Tyske bilproducenter skal undersøges for hemmelig aftale
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyske bilproducenter skal undersøges for hemmelig aftale

Illustration: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz/Wikipedia

Indgik Daimler, VW og BMW en aftale om ikke at konkurrere på miljøteknologi? Det skal EU-Kommissionen nu undersøge med konkurrencekommissær Margrethe Vestager i spidsen.

Mistanken går på, at de tre koncerner indgik en aftale om ikke at udvikle og tilbyde teknologi, som kunne reducere emissionen af sundhedsskadelige partikler fra benzin- og dieselbiler:

»Hvis det bliver bevist, så vil dette aftalte spil have gjort, at forbrugerne ikke fik mulighed for at købe mindre forurenende biler, på trods af at teknologien er tilgængelig for producenterne,« siger Margrethe Vestager i en pressemeddelelse.

Læs også: ANALYSE: Dieselskandalens 3-års jubilæum - hvad har vi lært?

Den nye undersøgelse tager udgangspunkt i en inspektion hos producenterne, som blev udført i oktober 2017. De to teknologier, der er særligt fokus på, er partikelfiltre til benzinbiler og SCR-teknologi, som fjerner NOx-emissionen fra dieselbiler.

Undersøgelsen skal fastslå, om VW (med datterselskaberne Audi og Porsche), BMW og Daimler har overtrådt EU’s konkurrencelov, som blandt andet regulerer aftaler, der begrænser eller kontrollerer udviklingen af teknologi.

EU-Kommissionen understreger, at der på nuværende tidspunkt umiddelbart ikke er nogle indikationer af, at bilproducenterne skulle have samarbejdet om snydesoftware i stil med det, som VW brugte til at få dieselbiler godkendt.

Såfremt det kan bevises at en sådan aftale eksistere, hvad så? Vil der blive nogle konsekvenser?
De ender vel bare med en løftet pegefinger, og et krav om at kompensere med mere miljørigtige køretøjer, som vil resultere i nogle underlige/urealistiske hybrid/el-biler som ingen gider købe.
Mutter Merkel og Co. vil holde hånden over tysk industri igen, regningen for svineriet betaler skatteyderne jo selv...

  • 6
  • 2

Hvis det var i Rusland de producenter lå så havde vi varslet med sanktioner eller krig. Nu er det heldigvis i Tyskland så nu nøjes vi med at give "en næse" til vennerne.

  • 4
  • 0