Uber suspenderer forsøg med selvkørende biler

Illustration: Volvo

Ingen kom alvorligt til skade, da en selvkørende bil fra kørselstjenesten Uber i lørdags var involveret i et uheld i byen Tempe i den amerikanske stat Arizona.

Alligevel har ulykken nu fået Uber til at suspendere forsøg med selvkørende biler i Arizona, Pittsburgh og San Francisco, mens de nærmere omstændigheder omkring uheldet bliver undersøgt.

Det skriver en række amerikanske medier.

Læs også: ANALYSE: Derfor køber Intel Mobileye for 105 milliarder kroner

Ifølge myndighederne i Tempe overså føreren af en bil sin vigepligt under en svingmanøvre og ramte den selvkørende Volvo XC90 fra Uber så hårdt, at Volvoen rullede om på den ene side.

Uber-bilen var altså, ifølge myndighederne, ikke skyld i uheldet.

Det er endnu ikke afklaret, om den chauffør, der sad bag rattet i Uber-bilen, havde kontrol over bilen på ulykkestidspunktet, eller om bilen kørte af sig selv.

Det er ikke første gang, Uber har problemer med deres forsøg med selvkørende biler.

I december måned viste billeder fra et overvågningskamera, at en selvkørende Uber-bil i San Francisco kørte over for rødt. Uber påstod i den forbindelse, at det på tidspunktet for hændelsen var en af Ubers ingeniører, som førte bilen.

Læs også: Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader

Kort tid efter den hændelse fik Uber i øvrigt forbud mod at teste selvkørende biler i Californien. Det kontroversielle taxa-firma nægtede nemlig at indhente en officiel tilladelse, som det er påkrævet, på trods af at tilladelsen koster 150 dollars og ville kunne erhverves på et par dage.

Ubers modstand mod at få deres selvkørende testbiler certificeret i Californien skyldtes formentlig det medfølgende krav om at rapportere alle uheld til myndighederne - store som små.

Uber har dog senere valgt at få tilladelsen, hvilket betyder, at to af deres biler er returneret til gaderne i San Francisco. Dog kører de ikke længere med passagerer, men samler blot data ind.

[194503]

Ubers udfordringer med selvkørende biler stopper hverken med uheld og forbud. Firmaet har også fået et sagsanlæg på halsen fra Alphabets datterselskab for selvkørende biler, Waymo - firmaet der blev bygget på Googles selvkørende bilprojekt.

Anklagen skyldes, at en tidligere direktør hos Waymo (Google) angiveligt har taget fortrolig lidar-teknologi med i et jobskifte fra netop Waymo til Uber.