Ubemandet sejlskib følger olieudslippet fra Deepwater Horizon

Ubemandet sejlskib følger olieudslippet fra Deepwater Horizon

Se hvordan 750.000 ton spildt olie efter katastrofen i Den Mexicanske Golf bevægede sig fra det dybe hav til Floridas og Alabamas kyster.

Et to meter langt ubemandet sejlfartøj, udstyret med tovejs satellitkommunikation, har netop nu travlt med at indsamle data om temperatur, ilt- og saltindhold i DeSoto Canyon-området af Den Mexicanske Golf.

Sejlbøjen, der kan sammenlignes med en vejrballon, men som i form og størrelse minder om et surfbræt, blev søsat 15. marts og bliver hentet på land 22. maj, når den efter planen har tilbagelagt 840 sømil.

Forskerne fra Deep-C, der er et uafhængigt forskningsprogram, men finansieret af BP-milliarder for at undersøge miljø- og sundhedskonsekvenserne af Deepwater Horizon og lignende ulykker, søsatte sejlbøjen fra havforskningsskibet Apalachee.

Sejlbøjen forlader forskningsskibet Apalachee

I den godt to måneder lange periode har det propeldrevne fartøj på egen hånd og ved vindens og havstrømmenes kraft krydset den nordøstlige del af Den Mexicanske Golf og gjort forskerne klogere på, hvordan olien fra BP’s platform Deepwater Horizon har bevæget sig fra dybe havområder til Louisianas, Mississippis, Alabamas og Floridas kyster.

Formålet er at kunne anvende de data til modelberegninger, der skal forbedre beredskabet ved fremtidige miljøkatastrofer.

Kursen bliver sat - resten klarer bøjen

Når kursen er programmeret, finder sejlbøjen selv ud af, hvordan den bedst kommer frem.

Her er den foreløbige sejlrute.

Du kan følge livesignalet fra bøjen her

Men forskerne kan også sende nye koordinater til sejlbøjen, som så ved hjælp af autopilot forsøger at nå derhen, hvis der er nok vind. Den lægger selv strategien for at komme frem på basis af de vejrdata, som sejlbøjen selv henter ind.

Netop manglende vind og en uheldig strømretning udfordrer lige nu sejlbøjen, som snildt kan klare høje bølger, ligesom dens stive, glasfiberarmerede sejl kan krydse op mod vinden i op til 15-20 m/s. I skrivende stund er vinden svag og strømmen vestgående, hvor den helst skulle være gået mod øst.

Sejlbøjens gode sejlegenskaber skyldes ingen skibskonstruktør, men afdelingsleder David Peddies lange sejlerfaring. Sammen med sit hold af forskere på CMR Instrumentation i Bergen har han designet sejlbøjen.

Data hver halve time

Sejlbøjen blev udviklet til at kunne erstatte faste eller mobile bøjer, der f.eks. indsamler data om vandkvalitet eller hav- og lufttemperatur. Dels kan den dække et langt større område, dels kan den vende tilbage til det samme sted flere gange. Den skal bare have skiftet sit lithiumbatteri én gang årligt. Det er det, der hver halve time sætter bøjen i stand til at sende opdaterede data til Deep-C’s driftcenter via et iridium satellitmodem.

Lars R. Hole, seniorforsker ved afdeling for oceanografi og maritim meteorologi ved Meteorologisk Institut i Norge, der leder sammen med oceanograf Nico Wienders ved Florida State University the SailBuoy Project for Deep-C-konsortiet, siger:

»En typisk flydebøje placeret i De Soto Canyon ville fjerne sig fra område i løbet af få dage. Det, der gør sejlbøjen meget værdifuld i vores forskning er, at vi kan opretholde observationer fra samme lokalitet i dage, uger, måneder, ja, endnu længere. Vi kan navigere og ændre opholdssted fra vores driftcenter.«

Perioden er valgt, fordi iltsvindet er værst lige nu. Oplysningerne vil hjælpe forskerne til bedre at forstå interaktionen mellem sediment-fanerne fra Mississippi-floden og strømmene i DeSoto Canyon. Såvel faner som strøm fik konsekvenser for, hvordan olien bevægede sig fra Deepwater Horizon-oliespildet til kyststrækninger.

Følg søsætningen af sejlbøjen fra havforskningsskibet Apalachee

Kommentarer (5)

at det giver megen viden - når man alligevel sprøjter corexit udover olien lægger den sig ikke længere i overfladen men længere nede. Når man ikke længere kan se det flyde rundt - har man åbenbart ikke et problem længere da giftpåvirkningerne er noget, som almindelige mennesker har svært ved at tackle igennem retssystemet. Bevisbyrden udover realisationen er også svær. Især når vi har haft en masse spin om, hvor ufarligt corexit og råolie er.

Selvom MSM virkeligt har været gode til ikke at fortælle mere om GOM - så er der faktisk rigtige nyhedskilder hist og pist:

http://www.huffingtonpost.com/2013/04/25/c...

http://www.motherjones.com/blue-marble/201...

http://occupyblogosphere.wordpress.com/201...

Havstrømme er næppe de samme ned igennem dybderne. Så det de undersøger her er vel bare, hvor de skal sprøjte gift udover havet næste gang de spilder.

  • 2
  • 1

Forstår ikke rigtig hvad der menes med et "propeldrevne fartøj" ..

Fungere den ikke udelukkende som et sejlskib ?
Hvorfra kommer energien til en propel ??

Mvh
Klaus Lund

  • 0
  • 0