Tyskere står fast: Ingen ny jernbane til Femern før 2024

Illustration: Transportministeriet

Den tyske jernbane fra Femerntunnelen bliver hverken yderligere forsinket eller fremskyndet. Det slår det tyske transportministerium nu fast efter mødet mellem transportminister Magnus Heunicke (S) og den tyske transportminister, Alexander Dobrindt.

Af en pressemeddelelse fremgår det, at de tyske myndigheder har bedt jernbaneselskabet DB AG om at planlægge den nye dobbeltsporede jernbane, som er på tegnebrættet. Samtidig slår pressemeddelelsen fast, at strækningen først skal stå klar i 2024.

Læs også: Her er jernbanen til Femern, som Tyskland er forsinket med

Illustration: MI Grafik

Dermed kommer godstog og elektriske passagertog til at vente tre år med at kunne bruge den faste forbindelse mellem Femern og Lolland.

»Tyskland står ved sin kontraktlige forpligtelse til at udbygge landanlæggene på den tyske side. Delstaten Slesvig-Holsten undersøgte sidste år forskellige linjeføringer og anbefalede at opføre en overvejende ny jernbanestrækning. Anlægget af en ny bane tager længere tid, men aflaster turistområderne langs den baltiske kyst for jernbanestøj,« siger den tyske transportminister Alexander Dobrindt i pressemeddelelsen.

For Magnus Heunicke har det ifølge transportministerens egne udmeldinger frem til mødet været centralt at få svar på, hvor lang tid de tyske anlægsarbejder ville vare, samt hvor lang tid de tyske miljøgodkendelser vil tage.

Læs også: Heunicke advarer om risiko for forsinkelse af tysk Femern-godkendelse

Det eneste indhold fra mødet, der er tilgængeligt, er den tyske pressemeddelelse, men på baggrund af den lader Magnus Heunicke til at være tilfreds med budskabet fra tyskerne, da det bekræfter Tysklands interesse i at fortsætte samarbejdet om projektet.

»Fremtidens faste Femernforbindelse giver store fordele for både Danmark og Tyskland, og jeg er meget tilfreds med det konstruktive og gode samarbejde mellem de to nabolande om den forbindelse, som blev bekræftet på dagens møde,« siger Magnus Heunicke i den tyske pressemeddelelse.

Den eksisterende jernbane og den udvidelse og ombygning, som tyskerne bliver forsinket med, der skal spare beboerne i en række byer for støjen fra godstogene til og fra Danmark. (Illustration: Delstatsregeringen i Slesvig-Holsten) Illustration: Schleswig-Holstein Landesregierung

Tyskland skal betale anlæggene på den tyske side, mens Danmark står for finansiering af selve forbindelsen, som med tiden skal tjenes hjem gennem afgifterne for brugere af tunnelen. Det er da også tydeligt i pressemeddelelsen, at der med tyske øjne er tale om et dansk projekt.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

‘Et vigtigt punkt i drøftelserne var status for planlægningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Danmark planlægger en næsten 18 kilometer lang tunnel til vej- og jernbanetrafik under Østersøen mellem øerne Femern (Tyskland) og Lolland (Danmark),’ hedder det i den tyske pressemeddelelse.

Det fremgår ikke, om de to ministre diskuterede miljøgodkendelserne, eller hvilke krav Magnus Heunicke har stillet til sin tyske kollega.

Læs også: Tysk politiker: Jernbane til Femern bliver mindst fem år forsinket

Læs også: Ikke et eneste godstog vil køre gennem Femerntunnelen i tre år

Transportministeriet har efter artiklen blev udsendt en dansk oversættelse af den tyske pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når nu omlægningen af godstog til Fehmarnforbindelsen nu bliver (mindst) 3 år forsinket... Ville det så ikke være en god idé at genberegne samfundsværdien af at udbygge det sidste stykke jernbane i Sønderjylland til dobbeltspor?? Strækningen Tinglev - Padborg...

Så vidt jeg husker var den lige netop urentabel, men med en så stor parameterændring som 3 års (til 5 års) ekstra godstrafik udgør, så må samfundsværdien da nu være positiv.

Iøvrigt har der jo ligget dobbeltspor der engang, så strækningen er vel i en hvis udstrækning dimensioneret til det (bredde, broer, etc.).

  • 3
  • 1

Har tyskerne givet en 100 % garanti for at jernbanen er klar til drift i 2024 eller Har tyskerne lovet at prøve at få jernbanen klar til drift i 2024

Det er nok det sidste = ingen garanti.

Det kunne være interessant at læse aftaleteksten mellem de 2 ministre. Findes der et referat ?

  • 1
  • 1

Citat: "Tyskland står ved sin kontraktlige forpligtelse til at udbygge landanlæggene på den tyske side"

Electrificeringen skulle stå klar når Femernforbindelsen var klar, altså 2021, ikke 2024. Det er man løbet fra.

Nu bliver Femernforbindelsen så 3 år forsinket, fordi det ikke kan betale sig at få den færdig før 2024, men reelt er tyskerne løbet fra aftalen.

  • 2
  • 2

De seneste 3 år er forbindelsen blevet 6 år forsinket. Hvis det fortsætter, bliver den først færdig i.......

Nogen der har en lommeregner?

  • 3
  • 2

Gerne for mig.

Men samfundsøkonomien har ikke ændret sig, da man de seneste tre år ikke har arbejdet videre med projektet.

Der bliver derfor ikke tre år mere med godstog i Sønderjylland, i forhold til hvornår et dobbeltspor kan stå klar.

Tiden er blot spildt i Transportministeriet.

  • 3
  • 1

Selvfølgelig burde vi have dobbeltspor til Tyskland, - men på den Tyske side fortsætter det jo med enkeltspor

@ Allan Hansen

Delvist ja, på korte strækninger.

Men det er jo det tyskerne har forpligtiget sig at lave om på. Hvis Femernforbindelsen bygges, skal der være dobbeltspor hele vejen fra Puttgarten til Hamborg, bortset fra en strækning på 1-2 kilometer ved Femernsund.

Hvis forbindelsen ikke bygges, må strækningen fra Flensborg til Hamborg i stedet udbygges, på de få og korte strækninger der mangler dobbeltspor. Hele strækningen er allerede i dag elektrificeret, modsat strækningen Bad Schwartau-Puttgarten.

Men det er tyskerne ikke forpligtiget til i dag.

  • 0
  • 0

ll Selvfølgelig burde vi have dobbeltspor til Tyskland, - men på den Tyske side fortsætter det jo med enkeltspor ll

Nej, på Jyllands-siden er der dobbeltspor hele vejen fra Padborg til Hamborg... Hvis den ikke allerede er åben, så er Rendsborg-broen meget tæt på at genåbne som dobbeltsporet.

  • 1
  • 0

http://www.b.dk/nationalt/danmark-jagter-1...

citat " ..I det hidtidige budget for Femern-forbindelsen er der indregnet EU-støtte på 18 procent af anlægsomkostningerne til selve tunnelprojektet, og ti procent til landanlæggene, svarende til i alt 9,3 milliarder støttekroner. Men i ansøgningen søger Danmark om det maksimale tilskud på 25 procent af den samlede anlægsudgift, svarende til 13 milliarder kroner. .. "

Tja - mon EU vil hæve deres beløb fra 9,3 mia til 13 mia. Reelt bliver det vel også os i DK der kommer til at betale en del af prisstigningen via EU.

Lidt overraskende at "Norge" ikke også har givet en støtte erklæring.

  • 0
  • 0

citat: " ..Hos DI Transport accepterer branchedirektør Michael Svane også gerne en ny forsinkelse mod en lavere pris.

"Det vigtigste for erhvervslivet er, at der er opbakning til den anlægslov, som regeringen fremsætter forslag om i morgen," skriver han i en mail til Ritzau. .. "

kilde: http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1...

Mon alle virksomheder i Jylland er enige med DI - hvis en Kattegatsforbindelse kunne være alternativet ?

  • 0
  • 0

Citat: " .. Der er mange kritiske spørgsmål, der presser sig på. Desværre har trafikpolitikere og Femern A/S i fællesskab sænket bommen for mange af dem.

Det er i det lys, man skal se forløbet med en pressemeddelelse og en prisstigning, der normalt rydder forsider og får prominente hoveder til at rulle. Men kun Børsen valgte det store udtræk i dækning af skandalen i fejlberegningerne.

Ingen kan være tjent med tavsheden. Danmarkshistoriens største byggeri skal nødig blive danmarkshistoriens største trafikpolitiske fejltagelse. .. "

Kilde: http://politiken.dk/debat/profiler/poulaar...

Er det "Femern A/S" eller "Sund og Bælt" der har sænket bommen ?

  • 1
  • 2

Der er åbenbart ingen forståelse fra den tyske side for at banen kunne anvendes til passagertog som på den danske side. Ærgerligt, det betyder at regionaltogene på den danske side ikke nyttigt kan bruges på den tyske side til Hamburg.

  • 0
  • 0

Før Storebæltsforbindelsen kørte DanLink mindst 10 godstog i døgnet, med diesel lokomotiv, over Femern. Så det må man vel kunne gøre igen, med lokomotivskift på den nye Femern station.

  • 0
  • 0

Lokomotivskift betyder tre ting:

1: Omløbsspor i Puttgarden. 2: Ansættelse af ranger-personale. 3: Genåbning eller reetablering af godsspor på strækningen, således at det ikke forstyrrer trafikken.

Alle tre ting betyder store omkostninger for et midlertidigt behov. Det tror jeg bestemt ikke tyskerne er interesserede i.

  • 0
  • 0

1) Den eksisterende færgestation afvikles formentlig fuldstændigt i lighed med Rødby Færgestation. Men tyskerne vil da formentlig etablere en ny Femern station, så man kan køre tyske regionaltog til Femern, i lighed med den planlagt ny Holeby station. Et simpelt lokomotivskifte kræver nu ikke det store sporanlæg. 2) Der foregår stort set ingen rangering i Puttgarden, så der er heller intet rangerpersonale. Men igen et simpelt lokomotivskifte kræver ikke det store rangerpersonale. 3) Da der er tale om gennemgående godstog kræves ingen deciderede godsspor undervejs.

Men et andet problem er at siden Storebæltsforbindelsens åbning har man udvidet regionaltrafikken, så der i dag ikke nødvendigvis er ledige togkanaler i køreplanen. Endelig kan det være et problem at man har foretaget forskellige ombygninger, så der ikke længerer er de nødvendige 800 m lange krydsningsstationer. Sporforbindelser der ikke bliver brugt, har det med at gå i forfald.

  • 0
  • 0

1) Den eksisterende færgestation afvikles formentlig fuldstændigt i lighed med Rødby Færgestation. Men tyskerne vil da formentlig etablere en ny Femern station, så man kan køre tyske regionaltog til Femern, i lighed med den planlagt ny Holeby station. Et simpelt lokomotivskifte kræver nu ikke det store sporanlæg.

Puttgarden station bliver ikke nedlagt ved åbningen - tyskerne har meget svært at få nedlagt baner... Stationen ud fra Burg udbygges. Men om det er sket, når tunnelen åbner, ved jeg ikke. Uanset hvad der sker, bør det være det sted lokomotivskift sker.

  • 0
  • 0

Så må man jo "flytte" den, ellers ender den som spøgelsesstation, det ville svare til at Korsør var blevet opretholdt efter Storebæltsforbindelsens åbning. Warnemünde færge eksistere endnu, stationen benyttes til lokaltrafik. Men Warnemünde er en levende badeby, mens Puttgarden er tæt på verdens ende uden færger. Grossenbrode er dog blevet afviklet, selv om man fortsat kan se beton fundamenterne til færgelejerne på Google Earth.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten