Tyskland indfører QR-kode på EV-batteriers metaller og genbrugshistorie

Står det til EU-Kommissionen, vil der fra 2030 være et minimumskrav til, hvor stor en del af eksempelvis lithium, kobolt og nikkel, der skal komme fra genbrug i bilbatterier. Illustration: Recell

11 partnere i den tyske bil- og batteriindustri er gået sammen om at udvikle en fælles taksonomi og et sæt standarder for indsamling og deling af data om batterier i elbiler, skriver Engineering and Technology.

Formålet er at kunne kortlægge et batteris klimaaftryk og hvor stor en andel af batteriets komponenter, der er blevet genbrugt til fremstillingen af batteriet. I konsortiet sidder blandt andre BMW, batteriproducenten BASF og råvareteknologivirksomheden Umicore.

EU-lov på vej

Et lignende forslag er på tegnebrættet i EU-Kommissionen, skriver Engineering and Technology. Senere i år skal kommissionen netop drøfte et forslag om, hvordan man kan sikre, at batteriproducenter er åbne omkring klimaaftryk og hvor stor en del af materialerne, der er blevet genbrugt.

Hvis forslaget bliver stemt igennem i sin nuværende form, vil det gælde fra 2024, og fra 2030 vil der blive indført et minimum for, hvor meget kobolt, lithium, nikkel og bly, der skal genbruges i et bilbatteri.

I forslaget kommer batteri-passet til at være en QR-kode på selve batteriet, der linker til en online database, bilejeren kan tilgå information om batteriets komposition.

Første forsøg på en løsning

Det tyske konsortium er det første projekt i Europa, der forsøger at udvikle en reel løsning, der lever op til de kommende EU-regulativer, siger det tyske Økonomiministerium ifølge Technology and Engineering

Projektet har opbakning fra det tyske Økonomiministerium, der præsenterede konsortiet på et pressemøde. Ligeledes støtter ministeriet projektet med 61 millioner kroner (8,2 millioner euro).