Ugens debat: Baner plugin-hybrider vejen for grønne biler?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Baner plugin-hybrider vejen for grønne biler?

Salget af plugin-hybridbiler har taget et gevaldigt hop i årets første fire måneder, skrev Ingeniøren i sidste uge – fra 77 styk i samme periode sidste år til nu 1.318. Salget af biler, der kan køre 30-50 km på ren el, hvorefter en traditionel forbrændingsmotor tager over – og som kan lades op fra stikkontakten – er dermed over tre gange så stort som af rene elbiler. Men er de blot et overgangsfænomen, inden de rene elbiler tager over? Det debatteres flittigt på ing.dk, hvor artiklen foreløbig har fået 111 kommentarer – læs nogle af dem her og resten under artiklen fra i lørdags.

Illustration: MI Grafik

Jesper Ørsted
Det er rørende at se den tyrkertro, som Økologisk Råd og Dansk Elbil ­Alliance har på den rene elbil. Den er lige om hjørnet, om et par år vælger danskerne den frem for en PHEV. Beklager at måtte være lyseslukker her: Der går længere tid end det, før batteriet er godt og billigt nok til det: Batteriet er for dyrt, ladetiden for lang, rækkevidden er for kort, batteriets egenskaber i frostvejr for dårlige, ladeinfrastrukturen er for dårlig og tilgængeligheden af REE og lithium til batterier og vindmøller er utilstrækkelig.

Jørgen Rasmussen
Endnu en mester i regning, der ikke forstår, at vi nødvendigvis skal redde verden til vore børn, uanset prisen og behageligheden. Udviklingen fortsætter, og vi finder en vej.

Martin Hansen
Når man kikker på teknologiske tendenser, så skal man ikke kikke på Danmark! Vores land er simpelthen for lille til at lave statistik på. Valget af fossilbiler, hybridbiler, plugin-hybridbiler og rene elbiler afhænger i høj grad af tilskudssystemer verden over. Som jeg ser tallene på verdenplan ligger rene elbiler stadig 10-15% over salget af plugin-­hybrider.

Michael Fos
En universaltang er et stykke værktøj som kan lidt af hvert, men den er dårlig til det meste. Derfor bruger de profes­sionelle altid et stykke specialværktøj til en given opgave. En hybridbil er en universaltang: Den er for tung. For kompliceret. For dyr. Batteriet er for lille. Den forurener med CO2, NOx, SOx og VOC’er. Køb en elbil, og lej en ICE-bil til de lange ferieture, som åbenbart er så nødvendige.

Jakob Bro Sørensen
Der skrives helt utrolig meget om elbiler, og hvordan de spiller en rolle i CO2-udledningen. Man glemmer dog stort set altid, at de medfører et øget elforbrug, der kun kan opfyldes ved at skrue op for de kulfyrede kraftværker hvor el-virkningsgraden ikke kommer over 40% ... Det er stadigvæk ­kulfyrede værker og atomkraft, der står for så langt den største del af elproduktionen. Elbilerne flytter først noget i regnskabet, når al el-energi kommer fra atomkraft og andre CO2-neutrale kilder.

Il Bahnsen
Hvorfor skal al el til elbiler absolut komme fra vedvarende kilder, før det flytter i regnskabet? Selvom al el var lavet på kul, har BEV stadig en 3-4 gange bedre udnyttelse af energien end ICEV. Som om det ikke var nok, koster det omkring 1,5 kwh bare at raffinere en liter brændstof

Jakob Bro Sørensen
Fordi en elbil betyder øget elforbrug, der indtil videre opfyldes med kul- og oliefyrede kraftværker. Vindmøllerne producerer jo ikke mere strøm, fordi vi køber en elbil. Det vil give mening at øge produktionen af strøm fra atomkraft, indtil vi har elbehovet dækket fra vind-, vand- og solenergi.

Bertel Johansen
Hybridteknologien er alle andre miljø­teknikker i transportsektoren totalt overlegen på miljøregnskabet. Kun særligt religiøse batteribilfanatikere kan ikke regne den ud, så fred være med dem. Og fremtiden bliver elektrofuel, så tankstationerne er kommet for at blive, men på sigt lige så miljørene som Økologisk Råd på en god dag.

Benny Amorsen
Jeg kører Vauxhall Ampera. Det er en seriehybrid, som blev solgt i Danmark under navnet Opel Ampera, og som i USA hedder Chevrolet Ampera. Den er fra 2012, og inden jeg overtog den, havde den kørt (iflg. computeren) 177 imperial MPG, eller omregnet 1,6 l/100 km. Det er da rimelig OK. Det er selvfølge­lig uden at medregne strømforbruget. Vi har lidt flere lange ture end den tidligere ejer, så vi ligger nok nærmere på 2 eller 2,5 l pr 100 km. Det er stadig rimelig OK.

Thorvald Johannes Pedersen
Jeg synes, at hybridbiler er en god løsning, især plugin-hybrid. Jeg har sat min næse op efter en Huyndai Ioniq. Jeg forventer lidt, at med min normale daglige kørsel kan jeg til daglig, og så længe jeg kører inden for bygrænsen, køre på ren el. Og når jeg så ind imellem skal på en længere tur, f.eks. i forbindelse med arbejde, så kan benzinmotoren hjælpe mig til de stræk. Det synes jeg jo er et perfekt kompromis.

Benny Olsen
Hvis vi skal halvere vores fossilforbrug inden år 2030, så kommer vi ikke uden om transportsektoren, det mest oplagte er omstilling til elektrisk drift af en del af køretøjerne, her kommer så diskus­sionen om privatbilen, og om hybrid er en genvej eller en omvej mod målet? For et par år siden mente jeg, at det ville være en omvej, at når der er en motor, så vil den blive brugt maksimalt, men ud fra hvor langsomt teknologien indfinder sig, må jeg erkende, at hybriden er en nødvendig genvej mod målet.

Torben Krogh
Drømmebilen:

80 kW elmotor (neodym-magneter), 0 til 100 på 10 sekunder
20 kWh batteri til ca. 100 km kørsel
40 kW generator, med en ca. 80 hk, 3 cylinder motor og en 20 liter tank. En flydende stempelmotor/generator, som bl.a. Volvo arbejder med, er naturligvis at ønske.
Plads til 5 og 400 liter bagage.

En sådan bil vil kunne køre 90% af tiden på el. De sidste 10% på benzin. Det kan så senere blive til bioetanol eller lignende.

Isen Bjerg
Jeg er fuldstændig enig med dig. Det er simpelthen ufatteligt, at det skal gøres så kompliceret. Er der nogen her, der har nogle gode argumenter for parallel hybrid frem for serie-hybrid?

Baldur Norddahl
Man kan jo se på BMW i3 REX. Den er ikke specielt effektiv på benzin. Eftersom at de fleste plugin-hybrider har alt for lille batteri, så er det vigtigt, at de er effektive på benzin. Jeg tror også, at der er et støjproblem. I princippet kører en seriehybrid på fuld effekt for at lade batteriet, også når den holder stille. En almindelig bil kører kun med høj effekt under acceleration og ved høj hastighed, hvor motorstøjen bliver maskeret af anden støj.

Isen Bjerg
Det er klart, at batteristørelsen skal være fornuftig for at det giver mening – f.eks. de 100 km, Torben Krogh foreslog. En I3 har jo også en fornuftig rækkevidde på el. Mht. støj, så er der nu ikke meget larm fra motoren i I3.

Jesper Nygaard
Nogen som ved, om der findes tal for om PHEV’erne rent faktisk kører på el? Altså om folk gider lade dem for 30-40 km elkørsel? Eller de bare er blevet valgt, fordi der er afgift at spare?

Baldur Norddahl
Det er rigtigt, at du ikke sparer noget særligt, men det er stadig sjovere at køre på strøm. Og du sparer at skulle tanke så ofte. Derfor gider man godt lade den. Det tager jo kun få sekunder lige at sætte stikket i, når man parkerer derhjemme.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der ser ud til at være en udbredt forståelse, at marginalstrøm kommer fra kul og olie. Måske kunne redaktionen bringe en artikel om emnet, for eksempel inspireret af IDAs egen rapport i samarbejde med ea energianalyse fra forrige år: "CO2-emission ved øget elforbrug".
Det kunne også være interessant at høre, hvor længe en 4½ år gammel elbil som min med 1/4 Gm på tælleren bliver ved med at køre på fossilstrøm, før dens elforbrug på 46MWh (and counting) accepteres som en del af landets elmiks og dermed bliver grønnere på lige fod med hjemmets øvrige elektriske husholdningsapparater.

  • 2
  • 0

har krydset 55% af nye biler der har et ladestik. Når Tesla Model 3 bliver tilgængelig i Norge så begynder de at lukke nybilssalget op mod 100% elbiler.
Danmarks nederdrægtige Trump regering er imidlertid købt af tysk nederdrægtighed men selv Danmark vil følge med.
Prisen for lithiumbatterier er nær 100$/kWt nu og deres levetid er 20+ år af normal brug. Dvs batterierne i basis Tesla Model 3 koster ca 30kkr. En dieselmotor koster så vidt jeg ved i nærheden af 15-20kkr på fabrikken så batteriprisen udgør ikke en difference der kan hindre alle elbilens fordele.
Jeg bestilte min Tesla Model 3 for lidt under et år siden og der går nok mindst 18 måneder mere før jeg kan få den. Over en halv millioner er der forudbestilt og folk venter gerne flere år for at undgå at købe en anden bil.
Hvis ikke der opstår nogle uventede uløselige problemer for Tesla så vil Model 3 intet mindre end erobre verden. I hele USA dominerer den allerede Mercedes C, Audi A4 og BMW 3 og de har tilsvarende nedgang der matcher Teslas fremgang.
Der er dem der har ret og dem der tager fejl. Der er lyse sind og der er mørke sind. Dem der er modstandere af elbilen tager fejl.
Mine Tesla aktier er 4% oppe efter en times åbning i dag. +15% på en lille uge.

Amerikansk stål kommer til at rulle i Berlins gader snart.

  • 1
  • 1

Er der nogen, der kan komme med en fornuftig forklaring på, hvorfor elbilerne ikke fås med anhængertræk, når nu hybridbilerne gør?

Jeg har i flere år ventet på denne mulighed, men ingen har givet mig en forklaring på dette.
For mig at se er det en stor hindring for udbredelsen af elbilen for den gennemsnitlige husejer.

  • 0
  • 1

Er der nogen, der kan komme med en fornuftig forklaring på, hvorfor elbilerne ikke fås med anhængertræk, når nu hybridbilerne gør?

Jeg har i flere år ventet på denne mulighed, men ingen har givet mig en forklaring på dette.
For mig at se er det en stor hindring for udbredelsen af elbilen for den gennemsnitlige husejer.

Fordi elbilerne kun har 1 gear (lad os kalde det 5.gear) kan de ikke starte 5 gange lige efter hinanden på en 20% stigning, med ret mange kilo på krogen, hvilket er lovkrav for godkendelse.

Undtaget er Tesla X der med sin enorme kraft må trække 2.200kg (der findes et par andre varevogns-elbiler, fra Nissan og Renault, der må trække omkring 400kg)

Så det er udelukkende et spørgsmål om producenterne vil ofre penge på at få godkendelse til meget få kilo, på almindelige elbiler.

De hybrid biler der må trække noget særligt, er egentlige ICE biler med gearkasse, og med en el-hjælpemotor og et lille batteri.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten