UDSAT Nasa opsender måneraket: Følg seneste nyt

Illustration: Nasa

Flere gange i løbet af september har Nasa endnu engang droppet opsendelsen af Artemis-missionen. Årsagen er en ny lækage af brint, hvilket nu er blevet et tilbagevendende problem.

Meldingen fra Nasa er, at opsendelsen måske vil blive forsøgt igen sidst i oktober - og i så fald er vi klar her med dækning.

Læs også: Nasa-test en uge før opsendelse: Måneraket stadig piv-utæt og nu er orkan på vej

Ingeniørens rumfartsjournalist Thomas Djursing vil løbende opdatere i debatten, hvor langt Nasa er i processen, om der er forsinkelser, uheld og aflysninger.

Under live-signalet kan du se de mange faser, raketopsendelsen af SLS skal igennem inden lift-off.

Nedtællingen i hovedtræk

46 timer og 40 minutter før lift-off
Alle elektriske systemer på raketten bliver tændt.
De fire RS-25 hovedmotorer bliver gjort klar til tænding.
Vandtanke til at dæmpe lydbrølet fra motorerne bliver fyldt op.

32 timer før lift-off
Orion-fartøjets batterier bliver ladet op en sidste gang
Batterier på hovedtrinnet og øvre ICPS-trin bliver ladet op
Første tryksætning af hovedtrinnet begynder

15 timer før lift-off
Alt personel forlader affyringsrampen

9 timer og 40 minutter før lift-off
Automatisk nedtælling begynder
Møde om status for vejret
Forberedelser til tankning af raket begynder

8 timer før lift-off
Køling af hovedtrin (chilldown)
Brændstof-påfyldning af hovedtrin begynder

5 timer før lift-off
Fortsættelse af påfyldning af hovedtrin
Påfyldning af ICPS
Aktivering af Orions kommunikationssystem
Tjek for lækager på ICPS

3 timer før lift-off
Telemtrisystemer på hovedtrin og ICPS aktiveres
Tjek for lækager på ICPS
Sidste brændstof-påfyldning af ICPS

15 minutter før lift-off
GO-NO GO sekvensen, hvor flyveleder beder alle afdelinger melde om de er klar

10 minutter før lift-off
Orions tændsatser bliver armeret
Orion, hovedtrin og ICPS overgår til intern strømforsyning
Sidste efterpåfyldning af hovedtrinnet og ICPS

30 sekunder før lift-off
Automatisk nedtælling bliver sat i gang

10 sekunder før lift-off
RS-25 hovedmotorerne starter op

Lift-off
Sideboosterne tænder

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Yes. Mandag 14.33. Der åbner et to timers opsendelsesvindue, og ellers har de 2. september og 5. september som de første backup-dage. (5. september er dog et kun 90 minutters opsendelsesvindue).

  • 7
  • 1

Vi har indtil videre live-dækket nedtællingen i artiklen herover. Herfra sker opdateringerne her i debatten.

Der har været adskillige udfordringer udervejs med lynnedslag, brint-lækage, frostansamling på hovedtanken og nu det mest kritiske: et problem med at få brændstofflow gennem motor nummer 3.

Problemet er, at motor nummer 3 nu ikke har samme temperatur som resten af motorerne, og det går ikke under lift-off. Så teknikkerne prøver nu alle mulige metoder (åbner og lukker alternative ventiler) for at øge brændstofflowet af brint gennem motor nummer 3. Men hidtil uden held.

  • 5
  • 0

Teknikere har nu konkluderet, at der ikke er en revne i selve hovedtanken, men derimod i det orange skum udenpå raketten. Umiddelbart ser det ud til, at der er opstået en revne, som har trukket luft ind under skummet, og nedkølet det, så det har skabt en længere revne i skummaterialet. Men det skulle ikke forhindre opsendelsen. Hovedproblemet er stadig motor nummer 3 ...og uret tikker nu.

  • 11
  • 0

Tilsyneladende yderligere udsat, til lørdag 3/9

Så vidt jeg har kunnet læse på nettet, har de faktisk ikke styr på, hvad der forårsagede den manglende afkøling af #3 - og ikke en gang om det "blot" var en sensorfejl.

Nu skal man selvfølgelig tolke med stor forsigtighed, men så vidt jeg kunne læse, var planen blot at starte chill down proceduren tidligere næste gang, fordi det var for kompliceret at gå i reel (mekanisk) fejlfinding, så som at at komponentteste temperatursensor, bleederventil m.m. - uden at skulle tilbage til VAB.

Men lad os nu krydse fingre for næste forsøg - - -

  • 2
  • 0

Nasa har givet vejret 60 procents chance for at arte sig til den gode side, og de er klar med få opdateringer og ændringer i tidsplanen denne gang.

Hvad vi ved er, at hovedproblemet sidste gang var et problem med at nedkøle den ene af hovedmotorerne. Det sagde en sensor i hvert fald. Motorerne skal være kølet inden den minus 252 grader Celsius kolde brint bliver sendt af sted for at undgå materialerne vrider sig eller revner.

Hvis der er en temperaturuoverensstemmelse mellem motorerne kan det være tegn på, at der er problemer med flowet af brændstof. Men undersøgelser efterfølgende viste, at der burde være fint flow i brændstofsystemet, så Nasa har overvejet, om det er en sensorfejl.

Men øjensynligt har jeg ikke set meldinger på, at sensoren rent faktisk er skiftet. Som Flemming skriver ovenfor, så ser det bare ud til, at Nasa starter chill down proceduren 40 minutter før normalt. Så der er bedre tid til at køle.

Det skal siges, at der ikke var en stor temperaturforskel mellem motor tre og de andre.

Ud over motorproblemerne, så var der jo også problemer med brintlækager sidste gang. Det er nok en ting, som vi skal vænne os til, da brint er et lille molekyle, der har det med at finde en vej ud. Og de gamle rumfartsdage var fyldt med brint-lækager og udsættelser – og da udstyret langt hen ad vejen er det samme, så ja…

Men Nasa har altså skiftet slange og en tryksensor på den såkaldte tail service mast umbilical, som er en af de store enheder på affyringsrampen, hvorfra man fylder brint og ilt på hovedtrinnet. Hvis nogen ved mere om den enhed, så skriv det endelig her.

Den udskiftede slange og sensor skulle løse problemet med brintlækagen herfra. Om det er rigtigt må vi vente at se, når/hvis tankpåfyldningen starter omkring klokken 10.40.

Vi krydser fingre igen.

  • 3
  • 0

Teknikere har nu opdaget en helt ny lækage på en del af brint-påfyldningssystemet i motordelen, i en såkaldt quick disconnect. De betyder, at nedtællingen er stoppet indtil videre, og meldingen er, at man vil forsøge at varme delen op for at få den til at udvide sig og dermed stoppe lækagen - og så starte påfyldningen igen og håbe på den har sat sig bedre til rette.

  • 0
  • 0

ved du, om det udelukkende skyldes genbrug af de gamle motorer, at NASA hænger fast i brugen af H2 som brændstof - i stedet for f.eks. RP1 eller LPG, som jo er noget mindre problematiske og har en noget højere densitet.

Jeg kan ikke helt undgå at sidde med fornemmelsen af, at vi kigger på et noget anakroistisk launchsystem her.

  • 0
  • 0

Det nemme svar er ja, da de blev pålagt at genbruge motorerne, da politikerne mente det ville holde udgifterne nede. Det har der så være mange diskussioner om sidenhen om så også var tilfældet. Men en fornuftig gennemgang af de forskellige brændstoftyper kan du finde her: https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_prope... Og det kunne se ud til at LPG kunne få noget indpas sidenhen, men ikke endnu. Men som jeg forstår det kun til først trin.

  • 4
  • 0

Der står højre oppe at afsendelsen står til 20.17, men det kan jeg ikke få til at passe. der står der er 4t og 36 til afsendelse det får jeg til 19:45 sådan ca.

  • 1
  • 0

Påfyldningen af brint starter nu igen, efter man har forsøgt at få en pakning til at arte sig ved en metode, hvor man har stoppet flowet af brint og tryksat linien med helium midlertidigt. Det bliver ret afgørende, at se om det virker.

@Flemming: Jeg ved det ikke med sikkerhed, men tænker RS-25 motorerne er bygget specifikt til brint og ikke sådan lige kan ændres til metan eller andet. Og ja, ellers er jeg enig i, at det nu begynder at se skidt ud, at vi ser lækager hist og her hele tiden. Det tegner bestemt ikke godt.

Og godt at se du blander dig. Du kan så måske (med din fortid i CS) svare på, hvorfor det virker betydeligt nemmere at have brint i andet eller tredje trin, som også Saturn fløj med. Er det ikke fordi, trykket simpelthen er meget lavere i de trin?

  • 1
  • 0

Det har du ret i. Jeg opdagede det faktisk også tidligere, og undrede mig over om Nasa havde ændret tider. Men uanset, så får jeg det også til 19.45. Jeg får det rettet øverst. Tak for at gøre opmærksom på det.

  • 1
  • 0

Det lykkedes ikke at stoppe lækagen ved at tryksætte systemet med helium, (og heller ikke ved manuel påfyldning) så nu skal de finde på en tredje alternativ mulig løsning. Det er rigtig dårligt tegn, især fordi de igen oplever lækager så tidligt under tankningen. Der er lang vej igen med brint-påfyldninger og efterpåfyldninger...så uret tikker virkelig nu.

  • 1
  • 0

Det tog 4 forsøg før de kunne gennemføre WDR, og selv ikke den gik helt efter planen. Nu er spørgsmålet om de tror de kan blive klar til mandag/tirsdag hvor de næste vinduer er.

  • 2
  • 0

at vi er vidne til et underfunded overpolitiseret projekt her. Det virker ikke, som om de er, hvor de forsøger at give udtryk for.

Jeg ved ikke, hvad der skal til for at genrejse NASA, (og sansynligvis er jeg gammel sur mand nu) men jeg synes, det ser noget op ad bakke ud.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten