Tyskland tvinger VW til at tilbagekalde alle biler med snyde-software

Det skal ikke være op til den enkelte VW-ejer at afgøre, om bilen skal have fjernet det skandaleombruste stykke software, der har ladet Volkswagens biler snyde i emissionstest, mener den tyske transportstyrelse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Det skriver Reuters Deutschland.

Læs også: VW-biler i karantæne, mens myndighederne undersøger dem for nye teknik-tricks

Myndigheden afviser dermed det forslag om frivillig reparation, som Volkswagen ellers havde lagt på bordet. Meldingen kommer fra en talsmand for KBA, der dog stadig ikke har givet formelt svar på Volkswagens plan for de 2,4 millioner dieselbiler, der i Tyskland er udstyret med snyde-software.

Indtil bilerne kaldes tilbage, kan alle berørte VW-ejere køre videre i deres bil, selvom de ikke opfylder emissionskravene, forsikrede den tyske transportminister Alexander Dobrindt i dag fra Berlin.

Læs også: Dansk-tyske MAN Diesel manipulerede med brændstof-målinger i årevis

Tidsplanen for den store tilbagekaldelse er stadig uklar, men arbejdet vil formentlig først være overstået i slutningen af næste år, oplyste den tyske bilproducents nye direktør, Matthias Müller, tidligere på måneden.

Alt i alt gør de tekniske variationer og landespecifikke løsninger det særdeles omfattende for Volkswagen at fjerne fusk-software fra 11 millioner biler på verdensplan, mener Matthias Müller.

Læs også: Transportminister efter EU-møde: Volkswagen først klar med løsning for 1,6 liters motorer om et år

»Vi har ikke brug for tre løsninger, men for tusind,« forklarer han i et interview.

For 2-liters-modeller vil det ifølge koncernen være tilstrækkeligt med en softwareopdatering, som skal implementeres fra januar. For biler 1,6-liters motorer vil det yderligere være nødvendigt med en teknisk ændring, der først er klar i september 2016.

Læs også: Volkswagen tilbagekalder 11 millioner biler i 2016

I nogle tilfælde kan det komme på tale at bytte den tilbagekaldte bil ud med en ny.

I eftermiddag vil myndigheder fra en række EU-lande mødes i Bruxelles for at diskutere det kommende forløb og udveksle testmetoder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som ejer af en af de berørte VAG producerede biler står jeg tilsyneladende overfor et valg mellem at køre videre eller at få opdateret software i bilen. Hvis software bliver opdateret står jeg sandsynligvis med en bil der både mister moment og som vil køre kortere på en liter diesel. Hvis jeg vælger (hvis der bliver mulighed for et valg) at køre videre uden ændringer på bilen - så forurener den jo faktisk mere end det den er godkendt til. Det betyder vel reelt en nedklassificering til en lavere miljøstandard. Jeg skulle kende vore politikere dårligt hvis de ikke ser en mulighed for at opkræve den dyrere grønne afgift for de nedklassificerede biler (i forvejen betaler de mest økonomiske dieselbiler jo en kompensationsafgift - da staten tilsyneladende fik gravet sig et økonomisk hul i statsbudgettet ved afgiftsomlægningen fra vægtafgift til grøn afgift. Mon VAG vil bytte min dieselbil til en benzinbil?

  • 4
  • 0

Lige nu forurener bilen for meget med NOx. Hvis de ikke ændrer din software burde du ikke skulle betale ekstra i afgifter, for i DK betaler vi ikke efter NOx udslip. Men bilen er nok ikke lovlig da den ikke overholder EURO4 eller EURO5 normerne.

Hvis de ændrer på softwaren så din bil forurener mindre med NOx vil dieselforbruget stige, hvilket måske betyder at du skal betale højere ejer- og udligningsafgit. En sådan softwareændring betyder nok også at bilen vil accelerere dårligere, for det er specielt ved accelerationer at motoren forurener for meget med NOx.

Så du vil formodentlig ende med en bil med dårligere ydelse og en højere ejer- og udligningsafgift. Det kræver selvfølgelig kompensation fra VW.

  • 5
  • 0

Bilerne har alle en typegodkendelse. Den indeholder beskrivelse af forureningsklasse, brændstofforbrug, ydelse og vægt osv.

Hvis disse punkter ændres, er typegodkendelsen dermed ikke længere gyldig og bilen kan i teorien groundes.

Det betyder så også , at hvis VW laver en ombygning af bilen så den er væsentligt ringere end det man har købt, så skal der nye typegodkendelse til, og ejeren kan med god grund fastholde at produktet nu er noget andet end det ha har købt.

  • 3
  • 0

De kontrollerende ejer familier er Piech og Porche, der i årtier har ligget i krig med hinanden og faktisk har dybe rødder i nazismen. Hvad med at lade kapitalismen virke og holde ejerne ordentligt ansvarlige for svindlen, så der simpelthen fremtvinges nyt ejerskab. Tvivler på at nye ejer vil tage lige så let på tingene. Der må være nogle dygtige kinesere eller indere, der kan drive VW mere i tysk ånd.

  • 3
  • 3

Hvis VW slipper afsted med at kunne software opdatere sig ud af problemerne og skide på at kunderne står tilbage med en bil som mister kræfter, og ikke køre så langt på literen, går der sgu ikke mange dage før nørderne tilbyder at "opgradere" tilbage til den gamle software.

Jeg har selv VW (en 170 HK Bora VR5) som vi er meget glade for, og som går langt mere på literen end hvad den danske stat bilder os ind og boner os for i grøn afgift. Flere mekanikkere har sagt at vore Bora var en af de sidste ordentlige VW biller der blev lavet inden de blev grådige og ville tjene endnu flere penge.

Så jeg siger: FEDT AT GRÅDIGHED IKKE ALTID BETALER SIG! Til gengæld er det nok kantinedamen hos VW der får skylden for snyde softwaren, for det kan da UMULIGT være en en leder, eller ligefrem en direktør som kunne finde på det her. Lad os håbe at VW virkelig får ørerne i maskineriet, så der er statueret et eksempel på hvad straffen er for at snyde for at være grådige.

Jeg spår at sæbe salget er stigende i disse dage i Tyskland med alle de mennesker der skal have vasket deres hænder rene. Bare de gad og mande sig op og indrømme at de har kvajet sig ud over alle grænser og tag det som en mand/kvinde.

Beklager evt stavefejl. Er ordblind :-)

Mvh Dan

  • 10
  • 0

Udløser det ikke en bødestraf pr enhed, som der er svindlet med? Eller gælder der andre regler, når man fanger banditten, og denne er et større selskab i et større EU land? Der ligger jo en smuk gave, til fortsat afgiftsfriholdelse af EL biler her... Det passer jo også helt i tråd med VW koncernens nye udmelding, at man satser på el biler....

Mvh.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten