Ugens debat: Afgiftsændringer batter ikke for salg af elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ugens debat: Afgiftsændringer batter ikke for salg af elbiler

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Jan Hervig Nielsen

Måske skulle man forlænge dele af lovgivningen, så elbiler under 400.000 kr. i mange år kun betaler lidt eller ingen afgifter. Så stort set kun moms betales. At flere store, tunge og dyre elbiler betaler afgifter, har jeg ikke så meget imod.

Nicholas Ipsen

Problemet er bare, at det p.t. er de store, dyre elbiler, der rent faktisk 100 procent kan erstatte en fossilbil.

Martin Beck

Jeg giver dig helt ret i, at mange køber bil efter de sidste 0,1 procent af turene, der køres (nok mere for de fleste, alligevel). Problemet i min optik er bare, at det er en forkert holdning, at vores bil skal kunne alt.

Nicholas Ipsen

Du har helt ret, men jeg er bange for, at det ville være at lade det perfekte være til hinder for det gode at prioritere genopdragelse af befolkningen lige nu. Det er en langsigtet ting, som vi skulle være begyndt på for år tilbage, hvis vi skulle kunne nå det i tide til at leve op til vores udledningsmål. Her er det vigtigste altså bare, at hr. og fru Danmarks næste bil er en elbil. Hvis det betyder, at staten skal subsidiere Tesla Model S og lignende, så er det sådan, det må være. Vi har ikke mere tid til nølen.

Johnny Olesen

Men hvorfor dog bruge vores skatte­kroner på det cirkus, når vi alle sammen ved, at elbiler bliver til at betale for almindelige mennesker engang omkring 2022-2024?

Nicholas Ipsen

Fordi hver dag der går, hvor selv velinformerede læsere af Ingeniøren som dig selv køber en fossilbil frem for en elbil, er en dag mere med en CO2-udledning, der er højere, end den kunne have været. Vi er allerede langt bagud, i forhold til hvor videnskaben siger at vi bør være. Hvis vi ønsker at holde klimaforandringerne nogenlunde ikke-katastrofale.

Bertel Johansen

Enhver fremskrivning eller drøftelse af »flere batteribiler« i Danmark er ligegyldig, medmindre man samtidig forholder sig til problemet med de 100 milliarder kroner, en udfasning af fossilbilen vil koste på finansloven hvert år.

Henrik Mikael Kristensen

Det kan ikke være elbilernes problem, at vi her i Danmark ikke kan finde ud af at beskatte dem, når man kan finde ud af det i andre lande.

Hans Høgholm Steffensen

Efter 5 år og 100.000 km må jeg konstatere, at der ikke er noget reelt problem med elbiler og længere ture. Jo, ‘den årlige tur til Gardasøen’ tager lidt længere tid! Til gengæld kommer man behageligt, sikkert og billigt frem. Man bliver tvunget til de pauser, man bør holde, og får sine brændstofudgifter halveret. Udviklingen mod større batterier (60+ kWh) i relativt billige elbiler samt hastig udbygning med hurtigladere fjerner de sidste argumenter mod elbiler.

Jens Olsen

Ser man på totalomkostninger per kørt km, så er elbiler alllerede i dag på linje med fossilbiler – uden afgifter. Men i Danmark forvrider vi tingene med afgifter. Vi har høje bilafgifter ved køb, hvilket betyder, at driftsomkostningerne spiller en langt mindre rolle for totalomkostninger per kørt km. Herudover har vi valgt at afgiftsbelægge el tre gange højere end fossile brændstoffer.

Hilbert Larsen

Mange fine indlæg om elbiler – dog et par debattører, som ikke har fattet eller ikke vil fatte, at vi trues af en alvorlig klimakrise. Fred være med dem – de må så fortsætte med at købe gammeldags fossilbrændere. Til gengæld må de så nok forvente at blive straffet af fremtidig lovgivning og at blive set skævt til, når de støjer og udgyder deres os op i hovedet på deres medmennesker.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes det er underligt at politikerne ignorerer det faktum at folk på Fyn og Jylland pendler. F.eks. Kolding-Odense det giver 130 km. I en Tesla S som realistisk kører motorvejhastigheder på 140-150kmh max 250km i kold vejr på en opladning. Folk skal efterfølgende handle, hente børn og køre til fitness. Så er vi nede på 50 km af rest batteri. Så er det udelukket at køre en tur og besøge familien eller venner, før man har ladet op. Typisk tager det 5-6 timer at gøre det derhjemme, så skal familien have en fossil bil ved siden af? Batteri teknologi er ikke klart endnu.

  • 7
  • 27

Beløbsgrænsen på 400.000 kroner er ikke et problem, efter lanceringen af elbilerne Hyundai Kona og KIA Niro. De fås begge billigere, i den udgave med stort batteri og dermed en rækkevidde der er brugbar for de fleste danskere i hverdagen. Færre afgifter, eller leasing løsninger der gør din slags biler mere attraktive vil dog være en god ide indtil priserne kommer ned omkring de 150.000 kroner for en ny elbil.

  • 8
  • 2

Kona kommer ikke i nærheden af de 450km. Jeg tror vi er nede på 200km på motorvejen. Par hurtige acceleration er så er vi længere nede i rækkevidde. Det er vel fint i f.eks. i KBH hvor man har 20 km om dagen og hvor man holder stille for det meste af turen. Igen for folk der bare pendler 100 km om dagen, så er det ikke holdbart. Husk på en Tesla S sluger 11 km om dagen bare den står stille og Tesla er nok førende indenfor batteri teknologi. De andre nye spillere kan nok ikke måle sig med den statistik.

  • 5
  • 24

Sz Sz. Fint nok at du tror på de 200 km, det er jo et frit land og du kan tro hvad du vil. Jeg kan så oplyse, at du heldigvis ikke har ret. Jeg kører netop 2x58 km til arbejde og jeg er direkte i målgruppen til en Kona med det behov. Og min Kona har ikke skuffet mig endnu på rækkevidde.

  • 21
  • 2

En lidt overset ting.

Grunden til der ikke holder en elbil i min indkørsel.
Jeg har faktisk meget løst til at skifte min diesel hakker ud med en elbil. Og jeg kan godt leve med begrænset rækkevidde.

Men en ting jeg har lidt svært ved, er de fleste elbiler ikke er typegodkendt til at trække en trailer. Ja så meget køre jeg heller ikke med trailer, men det bliver alligevel til nogle ture på genbrugspladsen med haveaffald m.m.

"Elbiler køre ikke så langt med en trailer på", ja det er vi nok godt klar over..... Og jeg kan leve med det ... Det gør jeg jo også med min nuværende bil. Elbiler skal ikke begrænse os, og efter min mening skulle det heller ikke nødvendigt.... Få dem nu typegodkendt til træk, så jeg kan kører med trailer... Tak :-)

Ser frem til dette skift. Har prøvet et par elbiler... Og pas på det er kraftig vanedannende :-)

  • 21
  • 2

Beløbsgrænsen på 400.000 kroner er ikke et problem, efter lanceringen af elbilerne Hyundai Kona og KIA Niro. De fås begge billigere, i den udgave med stort batteri og dermed en rækkevidde der er brugbar for de fleste danskere i hverdagen. Færre afgifter, eller leasing løsninger der gør din slags biler mere attraktive vil dog være en god ide indtil priserne kommer ned omkring de 150.000 kroner for en ny elbil.

Når jeg kigger rundt på parkeringspladsen omkring vores firma, så vurderer jeg at cirka fire ud af fem biler skal vurderes til under 100.000 kroner. De fleste har som jeg aldrig købt en bil til over denne pris.
Nu hvor elbilerne vælter frem, hvor længe skal de (vi) så vente med at købe en brugt elbil, med et batteri, som har fuld kapacitet?

  • 4
  • 4

Når jeg kigger rundt på parkeringspladsen omkring vores firma, så vurderer jeg at cirka fire ud af fem biler skal vurderes til under 100.000 kroner. De fleste har som jeg aldrig købt en bil til over denne pris.
Nu hvor elbilerne vælter frem, hvor længe skal de (vi) så vente med at købe en brugt elbil, med et batteri, som har fuld kapacitet?

Hvis du læser deneste nummer af FDM's blad motor, så vil du opdage at selv FDM nu er vågnet op til dåd og har opdaget at her ligger et problem. Eller måske snarere en vanskelig beslutning.
De danske bilkøbere er stort set opdelt i to grupper. En gruppe, der altid køber nye biler, og en anden der altid køber brugt. Her er det så at FDM spekulerer over hvad disse grupper bedst gør, og hvordan dynamikken mellem gruperne bliver. Nu da selv FDM har opdaget, at om et par et par år, så vælter elbiler med lang rækkevidde og hurtig opladning ind over grænserne til priser, der udover den overlegne kørselsoplevelse i forhold til en fossilbil også problemløst sætter fossilbilerne til vægs på prisen per kørt km.

Skal nybilskøberen slå koldt vand i blodet og vente et par år og købe en elbil? Tør man købe en fossilbil, hvor brugtbilsværdien dropper ud gennem bunden, da det er forældet teknologi når man vil skifte?
Eller vil det store drop i brugtbilspriser for fossilbiler betyde, at folk vil vælge at beholde dem, så brugtbilsmarkedet pludselig skrumper?
FDM anbefaler folk der påtænker nybilskøb, at udskyde det et par år, og dermed kunne købe en elbil der er teknisk og økonomisk overlegen. Med mindre man måske har et atypisk stort kørselsbehov med hyppig kørsel af meget lange stræk.

Jeg købte for 5 år siden en brugt elbil (pænt stor sedan) til omkring 100.000 kr, og min genbo købte for to år siden en brugt Nissan Leaf til omkring 100.000 kr.

  • 9
  • 3

Jeg er en troll fordi jeg er realistisk omkring de nuværende elbiler på markedet og deres "kapacitet"? Skal jeg købe en Kona for at kunne kommentere her? Hvad er din begrundelse for at anmelde mig? Du fortæller at driftsomkostninger er de samme på elbil og de fosille biler? 😂 Jeg synes ad du skal se lidt Youtube videoer, med Teslaer udenfor garanti og hvad det koster og reparere dem et dørhåndtag koster f.eks. 7000kr. Du burde sætte dig bedre ind i de emner du kommenterer på.

  • 8
  • 16

Eller vil det store drop i brugtbilspriser for fossilbiler betyde, at folk vil vælge at beholde dem, så brugtbilsmarkedet pludselig skrumper?

Nah - lad os nu se hvor stort dette drop bliver. Ingen af os kan hævde at have ret, da det drejer sig om fremtiden.

Jeg købte for 5 år siden en brugt elbil (pænt stor sedan) til omkring 100.000 kr, og min genbo købte for to år siden en brugt Nissan Leaf til omkring 100.000 kr.

Mjah - men er det ikke en Renault du har? Din genbo har en Leaf, vel af den forrige aftapning.
Vi er jo en del som vælger bil ud fra æstetiske værdier, og hvor sætter du disse modeller på listen? :-/

  • 5
  • 8

Nu hvor elbilerne vælter frem, hvor længe skal de (vi) så vente med at købe en brugt elbil, med et batteri, som har fuld kapacitet?


Du skal give lidt mere for din brugte elbil, men dine samlede udgifter bliver mindre da brændstof, service og miljøafgift bliver lavere. Jeg har netop købt brugt elbil i sommer. Den var kun 12 md gammel, med et batteri der stadig havde 98,7% kapasitet. Den skal nok nå 300.000Km før kapasiteten er under 80%
Du må nok vente lidt længere på din brugte elbil der kan køre 400+ Km på en opladning da de først er kommet på markedet inden for de sidste 4 md.

  • 8
  • 1

Nah - lad os nu se hvor stort dette drop bliver. Ingen af os kan hævde at have ret, da det drejer sig om fremtiden.

Men vi kan vel blive enige om, at der på et eller andet stidspunkt vil komme et drop? Sådan som der altid gør ved brugtsalg af gammel teknologi, når den afløses af en ny teknologi.

Mjah - men er det ikke en Renault du har? Din genbo har en Leaf, vel af den forrige aftapning.
Vi er jo en del som vælger bil ud fra æstetiske værdier, og hvor sætter du disse modeller på listen? :-/

Min egen Renault lidt over middel. De ekstra 15 cm i længden i forhold til fossilmodellen klæder den. Og den er ikke så lidt kønnere end de mærkeligt oppumpede staioncars der idag sælges under betegnelser som SUV og CUV.
Den gamle Nissen Leaf lidt under middel. Men dog ikke så kedelig i designet som en VW Golf.
Iøvrigt laves der ikke mange flotte biler længere.

  • 5
  • 4

Min egen Renault lidt over middel. De ekstra 15 cm i længden i forhold til fossilmodellen klæder den. Og den er ikke så lidt kønnere end de mærkeligt oppumpede staioncars der idag sælges under betegnelser som SUV og CUV.
Den gamle Nissen Leaf lidt under middel. Men dog ikke så kedelig i designet som en VW Golf.
Iøvrigt laves der ikke mange flotte biler længere.

Ad SUV'er er vi ganske enige. Tyngdepunktet skal være lav og desuden ser det fjollet ud når højden er større end sporvidden. Når jeg engang bliver stinkende rig :-) , så skal min indkørsel have en solid jernbjælke placeret i halvanden meters højde :-)

Hvorvidt en Golf er kedelig - tjah så synes jeg at den nye GTI går an, uden at være en festabe. Designmæssigt mener jeg faktisk at Golf'en også sætter en reference. Mange er flottere - mange er grimmere.
Fra VAG gruppen foretrækker jeg generelt SEAT gruppen. Kunne godt "nøjes" med en Cupra https://www.seat.com/carworlds/leon-cupra/...

Jeg har i mit liv til gode at kigge længselsfuldt efter naboens nye bil, da jeg ikke bor i et millionærkvarter.

  • 3
  • 1

Du må nok vente lidt længere på din brugte elbil der kan køre 400+ Km på en opladning da de først er kommet på markedet inden for de sidste 4 md.

Bare du er klar over at du hermed henvender dig til flertallet af landets bilejere.

Der er vel ingen der forventer at brugtbilsmarkedet vil skifte til elbiler sådan lige foreløbig. Der vil jo naturligvis være en vis forsinkelse. Men mon ikke f.eks. de Huyndai Kona Electric, der i disse dage sælges hos forhandlerne vil begynde at dukke op på brugtbilsmarkedet om 4-5 år. På samme måde som der idag er den del brugte Nissan Leaf til salg.
Det vigtige er at hvad der sker med nybilssalget. Det er jo fremtidens brugtbiler.

Iøvrigt. Med mindre at en bil sælges mere end en gang som brugtbil, så må nybilsmarkedet vel være lige så stort som brugtbilsmarkedet.

  • 7
  • 6

Iøvrigt. Med mindre at en bil sælges mere end en gang som brugtbil, så må nybilsmarkedet vel være lige så stort som brugtbilsmarkedet.

???
Som i - - du kender ikke tilnærmelsesvis forholdet mellem nybil- og brugtbilssalget i Danmark??

Nye biler:
https://www.guide-billig-billeje.dk/nyhede...

Nu kunne jeg ikke lige finde linket for brugtbilsalget for 2018, men mener det ligger på godt 550 tusinde

Selvfølgelig sælges en del biler mere end to gange.
Hey !

  • 8
  • 1

Vi kan få betydeligt mere omstilling mod eldrift for pengene ved at afgiftlette serielle hybrider med batteri til 100-150 kilometers kørsel, fra små til mellemklasse markedet, jeg tænker 90% af den gruppe kan klare den daglige pendling udelukkende på plug -in strøm,

At alle får muligheden med en generator betyder ikke det store, bare det sikres at kørsel på fossilt brændsel er dobbelt så dyrt som på strøm. (det er her udfordringen ligger)

Når fuel cell er rentabel er det kun dem der skal afgift lettes, så kan fossil forbruget udfases, at det ikke er energi optimalt betyder ikke ret meget når det kun er få procent af forbruget der køres på den måde.

Et hurtigt fald til 10% af det nuværende forbrug må alt andet lige være at foretrække, også selv om der skal ædes nogen kameler.

  • 5
  • 1

Nu skal 100 af årets ekstra bevillinger forbeholdes til el-biler, og næste år 200, det er fint til lokale ture, men taxi kan ikke være fuldt opladet før alle ture.

79% af alle kunder der bestiller via app vil klikke på, elektrisk taxi hvis muligt, det vil i københavn hvor der det meste af tiden er 3-5 gange så mange vogne som der er behov for betyde at elektrisk taxi får tur fra centralen så snart den er ledig, og dermed holde vogne på fossilt brændstof bagerst i køen som en reserve til spidsbelastninger.

Men er det kørselsmønter vi kender fra taxi det bedste sted at starte konverteringen?

  • 2
  • 2

Og hvis man ønsker sig en anden bil end model X? Eksempelvis en model 3? Hvor er det lovede træk?

Jeg skal også bare bruge det til ture til genbrugspladsen. Rækkevidden med trailer er irrelevant. Jeg gider ikke at leje en bil hver gang vi skal bruge traileren.

  • 9
  • 0

Jeg skal også bare bruge det til ture til genbrugspladsen. Rækkevidden med trailer er irrelevant.


"Der er ofte ikke mulighed for træk på elbiler. De mindre elbiler, der er godkendte til anhængertræk, må oftest kun trække en begrænset vægt (lettere trailerkørsel til genbrugspladsen ol.). Er trækkrog på bilen vigtig for dig, kunne en plugin-hybrid være en mulighed i stedet. "
https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikkerh...

  • 2
  • 2

"Der er ofte ikke mulighed for træk på elbiler. De mindre elbiler, der er godkendte til anhængertræk, må oftest kun trække en begrænset vægt (lettere trailerkørsel til genbrugspladsen ol.). Er trækkrog på bilen vigtig for dig, kunne en plugin-hybrid være en mulighed i stedet. "

Jeg har en plugin-hybrid med træk. Jeg ønsker mig en elbil. Og der er så absolut ingen årsag til at elbilerne ikke kan leveres med træk. Tværtimod, så er elmotoren som designet til formålet.

  • 12
  • 2

Jeg er sikker på, det kun er et spørgsmål om et par år.
I Norge er trækkrog også et stort behov.
Når behovet er der, følger producenterne ret hurtigt efter.

  • 7
  • 0

samt grøn ejerafgift (symbolsk) og gør parkering gratis. Så skal I bare se der sker ting og sager. Men nej kommer ikke til at ske (som det skete i Norge) da Danmark er et fattigt lille land hvor befolkningen vælger politikere der ikke ser længere frem end nærmeste valg.

  • 11
  • 8

Ønsker mig også en el-bil. Men uden garanteret mulighed for opladning nær min bopæl er det en illusion. At den ikke kan bruges på langfart uden længere pauser, er til at leve med.

  • 2
  • 0

Det er perfekt til taxa. Det er meget få ture der er for lange. Taxa har løbende mulighed for at lade i løbet af dagen.

Nej der tager du fejl, typisk kan du have faste ture som skole elev kørsel om morgenen og igen f.eks 13:30 14:00 og 15:00 dvs 90km aktiv kørsel med forbrug svarende til 150km samt 50km tom returkørsel, dvs forudsat fuldt opladet 13:30 har du brugt 200km og står i Borup, og du haster til Rødvig for at køre via Køge til Ringsted, inden turen går fra cph lufthavn til Korsør via Ringsted, så er du løbet tør.

Det er ikke så unormalt, og ville hvis det i nær fremtid havde en el-bil have været scenariet for mig i torsdags, dog blev flyet aflyst og kunden kom med et andet fly til midnat, men hvem kan garantere at fly bliver aflyst så der bliver tid til at lade, og havde det været en el-bil, så var den jo blevet bombet med ture fra alle dem der når knappen "elbil hvis muligt" kommer i en snarlig opdatering.

Og samtidig holder der så 1.000 taxi med motoren i tomgang, dels for at holde varmen, og dels for at alt det elektriske udstyr ikke skal dræne batteriet så de ikke kan starte når vognen skal overdrages til næste chauffør eller de er så heldige at få tur fra centralen, eller en gadekunde, man kan ikke planlægge hvornår kunder/ture dukker op, og man kan ikke bare lade ind imellem.

Og i øvrigt den med "perfekt til taxa" det har vognmændene endnu ikke fundet ud af, der er øst for storebælt i 4x48 1.100 taxi, heraf 3 på ren el, og de kører under en forsøgsordning på Mors, hvis detvar så perfekt, så havde vi nok set flere.

  • 5
  • 7

Har Tesla S uden trækkrog. Kører ikke bag lastbiler på motorvej. Er en blandt mange sådane Teslaejere. Netop fordi vi har adgang til hurtigladere langs motorvejene. For os med en model, der endog har det gratis, er der INGEN grund, udover klimabetragtningen (der er god nok) til ikke at udnytte bilens vidunderlige kræfter og stabilitet til både acceleration og høj fart. Yipiii. Bruger det gerne ved farlige situationer til at undgå mobil-læsende trafikanters slingren etc. Endnu en af Teslahadernes yndlingsfordom hermed SLUT: Vi har ikke brug for at ligge bag lastbiler. Om nogen med AP så vælger dette for at cruise med minimum risiko er derfor deres eget frie valg og en lise for sjælen...du sku prøve det en dag!!

X-modellen har trækkrog...og acceleration og tilkøb af hurtigladning.

Og elbil er perfekt som taxa, bare spørg brødrene i Nordvestjylland, der har Tesla’er og nu kørt 1 mio km med dem! Mindre vedligehold og sliddele. Bum. Opladning på ventepositioner, klatladning. Bum. Whats not to like!!

https://www.limfjordupdate.dk/tesla-taxaer...

  • 8
  • 4

PS: Folk med elbiler som Tesla med regenerering bruger bremserne LANGT MINDRE end folk med almindelig ICE og hybrid motorer. Dette gælder ved alle hastigheder og accelerationer. Bum!

Endnu en yderligere sliddel, der ikke kræver nær så meget vedligehold.

I stedet for at ignorere trolls argumenterer jeg dem ned i stedet. Jeg ved, at det er idealistisk/tåbeligt, men tror på demokrati og argumenternes vægt (stadig/på trods).

  • 7
  • 6

Altså - mange af os i store byer , som arbejder her også, kører til hverdag på cykel. Så mit behov er mest en langturs bil der er nem og hurtig at oplade.
Altså når familien skal på ferie osv.
Krog til MTB er vigtig

  • 3
  • 0

Det kan godt være at det koster 7000,- hos Tesla. Hos en uafhængig koster det 2500,- og hvis du selv er lidt fiks på fingrene koster ledningningerne der knækker 500,- som original del hos Tesla. Jeg har selv skiftet delen så jeg ved hvad jeg taler om.

  • 8
  • 3

Vi kører fandme aldrig bag nogen lastbil på motorvejen og vi har kørt 170K km i en TMS. På langtur oplader man det der er behov for og så kører man videre med klampen længere ned end de fleste - hvis det er det man er til. Hvis man er til kørsel med "blød hat" kan det være at man vælger indersporet mellem lastbilerne. Det er fantastisk med folk der vælger at udtale sig om ting de overhovedet ikke har forstand på / erfaring med.
Et godt råd - har du ikke noget seriøst at bidrage med - så undlad at bidrage.

  • 5
  • 7

Hvis det ikke var en del af taxa forretningen at "frikøre" bilerne ville der også være flere elektriske taxaer. Mange vognmænd er nok også lige så konservative som store dele af befolkningen. Hvordan ser det ud idag. Hvad får man for en frikørt Mercedes i forhold til nyprisen?

  • 2
  • 4

Nej der tager du fejl, typisk kan du have faste ture som skole elev kørsel om morgenen og igen f.eks 13:30 14:00 og 15:00 dvs 90km aktiv kørsel med forbrug svarende til 150km samt 50km tom returkørsel, dvs forudsat fuldt opladet 13:30 har du brugt 200km og står i Borup, og du haster til Rødvig for at køre via Køge til Ringsted, inden turen går fra cph lufthavn til Korsør via Ringsted, så er du løbet tør.

Du har mulighed for at lade hver gang du holder stille. Den der med motoren der kører tomgang, er netop hvor du med elbil lader og tilmed får varme direkte fra elnettet.

Skulle det gå helt galt, og det på en eller anden måde lykkes for dig at køre 400+ km i træk uden mulighed for at holde stille og lade bare den mindste smule, så kan du nok overskue en kop kaffe imens den sider til en lynlader. Bare 15 minutter giver dig nok til 100 km mere og inden da har du jo nok fundet en almindelig lader ved taxa holdepladserne.

Du må i øvrigt tjene godt når du på sådan en dag kører 500+ km.

Det bliver ikke svært for taxa selskaberne at få igennem, at kommunerne skal sørge for ladere ved alle holdepladser. Det er billigt og passer godt med et grønt image hos kommunerne.

  • 8
  • 2

Om elbiler skriver bl.a. Johnny Olesen højt oppe:
Hvorfor det cirkus om afgifterne, når vi kan vente bare nogle få år, så bliver elbilerne billige.....!
Mit svar er polemisk, men korrekt: Vi har nu levet i 25 år med stor støtte til vindmøller, som længe har kunnet klare sig på markedsvilkår.
Det er et langt større cirkus end støtte i nogle få år til elbiler.
Værre endnu: Vindmøller leverer ikke strøm, de ca 100 dage hvert år, hvor det næsten ikke blæser. De kan derfor IKKE give basis energi til et moderne samfund.
Elbilerne kan levere effektiv transport til den million danskere, der ikke har det store behov. - Jeg kører selv i Mercedes B EV, der kører 180 km om sommeren og 140 km nu. - Det lever vi fint med!
Så faktisk er det klogere at støtte elbiler end vindmøller. Tænk lidt over det!

  • 1
  • 8

samt grøn ejerafgift (symbolsk) og gør parkering gratis. Så skal I bare se der sker ting og sager. Men nej kommer ikke til at ske (som det skete i Norge) da Danmark er et fattigt lille land hvor befolkningen vælger politikere der ikke ser længere frem end nærmeste valg.

Og den lille kedelige detalje at vejnet og sygehusvæsen (man kan stadig køre galt i en elbil) nu engang skal financieres på en eller anden måde - og det er jo ikke lige just brugen af offentlig transport der bidrager.

Eller du mener måske at alle danskere over skatten skal financiere elitens kørsel i elbil?

Måske det er nødvendigt at være realist - en model kunne være en km afgift baseret på vægt uagtet drivmiddel, samt en fossilbelastnings afgift (i praksis: øg beskatning voldsomt på benzin/diesel), men til gengæld ingen afgift for at eje køretøjet, eller lade det stå ubenyttet i indkørslen.

  • 8
  • 1

@Kim Houmøller
Det må da være til at løse.
Hvad med en ledning ud gennem vinduet ;), eller egen ladeboks ved vejen med lås (evt. sammen med andre).
Held og lykke med "projektet".

  • 2
  • 4

Måske er problemet at man for sjældent går i paralelgaden? eller at de ladere er optaget?
Der er sikkert en god grund
(Kiggede på krak)

Til alle andre, det er dejligt med interessen for elbiler. Tag at prøv en el-bil enten hos en forhandler, en delebil eller lej en i en måned. Så ved I meget mere om elbiler.

  • 4
  • 1

Du har mulighed for at lade hver gang du holder stille. Den der med motoren der kører tomgang, er netop hvor du med elbil lader og tilmed får varme direkte fra elnettet.

Først den med at du kan lade hver gang du holder stille, der går mange år hvis nogensinde før der står en ledig lader overalt hvor du kan holde stille, du forudsætter alle taxapladser og enhver kajplads på lukkede havneområder, og ved alle skoler, og samtidig kan du lade på bare 15min, det er altså rigtige lynladere du taler om, jeg vil se det før jeg tror det.

Og så den med motoren i tomgang, når el-taxi kommer og 79% af kunderne tager den når det er muligt, så må der alt andet lige holde en af de traditionelle med motoren i tomgang hver gang en el-taxi er ude køre, dvs indtil de er fuldt indfaset, ergo en årrække med ekstra udledning.

Du må i øvrigt tjene godt når du på sådan en dag kører 500+ km.


Forkert igen, fastpristure og masser af tomme kilometer giver kun beskeden større omsætning end småture fra en taxiplads, men betydeligt sjovere at lave noget.

  • 5
  • 2

samtidig kan du lade på bare 15min, det er altså rigtige lynladere du taler om

Nej, der er ingen der siger at den skal nå at lade helt op. Når du i løbet af dagen laver flere sjatladninger, så løber det op.

Hvis el taxaer har en fordel i forhold til normale ture, så kommer de ikke til at køre kontrakt ture i første omgang. Det lyder lidt til at du på samme tid er sur over fordelen og at du mener de er håbløse. Men så har de ikke en fordel?

  • 4
  • 3

Og den lille kedelige detalje at vejnet og sygehusvæsen (man kan stadig køre galt i en elbil) nu engang skal financieres på en eller anden måde [...]

Ja, måden skal være dét vi kalder 'skat'. Så er finansieringen stabil, og ikke afhængig af om der nu bliver spist nok chips, eller kørt nok i dieselbiler.

Eller du mener måske at alle danskere over skatten skal financiere elitens kørsel i elbil?

Støn!
Nej, 'Eliten' skal selv finansiere deres elbiler. At finansieringen af bl.a. vores sygehusvæsen foretages af 'elitens' vedblivende anvendelse af benzin- og dieselbiler er en katastrofe!
Regeringen sidder jo netop med tommelfingeren i munden og klynker over, at hvis folk nu virkelig holder op med at svine, hvor skal pengene komme fra??

Måske det er nødvendigt at være realist - en model kunne være en km afgift baseret på vægt uagtet drivmiddel, samt en fossilbelastnings afgift (i praksis: øg beskatning voldsomt på benzin/diesel), men til gengæld ingen afgift for at eje køretøjet, eller lade det stå ubenyttet i indkørslen.

Årh, afgifter igen! Hvor 'realistisk' er det at finansiere landets drift gennem skat på ting som vi ønsker folk skal begrænse og/eller ophøre med anvendelsen af?
Og hvorfor skal jeg betale mere i skat, fordi min arbejdsplads ligger 70 km væk?
"Fordi, så er jeg mere tilbøjelig til at finde en arbejdsplads som ligger tættere på!"
Javist! Og det er vi så alle sammen mere tilbøjelige til, og det gør vi så!
Hvor skal pengene nu komme fra?

  • 9
  • 3

Hvem siger at chafutten partout skal sidde med rumpen plantet i samme førersæde i samme bil HELE dagen ?

Har vognmanden 20 biler ude at køre, kan han have 2-5 stående på centralen til opladning. så der kan byttes bil nogle gange i løbet af dagen.

TÆNK LØSNINGER !!
Frem for at sidde tudende fastlåst i "jamen vi plejer.........."

  • 3
  • 7

Har vognmanden 20 biler ude at køre, kan han have 2-5 stående på centralen til opladning. så der kan byttes bil nogle gange i løbet af dagen.

TÆNK LØSNINGER !!
Frem for at sidde tudende fastlåst i "jamen vi plejer.........."

En stor landdækkende vognmand, kan have flere centraler og har i forvejen mange chauffører:
Gedser til Skagen i taxa vil ikke være et problem !

'Ejner' kører kunden fra Gedser til Vejle og tager en frisk bil retur til Gedser
"Aage" kører kunden videre fra Vejle til Skagen i en frisk bil, og tager en frisk bil retur til Vejle.

  • 1
  • 4

Årh, afgifter igen! Hvor 'realistisk' er det at finansiere landets drift gennem skat på ting som vi ønsker folk skal begrænse og/eller ophøre med anvendelsen af?
Og hvorfor skal jeg betale mere i skat, fordi min arbejdsplads ligger 70 km væk?

Kald det afgift, eller kald det en pris for at benytte infrastrukturen.

Hvis jeg jeg skal køre 70km med offentlige transportmidler, så skal jeg også betale en hel del mere, end hvis jeg kan cykle på 5 minutter.

Og hvis man skal tage en færge så koster det også penge.

Uanset hvordan du end vender og drejer den, så har vi et vejnet der skal finasieres af dem der benytter det!

  • 3
  • 0

Du er ingeniør men som ingeniør glemmer du følgende:

  1. Ved hårde accelerationer så bruger systemet meget mere energi på at holde cellerne nedkølede. Hele kølesystemer er på overarbejde.
  2. Regenerering er ikke en 1:1 beregning du har en del tab af energien.
  3. Luftmodstanden er en del højere ved høje hastigheder od dermed skal du bruge mere energi ved høje hastigheder.

Så din teori holder ikke.

  • 5
  • 1

Dørhåndtaget var bare et eksempel. Underligt at de kloge hoveder herinde tager alt bogstavelig. Reparerer din lokale mekaniker bateripakken, infotanement systemet, elmotorer og controllere uden at han kan overhovedet få adgang eller scanne din Tesla? Jeg vil ikke turde eje en uden for garantieperioden. Du er en modig mand.

  • 3
  • 3

Hva med at indføre en lov om, at hver husstand kun kan indregistre een fossil bil. Dermed er folk med behov for bil nr to tvunget til at købe elbil eller trykluftbil.
Det vil være nemt at håndhæve fra Motorkontoret.
Veteranbiler skal være undtaget idet deres CO2 aftryk er lille ved at have holdt så længe.
(Jeg har lige skiftet selv fra VW Tiguan til VW e-UP og er meget glad for det valg)

  • 1
  • 4

Hva med at indføre en lov om, at hver husstand kun kan indregistre een fossil bil. Dermed er folk med behov for bil nr to tvunget til at købe elbil eller trykluftbil.

Eller bare en gulerod, i form af at vægtafgiften på (den gamle) fossilbilen (som holder hovedparten af tiden i indkørslen) fjernes, hvis man:

  1. Anskaffer en elbil til daglig pendling.
  2. Fossilbilen max kører f.eks. 5.000 km om året.

Og prisen på benzin samtidig sættes op.

På den måde ville man kunne tilgodese "genbrugspladsturene" med trailer (hvis altså den gamle bil har træk), og man kunne give et incitament til at el-bilen ikke behøver være så stor - mao. bort fra tankesættet om one-size-fits-all (eller nobody).

  • 5
  • 1

Jeg vil ikke turde eje en uden for garantieperioden.

Hvorfor egentlig ikke? Hvilken situation skal forekomme, før det er et problem?
Jeg er ud over den første garanti, men er overhovedet ikke bekymret - får altid en fremragende service hos Tesla og skulle jeg betale for en ny skærm/hovedcomputer, så dækker de sparede serviceomkostninger indtil dags dato en ny. Drivlinien er der 8 års garanti på, så heller ikke der er der de store bekymringer.

  • 5
  • 1

Kald det afgift, eller kald det en pris for at benytte infrastrukturen.

Hvis jeg jeg skal køre 70km med offentlige transportmidler, så skal jeg også betale en hel del mere, end hvis jeg kan cykle på 5 minutter.

Det skal jeg også hvis jeg kører bil, benzin er ikke gratis.
Og hvorfor skal din du ikke betale afgift af din cykel? Hvem har finansieret de cykelstier og veje du cykler på?

Uanset hvordan du end vender og drejer den, så har vi et vejnet der skal finasieres af dem der benytter det!

Åbenbart er cyklisterne fritaget...
Og hvorfor er det kun vejnettet der skal finansieres af dem som benytter det?
Hvorfor ikke det samme med skoler og hospitaler og fortove og cykelstier?

  • 3
  • 2

Hej

Selvom flere elbiler har en høj fabrik/fremstilling-pris i forhold til tilsvarende benzin/diesel-biler, har FDM i mindst 2 artikler regnet sig frem til, at elbiler kan være ret så økonomiske i forhold til benzin/diesel-biler. Det skyldes bl.a. at det kan være billigt at køre i en elbil, mens det kan være dyrt at købe benzin og diesel. Og elbiler skal ikke så ofte på værksted som benzin/dieselbiler. Dette bør nye bilkøbere være bevidste om.

Som jeg har skrevet før synes jeg at den nye elbil fra Hyundai burde have vundet titlen som Årets Bil. Dette ville jo måske medføre, at flere mennesker fik øjnene op for elbiler.

Det er ikke kun de store og dyre elbiler, der i dag har en relativ god rækkevidde. De nye elbiler med store batterier fra Hyundai og Kia har nemlig også en relativ god rækkevidde. Derfor er det godt, at disse nye elbiler fra Kia og Hyundai med store batterier kun får lidt eller ingen afgift på, når man regner afgifter og "rabatter" sammen. Det er godt med afgifter på de største elbiler.

Som jeg har skrevet før bør man måske forlænge den nuværende lovgiVning, så den gælder i alt 5 år. Det vil kunne give ro på markedet for elbiler. Om man så bør forhøje afgifter lidt indefor de 5 år, bør komme an på hvor mange elbiler man sælger.

Det påstås, at den nuværende lovgivning ikke er nok til at få gang i salget af elbiler. Dette er måske rigtigt. Men vi skal regne med, at hvis fabrik/fremstilling-prisen på elbiler falder, vil det jo betyde , at folk måske vil købe flere elbiler.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 0