Uddannet geolog, ansat som skolelærer: Det kniber med pædagogikken
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Uddannet geolog, ansat som skolelærer: Det kniber med pædagogikken

»Jeg synes, at Patrick er god til at forklare, fordi han ved rigtig meget, og han kan som regel godt styre os,« siger Amanda Tolstrup fra 4.B (længst væk). Foto: Andreas Beck

Hvad er en vulkan? Hvor finder man dem? Kender vi navnene på nogle af dem?

Engineer the future er på besøg hos 4.B på Skovlyskolen i Holte på en helt almindelig mandag, hvor klassen har helt almindelig undervisning i natur og teknik. Eleverne har fået to minutter til at skrive alt det ned, de ved, om vulkaner.

Og så flyver hænderne i vejret:

»En vulkan er en slags højt bjerg med magma, som bliver til lava, når det kommer ud,« forklarer en pige. Den betragtning tilslutter de andre elever sig hurtigt, og så fortsætter undervisningen, som vi kender den.

Læs også: Opkvalificering af naturfagslærere står i stampe

Alligevel er alting ikke helt efter bogen, for læreren, der underviser 4.B i natur og teknik, er ikke uddannet natur/teknologi-lærer. Faktisk er han slet ikke uddannet lærer.

27-årige Patrick Alexander Richardt er uddannet geolog. Det blev han i juni, og i august blev han ansat som folkeskolelærer på Skovlyskolen, hvor han udover natur/teknologi underviser i naturfag i en specialklasse.

Jobbet fik Patrick Richardt gennem en kontakt, der arbejdede på skolen. Under sin studietid havde han job som tilkaldevikar på en skole i Københavns Nordvestkvarter, og da han var færdiguddannet ringede hans kontakt på Skovlyskolen og hørte, hvorvidt han var interesseret i at blive folkeskolelærer på fuld tid.

Efter lidt betænkningstid takkede han ja, kom til samtale og blev ansat på en etårig kontrakt.

»Og det har jeg absolut ikke fortrudt,« siger Patrick Richardt, der gerne vil fortsætte i jobbet, når hans kontrakt udløber til sommer.

27-årige Patrick Alexander Richardt er nyuddannet geolog og ansat som folkeskolelærer på Skovlyskolen i Holte, hvor han b.la underviser 4.B i natur/teknologi. Han elsker jobbet, og hans faglighed er helt i top, men fordi han ikke er uddannet lærer, kniber det ind i mellem med pædagogikken. Foto: Andreas Beck

Sværere at skaffe natur/teknologi-lærere

En af dem, der har været med til ansætte Patrick Richardt, er viceskoleleder Jacob Kofoed, som oplever et stigende problem med at skaffe linjefagsuddannede natur/teknologi-lærere.

Oftest leder han efter et alternativ i egne rækker:

»Så bruger vi en lærer fra et fag, der ligger tæt op af natur/teknologi, som for eksempel biologi, geografi, matematik eller idræt,« fortæller han.

Men ind imellem bliver det så vanskeligt, at han er nødt til at lede uden for skolens røde murstensvægge.

»Og så er vi heldige, når vi finder en kandidat som Patrick, der er uddannet geolog og tilmed har erfaring som lærervikar,« siger Jacob Kofoed, der blandt andet også har ansat matematiklæreren Jais, som ellers kom fra finansverdenen.

Selvom det glæder Jacob Kofoed, at han har kunnet finde kandidater som Patrick og Jais, følger der selvfølgelig også en del betænkeligheder med.

En satsning

»For det første er det jo en satsning, fordi skolen risikerer, at de efter en måneds ansættelse finder drømmejobbet inden for deres fag. Og for det andet, er det jo altså en grund til, at man læser til lærer. Her tænker jeg på didaktikken,« siger han.

Det er også den del, der bekymrer Patrick Richardt. For mens hans niveau inden for det naturfaglige område er højere end hos de fleste natur/teknologi-lærere, kniber det ind imellem med pædagogikken, fortæller han.

»Jeg bruger meget tid på at tage højde for det i min tilrettelæggelse af undervisningen, men nogle gange kan jeg godt mærke, at jeg mangler den pædagogiske tilgang,« siger Patrick Richardt, der dog når at bemærke, at han er ved at få mere ro på klassen, da eleverne fra 4.B vælter ind i lokalet efter en kort pause.

Her begynder de på deres iPads at undersøge forskellige ting om vulkaner: Hvorfor går de i udbrud? Hvor gamle kan de blive? Hvor mange typer er der?

»Ja, og når vi er færdige med alt det kedelige, har Patrick lovet os, at vi skal lave en vulkan,« fortæller Noah og Christian, der begge forsøger at gemme sig bag deres skærme bagerst i lokalet.

»Mmmmhhh. Og det glæder vi os til, for nogle gange er Patrick altså lidt for klog, og så snakker han for meget,« griner 9-årige Sara Fivelsdal, der synes, at Patrick er ligeså god som de andre lærere.