Tyskere gør klar til masseproduktion af elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyskere gør klar til masseproduktion af elbiler

Tyske Continental AG stiller sig klar ved samlebåndet fra år 2011, hvis elbilerne går i masseproduktion.

Med sig har tyskerne en række pakker, der omfatter effektelektronik, energistyresystem, transmission og elmotor. Det eneste, en bilproducent behøver at tilsætte, er en batteripakke, så er et samlet el-system klar til at blive lagt ind i en el- eller hybridbil.

Foreløbig er to systemer under udvikling, et på 60 kW og et på 120 kW.

Ifølge Continental er de nye systemer "2. generation", hvilket betyder, at de fylder 30 procent mindre end forrige generation. Det skulle gøre dem nemmere at installere og billigere at producere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

at folk prøvekører en elbil. Det er en fantastisk cool oplevelse, køreglæden er enorm. Men selvfølgelig er folks komfort-forventninger skruet forskelligt sammen, ikke alle ser sig selv i motorvejens inderspor nu og da. Til gengæld er en elbil først over krydset når man har holdt for rødt i bytrafikken.
Prøv det :)

  • 0
  • 0

Et skift fra den hidtidige bilteknik til eldrift rummer mulighed for adskillige nye principper, herunder bl.a. uafhängig kraftoverförsel til 2 el 4 hjul v. hj. af hjulmotorer, hvorved man kan spare differentiale, transmissionsaksler m.v.

Nu siger betegnelsen "Effektelektronik" jo ikke saa meget. Det kunne väre rart at vide hvad der egentlig gemmer sig i den viste kasse.

Det kunne se ud som en lösning hvor man bibeholder et centralt differentiale. Og betyder rörforbindelserne at der skal anvendes vädskeköling. Saa maa der vel väre et vist effekttab til spildvarme? Men ok saa kan man maaske undgaa et separat "oliefyr" til vinterkörsel.

Egentlig ejendommeligt at et däkfirma ikke först og fremmest satser paa komplette elbilhjul med indbyggede motorer. Saa maa der vel väre en ret tungtvejene grund, til at man i stedet gaar ind for en mere konventionel lösning, hvad den saa end kan väre?

  • 0
  • 0

CityEL produceres i Tyskland, og har i mange år haft prædikatet "Verdens mest solgte elbil" (selvom den ikke er en bil, og selvom det ikke er "masseproduktion" i samlebåndsforstand) - så Tyskland har ekspertisen. I dag er indiske Reva den førende producent - og sjovt nok har producenten af CityEL, SMILES AG, fået den tyske import af dét køretøj også.

CityEL er baseret på den danske "ellert", så faktisk kunne det lige så godt have været Danmark der havde ligget inde med ekspertisen...

  • 0
  • 0

Tyskere gør klar til masseproduktion af elbiler

Det er nok mere korrekt at skrive at de gør klar til hybridbiler.

mvh Jens

  • 0
  • 0

Ja, du efterlysende netop tungtvejende grunde - jeg er sikker på det er regnet igennem masser gange, og fundet at hjulmotorer giver for megen uaffjedret vægt. Virkningsgraden på moderne lejer, differentialer osv er da så god at det ikke har den store betydning.
Effektelektronik skal der til, der skal jo tændes og slukkes for motoren, og der er formentlig mulighed for at køre med forskellige koblinger af motor og batteri alt efter belastning og omdrejningstal.
Hvor strømmen kommer fra er vigtigere - hvis man kan tale om den kommer et bestemt sted fra. Ellers er der stadig en del potentiale i forbrændingsmotoren, fx når VW kan køre 112km på en liter diesel i en brugbar 2ps bil.
Den ringe varmeudvikling fra elbiler er nævnt flere gange, faktisk kendes problemet også fra økonomibiler der ikke har meget effekt i varmeapperatet. Jeg tror en bedre isolering af bilerne er vejen frem, Man bør nok tænke isolering ind i konstruktionen af en elbil helt fra starten!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten