Udfordring at kortlægge havdybder til søkort: Nu leverer ekkolod lynhurtigt

Plus17. januar kl. 11:292
Udfordring at kortlægge havdybder til søkort: Nu leverer ekkolod lynhurtigt
Tankskib ved den grønlandske kyst, hvor der er mere sparsom dækning af dybdedata, og hvor sejlads og indsamling af dybdedata er særligt udfordrende. Illustration: Geodatastyrelsen.
Ny dansk satellit sørger for at sende kritiske dybdemålinger hurtigt, mens de allerede kendte parkeres.
Artiklen er ældre end 30 dage

De danske myndigheder får nu direkte hjælp til at kortlægge havdybden i de danske farvande.

For modsat et landkort, hvor du rent visuelt kan se, hvordan en vej forløber, har du ikke de samme muligheder til søs.

Det kræver store mængder præcise data, som skal behandles og korrigeres, før det er muligt at lave et søkort, der er sikkert at navigere efter.

Det er derfor en ressourcekrævende proces at indsamle et tilstrækkeligt datagrundlag til at producere et søkort, der muliggør sikker sejlads og offentlig forvaltning på havet.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
18. januar kl. 11:46

Det er en interessant teknologi, men brugen af satellit virker som overkill. De implicerede skibe og fartøjer anløber sikkert havn med 14 dages mellemrum, hvor data kan sendes.

Naturligvis er det et ideelt ønske at have gode, dækkende søkort, med valide dybdemålinger uden overraskelser ......

Men aligevel bør man lige se på den praktiske anvendelse - især på Grønland. Hvad er det for skibe som har hvilke behov ?

  1. Fragtskibene sejler i de samme ruter, gang efter gang, og de har vist sig sikre. Så de kan de bare fortsætte med - hvilket er let med GPS. Som en sporvogn.
  2. Fiskeskibe er i høj grad lokale og benytter næppe søkort.
  3. Udenlandske krydstogtskibe ønsker at sejle udenfor de sædvanlige fragtskibes ruter. Ja, men når de og konkurrenterne har gjort det få gange, så kan de jo bare blive i den afprøvede rute - de er jo ikke tvunget til eksotiske afstikkere i en ny fjord ....
  4. Resten - hvem er det ?

PS: De grøndlandske søkort, som vist fortsat ikke er færdige, handler i høj grad om udlægning af land i kortet, så det passer med GPS positioner, og dermed radar overlay. Og uanset hvor forkert søkortet måtte være udlagt, så vil at antal sejlede spor fra tidligere stadigvæk vise en sikker rute - som skibe så bare ikke skal afvige fra. Sådan set kan et hjemmelavet rutekort på en plastik-film bare lægges over.

1
17. januar kl. 15:58

Et norsk firma Olex fra Trondheim sælger en tilsvarende løsning. Den koster 20 - 30.000 kroner og benyttes i stor stil af norske fiskere. Der er også russiske abonnenter og de har på den vis adgang til præcise søkort udfor marinebasen Haakonsvern.

Læst i denne artikel på NRK.no: Hemmelege norske sjøkart er i russiske hender