Tyskland tvinger VW til at tilbagekalde alle biler med snyde-software
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyskland tvinger VW til at tilbagekalde alle biler med snyde-software

Det skal ikke være op til den enkelte VW-ejer at afgøre, om bilen skal have fjernet det skandaleombruste stykke software, der har ladet Volkswagens biler snyde i emissionstest, mener den tyske transportstyrelse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Det skriver Reuters Deutschland.

Læs også: VW-biler i karantæne, mens myndighederne undersøger dem for nye teknik-tricks

Myndigheden afviser dermed det forslag om frivillig reparation, som Volkswagen ellers havde lagt på bordet. Meldingen kommer fra en talsmand for KBA, der dog stadig ikke har givet formelt svar på Volkswagens plan for de 2,4 millioner dieselbiler, der i Tyskland er udstyret med snyde-software.

Indtil bilerne kaldes tilbage, kan alle berørte VW-ejere køre videre i deres bil, selvom de ikke opfylder emissionskravene, forsikrede den tyske transportminister Alexander Dobrindt i dag fra Berlin.

Læs også: Dansk-tyske MAN Diesel manipulerede med brændstof-målinger i årevis

Tidsplanen for den store tilbagekaldelse er stadig uklar, men arbejdet vil formentlig først være overstået i slutningen af næste år, oplyste den tyske bilproducents nye direktør, Matthias Müller, tidligere på måneden.

Alt i alt gør de tekniske variationer og landespecifikke løsninger det særdeles omfattende for Volkswagen at fjerne fusk-software fra 11 millioner biler på verdensplan, mener Matthias Müller.

Læs også: Transportminister efter EU-møde: Volkswagen først klar med løsning for 1,6 liters motorer om et år

»Vi har ikke brug for tre løsninger, men for tusind,« forklarer han i et interview.

For 2-liters-modeller vil det ifølge koncernen være tilstrækkeligt med en softwareopdatering, som skal implementeres fra januar. For biler 1,6-liters motorer vil det yderligere være nødvendigt med en teknisk ændring, der først er klar i september 2016.

Læs også: Volkswagen tilbagekalder 11 millioner biler i 2016

I nogle tilfælde kan det komme på tale at bytte den tilbagekaldte bil ud med en ny.

I eftermiddag vil myndigheder fra en række EU-lande mødes i Bruxelles for at diskutere det kommende forløb og udveksle testmetoder.

Kommentarer (9)

Som ejer af en af de berørte VAG producerede biler står jeg tilsyneladende overfor et valg mellem at køre videre eller at få opdateret software i bilen. Hvis software bliver opdateret står jeg sandsynligvis med en bil der både mister moment og som vil køre kortere på en liter diesel. Hvis jeg vælger (hvis der bliver mulighed for et valg) at køre videre uden ændringer på bilen - så forurener den jo faktisk mere end det den er godkendt til. Det betyder vel reelt en nedklassificering til en lavere miljøstandard. Jeg skulle kende vore politikere dårligt hvis de ikke ser en mulighed for at opkræve den dyrere grønne afgift for de nedklassificerede biler (i forvejen betaler de mest økonomiske dieselbiler jo en kompensationsafgift - da staten tilsyneladende fik gravet sig et økonomisk hul i statsbudgettet ved afgiftsomlægningen fra vægtafgift til grøn afgift. Mon VAG vil bytte min dieselbil til en benzinbil?

  • 4
  • 0

Lige nu forurener bilen for meget med NOx. Hvis de ikke ændrer din software burde du ikke skulle betale ekstra i afgifter, for i DK betaler vi ikke efter NOx udslip.
Men bilen er nok ikke lovlig da den ikke overholder EURO4 eller EURO5 normerne.

Hvis de ændrer på softwaren så din bil forurener mindre med NOx vil dieselforbruget stige, hvilket måske betyder at du skal betale højere ejer- og udligningsafgit.
En sådan softwareændring betyder nok også at bilen vil accelerere dårligere, for det er specielt ved accelerationer at motoren forurener for meget med NOx.

Så du vil formodentlig ende med en bil med dårligere ydelse og en højere ejer- og udligningsafgift. Det kræver selvfølgelig kompensation fra VW.

  • 5
  • 0