Tyske efterforskere undersøger radiodøde områder efter togulykke

Manglende mobildækning på ulykkestrækningen var muligvis medvirkende til togulykken i Bayern, der kostede 11 personer livet. Nu skal dækningen langs hele delstatens bane tjekkes.

En menneskelig fejl var årsagen til, at to tog kolliderede på en bane i Bayern den 9. februar. Det fastslog de tyske efterforskere i sidste uge.
Måske kunne konsekvenserne af fejlen have været afbødet, hvis de to lokoførere havde modtaget nødopkald fra den desperate trafikleder, der havde sendt dem ind på den samme enkeltsporede strækning og nu indså sin fejl. Men det er uvist, om nødopkaldene nåede frem.

Læs også: Menneskelig fejl bag togulykke i Bayern

Ifølge avisen Stuttgarter Zeitung er der nemlig et område på ulykkestrækningen, hvor der ikke er dækning med det mobilkommunikationssystem - GSM-R - der bruges til samtaler mellem trafikleder og lokoførere. Det betyder ifølge avisen, at nødopkaldet ikke kan komme frem, så længe toget befinder sig i denne zone.

Baneansvarlig: Det er simpelthen forkert

DB Netz, der er ansvarlig for banen, hævder imidlertid, at avisens oplysninger er forældede, og at historien derfor er 'simpelthen forkert.'

‘Uafhængigt af den igangværende undersøgelse, hvis resultat stadig afventer, efterprøver DB regelmæssigt sit digitale togradio-net, GSM-R. Ved den seneste test blev det fastslået, at der med garanti er helt uforstyrret radiokommunikation på strækningen Kolbermoor - Bad Aibling,’ skriver den baneansvarlige virksomhed i en pressemeddelelse.

Læs også: Tysk togulykke: Hvorfor fik forsinket tog lov til at køre?

Avisen har svaret igen med at fremlægge interne dokumenter fra DB Netz, der viser, at der er hundredvis af områder, hvor det kniber med radiodækningen. På nogle af strækningerne kører der tog med hastigheder over 160 km/t.

Hele banen skal tjekkes

Oplysningerne har fået Bayerns indenrigs- og transportminister, Joachim Herrmann, til at bede politiet om at tjekke alle radiodøde områder på banen.

Læs også: Strækning i Tyskland med forulykket tog fik opdateret sikkerhedssystem for få år siden

Sagen er også blevet taget op i Bundestag, hvor partiet De Grønnes trafikordfører har bedt såvel trafikministeren som DB Netz om at forklare mere om sagen.

Læs også: EU-krav tvinger 20 år gammel teknologi ind i danske tog

Kommentarer (7)

Bare en mindre präcisering:
Efter der er kommet mobilt kommunikationsudstyr i togene gâr opkald fra trafiklederen direkte til Lokoföreren.
Det sparer en del tid -specielt vigtig ved nödopkald- i forhold til först at kommunikere via togföreren.

  • 5
  • 0

Vedkommende, der fandt på titlen "togfører" til personen, som har overkommandoen over passagerhåndteringen på et tog, fortjener ingen ros.

Dog må man jo skrive sig bag øret at journalister koketterer med at være uberørt af faglig viden om det de skriver af fra nyhedsbureauerne, og udelukkende bearbejder stoffet med henblik på at vinkle det ud fra deres egen kulturradikale politiske holdning.

  • 2
  • 10

"Ved den seneste test blev det fastslået, at der med garanti er helt uforstyrret radiokommunikation på strækningen Kolbermoor - Bad Aibling,’ skriver den baneansvarlige virksomhed i en pressemeddelelse"

Hvis der er "kør", "kør i gemmem" eller "stop og ryk frem", så har lokomotivføreren afgang, når ellers der er tid til det.

Jens

  • 0
  • 0

He, Jeg husker klart en aften på en skotsk pub lige efter jeg var færdig med studentereksamen tilbage i 70'erne. Jeg var på rygsæk-tur rundt i Skotland. Jeg kom til at sidde ved siden af en ældre mand, der spurgte mig hvad jeg var for en fisk.

Jeg kunne jo så fortælle ham, at jeg var en dansk ung mand, der gerne ville se Skotland (ikke England ;), og at jeg skulle starte med at læse til 'engineer' efter sommerferien.

Det udløste gratis øl resten af aftenen, fordi den gamle mand havde også været 'engineer', og kunne fortælle, at han såmænd var startet med damplokomotiver .... Herlig aften i godt selskab.

  • 2
  • 0