Uforklarlig ‘sygdom’ spredte sig om bord på passagerfly

Uforklarlig ‘sygdom’ spredte sig om bord på passagerfly

En Boeing 777-300 fra American Airlines måtte vende om, da passagerer og besætning pludselig blev syge ud for Island.

Myndighederne er i vildrede over, hvorfor passagerer og personale på AA109 pludselig kastede op og besvimede. Nu vokser debatten om giftig kabineluft.

Det begyndte over Nordsøen. Om bord på en Boeing 777-300 fornemmede passagerer og besætningsmedlemmer en lugt af noget brændt. Kort efter begyndte de første at blive syge.

Flyet AA109 fra American Airlines var på vej fra London til Los Angeles med 172 passagerer og 16 besætningsmedlemmer den 27. januar, men 2.500 kilometer fra London – nær Keflavik-lufthavnen i Island – begyndte syv besætningsmedlemmer og flere passagerer at føle sig svimle.

Flere passagerer har uafhængigt af hinanden forklaret til internationale medier, hvordan en stewardesse pludselig faldt om i midtergangen uden at tage fra, og en ældre mand kastede op ud over sig selv.

Om bord var det britiske boyband Race the Horizons, der oplevede scenariet på nærmeste hold:

»Stewardessen var på vej ned ad gangen, da hun snublede og besvimede lige ved siden af os. Jeg har aldrig set noget lignende på et fly. Det var mærkværdigt, som et mareridt. Vi ved stadig ikke, hvad årsagen var, det er det mest uhyggelige. Det føltes, som om det var noget i luften,« har bandmedlem Kris Evans fortalt til den britiske avis The Mirror.

Andre passagerer har identiske beskrivelser, og efter to en halv times flyvning erklærede kaptajnen over højtaleranlægget, at der var tale om en ‘medical emergency’, der krævede, at flyet vendte om mod London. Hvorfor kaptajnen ikke valgte at lande på Island er endnu uvist.

Flightradar 24 viser flyet AA109 vende om i nærheden af Island.

Stadig ingen forklaring på årsag

I Londons Heathrow-lufthavn stod ambulancer klar til at tage imod de syge, og alle blev behandlet på stedet, uden at lægerne fandt en forklaring på, hvorfor de var blevet syge.

Teknikere, der undersøgte flyet lige efter landing, fandt heller ingen tegn på forhøjede værdier af mistænkelige gasarter, og konfiskeringen og undersøgelsen af passagerernes bagage gav heller ingen forklaring.

Madforgiftning syntes også at være udelukket, da hændelsen fandt sted så tidligt i flyvningen, og luftfartseksperter i flere medier peger på, at en meget bred vifte af forklaringer kan være mulige: problemer med luftsystemet, en kemisk lækage fra et stykke bagage eller gasudvikling fra køkkenområdet på grund af fejl i udstyret eller på grund af rengøringskemikalier.

En passager om bord har foreslået, at årsagen kan være en forstyrrelse af balanceorganet i øret på grund af skiftende tryk i kabinen, skriver New Zealand Herald.

Var det giftige dampe fra motorerne?

Den mest nærliggende forklaring synes at være giftige oliedampe fra motorerne. Netop ophedet olie i flymotorer, der spreder sig til luftsystemet via lækager, har været årsag til et utal af lignende hændelser, hvor passagerer og besætning er blevet utilpasse.

Den forklaring bliver der også slået til lyd for fra den fløj, der i årevis har kæmpet for at gøre opmærksom på problemet, nemlig pilotorganisationer og lignende. I interesseorganisationen Global Cabin Air Quality Executive, der siden 2006 har kæmpet for bedre luftkvalitet i fly, mener chef Susan Michaelis, at scenariet i AA109 passer på udvikling af dampe fra motorerne, skriver New York Times.

I december 2010 var en Airbus 319 fra lavprisflyselskabet Germanwings få sekunder fra at styrte ned over den tyske storby Køln. De to piloter var tæt på at miste bevidstheden og dermed kontrollen over flyet, der fløj med 149 passagerer – sandsynligvis på grund af giftige dampe. Piloterne oplevede en intens ‘elektrisk-sødlig’ lugt, der føltes ‘tæt’, når den blev indåndet. Andenpiloten fik det så dårligt, at han var tæt på at brække sig, og hans arme og ben blev følelsesløse.

Læs også: Hemmeligholdt episode med giftige dampe tæt på at forårsage flystyrt i Tyskland

Flere undersøgelser siden 2000 har peget på sammenhænge mellem giftige dampe og sundhedsrisiko om bord på passagerfly.

Kommentarer (28)

Er det ikke muligt at lave en nødudluftning af kabinen, som fx i en ubåd? Eller er tryk forskellen mellem ind- og udvendig af flyet stadigvæk for stor, selvom man går ned i højde og sænker hastigheden?

  • 1
  • 1