Tyske myndigheder godkender førerløs parkering i Stuttgart
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyske myndigheder godkender førerløs parkering i Stuttgart

Illustration: Bosch

Har du kørt bil i USA, har du sikkert prøvet valet-parkering, altså at du overlader nøglen til en service-medarbejder, som så kører din bil hen til en parkeringsplads og tilbage, uden du selv skal bekymre dig om at finde pladsen og parkere.

Nu har de to tyske industrigiganter Bosch og Daimler (moderselskabet bag Mercedes-mærket, red.) fået godkendt en automatisk, førerløs udgave af valet-parkering.

Det er myndighederne i den tyske delstat Baden-Württemberg, som har godkendt den første førerløse parkeringsløsning, Automated Valet Parking, til offentlig brug uden manuel overvågning. Parkeringsløsningen bliver nu sat i drift i et parkeringshus under Mercedes-Benz Museet i Stuttgart.

»Myndighedernes beslutning viser, at innovationer som automatisk valet-parkering er mulig i Tyskland. Førerløs kørsel og parkering er vigtige byggesten for morgendagens mobilitet. Det automatiske parkeringssystem viser, hvor langt vi allerede er nået,« siger Markus Heyn, direktionsmedlem i Robert Bosch GmbH.

Læs også: Forsøg med førerløse busser udstiller teknologiske mangler

Løsningen består af en parkeringsinfrastruktur, som er udviklet af Bosch, og et selvkørende system i bilen, som Daimler har udviklet til Mercedes-biler.

Når man kører ind i p-anlægget, ankommer man til et drop-off-område, hvor chaufføren stiger ud og giver besked til anlægget om at sætte gang i parkeringen via en app på en smartphone.

Herefter beregnes ruten til den nærmeste ledige p-plads, som bliver udvalgt efter bilens størrelse, og så overtager Bosch-teknologien førerretten i bilen.

Derefter kører bilen selv hen til en ledig p-plads – og retur, når bilisten anmoder om det.

Ifølge Bosch er en af fordelene ved den automatiske parkering, at man kan sætte op mod 20 procent flere biler i et p-hus, hvis alle biler kører førerløst, da de kan parkere meget tættere, når der ikke skal et menneske ud og ind.

Illustration: Bosch

Læs også: Autonomous Mobility dropper selvkørende busser på DTU

Første godkendelse af sin art

Ifølge Bosch og Daimler er tilladelsen i Stuttgart den første i verden på niveau 4 for selvkørende køretøjer.

Da der ikke tidligere har været lignende godkendelsesprocesser for automatiske løsninger uden chauffør, har de lokale myndigheder i Stuttgart og transportministeriet i delstaten Baden-Württemberg tæt fulgt assessor-processen, som tyske TÜV Rheinland har gennemført.

»Godkendelsen fra Baden-Württemberg-myndighederne sætter en præcedens for at opnå tilladelse til parkeringsservices i fremtiden,« siger Michael Hafner, chef for drive technologies og automated driving hos Daimler AG.

Her har man blandt andet beskrevet, hvordan den førerløse bil opdager gående eller andre biler, og hvordan man sikrer sig, at der ikke sker udfald på de trådløse forbindelser, der etablerer forbindelse mellem parkeringsanlægget og bilen.

Illustration: Ingeniøren grafik

Kiksede til stor konference

Bosch og Daimler har arbejdet med den førerløse valet-parkering siden 2015, og siden starten af 2018 har Mercedes-museets gæster kunnet prøve den automatiske parkering, som dog har været overvåget manuelt af sikkerhedspersonale. Den sidste del er ikke nødvendig fremover.

Da Ingeniøren deltog i Bosch Connected World-konferencen i Berlin i foråret 2018, kom topchefer fra Bosch og Daimler kørende til konferencen i en Mercedes, som skulle parkeres automatisk, men forsøget kiksede, mens 5.000 konference-deltagere fulgte med på storskærm. De startvanskeligheder skulle nu være fortid, og fremover kan besøgende på Mercedes-museet i Stuttgart selv prøve en førerløs parkering.

Læs også: Nye software-tilbud vælter ind i din bil

Særligt lys advarer gående

Pilotprojektet har blandt andet involveret et lyskoncept, hvor et særligt tyrkisfarvet lys indikerer overfor andre bilister og gående, at bilen bliver kørt uden fører.

Fuldautomatiske parkeringsanlæg er langtfra nyt, og det første i Danmark blev taget i brug på Nørrebro i København for ni år siden.

Forskellen er dog, at det her er anlægget, der flytter bilerne fra et drop-off-område og ned i det underjordiske p-anlæg, hvorimod det med Bosch-løsningen er bilen, der kører af sig selv.

I første omgang bliver det kun muligt at parkere ved bilmuseet i Stuttgart med museets egne biler. Hvornår teknologien bliver udbredt til andre p-anlæg, melder Bosch og Daimler intet om. De har dog flere lignende pilotprojekter, blandt andet i Kina.

Læs også: Video: Se Københavns første fuldautomatiske p-anlæg

Forbrugere mangler tillid

Og Bosch og Daimler får brug for nye metoder og teknologier, der kan overbevise forbrugere om sikkerheden ved førerløse teknologier, konkluderer det nye J.D. Power’s 2019 Mobility Confidence Index Study .

Her er 5.700 forbrugere blevet spurgt om deres tillid til forskellige teknologier på en skala fra 0 til 100, hvor 100 er meget høj tillid, og 0 er ingen tillid. Her lander førerløse teknologier på 36.

»Umiddelbart er de scorer ikke opmuntrende. I takt med, at bilproducenter udvikler selvkørende biler og elektrificering, er det vigtigt at vide, om forbrugerne er med på rejsen og på vej i samme retning. Det ser ikke ud til, at det er tilfældet lige nu,« siger Kristin Kolodge, executive director for Driver Interaction & Human Machine Interface Research hos analysevirksomheden J.D. Power.

Læs også: Industrigiganter vil genskabe tilliden til IoT med blockchain

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At forbrugerne endnu har en ret lav tilid (36 ud af 100) til de førerløse biler kan måske resultere i en blød opstart.
Vi som mennesker vil lige se fejlfri resultater inden vi kaster alle fordomme fra os.
Det vil være lettere at acceptere føreløse biler UDEN personer, idet der er mindre risiko for personskader ved uheld.
Man kan fint forestille sig udlejningsfirmarer som kan sende en bil til en adresse hvor en kunde/lejer kan overtage kørslen. Det samme når den smides ved en lufthavn, havn eller station og skal køre retur i p-hus eller til næste kunde.
Delebiler kan bestilles til at køre til en adresse på samme vis, men i en periode vil en chauffør stadig føre bilen når der er personer i den.

Forsikringer bør her melde ud hvordan risiko bør fordeles. Det vil stadig være den der overtræder loven som får skylden.
Men der er forskel på om der er en chauffør eller ej (for så er det jo måske "producentens kørselskvalitet" der skal vurderes a'la' antal skadefri år), og der er forskel på om det er en ejer eller en lejer.
Prisen på en forsikring kan sagtens være billigere hvis en bil kører selv, frem for hvis en chauffør kører bilen, hvis altså producenten kan få bilen til at køre bedre end de personer der tager et kørekort.
Vi som forbruger vil gerne kende til risiko for liv og lemmer og risiko for erstatninger inden vi accepterer føreløse biler i højere grad.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten