Udvendig airbag til firehjulstrækkere

Den kraftige front på firehjulstrækkere skal udstyres med airbags foran kofangeren for at redde medbilisters og fodgængeres liv, mener den svenske producent af sikkerhedsudstyr til biler Autoliv.

På en international konference i Frankrig arrangeret af den amerikanske trafiksikkerhedsadministration NHTSA præsenterede Autoliv to airbags, der skyder frem foran bilen.

De to airbag bliver aktiveret af en radar, 80 millisekunder før en genstand rammer, og crashtest viser, at risikoen for at påføre andre bilister alvorlige kvæstelser falder med 40 procent, skriver Autoliv i en pressemeddelelse.

Firehjulstrækkere og de beslægtede SUV'er (sports utility vehicles) er i forvejen blandt de farligste køretøjer på vejene på grund deres høje frontparti med skarpe hjørner.

Sidder man i en almindelig personbil, gælder det om at undgå sammenstød med et firehjulstrækkende monster. Her er risikoen for at dø mellem 27 og 48 gange højere end ved sammenstød med en almindelig personbil. Det skyldes, at trykket fra firehjulstrækkeren rammer lige over vinduernes nederste kant og får overdelen af personbilen til at bryde sammen.

Nedbringer benbrud med op til 50 procent

Fodgængere bør også gå i en lang bue uden om en SUV, da de har 2,5 gange større sandsynlighed for at blive alvorligt kvæstet i et sammenstød.

Mens fodgængere typisk bliver slynget op på kølerhjelmen, hvis de rammes af almindelige personbiler, så rammes de direkte i maven eller brystet af en SUV og ryger ofte under bilen.

Derfor har Autoliv sørget for, at en af deres airbag bliver udløst fra et sted under kofangeren. Det kan beskytte fodgængerne og sænke risikoen for at skade deres ben med op til 50 procent, viser producentens egne undersøgelser.

På baggrund af oplysningerne fra Autoliv er det dog uklart, hvor meget de to airbags tilsammen kan afhjælpe alvorlige ulykker hos fodgængere.

Kølerhjelm som airbag på markedet

De nye airbags til kofangeren kommer, et år efter at Autoliv begyndte at serieproducere en mekanisme til at få den bagerste del af kølerhjelmen på almindelige personbiler til at løfte sig før et sammenstød med en fodgænger.

Baggrunden for opfindelsen er, at fodgængere ofte dør, fordi deres hoved rammer kølerhjelmen under en påkørsel. Ved at løfte kølerhjelmen vil den bue, når hovedet rammer og mindske risikoen for alvorlige skader.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten