Udenlandske bygningsarbejdere kom ind på byggepladser uden karantæne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Udenlandske bygningsarbejdere kom ind på byggepladser uden karantæne

Byggeriet af det nye universitetshospital i Odense er et af flere projekter, hvor udenlandske bygningsarbejdere har fået lov til at møde op på arbejde uden forudgående karantæne. Illustration: Region Syddanmark

Siden begyndelsen af marts har regeringen løbende strammet vejledningerne for, hvad man skal gøre, når man vender tilbage til Danmark.

Den 3. marts opfordrede Sundhedsstyrelsen således til at man gik i 14 dages karantæne, hvis man havde været i et risikoområde indenfor de foregående to uger.

»For personer, der er udrejst fra et af de særlige risikoområder indenfor de sidste 14 dage, anbefaler Sundhedsstyrelsen at man bliver hjemme indtil 14. dag fra udrejse fra risikoområdet. Personale i sundheds- og ældresektoren, der i deres arbejde har borger/patient-kontakt, må ikke gå på arbejde,« stod der i en pressemeddelelse.

Den 11. marts fortalte statsminister Mette Frederiksen (S) så, at regeringen overvejede at indføre yderligere restriktioner ved indrejse – eksempelvis tvungne helbredsundersøgelser – og 14. marts lukkede regeringen grænserne for ikke anerkendelsesværdige rejser og gentog anbefalingen om, at alle, der vendte hjem eller var vendt hjem fra udlandet inden for de seneste to uger, skulle gå i karantæne i 14 dage.

Alle tiltagene skulle mindske spredningen af corona, så det danske sygehusvæsen ikke blev overbebyrdet.

Alligevel er der ifølge fagforeningen 3F flere eksempler på, at udenlandske bygningsarbejdere er dukket op på danske byggepladser uden at have været i karantæne.

Læs også: Byggebranchen sender tusinder hjem, men arbejdet fortsætter på de fleste byggerier

Eksempelvis ankom et hold rumænske håndværkere i begyndelsen af sidste uge til byggeriet af den ny Finger E i Københavns Lufthavn. Ifølge Ekstra Bladet, som har talt med både Københavns Lufthavn og håndværkerne på pladsen, har håndværkerne fået at vide, at de rumænske kolleger opholdt sig i Tyskland, før de kom til Danmark. Men på det tidspunkt havde regeringen altså allerede opfordret til, at man skulle gå i karantæne, når man vendte hjem til Danmark.

Fulgte ikke anbefaling

På byggeriet af den nye bro over Storstrømmen og de nye universitetshospitaler i Odense og Køge indførte de italienske totalentreprenører allerede 25. februar et forbud mod at rejse frem og tilbage mellem Italien og Danmark. Det fortæller Christian Lemvigh fra Corporate Matters, som varetager kommunikationen for de italienske entreprenørvirksomheder CMB og Itinera, der arbejder på de pågældende projekter:

»De italienske firmaer har fulgt de retningslinjer, der blev udstukket fra de italienske myndigheder, før de danske myndigheder begyndte at reagere. Derfor har vi været på forkant med vores reaktion.«

Læs også: Corona rammer ny Storstrømsbro

Alligevel kom der udenlandske håndværkere til Odense så sent som 12. marts. Rejseforbuddet gjaldt nemlig kun CMB og Itineras egne folk, fortæller Christian Lemvigh.

»Gruppen var ansat af en vores underleverandører, og aftalen om, hvornår de skulle ankomme til pladsen var indgået, før coronaen brød ud,« forklarer han.

Gruppen bestod af fire rumænere og fem italienere, heriblandt to, der kom fra de såkaldt røde områder i Norditalien. De to norditalienere blev sendt i karantæne i 14 dage – som de danske myndigheder begyndte at anbefale 3. marts – mens resten af gruppen fik lov til at begynde arbejdet på pladsen. 14. marts strammede de danske myndigheder som nævnt igen deres vejledning og anbefalede, at alle, der var ankommet til Danmark inden for de seneste 14 dage, også gik i karantæne, uanset hvor de kom fra.

Fortryder fravalg af karantæne i Odense

Alligevel fik de syv håndværkere, der ikke allerede var i karantæne, lov til at fortsætte på byggepladsen.

»Vi fulgte de retningslinjer, der var udstukket af de italienske og danske myndigheder, da de ankom. De sagde, at hvis man kom fra eller var rejst igennem røde områder, så skulle man i karantæne, og det kom de så. Da regeringen ændrer anbefalingen 14. marts, kommer vi så ind i en gråzone, hvor det er mindre klart, hvornår man skal sende folk i karantæne, fordi der er tale om en anbefaling. Havde vi dengang vidst, hvad vi i dag ved om, hvor meget sygdommen har spredt sig, havde vi måske også sendt resten i karantæne for en sikkerheds skyld,« siger Christian Lemvigh.

Læs også: Store infrastruktur- og byggeriprojekter fortsætter trods corona-epidemi

Hverken de medarbejdere, der kom i karantæne, eller resten af gruppen udviklede dog corona-symptomer.

»Heldigvis var de ikke smittede. Og der er altså ikke nogen, der tager let på situationen. Vi har jo også selv den største interesse i, at der ikke er nogen, der bliver syge. For hvis vi skal lukke pladserne ned, så bliver det meget, meget dyrt,« siger Christian Lemvigh fra Corporate Matters.

Metrobyggeri under anklage

Også på byggeriet af den nye metrostrækning i den københavnske Sydhavn er der ifølge Bygge-, jord- og miljøarbejdernes fagforening ((BJMF) problemer. I en anmeldelse til Arbejdstilsynet skriver de således, at der kommer udenlandske arbejdere til Danmark, som begynder på pladsen uden forudgående karantæne.

»Vi har fået henvendelser fra vores udenlandske kolleger om, at der kommer arbejdere direkte fra Spanien, Tyskland og andre lande og påbegynder arbejde på byggepladsen og i tunnelen uden at været i karantæne overhovedet,« står der i anmeldelsen.

Læs også: SSI: Sandsynligvis langt flere smittede med corona-virus end rapporteret

Ifølge faglig sekretær i BJMF Mogens Larsen har fagforeningen i halvanden uge forsøgt at få svar på, hvordan entreprenørkonsortiet, Tunn3l JV, som består af franske Vinci og tyske Hochtief, håndterer coronarisikoen – men uden held.

»Vi kan ikke få noget at vide af entreprenørerne. Men det vi hører fra medlemmerne er, at der stort set ikke er nogen tiltag mod corona. I hvert fald ikke nogen, som de har hørt om. Og det er et faktum, at der kommer folk direkte fra udlandet og ind på pladsen, hvor de begynder at arbejde. Det er vores medlemmer uforstående over for, når regeringen ellers opfordrer folk til at gå i karantæne derhjemme, hvis man har været i udlandet,« siger han.

Fagforeningen har ikke kendskab til, at der skulle være smittede blandt de udenlandske ansatte, men savner oplysninger om, entreprenørerne vil leve op til anbefalingerne fra den danske regering.

»Det gør folk utrygge. Og vi har også svært ved at se, hvordan de vil sikre, at de ansatte ikke smitter hinanden, hvis de sender dem i karantæne. For de bor ret tæt i deres camps i dag,« siger Mogens Larsen.

Metroentreprenør: Vi har indført karantæne siden 14. marts

Ingeniøren har forsøgt at få svar fra entreprenørkonsortiet. Men Tunn3l JV henviser alle pressehenvendelser til Metroselskabet. I et mailsvar skriver Metroselskabet at der ikke er kommet udenlandske medarbejdere ind på de danske byggepladser siden 14. marts:

»Ser man bort fra enkelte arbejdere, som er omfattet af de almindelige pendlerregler med nabolandene (Sverige og Tyskland), oplyser hovedentreprenøren, at der ikke er kommet nye arbejdere ind fra udlandet siden 14. marts. Når der kommer nye metroarbejdere ind nu, skal de i karantæne i 14. dage i Danmark. Dette ligger udover myndighedernes krav, idet myndighederne kun kræver karantæne, hvis der rejses privat. Vi ved, at der aktivt er truffet beslutning om at sende betonfolk (fra Portugal, Polen, Italien) og tunnelfolk (fra Polen og Spanien) i karantæne, når de kommer til DK.«

Udover karantæne har entreprenøren ifølge Metroselskabet også indført forskudte arbejdstider og pauser med henblik på at sikre, at så få folk som muligt opholder sig samtidig i velfærdsfaciliteterne (omklædningsrum og kantine/skurvogne). Sundhedsmyndighedernes anbefalinger vedr. hygiejne og afstand kommunikeres og følges, herunder stilles håndsprit mv. til rådighed, skriver selskabet i mailen.

Hvornår disse tiltag er indført, svarer selskabet imidlertid ikke på, men de lover at 'følge udviklingen' og fortæller, at de for nyligt har tjekket vedfærdsfaciliteterne, hvor der pt. er god plads, idet der er så relativt få medarbejdere.

OPDATERET: Den 25. marts 2020 kl. 21.52 blev artiklen opdateret med yderligere udtalelser fra Metroselskabet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For mig lyder det som rasisme, hvor 3F igen lufter deres modstand mod at dygtige udenlandske håndværker bliver fortrukket i stedet for halvdovne og (alt for) højt betalte danske håndværker.

3F glemmer at næve hvor mange danske håndværkerer der er startet igen efter at komme hjem fra vinterferie i Italien eller Østrig i uge 7 og 8.

  • 3
  • 29

Corona-influenzaen misbruges til meget. Også grænselukninger og fremmedhad. Det er ellers ikke sådan vi plejer at se dansk fagbevægelse. Så meget desto mere kedeligt, at 3F og visse politikere nu genopliver frememdhadets og provinsialismens uhyggelige spøgelse. Corona-virusen er overalt. Her og i omverdenen. Så det handler kun om personlig hygiegne og forsamlingsregler, og ikke om hvor vi kommer fra. 3F kunne jo med samme argument lukke for jydske håndværkere i Hovedstadsområdet.

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten