Tyske bilproducenter forsøger at redde diesel med udledningsaftale
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyske bilproducenter forsøger at redde diesel med udledningsaftale

Krisen i den tyske bilindustri startede ved Volkswagen i slutningen af 2015. Illustration: Volkswagen

Over fem millioner tyske dieselbiler skal have en software-opdatering, der ifølge de tyske bilproducenters brancheorganisation VDA vil sænke udledningerne af kvælstofilter (NOx) med 25 - 30 procent uden at påvirke hverken motorens brændstofsforbrug, levetid eller ydeevne.

Det bliver resultatet af et krisemødei denne uge, hvor cheferne for Daimler, BMW, Volkswagen og Opel skulle forsøge at sikre dieselsmotorens fremtid i Tyskland. Håbet var at lette noget af det politiske pres, der har været på de tyske dieselbiler siden afsløringer om Volkswagens snyd med NOx-udledninger satte branchen under pres i slutningen af 2015.

Læs også: Daimlers dieselskandale fortsætter: Over 3 mio. europæiske biler kaldt til eftersyn

Ved mødebordet sad også Tysklands transportminister Alexander Dobrindt (CDU) og miljøminister Barbara Hendricks (SDP). Hendricks slog ved et efterfølgende pressemøde ifølge Reuters fast, at softwareopdateringen kun skal ses som et første skridt mod endnu lavere udledning af dieselmotorens sundhedsskadelige biprodukter.

De tilbagekaldte dieselbiler er alle omfattet af euronormerne Euro 5 og Euro 6. Normerne, der fastlægger grænseværdierne for udledningen af blandt andet NOx, dækker biler fra 2009 og frem.

Luftforurening på dagsordenen

I 2015 opdagede det amerikanske miljøagentur, at en række dieselbiler produceret af Volkswagen var udstyret med software, der kunne opfange, når bilen blev testet, og dermed sænke udledningen af NOx til et niveau under den lovlige grænseværdi.

Siden Dieselgate er luftforurening for alvor kommet på dagsordenen i Tyskland. For blot en uge siden fastslog en domstol i Stuttgart, en af bilindustriens hovedbyer, at dieselbiler helt eller delvist skal forbydes i byen for at bekæmpe luftforurening. Stuttgarts delstat, Baden-Württenberg, vil inden 2018 vurdere, om kendelsen skal implementeres eller appelleres. Frygten i bilindustrien er ifølge Reuters, at forbuddet vil sprede sig, hvis det bliver implementeret.

Læs også: Tyske dieselbiler sviner seks gange mere, end producenterne siger

Og noget tyder på, at det tyske folk ikke længere er tilfreds med bilindustriens undskyldninger. I en meningsmåling foretaget af den tyske avis Die Welt svarede 73 procent af de adspurgte, at de tyske politikere bør gå hårdere til bilindustrien for at bekæmpe luftforurening.

Volkswagen står ikke alene

Selvom Dieselgate startede med Volkswagen, har problemerne bredt sig til hele den tyske bilindustri. For eksempel kunne tre tyske medier, heriblandt Süddeutsche Zeitung, i sidste måned afsløre, at anklagemyndigheden i Stuttgart mistænker Daimler-koncernen for at bruge testmanipulerende software i to motorer, der er blevet brugt i blandt andet Mercedes Benz biler.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Ifølge Süddeutsche Zeitung har Daimler forurenet ulovligt i næsten et årti, og i alt drejer sagen sig om omkring én million biler. Efterfølgende har Daimler tilbudt at opgradere softwaren i næsten tre millioner Mercedes-køretøjer, hvilket ifølge Bloomberg svarer til stort set alle Mercedes' nyere dieselmodeller i Europa.

På trods af, at de har fået selskab, står Volkswagen stadig fanget midt i skandalen. I sidste måned kunne den tyske transportminister Alexander Dobrindt således oplyse, at 22.000 europæiske Porscher af Cayenne-modellen skulle tilbagekaldes. Det skyldtes, at myndighederne opdagede, at også deres motorer indeholdt software, der kan opfange, når bilen er i et testmiljø.

Ikke nok med det, så er Audi, der ligesom Porsche hører til Volkswagen-koncernen, også i de tyske myndigheders søgelys for at have snydt i udledningstests. I sidste uge tilbød selskabet at opgradere softwaren på 850.000 biler for at forbedre udledningen. De har udtalt, at tilbuddet kom i stand efter tæt samarbejde med myndighederne, og at det sker som led i forsøg på at forhindre et forbud mod dieselbiler.

Er software nok?

Ifølge det internationale nyhedsmedie Politico bør aftalen opfattes som en sejr for den tyske bilindustri og den kristendemokratiske transportminister Alexander Dobrindt. Inden mødet havde Dobrindt udtalt, at han opfattede en softwareløsning som tilstrækkelig. Imens sparer bilgiganterne milliarder på ikke at skulle ændre hardwaren.

Miljøminister Barbara Hendricks var inden mødet ikke tilfreds med en softwareopdatering, og hun opfatter ikke aftalen som det sidste punktum i sagen.

Heller ikke Miljøorganisationen DUH (Deutsche Umwelthilfe), der oprindeligt indledte retssagen mod dieselbiler i Stuttgart og sagsøger i adskillige lignende sager, er tilfredse med aftalen og fortæller ifølge Reuters, at de vil fortsætte søgsmål i 16 tyske byer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også:

uden at påvirke hverken motorens brændstofsforbrug, levetid eller ydeevne

Hvis det virkelig passede, hvorfor udstyrede bilproducenterne så ikke bare bilerne med den software fra starten, og undgik skandalen!?

  • 27
  • 0

".. vil sænke udledningerne af kvælstofilter (NOx) med 25 - 30 procent uden at påvirke hverken motorens brændstofsforbrug, levetid eller ydeevne."

Så.. de bliver presset til at gå med til at ændre lidt i softwaren, så bilerne udleder langt mindre end før.

Hvis det virkelig var muligt og så nemt som de fremlægger det, så kan man jo spørge sig selv.. hvorfor har de ikke gjort det tidligere?

  • 17
  • 0

Hvorfor skulle det gøre en afgørende forskel at forureningen bliver sænket 25% på biler der før ændring forurener op til 10 x grænseværdierne?

Hvis det får nogle politikere til at droppe restriktioner mod dieselbiler giver det ingen mening... dwt er der vel ingen der seriøst forventer.

Jeg begriber ikke at tyskerne er så lidt omstillingsparat at de bliver ved med at kast flere penge efter den fadæse. Nedskriv og fokusèr på fremtidens løsningerne. Ellers kommer vi alle sammen til at køre Kinesiske og amerikanske biler om 10-15år.

  • 17
  • 3

Softwareopdateringer koster dem næsten ikke en skid,
og er endnu et nytteløst plaster der sænker ydelsen

"Og noget tyder på, at det tyske folk ikke længere er tilfreds med bilindustriens undskyldninger. I en meningsmåling foretaget af den tyske avis Die Welt svarede 73 procent af de adspurgte, at de tyske politikere bør gå hårdere til bilindustrien for at bekæmpe luftforurening."

"Den tyske regering siger samtidig, at den vil kæmpe imod forbud mod dieselbiler i byer."😳

Hvis der var nogle der var naive nok til at tro at det ikke var pengene i olie og bilindustrien der bestemte, (også i Tyskland) er de så ved at være med nu?

https://ing.dk/andre-skriver/kartelanklage...

Bilfabrikkerne vil ikke skifte

Et af deres "argumenter" er at de vil ikke lave biler, som folk ikke vil købe, et argument de altid kommer med , helt tilbage fra GM EV1 i slut halvfemserne (who killed the electric car)

Men Bolt og Ampera-e kan ikke følge med efterspørgslen, ("måske" ny fabrik i EU senere), Tesla3 har 500.000 bestillinger, og mon ikke Leaf2 hurtigt overgår Leaf, som verdens mest solgte elbil

  • 14
  • 4

Nu er det ikke politikerne der ønsker et forbud mod dieselbiler i de store byer, men derimod domstolene. Og forvaltningsdomstolen i Stuttgart sagde meget klart at en software opdatering ikke ville være tilstrækkeligt.

Det lyder selvfølgelig fint at 5,3 millioner biler nu skal have en software opdatering, men der i er også de 2,5 millioner biler som VW allerede har forpligtet sig til opdatere, og hvor det efterfølgende har vist sig at det ikke havde nogen nævneværdig effekt. Så sent som idag blev det i tyske nyheder vist hvordan software opdateringer måske endda var med til at skade motoren, da motoren efter opdatering begyndte at kokse til.

  • 11
  • 1

kender flere der køber bla. industrimaskiner, som f.eks rendegravere, hvor der også benyttes adblue. Disse maskiner bliver solgt som renere og mere effektive. Men i sidste ende går de mere i stykker og er til stor gene og økonomisk belastning for ejeren. Og det er samme historie når folket bliver opdraget til at køre med få omdrejninger i så højt gear som muligt - møget kokser til og skal repareres for en masse penge, som ikke kan spares med den lovede økonomi, som brugeren blev bidt på ærmet ved købet. Og der bliver hældt additiver og andet skidt i tanken for masser af penge, for at forsøge at redde partikelfiltre, egr osv. Desuden skiftes olien også langt oftere for at forsøge at holde motoren ren. En af mine venner har købt en spritny Iveco der skulle kunne køre langt længere på literen end hans 5 liters V10 Touareg - men gæt en gang..... det er lige omvendt! Og de bliver kørt samme antal km, strækning osv. Pånær et forhjulsleje har Touareg'en kørt 85.000km uden problemer nu - oven i de 140.000 den havde kørt da han købte den. Bliver spændende at se hvor godt Iveco'en holder, før motoren brækker sig.

  • 2
  • 1

I Tyskland er det miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe der har ført en klagesag mod delstaten Baden-Württemberg, og dommen var meget klar, for ikke nok med at den ikke mente at en software opdatering ikke var nok, så mente den også at mennesker sundhed betød mere end at tillade fortsat forurening.

Noget der har været et problem de sidste 10 år i Stuttgart, eller lige siden der kom regler om finstøv.

Hvis dommen fra Stuttgart ankes, bliver det sandsynligvis direkte til den højeste domstol i Tyskland, og så vil dommen der træffes der, være gældende for hele Tyskland.

I Tyskland har de generelt nogle meget stærke miljø og natur organisationer, og de får meget ofte ret i de sager de kører.

Et godt eksempel er i forbindelse med Stuttgart2100, en stor ombygning af jernbane nettet i og omkring Stuttgart, hvor der på et gammelt rangere tærræn skulle laves noget om. Der fandt de nogle firben der var fredet. Deutsche Bahn prøvede slet ikke en retssag, for den ville sikkert trække ud i årevis, hvor de selvfølgelig ikke kunne lave noget i den tid. Så nu bruger de 14 millioner euro på at fjerne firbenene til et sikkert område. Prisen pr firben er omkring 4 tusind Euro.

  • 6
  • 0

Hvad er det de vil aftale? Er der ikke nogle krav bilerne skal opfylde, og hvad skal man så aftale?
Jeg forstår da godt, at de samme politikere som promoverede diesel som verdens frelse (CO2), føler sig taget med bukserne nede, men lov og krav er vel hvad det er.

  • 4
  • 3

Det er statistisk forkert, at konkludere noget som helst vedrørende holdbarhed, når der kun ses på 1 bil.
Jeg har den direkte modsatte historie omkring en V10 TDI Touareg, topstykket revnede på den ene cylinder bank og skadede stemplet, det kostede omkring 40.000kr. at lave.
En anden sjov ting omkring den motor er, at det kræver tæt på 12 liter olie for et olieskift.

  • 3
  • 0

De overholder egentlig reglerne, men bilproducenterne har fået indført utallige undtagelser, og vi skal også huske på at de kun skal overholde kravene når de står på teststanden. (kun fordi nogle dumme amerikanere fandt på på måle under kørsel, blev snyderiet afsløret)

For eksempel siger de at rensning af udstødning kun kan foregå inden for et bestemt temperatur interval. Hvis det ligger uden for det temperatur interval, som hver producent selv bestemmer, så virker rensningen ikke. Det samme med hvis man kører over en vis hastighed, så slår det også fra, selvom det er indenfor temperatur intervallet. Alt sammen selvfølgelig for at beskytte motoren.

Når de på deres test baner måler forbruget, ja så piller man selvfølgelig alt det af som giver vindmodstand, så som sidespejle. Al hvad der ikke nødvendigvis er behov for under testen, så som sæder og andre unødvendige ting, afmonteres, så bilen er så let som muligt.

Der efter vælger man nogle dæk med meget lille vej modstand.

Alt sammen helt efter reglerne, eller som reglerne nu kan bøjes.

Inden dieselgate havde VW omkring 45 lobbyister i Bruxelles, hvordan det er nu ved jeg ikke, men lige efter dieselgate startede, holdt de meget lav profil i Bruxelles.

Da de fleste lande i EU producerer biler eller dele til bilindustrien, er det forholdsvis let for lobbyisterne at skræmme medlemmer af EU parlamentet og Kommission til at acceptere deres egne regler, for ellers bliver vi nok nødt til at lukke den og den fabrik i jeres land. Det er der selvfølgelig ikke nogen der ønsker at at være skyld i, så selvfølgelig får bilindustrien det som de ønsker.

  • 12
  • 0

Bilindustrien er strategisk vigtig. Den må være stærkt og innovativ, men også ærlig.
😳
Det handler om at kritisere, hvad der skal kritiseres. Men at gøre det mens man husker, at det er en strategisk vigtigt industri for Tyskland, sagde den tyske kansler Angela Merkels talskvinde, Ulrike Demmer, mandag.
😳🤔😝

.

"While American consumers received generous compensation payments from the automaker, affected owners in Europe are only offered fixes."
🤔

http://finans.dk/erhverv/ECE9761702/tyske-...

  • 1
  • 1

En tidligere Volkswagen-chef har erklæret sig skyldig i snydesoftware, der udløste global bilskandale.

Han står nu til en straf på op til syv års fængsel og en millionbøde. Han vil modtage sin straf 6. december.

Volkswagens snyd omfatter omkring 11 millioner biler på verdensplan.

Skandalen har allerede kostet VW et stort milliardbeløb i bøder, erstatning og forlig.

Den tyske bilgigant har dog ikke tabt på salget af biler, der steg i 2016.

http://finans.dk/erhverv/ECE9766353/volksw...

  • 2
  • 2

Det er statistisk forkert, at konkludere noget som helst vedrørende holdbarhed, når der kun ses på 1 bil.
Jeg har den direkte modsatte historie omkring en V10 TDI Touareg, topstykket revnede på den ene cylinder bank og skadede stemplet, det kostede omkring 40.000kr. at lave.
En anden sjov ting omkring den motor er, at det kræver tæt på 12 liter olie for et olieskift.


Enig - han var også lidt tid om at beslutte sig før købet. Han var måske blot heldig med sin. Pointen er at dem jeg kender, som er kritiske imod alle de tiltag der bliver gjort for at forurene mindre - de køber ældre biler. Og jeg siger ikke at det nødvendigvis er logisk - jeg tro faktisk lige så meget det er økonomisk(stor afskrivning). Og med 1000kr i ekstra afgift, pga manglende partikelfilter, så betaler de gerne, kontra de ekstra reparationer og problemer, som der typisk kommer med i købet ved et sådanne filter.
Der mangler efter min mening, solid vejledning før køb.
Har man et hav af småture grundet børn eller andet, samt har man under 20km til arbejde med mange stop og hovedsageligt på landevej eller by - så er diesel bare et dårligt køb. Men alt for mange køber stadig diesel og tøffer rundt med kold motor og 1200-1300 omdrejninger over en afstand af 2-10km.
Hr og fru Danmark kan kun se blå, hvid eller sort røg - partiklerne der virkelig skader er usynlige for det blotte øje.
Og så har jeg med mange tusinde km på vejene, mest set tyske biler der oser og meget sjældent franske eller japanske.... undre mig stadig hvad dette skyldes.

  • 6
  • 0

Over fem millioner tyske dieselbiler skal have en software-opdatering..

Det lyder selvfølgelig fint at 5,3 millioner biler nu skal have en software opdatering..

Bemærk venligst tyske.. samt et kørselsforbud i en række byer dernede, og ikke mindst er der jo et truende valg her 24. september og Mutti vil jo gerne tage endnu fire år som kansler.

Underligt nok reklamerers der ikke med samtlige biler i EU.. grad vide hvor meget SW reelt bliver ændres i DK og de øvrige lande excl. Tyskland ?

  • 1
  • 1

Bemærk venligst at det er Tyskland der forbyder bilerne og kræver handling i denne tekst, det er ikke EU.

Det er op til EU eller de øvrige lande selv, at komme med kørsels forbud eller slå en handel af, det er ikke "Mutti" kanslers problem.

Bilerne er officielt miljø godkendt endnu og der er så vidt jeg har hørt, ikke ændret på det i EU eller andre lande. At Tyskland vælger at gå forand, er måske fordi flest tyske biler, er blevet opdaget.

  • 1
  • 2

Det er op til EU eller de øvrige lande selv, at komme med kørsels forbud eller slå en handel af, det er ikke "Mutti" kanslers problem.

Ja EU eller medlemslandene har jo intet krævet, men at sige Tyskland vælger at gå foran, er vel at stramme den lidt.
Går ud fra at det må blive krævet at de alle lever op til kravene in real life, hvis ikke pengene får ret igen.

Hvor er miljøorganisationerne når vi har brug for dem?

"While American consumers received generous compensation payments from the automaker, affected owners in Europe are only offered fixes."

  • 3
  • 2

Når en eller anden idiot træder speederen i bund på en ubelastet dieselmotor, så skal man vel ikke være synderligt begavet for at kunne regne ud, at så er det en test, som man kan tage sine forholdsregler imod på forskellig vis? En test skal naturligvis foretages på landevejen, eller belastet, under normale driftsbetingelser for at have nogen aktuel værdi. Det er vel de færreste som kører med speederen i bund hele tiden. Det irriterer mig hver gang min bil bliver testet, at man finder det nødvendigt at skulle mishandle motoren på den måde, selv om jeg naturligvis har sørget for at motoren er absolut gennemvarm, før jeg kører til syn!

  • 5
  • 2

Næsten ingen køber en el-eller brintbil hvis de på regnearket kan se at det er dyrere

Med de billige oliepriser ville det ikke være en privatøkonomisk katastrofe at hæve priserne.

Afgifterne vil kunne financierer omstillingen - afgiftfrie el-biler.

Da man gjorde blyfri benzin 25 øre billigere kunne bilfabrikkerne pludselig levere motorer der kører uden bly og omstillingen kom prompte!

Markedet vil flyde over med el-biler hvis de er billigere end benzin-/diesel

En side-effekt i en periode vil måske være reduceret fritidskørsel på med de gamle biler. Mere plads på motorvejene! :-)

  • 2
  • 3

Når en eller anden idiot træder speederen i bund på en ubelastet dieselmotor, så skal man vel ikke være synderligt begavet for at kunne regne ud, at så er det en test, som man kan tage sine forholdsregler imod på forskellig vis? En test skal naturligvis foretages på landevejen, eller belastet, under normale driftsbetingelser for at have nogen aktuel værdi

"Idioten" er blot en medborger der passer sit arbejde - et arbejde hvor man åbentbart skal finde sig i urimeligheder fra "idioter".

Røggasmålingen ved syn siger intet om bilen overholder normen mht. NOx udledning, og at der er biler som kan dumpe en så grov test siger blot noget om hvor horribelt forurenede biler der kører rundt på vejene i dk.

Jeg kunne ønske mig en ægte NOx måling til syn, men den vil uden tvivl betyde at 99% af dieselbiler og en stor del benzinbiler ville få klippet pladerne. Min inkl.

  • 2
  • 3

Der er i mange år, og i stor stil, blevet importeret store brugtbiler til DK pga. afgiftsstrukturen. Hvis nabolande gennem miljøorgansiationer og politiske kovendinger gør dieselbiler uattraktive gennem kørselsforbud, uden vi følger trop i dk (med den uvisionære politik der føres i dk virker det sandsynligt), kan jeg frygte at vi kommer til at se en kraftig stigning i import af biler der ikke overholder nogen normer overhovedet.

Fælleseuropæisk gradvis udfasning (skrotning) må være løsning. Alderen på bilparken skal ned i sådan tempo at man inden for en overskuelig årrække har uddryddet biler produceret før en rimelige udledningnorner er indført - og overholdt (der er vi ikke endnu).

  • 6
  • 2

Ja men han, idioten, gør det efter en idiotisk forskrift, som angiver at han skal gøre det, for at gennemføre målingen! Fordi der står et sted, at du skal slå dig i hovedet med en hammer, så bliver det ikke klogere af den grund!

  • 1
  • 2

Ja men han, idioten, gør det efter en idiotisk forskrift, som angiver at han skal gøre det, for at gennemføre målingen!


Ja også her, er "måleprocedurer" fundet på af nogen som ikke har forstand på teknikkens begrænsninger, eller målingens relevans, men: "hvad kan vi overholde".
Det er end ikke relevant at måle på en ubelastet motor ved fulde omdrejninger, direkte tortur for en "fossilafbrænder" og et scenarie der aldrig vil forekomme i den virkelige verden

Rullefelt ved målinger i det mindste, og måling ved accleration.
Problemet (for bilfabrikanterne) er jo så, at ingen vil overholde selv de slappeste krav.

Som alt ser ud, i dagens klare lys, er elbiler eneste vej frem.

Olie og bilindustrien har altid kæmpet imod, lige nu køber de tid, og starten på omstillingen til elbiler, er i dag ikke forsinket af bilkøbernes viden og vilje, så meget som af pengenes magt

  • 1
  • 3

Ja men han, idioten, gør det efter en idiotisk forskrift, som angiver at han skal gøre det, for at gennemføre målingen! Fordi der står et sted, at du skal slå dig i hovedet med en hammer, så bliver det ikke klogere af den grund!


Der sker ikke fysisk skade på den ansatte i synshallen, fordi han følger forskrifterne.
Han risikerer heller ikke at blive fyret, fordi han følger forskrifterne.
Hvis han afviger fra forskrifterne, risikerer han derimod at blive fyret.

Så kan du ikke lige forklare nærmere, hvad der gør ham til idiot, når han følger forskrifterne? Jeg synes egentlig, at denne handling virker som det fornuftige at gøre

Derudover:
Dieselskandalen handler overhovedet ikke om vores synshallers testmetoder. Bilerne bliver ikke testet for NOx-udledning i synshallerne. Bilernes snydesoftware er ikke indrettet til at genkende og snyde synshallens test - den er indrettet til at genkende og snyde den NOx-udledningstest, der foretages, når bilen bliver typegodkendt. Denne test foregår ikke på samme måde.

Så din kritik rammer fuldstændigt ved siden af.

  • 6
  • 2

Det er jo bare et hjørnespark.

Det er klart at opdateringen ikke har nogen effekt på NOx uden bivirkninger i form af øget brændstofbrug, sodpartikler eller filterhavarier. Men så går der lidt mere tid...

At myndighederne går med til det her, siger en del om den tyske bilindustris magt i den politiske top.

Enten må de reparere bilerne, så de opfylder kravene, testet af helt udenforstående institutter, eller også må de købe bilerne tilbage.

  • 2
  • 0

'"Hjørnespark"*

Ja det er mange observatørers mening, og det vil måske virke for dem, da folks hukommelse er så kort.
Og nej, de kan ikke få bilerne til at overholde kravene
.
Kun i USA er de til dels blevet draget til ansvar, 0 i EU
.

VW's salg er endda ikke gået ned

Folk tænker slet ikke over hvor alvorligt dette er:

Ikke nok med at tusindvis af biler kører rundt og sviner langt over det tilladte, de har sammen udført endnu en endnu større kriminel handling, ved bevist at udvikle software der skjuler at de ikke overholder de udledningskrav der er aftalt og lovpligtige.

I USA er en, der ikke har været med til udvikling, men "kun" har været med til at skjule svindelen, blevet anholdt af FBI i lufthavnen på vej hjem til Tyskland.
Han stod til 169års fængsel samt milionbøde, men:

Han har erklæret sig skyldig i anklagepunkterne, og slipper derfor nu med 6 års fængsel samt millionbøde

Hvad er der sket, med alle dem der virkelig har stået bag dette, i Tyskland?

  • 4
  • 3

Hvorfor forbyder man ikke bare AL anvendelse af diesel og benzin i de indre byer?


Hvorfor forbyder de enkelte medlemslande ikke bare AL import, indtil bilerne i virkeligheden opfylder kravene?
.

"EU's forbrugerkommissær, Vera Jourová, har holdt en stribe møder med VW's ledelse om sagen. Fra kommissærens side har møderne taget udgangspunkt i, hvorfor VW betaler erstatning til kunder i USA og ikke i Europa."

"Men EU's magt på dette område er begrænset. Det vil være op til medlemslandene at fremføre den slags krav."

http://jyllands-posten.dk/international/eu...

  • 2
  • 1

En test skal naturligvis foretages på landevejen, eller belastet, under normale driftsbetingelser for at have nogen aktuel værdi.


En test skal naturligvis gennemføres under kontrolleret forhold for at udelukke flest mulige fejlkilder til resultatet. To forskellige synshaller vil ikke gennemfører den samme test ved en times kørsel på landeveje i lokalområdet... Den samme synshal vil ikke engang kunne udsætte to forskellige biler for den samme test på landevejen... Men naturligvis skal testen også afspejle den virkelighed man ønsker at teste op imod...

  • 3
  • 0

Ja umiddelbart har de taget en euro 5 diesel og opgraderet den til at ligge et godt stykke under euro 6 normen.

Det vil dog nok være de færreste bilmodeller hvor det vil være så let at lave en opgradering, men alle dele der er brugt kan købes i handlen. Det eneste der ikke er helt originalt er den isolering de er kommet om en lille stump.

Se eventuelt denne video, godt nok på tysk, men den viser hvad de har gjort.

Se "Diesel-Umrüstung auf Euro-6 (AdBlue)" på YouTube https://youtu.be/_ZhHQx7E4ug

Om motoren eventuelt tager skade af en sådan opgradering, må vel vise sig, men det er egentlig gammel kendt teknologi, så bilproducenterne har haft mange år til at forbedre det.

Deutsche Post søgte for 7-8 år siden efter en el bil der nogenlunde opfyldte deres ønsker, men de kunne ikke finde noget hos de gamle bilproducenter.

Så fandt de et lille nystartet firma, der var igang med at udvikle noget i stil med det de ønskede. Det endte med at Deutsche Post købte virksomheden og nu producerer deres egne elbiler biler.

De overvejer endda at åbne endnu en fabrik, da der er mange andre der er interesseret i bilen, men selvfølgelig tilpasset deres behov, for som den produceres nu er alt lavet til at opfylde deres egne ønsker.

Deutsche Post DHL Group | Apr 11, 2017: Deutsche Post expands StreetScooter production | mobile http://m.dpdhl.com/en/media_relations/pres...

Søg eventuelt på YouTube efter StreetScooter for at se deres bil.

  • 1
  • 0

"In Brussels, European Commission spokeswoman Vanessa Mock made clear the EU executive views the measures agreed at Germany’s diesel summit as only a “very first step.” The commission will examine whether the software updates actually reduce nitrogen oxide emissions, Ms. Mock said, and she called on German regulators to measure the reduction through real world tests, not just in the laboratory."

Hidtil har "opgraderingerne" ikke virket, dette har flere tests vist, sååå......?

https://global.handelsblatt.com/companies-...

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten