Uber giver mere trængsel i amerikanske byer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Uber giver mere trængsel i amerikanske byer

»Uber komplementerer eksisterende transportsystemer.« Sådan står der på taxi-appens hjemmeside.

Men et nyt amerikansk studie viser nu, at taxi-tjenesterne mindsker brugen af kollektive transportformer som busser og letbaner.

Læs også: Øget trængsel på vejene giver togene nyt liv

»Selvom vi kan se, at taxi-tjenester kan komplementere offentlige transport og reducere bilejerskab for en lille gruppe, så viser de overordnede resultater, at disse tjenester for øjeblikket afstedkommer et skift fra mere bæredygtige transportformer til køretøjer med få passagerer i større byer,« står der i rapporten fra Institute of Transportation Studies på University of California, Davis.

Parkering og parasoldrinks

Forskerne har gennemført to spørgeskemaundersøgelser mellem 2014 og 2016 i syv amerikanske storbyer: Boston, Chicago, Los Angeles, New York, San Francisco/Bay Area, Seattle og Washington D.C. De fik svar fra 4.094 personer fordelt på 2.217 i tæt bebyggelse og 1.877 i forstæder, hvor befolkningstætheden er lavere.

21 procent af de voksne deltagere havde selv brugt taxiapps, og 9 procent yderligere har fulgtes med venner i biler, der er hyret gennem taxiapps.

24 procent af brugerne bruger tjenesten mindst én gang om ugen.

Den primære årsag til brugen for folk, der bor i tæt bymæssig bebyggelse, er, at det er svært at finde en parkeringsplads, mens dem, der selv ejer biler, primært bruger taxiapps, hvis de har fået en tår eller to over tørsten.

Mindre bus, letbane og gang

Busser og tog er for langsomme og upålidelige, mener en stor del af taxi-tjenesternes brugere. Foto: UC Davis Institute of Transportation Studies

Forskerne har også undersøgt, om tjenesterne får brugerne til at tage bus, letbaner, tog, cykler mere eller mindre - og desuden om de går mere eller mindre.

I spørgeskemaundersøgelsen svarer 6 procent af taxitjeneste-brugerne, at de bruger busser mindre, mens 3 procent vurderer, at de bruger letbaner mindre. 2 procent vurderer desuden, at de oftere lader cyklen stå i stativet. Til gengæld mener 3 procent, at de oftere tager tog og 9 procent at de går mere, efter de er begyndt at bruge Uber, Lyft og lignende tjenester.

Læs også: Sorte taxaer bestilt via mobil-apps breder sig i USA

Den hyppigst angivne årsag til at fravælge busser og letbaner er, at ‘det går for langsomt,’ mens andre klager over, at der ikke er offentlig transportmuligheder på de tidspunkter, hvor de har brug for det, og at der er for få stationer. Desuden er pålideligheden af den offentlig transport også et kritikpunkt.

Øger biltrafikken

Ud over at mindske brugen af offentlig transport øger taxi-tjenesterne ifølge forskerne også den samlede biltrafikmængde. Forskerne har nemlig spurgt, hvad brugerne ville gøre, hvis taxi-tjenesterne ikke fandtes. Til det svarer 22 procent, at de ville køre færre ture, mens 17 procent angiver, at de ville gå, 7 procent ville cykle, og 15 procent bruge offentlig transport. 18 procent angiver, at de ville bruge samkørsel, mens 21 procent siger, at de ville rulle af sted i deres egen bil i stedet.

Læs også: SERIE: Selvkørende biler kan få trængslen til at stige

Derfor konkluderer forskerne, at taxi-tjenesterne overordnet set ser ud til at øge vejtrafikken i byerne.

Forskerne opfordrer politikerne til at begynde at se på, hvordan man kan mindske andelen af biler med få passagerer - både almindelige personbiler og Lyft- og Uberbiler - eksempelvis ved at indføre trængselsafgifter og særlige baner for biler med flere passagerer.

Magasinet Vice har bedt både Uber og Lyft om at kommentere resultaterne, og fået svar, hvor selskaberne peger på, at andre forskere er kommet frem til andre resultater.