Tyske ejere af elbiler slipper for bilskat

Tyskerne skal lokkes til at skifte den store fossildrevne BMW, Mercedes, Opel eller VW ud med en elektrisk model. Derfor har den tyske Bundestag netop vedtaget at investere en mia. euro, eller cirka 7,5 mia. kroner for at nå målet om én mio. elbiler på de tyske veje inden for de næste 10 år. Det skriver Reuters.

Læs også: Ny afgift straffer elbiler i forhold til andre brændsler

Det er tyske købere af elbiler som BMW's i3, der nu får 30.000 kroner i tilskud på indkøb samt rabat på den årlige bilskat. Illustration: Bjørn Godske

Pengene skal bruges til at forlænge den nuværende afgiftsfritagelse fra den årlige bilskat fra fem til ti år.

Derudover skal der bruges 2,25 mia. kroner på at opstille ladestationer over hele Tyskland.

Transportminister Alexander Dobrindt understreger i en udtalelse i forbindelse med indgåelse af aftalen, at elbilernes succes afhænger af et landsdækkende netværk af ladestationer.

Læs også: København vil skifte alle busser fra diesel til el

Også pendlere, der lader deres elbil på arbejdspladsen, vil få reduceret skattebetalingen af dette personalegode med 25 procent.

Regeringen og bilindustrien skal deles om udgifterne til at fremme salget af elbiler.

Læs også: Fald i elbilsalg skyldes ikke kun afgiften

Beslutningen kommer oven i en aftale fra sidste måned, hvor regeringen og bilindustrien besluttede at give købere af elbiler 30.000 kroner i skatterabat, mens købere af plugin-hybrid-biler fik en rabat på 22.500 kroner.

Med den nye aftale håber regeringen, at der vil komme yderligere 400.000 elbiler ud på de tyske veje. I dag er der registreret cirka 50.000 elbiler og plugin-hybrid-biler i Tyskland ud af en bilpark på cirka 45 mio.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tysk beslutning, som rykker. Det er noget som den danske regering IKKE kan. Desværre for dumme til at tage logiske og fornuftige beslutninger.

  • 14
  • 4

Tysk beslutning, som rykker.

Jeg vil lige tilføje, at der i Tyskland er ganske stor skepsis ang. denne støtteordning.

Een af de større radiostationer spurgte retorisk, hvilken mening der er i at belønne en industri, som lige er blevet taget i at massivt bedrage hele verden, til stor skade for landets anseelse.

I samme omgang er det også blevet kritiseret at man ikke indfører et tilskud til køb af elcykler, som også for nogen kan være et hverdagsalternativ til forbrændingsmotoren.

  • 3
  • 4

Den tyske forbundsdag vil bruge 1 mia euro = 7,44 mia kr over 10 år i nedsatte skatter på elbiler. Det er 744 mio kr om året og da Tyskland har 81,2 mio indbyggere mod vores 5,8 mio, så ville det svare til at vi brugte 5,8/81,2 x 744 = 53,14 mio kr om året. Ikke imponerende.

  • 7
  • 0

Sat op mod at KfZ-steuer indbringer 8,5 mia euro. (ca. 60 mia. kr.). LKW-maut indbringer 4,6 mia euro. (ca. 30 mia. kr.) Provenuet af danske ejerafgift og registreringsafgift er hhv.: ca. 10 mia. kr. og ca. 18 mia. kr. Brændstofafgifterne har jeg ikke medtaget. Vejene koster 18 mia. kr. hvor kommuneveje står for de 13 mia kr Statsvejene koster små 1 mia. kr. Så Danmark har en 'pæn' overskudsforretning i forhold til tyskland, 'skævvridning' om man vil.

  • 3
  • 1

Hej.

Hvis I allerede har læst den artikel, som jeg har linket til flere gange herinde, skal I blot springe det over. Men i aften har jeg læst den supergode nyhed, at de to tyske elbiler BMW i3 og VW eGolf måske kommer ud på 300 km pr opladning teoretisk set i nogle nye versioner. Det er jeg utrolig begejstret for. Det vil gøre VW e Golf, der jo ellers har haft problemer med rækkevidden, til en fantastisk interessant elbil. Så nu er det for alvor ved at ske noget for de elbiler, som jeg kender til.

http://www.fdm.dk/nyheder/tyske-elbiler-ko...

Nok om den artikel i denne omgang. Jeg sender ikke linket mere i den nærmeste tid.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten