Ubåden Freja sejler igen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ubåden Freja sejler igen

I sidste uge bordede politiet Peter Madsens ubåd Freja, mens han sejlede rundt i Københavns kanaler. Det var i anledningen af topmødet, og politiet mente ikke, at de kunne være for forsigtige. Peter Madsen fik nu lov at slippe efter, at politiet havde kontrolleret, at han ikke stod i deres register.

»Det kunne jo være, at jeg ville male "Nej til EU" på ubåden og så dukke op på et eller andet pinligt sted,« siger Peter Madsen.

Det så ellers sort ud for Freja i juli. Ubåden havde været en tur i Farum til justering, og da den blev kørt tilbage mod København, kørte lastbilen under en bro med for lav frihøjde. Lastbilens kran knækkede sammen over ubåden og maste tårnet og trykskroget sammen. Men det slog ikke Peter Madsen ud. Han fik udbetalt 75.000 fra transportfirmaets forsikring, og så fjernede han simpelthen den ødelagte midterste sektion og monterede en ny.

»Jeg kunne have forlangt, at de kom med en anden ubåd,« siger Peter Madsen. Han mente nu, at det ville blive for indviklet med det efterfølgende ansvar for eventuelle skader, så han ville hellere selv udføre reparationen.

Ubåden sejler fint nu, og Peter Madsen konstaterer stolt, at det er en moderne udgave af en tyskerubåd »ligesom U96 i Das Boot.« Halvanden time er det længste tidsrum, han har tilbragt under vandet, men højst en time er nok mere tilrådeligt, for Peter Madsen kunne godt mærke, at han begyndte at koncentrere sig mere om at trække vejret end om at sejle. Han har prøvet at dykke til ti meters dybde med den, men den kan holde til 40 meters dybde.

Der er to slags tanke i ubåden - hovedtanke og trimtanke. Trimtankene bruges til at afpasse vægten nøjagtigt, så ubåden hverken stiger eller synker, og Peter Madsen har justeret tankene, så Freja nu reagerer på vægtforskelle på få hundrede gram. En halv liter vand ekstra i tankene får den til at synke langsomt. Hovedtankene bruges til egentlig neddykning, og de er blevet justeret til at kunne holde ubåden oppe, selvom en af tankene skulle svigte.

»Freja var oprindeligt ikke designet til at kunne tåle, at hendes forreste hovedtank blev utæt, men det kan hun altså alligevel. Hun kan flyde med hul i den forreste tank, selvom det er med stævnen helt nede i vandskorpen,« siger Peter Madsen.

Freja sejler altså, men rusten er begyndt at tære på stålskroget. Peter Madsen forventer, at ubåden kun holder et års tid eller to endnu.

»Freja er en prototype, så det er ikke så afgørende, hvor længe den holder,« siger han. Ubåden er lavet af stål, som på grund af stivheden viste sig at være et bedre materiale end aluminium eller glasfiber. Det havde ikke gjort nogen forskel, at Peter Madsen havde anvendt rustfrit stål, forklarer han.

»Såkaldt "rustfast" stål er mere eller mindre stabilt afhængigt af, hvad det udsættes for. Et søvandsbestandigt rustfast stål kan godt fremstilles, men er for dyrt at bygge prototyper i.«