Ubegribelig fejl: Frankrig køber 2.000 for brede tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ubegribelig fejl: Frankrig køber 2.000 for brede tog

RFF, der bestyrer de franske jernbaner og dermed svarer til Banedanmark, har givet forkerte dimensioner til togselskabet SNCF, der netop har købt 2.000 nye regionaltogsæt. Togene er derfor nogle få centimeter for brede til at kunne stoppe på de franske stationer.

Fejlen blev først omtalt i et satirisk blad, Le Canard Enchaîné, og har siden spredt sig til franske og internationale medier, herunder Reuters.

RFF erkender fejlen. Jernbaneselskabet har kun oplyst dimensioner på stationer og perroner, der er bygget inden for de seneste 30 år, til SNCF. Men størstedelen af Frankrings 1.200 perroner er ifølge Reuters over 50 år gamle, og mange altså for brede.

Ombygning af stationerne er i fuld gang, men der mangler stadig hundredevis af perroner, der skal ændres, så der bliver plads til de brede tog. Ombygningsarbejdet har allerede kostet 80 millioner euro, skriver Reuters.

Frankrigs transportminister, Frederic Cuvillier, skyder skylden for skandalen på et 'absurd jernbanesystem'. Han refererer til tidligere regeringers beslutning om at opsplitte ansvaret for de franske skinner og tog i hver deres selskab, selv om det system er udbredt i de fleste europæiske lande, herunder Danmark.

Bombardier bygger togene, der skal opgradere den franske regionaltrafik. Ordren har en værdi af 15 milliarder euro, skriver internationale medier.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan også se på det positive i dette - at man får gjort noget ved de gamle perroner, som alligevel skal have en tur ved lejlighed. Den regning ville have kommet alligevel.
Ellers ville der komme en anden skandale senere "hvorfor har man ikke gjort noget ved de gamle perroner"

PS: ing, hvorfor er der en stor facebook blok over hele siden, så jeg ikke kan se hvad jeg skriver

  • 13
  • 3

Hvis franskmændene nu kan holde omkostningen indenfor € 300 mio, så er det kun en merpris på 2%. Og hvis nu perronerne stod for en renovering alligevel, så er det intet forspildt ved det. Blot burde de have været opmærksom på det før de købte togene.

  • 22
  • 2

Tror "manøvren" er vel overvejet, med henblik på en hurtigere udskiftning af eksisterende og nedslidt infrastruktur som f.eks perroner, - Franskmændene laver ikke sådanne "fejlskøn" ubegrundet og det er der, at "hovsa" ordren ligger begravet i kassetænkning og kreativitet med adresse direkte til Finansministeren og ministerium.

Samme manøvre og polemik havde vi jo også herhjemme, da IC4 skulle sammenkobles til både 3 og 4 sæt og Banedanmarks pengekasse var tom. - Nu er perronerne forlænget..

  • 7
  • 4

Selv DSB vidste det da de skulle købe nye S-tog.

Men det var også i forrige århundrede.

  • 7
  • 2

Mon ikke det omtalte tog er Bombardier Regio 2N?
http://www.bombardier.com/content/dam/Webs...

Det er et tog jeg synes kunne være interessant for Danmark. Lunderskov-Esbjerg åbner elektrisk næste år og sydover på Sjælland kommer også indenfor 8-10 år.

IR4 bliver ikke yngre (er allerede 20 år) og med Regio 2N er vi da ikke Palle-Alene-i-Verden da franskmændene har købt et solidt antal og en mindre engelsk operatør har også købt.

Så skal man ikke lade sig narre af at det hedder "Regio". Alle danske togstrækninger er regionale efter europæisk målestok.

  • 10
  • 0

JP skriver at det er tog fra Alstom, og Ing.dk skriver Bombardier. Tror næppe at den franske stat smider 15mia.euro til andet end et fransk selskab.

  • 6
  • 1

Et er at IC4 ikke kan køre - eller kører mindst muligt, inden værkstedet kalder eller en parkering under Storebælt er påkrævet.
Men IC4´s fritrumsprofil er for bred til, at de eks. kan køre i Sverige. Der er et svar fra Transportministeriet, hvor der står, at de godt kan køre i Sverige, hvis man flytter perronerne, så problemstillingen er ikke ny.

  • 5
  • 1

I mine øjne er toget ikke relevant til Esbjerg-København eller Sydbanen, da maxfarten er 200 km/t, og banen fra KBH til Ring sted over Køge bygges til 250 km/t. Det samme gælder den kommende bane over Vestfyn, hvis TogfondenDK bliver til noget.

Citat: "Så skal man ikke lade sig narre af at det hedder "Regio". Alle danske togstrækninger er regionale efter europæisk målestok"

Hak ved det, når vi taler strækningernes længde og karrakter. Men komforten i dobbeltdækkervognene er ikke tilstrækkelig for intercitytogsstrækninger i Danmark.

  • 1
  • 1

Nå. sandheden ligger et sted midt imellem:

Les 182 rames TER Regiolis d’Alstom et les 159 Regio 2N de Bombardier, qui vont entrer en service progressivement jusqu’à fin 2016, sont plus larges que leurs prédécesseurs, et vont donc nécessiter de raboter certains quais, de façon plus ou moins importante, ont confirmé à l’AFP la SNCF et RFF. Ces dernières, les Regio 2N de Bombardier, sont fabriquées à Crespin, près de Valenciennes confirmé à l’AFP la SNCF et RFF.

http://www.lavoixdunord.fr/france-monde/le...

  • 4
  • 1

I forhold til investeringen på 15mia svarer de 80mio til 0.5%. Togene er bredere for at rullestole kan cirkulerer i toget, så de 80 mio er måske ikke så dårlig en investering.Togene opfylder de nuværende franske fritrumsprofiler men det gør de gamle banegårde ikke.
Det hele drejer sig mere om hvem der skal betale (Regionerne, SNCF (som DSB) eller RFF (som Banedanmark)).
Faktisk er mange regionaltog i Frankrig lavet af Bombardier især dieseltogene. Togene er financieret af regionerne i forbindelse med deres servicekontrakter med SNCF.
TER tog er alt fra togene Toulouse-Mazamet (noget som Nørrenebel-banen) til forbindelsen Toulouse-Bordeaux eller Paris-Le Mans. Det er forbindelser der er financieret af regionerne som Bretagne, Poitou-Charentes eller Centre.

  • 7
  • 0

Michael, så enkelt kan du vist ikke se på det. Du skal give plads til at vogne kan bevæge sig og at perroner kan være krumme. Dertil afhænger det af om det er vogne med selvstændige bogier eller som IC 3.
Der findes fritrumsprofiler som skal opfyldes.

  • 3
  • 0

I en tid med stor fransk arbejdsløshed er det vel nærmest en gave sendt fra himlen. En vækstpakke :-)

Hva' kommer hver enkelt arbejdsplads så til at koste?

  • 3
  • 0

Det var også min første tanke, man kan så håbe at det er en brugbar ekstra bredde og ikke bare et par centimeter.

Jeg har længe haft på ønskelisten en større bredde mellem skinnerne og anderledes skinnetyper der også er bredderer end nu, og da gerne i hele Europa.
Fordelene er åbenlyse, i form af mulighed for dobbeltdækker vogne der på grund af den større bredde mellem skinnerne kan betyde højere hastigheder. Derudover er der så også det bedre greb mellem hjul og skinner.
Hellere i dag end i morgen.

  • 1
  • 1

Dette er ikke kritik, alene et lidt undrende, off topic, spørgsmål;
I 70'erne da min far, kortvarigt, havde ansættelse på et dagcenter for, primært, fysisk handicappede, hvor jeg ofte var med i ferier og på helligdage, hørte jeg flere gange nogen blive 'irettesat'; "det hedder ikke rullestol, men kørestol".

Det er godtnok længe siden jeg har læst/hørt udtrykket "kørestol"!
- Hedder det generelt "rullestol" i dag?

  • 4
  • 4

Er togene for brede til at stoppe? Er de mon ikke bare for brede - i særdeleshed til at passere?
Hvis de forsøger at passere en for smal perron, er jeg sikker på, at de stopper!

  • 3
  • 1

Jeg synes ikke der skal råbes op i Danmark, om fejl andre begår i udlandet. Det her er en mindre fejl - togene virker og perronerne bliver rettet til for et mindre beløb. Kunne den ha' været undgået - ja, men come on!!

Hvis det her er en ubegribelig fejl, hvad er IC4 så (med dertilindrettede perroner)?

  • 5
  • 1

Hvis du snakker om at de kan køre i DK,så tror jeg ikke at det er et problem for vi ombyggede jo stationer for at IC3 skulle kunne være der; men det er jo de franske stationer, der giver problemer for deres nye tog på de gamle perroner.

  • 1
  • 0

Hvis man vil have ét enkelt tog til at servicere alle perroner af forskellig format, må man jo gå på kompromis med optimal udnyttelse af toget og standarder.

At de har valgt de nyeste perronstandarder, og set bort fra de ældre er da ikke nogen fejl. Det ville da være mere tåbeligt at bygge tog til forældede perroner. Det er kun noget vi ville gøre i Danmark.

  • 1
  • 1

Der er altid nogle der har kløe i down tommelfingeren, dem skal du bare bærer over med.

<Er der i et indlæg ikke noget der indikerer en reel årsag til den slags så er det som regel enten en der har set sig permanent sur på indlægs-forfatteren eller en der bare skal trykke ned.
Hvis et sådan indlæg får en down fra en seriøs person vil vedkommende ofte komme med en kritik omhandlende dette negative klik.

  • 2
  • 2

@ John Johansen

Citat: "Det er godtnok længe siden jeg har læst/hørt udtrykket "kørestol"!
- Hedder det generelt "rullestol" i dag?"

Vanvittig interessant debat at starte op, men har ikke meget med franske tog at gøre.

Vil jeg gerne vide noget om stole med hjul går jeg ind på www.gyldendal.dk. Vil jeg vide noget om franske tog bruger jeg www.ing.dk. Og brænder jeg for at vide om det hedder cykel eller cikel, hindbær eller himbær, håndklæde eller hångklæde ser jeg Linie 3 show.

  • 2
  • 5

Bent Johansen.

Det er som man tager det, nu ved jeg ikke hvor gammel du er.
Men sagen er at det for mange år siden hed en rullestol, efter et massivt pres fra rullestol brugerne, valgte man at vedtage at det fremover skulle hedde en kørestol som de selv havde forslået, så det hed det så derefter.

Så kom der for 1-2 år siden en bruger der brokkede sig over at det hed en rullestol pg så havde vi alle efter denne tynd-skindede bruger at rette os derefter.

Det har jeg så ikke tænkt mig, jeg vil ikke være til grin bare fordi de nu ikke vil kaldes det ene men det andet, altså det andet som de ikke før ville kaldes, så de derved valgte at kalde sig det ene, altså det ene som før var det andet.

NIX ikke herfra, jeg er fløjtende ligeglad med om de sidder i kørestol, det gør dem hverken til dårligere eller bedre mennesker, men de der konstant skriger op om at nu vil de kaldes noget andet må have en mental brist helt på linie med mange andre der føler sig fornærmede over et enkelt ord, og så når man selv har valgt dette ord, så må sikringen være sprunget.

Det var så lige et surt opstød over tåbeligheder.

  • 2
  • 5

Well! :-)
- Jeg har et enormt mange gange, bedre, gladere liv, end thumbsdownerne! :-))
Håber alligevel I bliver lykkelige, en dag!

  • 3
  • 7

Skal sikkert lettere modificeres fx med sæder.

Perronbredde og bro- og tunnel- fridimensioner er så ligegyldig.

Kan også benyttes til at evakuere ved fx oversvømmelser. Kan fx udstyres med pontoner, så den kan lande på og lette fra vand og mudder:

.20. maj 2014, Den flyvende lastbil er på vej:
http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/den-fl...
Citat: "...
Producenten, Advanced Tactics Inc, afslører ikke det store om lastbilen/helikopterens egenskaber, men det skyldes nok, at den endnu ikke er færdigudviklet. Black Knicht Transformer har i den nuværende version en vægt på ca. 2 ton. På landjorden har den en topfart på 112 kilometer i timen. Det er ret imponerende, når man tænker på, at der langt hen ad vejen er tale om en flyvende lastbil.
..."

  • 0
  • 2

Det handler om 341 tog, der bygges af Alstom og Bombadier. I sidste ende skal det omfatte 1860. Totalprisen skönnes at være 15 mrd €. Ombygningen handler om 1300 stationer af i alt 8700 og vil koste 80 mio €.

Fejlen skyldes vores moderne ingeniörvæsen. Gutterne sidder centralt i moderne kontorbygninger med Aircondition og stirrer fra morgen til aften på en fladskærm. I fritiden er de beskæftiget med deres smartphone.

Hvis man bliver spurgt efter afstanden fra skinne til perronkant, så får man svar fra computeren.

De tider, hvor en ingeniör med måleudstyr, svedende traved rundt i projektet for at kontrollere de aktuelle mål er forbi.

Fejlen blev heller ikke opdaget af ingeniörer, men af satiretidskriftet "Le canard enchaine", hvad der skulle hedde "And i kæder".

  • 5
  • 2

Det var også min første tanke, man kan så håbe at det er en brugbar ekstra bredde og ikke bare et par centimeter.

Jeg har længe haft på ønskelisten en større bredde mellem skinnerne og anderledes skinnetyper der også er bredderer end nu, og da gerne i hele Europa.
Fordelene er åbenlyse, i form af mulighed for dobbeltdækker vogne der på grund af den større bredde mellem skinnerne kan betyde højere hastigheder. Derudover er der så også det bedre greb mellem hjul og skinner.
Hellere i dag end i morgen

Bredde mellem skinnerne; er det sporvidde du mener? Det tvivler jeg personligt på kommer til at ske, den sporvidde på 1.435 mm. som vi anvender herhjemme, er standardsporvidden i hele Europa og størstedelen af verden. Og hvad al det materiel som allerede eksisterer? Hvis man ombygger de nuværende strækninger til en bredere sporvidde, vil dette materiel (veterantog, f.eks.) skulle ombygges.
Med hensyn til højhastighed, så tror jeg her at fremtiden snarere vil være magnettog/Maglev; alene pga. den væsentlig mindre risiko for afsporinger.

  • 4
  • 1

Bent Johansen:

Vanvittig interessant debat at starte op, men har ikke meget med franske tog at gøre.

Jeg havde overhovedet ingen intention om at ''starte en debat op'', Bendt!
Det var et ganske uskyldigt spørgsmål, som du havde den oplagte muligheden for, men ikke evnede, at ignorere!
- Beklager for dig, Bendt!

  • 1
  • 5

Jeg kan kun være enig i det hele. Det vil blive alt for dyrt, og som du skriver magnettog/Maglev tog, det er godt nok også dyrt, men alligevel nok en langt bedre investering, det har desværre nok lange udsigter, meget lange.

  • 1
  • 2

Ja, det er da er rent luxus problem able bare skal ombygge et par hundrede peronner. Det lyder da til at togene kan køre.

  • 2
  • 0

@ Ulrik Caspersen "den sporvidde på 1.435 mm. som vi anvender herhjemme, er standardsporvidden i hele Europa..."

Det er ikke korrekt. Den iberiske halvø, Irland og de fleste lande under tidligere Tsar-Rusland, heriblandt Finland, Baltikum og Rusland selv, bruger ikke standardsporvidde.

  • 2
  • 0

Det er standard i det meste af Vesteuropa, men dem du nævner er fra en gammel tid, bortset fra Irland, hvilket i den sammenhæng er ret ligegyldig da der ingen fordel er ved at transporterer et togsæt med færge til Irland, og Finland der af naturlige årsager har de meste af grænsen direkte til Rusland.

Men som Ulrik påpegede så er det på de andre områder standard, jeg kan huske der var en diskussion for en mange år siden om netop en standardisering af skinnerne landende imellem.

Siden (først fornylig) er Østeuropa (Sovjet) opløst, og der er derfor flere nu selvstændige nationer, og det var typisk der bredden var anderledes, som du også påpeger.
Så det er lidt svævende om man helt kan omtale de lande i samme omfang som en 100% del af Europa som vi normalt omtaler det, der stadig øst og vest, men forhåbentlig snart et Europa, det vil gøre meget betydelig lettere både politisk og i infrastruktur, her igen tog.

  • 1
  • 2

Om jeg begriber brugen af thumbs up/down på dette forum.

En oplysning om, at der findes smalle spor i Grækenland: +1.
En oplysning om, at der findes smalle spor i Schweiz: +1.
En oplysning om, at der findes smalle spor i Østrig: -2.

Bent Johansens oplysning om Østrig er korrekt. Jeg har selv mange gange kørt på den nævnte bane, som forbinder Jenbach og Mayrhofen. Så det kan ikke være fejl i udsagnet, der har ført til de 2 nedadvendte tommelfingre.

Og jeg tillader mig i min naivitet at antage, at vi går efter bolden og ikke efter manden, så det kan heller ikke være forklaringen.

Men hvilke forklaringer er der så tilbage?

  • 2
  • 1

Men hvilke forklaringer er der så tilbage?

Ja, det er også mig ubegribeligt. Og det handler ikke kun om denne tråd, men er noget man ser hele tiden.

Jeg kunne ønske mig faciliteten fra det gamle forum tilbage, hvor man kun havde "thumbs up" og ikke havde "thumbs down" muligheden. Så kunne man nikke anerkendende til indlæg man finder gode eller relevante, men hvis man vil brokke sig må man formulere sin kritik og lægge navn til.

  • 2
  • 0