Tyskere har givet op: Men i Japan og nu Kina buldrer maglev-togene derudaf med 600 kilometer i timen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyskere har givet op: Men i Japan og nu Kina buldrer maglev-togene derudaf med 600 kilometer i timen

PLUS.
Kinesere vil have maglev-tog med tophastighed på 600 kilometer i timen. Illustration: Youtube

Den første prototype har netop forladt fabrikken i Qingdao i det østlige Kina. Verdens første kinesiske maglev-tog ventes færdigudviklet om to år. Dermed holdes der liv i teknologien, der skulle have forbundet Sjælland med Jylland over Kattegat.

Tophastigheden skulle være op mod 600 kilometer i timen. Kinesiske CRRC Sifang Co., Ltd. har store planer med maglev-toget, en sammentrækning af 'magnetically levitating train', også kendt som magnettoget. Engang skulle toget også have forbundet Hamborg og Berlin, men nu er planerne lagt i skuffen,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

og herhjemme hører vi nærmest kun om det, når Tom Gillesberg hænger valgplakater op. Japanere slog rekord i 2015 Men i Japan, hvor verdensrekorden blev slået i 2015, med 603 kilometer i timen, tager man skam teknologien seriøst. Her er planen at forbinde Shinagawa Station i Tokyo med Nagoya i 2027, en distance på 286 kilometer, som skal klares på 40 minutter, mod en time og 32 minutter i d...