Tyske kraner bygger verdens højeste bygning

Mastodont-byggerier mangler Den Arabiske Halvø ikke for tiden.

Inden Saudi-Arabien i 2012 fik kontrakten for Kingdom Tower på plads, troede få, at Burj Khalifa i Dubai ville overgås som verdens højeste bygning i lang tid. Men det gjorde den, og endnu en gang vil byggeteknologi udfordres af svimlende højder i glohedt ørkenklima.

Fundamentarbejdet blev afsluttet sidste forår, og siden september har det enorme bygningsværk rejst sig på byggepladsen 20 kilometer nord for Jeddahs centrum. I marts passerede bygningen de første 17 etager. Den færdige højde holdes hemmelig, men sikkert er det, at Kingdom Tower bliver mindst én kilometer høj - og formentlig lidt til.

Læs også: En ørkenplante på over 1 kilometer - se billederne

I efteråret indkøbte bygherre Prins Al-Waleed bin Talal verdens højeste kransystem af den tyske kranleverandør Liebherr.

De i alt fire Liebherr-kraner er skabt til at følge højstyrkebetonkonstruktionen hele vejen til toppen på både yder- og indersiden. De skal i takt med tårnets vækst krane hinanden op. På ydersiden foregår hejsningen med cantilever-platforme, mens det indre kransystem gør brug af de 55 indvendige elevatorskakte.

Den største af de fire kraner, Liebherr type 357 HC-L, er i stand til at løfte op til 18 tons med en hastighed på 44 meter i minuttet. I takt med at bygningen rejser sig, vil kranen arbejde sig vej langs bygningens centrale del, indtil den om et års tid befinder sig i over én kilometers højde.

Den stærke vindmodstand, varmen og de mekanik-fjendske sandstorme er udfordringer, løfteteknikken samtidig skal tage højde for.

Læs også: Sidste forhindring fjernet for Saudi-Arabiens én kilometer høje tårn

De tre øvrige Liebherr-kraner står for sidefløjene og forankres på bygningens yderside i op til 400 meters højde. To øvrige kraner vil foruden de fire Liebherr-modeller assistere byggeriet.

Se den officielle præsentationsvideo af Kingdom Tower og Kingdom City herunder

Kingdom Tower kommer efter planen til at rumme 170 etager inklusive verdens højeste udendørs observationsdæk med udkig til Det Røde Hav. Tårnet er tegnet af britiske Adrian Smith sammen med Gordon Gill Architecture og lægger lokaler til 3,5 millioner kvadratmeter.

Rundt om bygningen opføres et nyt bykvarter Kingdom City på 23 millioner kvadratmeter. Den anslåede pris for det projekt er 20 milliarder dollars.

Ifølge projektets hjemmeside forventes Kingdom Tower at stå klar allerede i december 2018. Andre kilder anslår, at 2020 er et mere realistisk bud.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

--- over at det skulle være nødvendigt at bygge så høje bygninger, bortset fra at styrke en person/styres selvværd og ønske om et monument. Men det kan da være at vore efterkommer om et par hundrede år synes de er lige så imponerende og interessante som vi synes de store katedraler er rundt omkring i Europa :-)

Umiddelbart synes jeg at pengene til projektet kunne bruges bedre andre steder.

Forhåbentlig giver sådanne projekter viden og erfaring som også kan bruges andre steder.

  • 4
  • 2

@ Jørgen Sørensen

En simpel forklaring kan være, at der er mange mennesker som gerne vil bo og arbejde steder med en imponerende udsigt og en prestigefyldt adresse. Det ser vi i Empire State Building, WTC i New York, Burj Khalifa, Petronas Tower og så videre.

Skyskrabere har også nogle indlysende fordele, for eksempel at man kan bo, arbejde og handle i den samme bygning, hvis det er det man har lyst til.

Desværre er vi i Danmark ikke så mangfoldige og kreative, at vi tilbyder den type bygninger. Vi er stok konservative, gammelmands-nostalgiske og bygger dødssygt, umoderne, ens byggeri: http://ing.dk/artikel/udstilling-leverer-e...

Måske vågner vi op på et tidspunkt, og indser vi lever i 2015. Indtil da, må Europa nøjes med en 5. plads i nytænkning og modernitet, efter USA, Oceanien, Asien og Sydamerika. Men trods alt bedre end Sydpolen og Afrika, trods afrika nok snart overhaler os. Suk!

Men vi kan så klynge os til, at omfordelerne i kranerne som skal bygge Kingdom Tower er af dansk fabrikat. Det skal nok få verden til at spærre øjnene op for Danmark (ironi forekommer).

  • 1
  • 3

En simpel forklaring kan være, at der er mange mennesker som gerne vil bo og arbejde steder med en imponerende udsigt og en prestigefyldt adresse. Det ser vi i Empire State Building, WTC i New York, Burj Khalifa, Petronas Tower og så videre.

Skyskrabere har også nogle indlysende fordele, for eksempel at man kan bo, arbejde og handle i den samme bygning, hvis det er det man har lyst til.

Desværre er vi i Danmark ikke så mangfoldige og kreative, at vi tilbyder den type bygninger. Vi er stok konservative, gammelmands-nostalgiske og bygger dødssygt, umoderne, ens byggeri: http://ing.dk/artikel/udstilling-leverer-e...

Måske vågner vi op på et tidspunkt, og indser vi lever i 2015. Indtil da, må Europa nøjes med en 5. plads i nytænkning og modernitet, efter USA, Oceanien, Asien og Sydamerika. Men trods alt bedre end Sydpolen og Afrika, trods afrika nok snart overhaler os. Suk!

Men vi kan så klynge os til, at omfordelerne i kranerne som skal bygge Kingdom Tower er af dansk fabrikat. Det skal nok få verden til at spærre øjnene op for Danmark (ironi forekommer).

Når der bygges højt på f.eks. Manhatten i New York er det ud fra et økonomisk rationale. Grundprisen er skyhøj, og den billigste måde at få kvadratmeter på er derfor ved at bygge højt.

I Dubai og Saudi Arabien er situationen en anden. Her har man 10.000vis af km2 ørken liggende øde hen som kan tages i anvendelse til byudvidelse. Når man alligevel bygger højt så er det ren prestige. I Dubai for at brande sig som et moderne handelsbcentrum. I Saudi Arabien nok mere for at vise, at selv om lovgivningen er middelalderlig, så har man alligevel den største. Når man bogstavelig talt graver pengen op af et hul i jorden, så kan man jo godt tillade sig at bygge en 580 m høj guldbeklædt udgave af Big Ben og et hus på 1 km. Man betaler bare europæere for at bidrage med teknikken og inderen for at bidrage med muskelstyrke. Jeg synes, at der er mere innovation i at lave verdens bedste strømstyring, end i et bruge de penge man graver op af et hul i jorden på at vise, at man har den største.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten