et udenlandsk telefonnummer, selvom jeg har en dansk bankkonto.

Jeg tror at ladestandere er den mindste udforring her.

  • 0
  • 12

JA, men de har roaming aftaler med nogle af de andre lade stationer

Men ikke dem alle ? og hvad med når jeg skal sydpå om sommeren?

Jeg bruger PlugSurfing + deres brik og de dækker temmeligt godt herfra og et stykke ned i Italien. Bevares - de lægger ca. 15-25% oveni udbydernes priser, men det er alligevel så få kWh som jeg lader udenfor SuperCharger netværket, så det overlever jeg.

De fleste, der taler om flere kort/brikker gør det, fordi de gerne vil spare de ekstra 20-30% på strømmen, men det er ikke nødvendigt for at lade, hvis ellers man er parat til at betale lidt ekstra (ikke at jeg godt forstår at det er gode penge at spare).

Jeg vil påstå at man er godt dækket ind med Clever (med/uden abonnement) i Danmark og PlugSurfing for resten - også selvom man ikke har Teslas suveræne SuperCharger netværk som 'backbone'.

  • 4
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten