Udstationerede bliver sjældent forfremmet

Når udstationerede ingeniører vender hjem til Danmark, må de ofte sætte sig til rette bag samme skrivebord, som de rejste væk fra.

Det er sjældent, at hjemkomsten fra udlandet fører til en forfremmelse, viser en ny undersøgelse fra Ingeniøren og IDA.

136 danske ingeniørvirksomheder har svaret på undersøgelsen, og mens 83 procent mener, at de udstationerede i høj eller meget høj grad kommer hjem med "værdifulde kompetencer" i kufferten, svarer kun 17 procent, at de udstationerede "ofte bliver forfremmet ved hjemkomst".

Jens Siersbæk har tidligere arbejdet for Grundfos. Han vendte hjem til virksomheden efter fem års udstationering som projektleder i Kina. Ved hjemkomst kom han tilbage i samme stilling som før udstationeringen og følte ikke, at virksomheden tog hans nye kompetencer og erfaringer alvorligt. Derfor valgte han i sidste ende at skifte job til Vestas, hvor han arbejder nu. Illustration: BERING DAVID/POLFOTO

Lektor, ph.d. Jakob Lauring fra Handelshøjskolen i Århus har forsket i udstationering og genkender modsætningsforholdet:

»Virksomhederne er generelt for dårlige til at planlægge, hvordan de skal bruge den udstationerede medarbejder, når denne vender hjem til virksomheden. Mange virksomheder ved godt, at de udstationerede udvikler sig, men ikke hvordan de udvikler sig,« siger lektoren.

Han mener, at manglende planlægning gør det praktisk umuligt at forfremme den udstationerede.

»Det kan være et logistisk problem, der er årsagen. Det er ikke sikkert, at den udstationerede ved hjemkomst kan blive placeret i en afdeling i virksomheden, hvor deres nye kompetencer kan bruges,« siger han.

Erfaringer skubbet til side

43-årige Jens Siersbæk var udstationeret fem år i Kina som projektleder for Grundfos, hvorefter han vendte hjem til samme stilling, han havde før. Men her oplevede han, at hans nyerhvervede kompetencer blev mødt med et skuldertræk.

»I de projekter, jeg kom ind i herhjemme, troede man ikke rigtigt på de erfaringer, jeg havde fået i løbet af de fem år. Der blev hele tiden stillet spørgsmålstegn ved det, jeg sagde, og tingene skulle i sidste ende bare gøres på den danske måde,« fortæller Jens Siersbæk, da Ingeniøren fanger ham over mobiltelefonen i Shanghai i det østlige Kina.

»Jeg følte, at der ikke var nogle udfordringer i jobbet, efter at jeg vendte hjem. Jeg blev ikke taget med i de vigtige beslutninger, og i det hele taget blev jeg bare set som en almindelig medarbejder og ikke som en med en masse nye kompetencer,« siger han.

Jens Siersbæk blev efter en kort periode tilbudt en anden stilling i Grundfos, men han vurderede ikke, at der reelt var tale om en forfremmelse. Derfor valgte han at forlade Grundfos, da muligheden bød sig for et job som seniorprojektleder i Vestas.

Utilfredshed fører til jobskifte

Hos Grundfos lægger man ifølge compensation manager Jens Mundbjerg stor vægt på de kompetencer, den udstationerede får under opholdet i udlandet. Men en forfremmelse ved hjemkomst er ikke nogen fast del af aftalen, når folk sendes ud.

»En udstationering har bestemt indflydelse på, hvilke muligheder man har hos Grundfos. Men vi garanterer ikke, at vi står klar med jobbet, lige når den udstationerede vender hjem igen. På sigt vil udstationeringen dog ofte medvirke til, at personen har nogle kompetencer, som kan være en fordel, når den rette stilling bliver ledig hos os,« siger han.

Jens Mundbjerg erkender dog, at de udstationerede nogle gange skifter job, når virksomheden ikke kan imødekomme deres forventninger.

»Vi er opmærksomme på, at hjemkomsten er en kritisk del af det at være udstationeret. Derfor fokuserer vi meget på den del af forløbet for at sikre, at den udstationeredes forventninger er afstemt med, hvad vi kan tilbyde. Det er noget af det, vi gerne vil blive bedre til,« siger han.

Og det bliver virksomhederne også nødt til at blive bedre til, mener Morten Thiessen, formand for IDAs Arbejdsmarkedsudvalg:

»Virksomhederne er for dårlige til at levere den dynamik i karriereudviklingen, som er nødvendig i en globaliseret verden,« siger han.

Og IDA hjælper gerne til:

»Vi er nødt til at komme med et kvalificeret udspil til de virksomheder, der skal have hjælp. Det er jo ressourcespild, og det kan man som ingeniør ikke tåle at se i ret lang tid.«

Ifølge Jakob Lauring sker det oftere, at de udstationerede medarbejdere bliver forfremmet, når de har været hjemme i en periode.

»Medmindre virksomheden direkte siger det modsatte, kan den udstationerede som regel regne med en forfremmelse på længere sigt. Men det er jo ikke sikkert, at forfremmelsen lever op til den udstationeredes forventninger. I de tilfælde vil medarbejderen som regel finde en bedre stilling et andet sted,« siger han.

For Jens Siersbæk lå valget lige for, da han vendte hjem til Grundfos.

»Enten skulle jeg kæmpe for at lave systemet om, eller også skulle jeg finde på noget andet. Da chancerne var rimeligt små med det første, valgte jeg selvfølgelig det sidste,« siger han.