Tysk virksomhed vil erstatte bilmotorens tændrør med mikrobølger
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk virksomhed vil erstatte bilmotorens tændrør med mikrobølger

En motor, der udnytter MWI's teknologi, hvor mikrobølger i stedet for tændrør antænder brændstoffet. Illustration: MWI AG

Problemet med forbrændingsmotoren er ikke motoren i sig selv. Den bygger på velkendt og velafprøvet teknologi og har mange fordele, andre motorer ikke har.

Nej, det er motorens udledninger, som er problemet – og kunne man reducere dem kraftigt, ville det være muligt at fortsætte med forbrændingsmotorer et stykke tid endnu.

Læs også: Mazda vil gøre benzin lige så ren som el

Netop det arbejder den tidligere Porsche-chef Wendelin Wiedeking med for tiden. Han leder det tyske opstartsselskab MWI (Micro Wave Ignition), som udvikler en teknologi, hvor tændrøret i forbrændingsmotoren erstattes med mikrobølger til antænding af brændstoffet.

80 procent lavere udledning

I en benzinmotor antændes en blanding af luft og benzin ved hjælp af en gnist fra et tændrør. Når blandingen antændes, skubbes stemplet ned, og energi overføres til en krumtapaksel, som roterer.

Lader man i stedet mikrobølger antænde luft- og benzinblandingen, kan brændstofforbruget reduceres med op til 30 procent, mens udledningerne kan reduceres med 80 procent, hævder MWI.

I en artikel i avisen Schwarzwälde Bote siger en af ingeniørerne, som grundlagde selskabet, at fordelen ved at bruge mikrobølger er, at det giver en langt mere ensartet antænding.

Antænder alt samtidig

Illustration af teknologien. Illustration: MWI AG

Mens et tændrør antænder brændstofblandingen ved ét punkt, vil mikrobølger sørge for, at blandingen antændes i hele drivkammeret samtidig. Det giver en hurtigere og mere effektiv forbrænding, som foregår ved en temperatur, som er 100 kelvin lavere end ved brug af tændrør.

Læs også: Tændrør med laser kan få motorer til at køre 27 procent længere på literen

Dermed går der mindre energi tabt i varme. Altså kan brændstofforbruget reduceres, uden at kraften reduceres.

Princippet kan medføre, at en ny generation forbrændingsmotorer med lav udledning kan holdes på vejen i lang tid. For MWI's løsning skal kunne integreres i eksisterende løsninger uden behov for at udvikle en helt ny motor.

Interesse fra Asien

Det perspektiv har fanget bilproducenternes interesse. Ifølge Automotive News er MWI i samtaler med sydkoreanske og kinesiske bilproducenter, uden at det dog fremgår, hvilke der er tale om. MWI skal ikke have ønsket at give nogen kommentar til avisen.

MWI har nu hyret investeringsbanken Macquarie Capital til at lede efter en køber og partner, som kan bidrage til at få teknologien på markedet, skriver Automotive News. Og det er det, som skal have ført til de første samtaler med asiatiske producenter.

Teknologien blev patenteret i 2005 og har været under udvikling siden 2006. De seneste seks år har MWI arbejdet med at gøre den teknisk klar.

Blandt andet er der udviklet flere prototyper af motorteknologien, og de store tekniske udfordringer skal være løst. Nu mangler der bare bid hos en bilproducent.

Teknologien skal for øvrigt være egnet også til dieselmotorer og er ikke bare tænkt brugt i personbiler. Alle typer forbrændingsmotorer kan ifølge MWI potentielt udstyres med mikrobølgeantænding.

Artiklen er fra tu.no.

Læs også: Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Emner : Motorer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tændingssystem med microbølgeteknik lyder besnærende, men det lyder også som et produktidé der er opfundet for at skaffe penge væsentligt til forskerne så de kan eksistere et par år, før de endelig kommer frem til, at bilindustrien allerede har overhalet dem, eller de måtte give op på grund af tekniske problemer. Se hvad der skete da nogle selskaber mente at brint udvunder fra vand kunne sendes direkte ind i motorens forbrændingskammeret. Der skete intet, men der blev solgt tusinder at sådanne anlæg jorden over. Det var fup fra ende anden.

  • 4
  • 11

Måske de skulle prøve at kontskte producenter af skibsmotorer, hvis de leder efter et sted, hvor forbrændingdmotorer kan forventes stadigvæk at anvendes et godt stykke tid endnu.
De er nok for sent ude med bilmotorer.

  • 13
  • 4

Hvor langt skal en benzinbil køre pr. liter, for at den kan konkurrere med en elbil mht. CO2 udledning, hvis man antager, at der i mange år frem vil være lande, hvor man ikke kan få fat på CO2 'fri' strøm?

Hvis man kan komme tæt på det punkt, så er det jo fint med en fortsat udvikling af benzinmotoren.

  • 14
  • 6

...til at ske. Skal vi lave et væddemål? Ærligt.....
Jeg er så træt af at læse om fantasi-ting der skal forsinke,bevidst, indførslen af ebiler....
Antænding af en blanding af gas med mikrobølger ?

Prøv lige at forklare hvorfor Alfa ikke havde succes med dobbelttænding? Nu er der sikkert nogle som tom tænker på dobbelttænding ifht fly, men Alfa mente det var en god ide i biler ? Alfa ?
Nå, tilbage til væddemålet.. Jeg satser en urimelig dyr kasse vin til den der vinder væddemålet: (
Mvh Aksel

  • 7
  • 12

Var det ikke en af hovedbankerne bag cum-ex plyndringen af skatteydernes penge?
Og Wendelin Wiedeking er sandelig heller ikke et ubeskrevet blad.

Det lugter fælt.
Ikke noget jeg ville investere i. Og de fantastiske forbrugtal lyder som ren "snake oil".

  • 5
  • 5

De er nok for sent ude med bilmotorer.


Nej, vi skal have mange flere motorer som dog skal bruges meget mindre, små range extender motorer, måske 15 til 20 år indtil fuel cell eller andre teknologier kan tage over.

Hvis du kan klare den daglige pendling med batteri til godt 100km, og derfor kun i særlige tilfælde som familieturen til den anden ende af landet starter din range extender så kan brændstofforbruget og medfølgende CO2 udledning på få år falde til få procent af det nuværende.

Husk nul import af olie og benzin i 2050.

Elbiler uden store prisstigninger, og uden store tab af comfort og fleksibilitet, kræver udvikling af nye små range extender motorer ,IKKE tilføjelse af et halvt ton dyr og recursekrævende batteri til alle biler.

  • 8
  • 14

Prøv lige at forklare hvorfor Alfa ikke havde succes med dobbelttænding? Nu er der sikkert nogle som tom tænker på dobbelttænding ifht fly, men Alfa mente det var en god ide i biler ?

Hvis det virker i en Lycoming hvorfor skulle det så ikke virke i en almindelig bilmotor?
Har du prøvet at overvære de sidste punkter på tjeklisten i et lille fly med sådan en motor inden man letter?
Hvad sker der når man kobler det ene sæt tændrør fra??

  • 5
  • 2

Hvis det virker i en Lycoming hvorfor skulle det så ikke virke i en almindelig bilmotor?
Har du prøvet at overvære de sidste punkter på tjeklisten i et lille fly med sådan en motor inden man letter?


Årsagen til 'twin spark' på flymotor er vel primært aht. redundans, det at piloten normalt selv styre luft/benzin blanding vil jeg tro øger risikoen for at tændrøeret stifter som på en knallert?
En Lycoming har 2 ventiler pr. cylender, og to tændrør pr cylender, hvilket bevirker at hvis den køre på et tændrør så er forbrændingen asymetrisk, hvilket igen bevirker at omdrejningstallet falder når der skiftes fra Both til L eller R.
En 'single spark' har tændrøret (gnistgabet) i center af topstykket, hvilket sikre en nogenlunde symetrisk forbrænding.
De sidste generationer af Alpha twin spark har 4 ventiler pr. cylender, og det ene tændrør sidder i center, og det andet sider i siden 'til pynt'.
Der er nok en fordel i at have flere tændrør pr cylender, men den fordel forsvinder når de taber kampen om den gode placering med med ventilerne :-)

  • 6
  • 2

...til at ske. Skal vi lave et væddemål? Ærligt.....
Jeg er så træt af at læse om fantasi-ting der skal forsinke,bevidst, indførslen af ebiler....
Antænding af en blanding af gas med mikrobølger ?
...
Nå, tilbage til væddemålet.. Jeg satser en urimelig dyr kasse vin til den der vinder væddemålet: (
Mvh Aksel


Hej. Det vædemål tager jeg gerne. Hvis tænding med mikrobølger kommer i en almindelig tilgængelig bil så giver du mig en "urimelig dyr kasse vin". Hvis det aldrig bliver til noget så får du en. Faktisk er jeg så sikker i min sag at jeg gerne giver dig en fordel. Så hvis det aldrig sker så får du 100 kasser vin.
Kan du ikke sende mig kontakt info så jeg kan sende en besked når/hvis jeg har vundet.

  • 8
  • 5

Mikrobølger?

Vand har en særlig evne til at opsuge denne stråling, idet strålingen passer med svingninger i ilt-brintatomet i vand. Det gælder så også alkohol, organiske syre, glycerin mm., som har samme gruppe. Smøremidler, olier, benzin, petroleum og andre olieagtige stoffer opvarmes stort set ikke?

Så gas fra termisk forgasning med 3-5% så brint vil måske kunne bruges som brandsel.;-)(trægas)

  • 0
  • 1

Max Tranebæk

Tror du skal glemme alt om at din fantastiske batteribil udnytter brændstoffet med en virkningsgrad på 0.98.
Bare nogle ca. tal.
Dampkraftværker som kun producere EL har en virkningsgrad på ca. 45%.
Dampkraftværker som producere EL og fjernvarme har en virkningsgrad på ca. 90%.
I transmissionsnettet inkl. (vel omkring) ca. 5-6 gange transformer ud til forbrugerne er tabet 5-7%
Hvad sker der når kraftværkerne skal til at producere 50% mere EL til din (og andres) fantastiske batteribil?
Kan al den spildvarme udnyttes til fjernvarme? Virkningsgraden på kraftværket falder nok kraftig. Specielt om sommeren.
Dertil tab i din ladestation, batteri strøm ind, batteri strøm ud, EL-motor.
Der kan godt være at din EL-motor har en virkningsgrad på 0,98………… men så glemte du bare lige alt det andet for at kunne sammenligne.
Et par andre ting.
En EL-bil skal køre i 8 år før den produktionsmæssigt er CO2 neutral med en benzinbil.
Men så kan man da sige at den er billig at køre i pr km. Hummmmm. Jaaaa, El-prisen pr km er jo væsentligt billiger en benzinprisen pr km men man skal ikke glemme at den virkelige optankning kommer vel om en ca. 5 års tid, når der skal en ny batteripakke til. Til samme pris som bilen er vær til den tid.
Jo, jo en batteribil er fantastisk :o)

  • 4
  • 16

Bare nogle ca. tal.
"så glemte du bare lige alt det andet for at kunne sammenligne."

Jo tak.
Husk at alene raffinering af 1 ltr benzin/diesel bruger lige så meget strøm som en elbil kører over 10 km på. (Så nej vi skal ikke bruge 50% mere el til de fantastiske elbiler.)
Så er der yderligere ca camme mængde energi forbrug oveni, i form af råolie, gas, også til raffinering.
Dertil kommer energimængderne der bliver brugt på udvinding og transport.

En EL-bil skal køre i 8 år før den produktionsmæssigt er CO2 neutral med en benzinbil.

Det er det værste vås.
De "beregninger" er skudt ned mange gange. De er baseret på falske produktions forudsætninger, en BEV levetid kortere end ICEV, og at batteriet skrottes sammen med bilen, samt at en ICE ikke er mere CO2 belastende at fremstille end en elmotor.

Sørgeligt at BEV modstandere stadig holder krampagtigt fast i dette falsum.

(ca 40% af CO2 belastningen ved produktionen af en BEV kommer fra batteriet
ca 20% af Co2 belastningen ved produktionen af en ICEV kommer fra motoren)

den virkelige optankning kommer vel om en ca. 5 års tid, når der skal en ny batteripakke til. Til samme pris som bilen er vær til den tid.

Du understreger igen med tykt, dit vidensniveau
Der er 8 års garanti på alle producenters batterier.

Prøv eventuelt at undersøge lidt, også omkring batterilevetid inden du lufter alle dine fordomme

  • 13
  • 4

Eneste fordel ved Mikrobølgetændig jeg kan få øje på, er til alle de gamle benzin biler.
Som nævnt er der allerede udviklet ignition jet, der øger effektivitet med opmod 30%. Men det kan kun leveres i nye motorer.
Hvis benzin skal have en fremtid, skal det nok være med en for for turbine, istedet for stempler. Det vil kræve enormt dyr udvikling og produktionsomstilling.

El-biler derimod, kan se frem til mangedobling af batterikapaciteten i nærmeste fremtid. Når el-bilerne når en kapacitet på et par tusinde km pr. opladning, bliver komfort argumentet omvendt:
Der skal så rigtigt gode argumenter til at vælge en ICEV med al den vedligeholdelse, dårlige acceleration og lokal forurening den medfører.

  • 2
  • 3

Teknologien blev patenteret i 2005 og har været under udvikling siden 2006. De seneste seks år har MWI arbejdet med at gøre den teknisk klar.

Hvis dette patent ikke er et blålys, som nogle af de ovenstående hævder, så vil det ramme markedet i 2025, hvis det stadig er relevant til den tid.

  • 1
  • 1

Interesse fra Asien.

Artiklen nævner interesse fra Asien. Som omrejsende i Sydøstasien kan jeg godt se et marked her. For ikke så forfærdelig lang tiden så jeg i en artikel (vist nok Bangkok Post) at der var 2 ladestationer i Thailand. Thailand har et areal der er i runde tal 10 gange Danmarks. Så min næste bil vil antagelig være til 15% benzin og 85% alcohol (kaldet E85). Simpelt hen fordi jeg ikke kan få økonomi i en elbil og få den ladet undervejs. Jeg har ikke set ladestationer i andre lande i Sydøstasien. I øjeblikket kører jeg, når jeg er i Thailand på E20 (80% benzin, 20% ethanol), da min bil ikke kan køre på E85. Thailand producere selv ethanolen og er eksportør af Ethanol til motorbrændstof, så E20 og E85 er billigt, ca. 5 kr per liter. Bensin 7-8 kr.

Elbilen vil i storbyer som Bangkok have den skavank, at man helt uforudsigeligt kan ryge ind i en kø og sidde der 1½ time. Når man så er kommet ud af den kø kan man risikere at ryge i en ny kø. Hvis man så skal lukke for air condtion, fordi der er ved at være lav batteristand, så bliver der varmt i bilen, når solen skinner og der ikke er nogen vind (helt normale forhold).

Elnettet i Thailand vil antagelig kræve en kraftig udbygning, hvis der udover al den air condition, der skal trækkes, også skal strøm til elbiler. I den varme sæson er der helt tydelig nervøsitet for EL nedbrud, for så er der tilsyneladende ikke reservekapacitet. Topforbruget ligger normalt ca. kl. 14. Det er godt nok ikke det tidspunkt hvor flest lader el bilen, men nogle vil gøre det.

I en almindelig husinstallation har man kun 1 fase og i PEAs (provincial Electricity Authority) forsyningsområde er det ret pebret at få 3 faser ind. Så pebret at man som normal thaier ikke vil overveje det. Jeg har ikke set et privat hus med 3 faser inde. Så hjemmeladning vil tage tid.

Thailands regering ønsker med subsidier og skattelettelser at starte produktionen af el biler for ikke at blive tabt af dansen. Men ingen af de store bilfabrikker har så vidt jeg ved bidt på lokkemaden. Man har så vidt jeg har forstået fra den Thailandske regering lagt en ny og lidt anderledes lokkemad ud. Det vil formentlig i høj grad være produktion til eksport. Thailand er i øjeblikket stor eksportør af pickups med 13 km/l på diesel (det var den officielle økonomi på salgsmaterialet for 2 pickups foran et department store).

Artiklen nævner 30% brændstof besparelse. Det er den teoretiske grænse ifølge MWIs hjemmeside. Men hvis jeg bare kan få 10% besparelse så jeg kan køre 21 km/l istedet for 19 km/l så vil jeg da gerne tage det med.

Undskyld mit lidt rustne dansk og opsætningen. Det er mit første indlæg og jeg har ikke tid til at "lege".

  • 4
  • 2

Topforbruget ligger normalt ca. kl. 14. Det er godt nok ikke det tidspunkt hvor flest lader el bilen, men nogle vil gøre det.


Det lyder umiddelbart oplaget at benytte højere grad af solenergi i el-nette, da forbruget i nogen grad er relateret til solindstrålingen i dette land.
Man kunne måske endda have solceller på taget af bilen :)

Men din pointe er jo helt korrekt; det er meget svært at ændre noget, der kræver ændringer i infrastrukturen, selv i et land som DK.
Meget af dette bliver dog mere overkommeligt, når batterikapaciteten bliver bare 5 -10 gange større, hvilket den nok gør inden 2030.

  • 1
  • 3

Tak til
Il Bahnsen for saglig kommentar

El bilen
De fleste danskere kan bruge, er på er på markedet.
Jeg fik en tur i en Tesla
Vvvvuue en acceleration og kørsel.
Glem alt om en klaprende benzinmotor
Teslaen pendler hver dag Hornbæk - København uden problemer.

  • 2
  • 5

Gad vide hvordan P-V diagrammet så kommer til at se ud ?
Kan man forestille sig det svarer lidt til at stille ventilstyringen på et damplokomotiv tilbage når (lille gliderbevægelse) den skal løbe hurtigt/ kort fyldningsperiode ?

  • 0
  • 0

..der fik du lige et gratis point, eller hva...
Du skal definere en almindelig tilgængelig bil ! Ja, det skulle jeg have gjort fra starten af mit væddemål, sorry :-)
Nå, mikrobølgetænding i en almindelig tilgængelig bil er ikke en prototype af en bil. Eller proof of concept, eller en hensigtserklæring som er så moderne for tiden :-)
Det vil være en udbredt teknologi i stedet for et tændrør? Er det sådan jeg skal forstå det ?

Du virker ret sikker, det gør jeg også :-) lad os nu se hvem der vinder....
Kontaktinformation ? Er ret sikker på at hvis denne teknologi skulle komme på banen fra en eller anden faktaresistent bilproducent, så hører vi nok om det på disse sider ?

Mvh Aksel

  • 0
  • 0

Nu kommer Tesla Model 3, snart i DK - til en forventet pris på ~250 t.kr. Det er da ca. det mange bruger på bil idag? (dog stadig dyrere end en lille Kia osv. selvfølgelig).
Det bliver interessant at se om det ændrer markedet, som Elon håber.

  • 0
  • 2

Basisversionen vil nok ligge under 330.000kr, i USA $35.000
.

LR AWD koster i Danmark i dag 465.000kr, i USA $51.000
LR Performance i Danmark i dag 576.000kr, i USA $62.000

Disse 2 første (og største) modeller, der kun leveres med dual motor, leveres nu i februar herhjemme, og til marts for dem der ikke har tidlige reservationer.
basisversionen ser vi efter sigende først i anden halvdel af året
.

Tilægspakke, metallak, 19"fælge, og Autopilot (42.000kr) koster dyrt, især når/hvis afgiftsfradrags grænsen (på godt 400.000) overskrides.

  • 1
  • 1

tjaahh, det kunne man fristes til at tro... Hvorfor ser vi så ikke flere producenter der producerer motorer med f.eks. 2 tændrør pr. cylinder ?
Er det fordi der ikke er nogen gevinst ? Er det for dyrt ?
For dyrt? med den kamp der er for udnytte brændstof optimalt ? Hvis Alfa kunne bevise noget banebrydende for årtier tilbage, hvorfor er der så ikke andre producenter der har taget ideen op ? ? Kunne det være fordi der ikke er noget at hente ? Hvis vi snakker almindelige (bil)motorer(med succes) kan jeg ikke lige komme i tanke om nogen som i dag producerer motorer med to tændrør pr. cylinder ?, men vil da gerne udvide min horisont :-)

I min tid som GM mekaniker for 40! år siden var der ingen anstændige biler med dobbelttænding og det har der ikke været siden! Nåhh , er Alfa ikke et anstændigt bilmærke? Næh, ikke når de fastholder et så underligt motordesign, som ikke bidrager til noget som helst ud over en fed lyd :-)

Vil fastholde at dobbelttænding er hensyn til sikkerhed. lycoming eller Continental, lige fedt. Her er det sikkerhed der gælder. Det kan vi vel ikke være uenige om ?

mvh Aksel

  • 1
  • 1

I min tid som GM mekaniker for 40! år siden var der ingen anstændige biler med dobbelttænding og det har der ikke været siden! Nåhh , er Alfa ikke et anstændigt bilmærke? Næh, ikke når de fastholder et så underligt motordesign, som ikke bidrager til noget som helst ud over en fed lyd :-)

Vil fastholde at dobbelttænding er hensyn til sikkerhed. lycoming eller Continental, lige fedt. Her er det sikkerhed der gælder. Det kan vi vel ikke være uenige om ?

Den må jeg naturligvis reagere på, da jeg har en Alfa Romeo 156 med en AR32301 motor, som har to tændrør pr. cylinder.
Siden modellerne 156, 147 og flere andre med AR32xxx motorer har Alfa Romeo ikke produceret motorer med to tændrør pr cylinder. Faktisk var den efterfølgende JTS motor en GM produceret motor.
155-, 145-,75 plus et par andre modeller havde også den såkaldte Twin-spark motor men de var 8 ventilede.
Som altid jagter bilfabrikanterne hestekræfter i konkurrence med hinanden. I slutfirserne blev fire ventiler pr cylinder DET man skulle have for at være med, men Alfa Romeo valgte altså det dobbelte antal tændrør i stedet for dobbelt op på ventiler, og sendte dermed biler på markedet som matchede de andre på effekt. Siden valgte de så begge dele til, som på min 156'er. Min AR32301 yder 155 hestekræfter hvilket var ganske anstændigt i slut halvfemserne af en to-liters motor uden turbo.

Ad dine bemærkninger til underlige motordesign, så kan man med samme udgangspunkt hævde at Mazda's wankelmotor ikke er anstændig. Det mener jeg dog absolut den er, og den har også en fed lyd :-)
Af mange andre årsager mener jeg i øvrigt at Alfa Romeo er et særdeles anstændigt bilmærke. Kan da nævne den sekundære parameter holdbarhed, - og her har min 156 været utrolig stabil.

  • 0
  • 1

Hej.

Politikerne og vi andre i Danmark og i udlandet snakker af og til om hvor lang tid endnu det skal være tilladt at sælge nye benzin- og dieselbiler af personbil-typen. Nogle folk mener, at dette først skal forbydes i 2030 eller deromkring. Der er jo lang tid til. Så hvis motor med mikrobølger kommer på markedet om ca 2 år vil den jo kunne blive solgt i nye biler i relativ mange år.

Måske kunne motor med mikrobølger indgå i en benzin/el-plugin-hybrid i fremtiden. Så kunne vi måske få nogle ganske fine plugin-hybrider i fremtiden. Og det ville til den tid være spændende at se på vugge til grav - anelyser af de forskellige typer af personbiler.

Godt nytår

Kærlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 2
  • 3

...om en motor har et, to eller flere tændrør pr. cylinder ? Er det relevant, udover sikkerheds-aspektet i en lille flymotor ! Som jo ikke bare har ekstra tændrør, men separate tændingsanlæg som omfatter noget ! mere end de skide tændrør !!

Jeg vil fastholde at mere end et tændrør pr. cylinder i en bilmotor er overdone !
Hvis der var fordele mht. økonomi, mindre forurening, tror jeg andre producenter havde taget ideen op :-) ! ? Hvad Alfa gør er mig så inderligt ligegyldigt.......
Nu er det godt nok nogle år siden jeg rodede med Platin rør og rør med dobbelte sideelektroder, fornemmer ikke der er sket det store på den front ?
Så, nej, jeg kan (har) ikke hørt forskel :-)
Jeg har jo også kun det lille A-certifikat :-)

Mvh Aksel

Mvh Aksel

  • 0
  • 0

...nu nævner du selv Mazda Wankel.. hvor stor sucess har den haft ? Eller NSU ?
155 hk slut 90 erne for en Alfa? Så må det være surt at se en skide Hyundai med 143 ? som bare tramper derudad....

Alfa parameter, holdbarhed ?

Mvh Aksel

  • 0
  • 1

...nu nævner du selv Mazda Wankel.. hvor stor sucess har den haft ? Eller NSU ?
155 hk slut 90 erne for en Alfa? Så må det være surt at se en skide Hyundai med 143 ? som bare tramper derudad....

Alfa parameter, holdbarhed ?

og

Er det relevant, udover sikkerheds-aspektet i en lille flymotor ! Som jo ikke bare har ekstra tændrør, men separate tændingsanlæg som omfatter noget ! mere end de skide tændrør !!

Jeg har jo også kun det lille A-certifikat :-)

Først Mazda; Udover at Mazda indtil sidste år var den eneste japanske bilproducent, som har vundet Le Mans, og endda med en Wankel motor, så drejer diskussionen sig ikke om gabende kedelige transportgenstande, som den omsiggribende skare af automobilignoranter LADER sig transportere sig i (læg mærke til udtrykket).
Der er som antydet en udpræget skare i disse spalter som åbenbart hellere lader sig transportere, end at køre bilen selv. Det vil IMO svare til at sluge en pille hver dag, som kunne tilføre kroppen al den energi man behøver, så man kunne slippe for de tidskrævende måltider med smagsoplevelser og andet uvæsentligt.

Ligegyldige Hyundaier interesserer ikke en bilsnob som mig. I øvrigt underligt at fremhæve en 143 hk (velsagtens ny) bil over min 20 år gamle Alfa med 155hk. Pointe?
Jeg kan da GENTAGE, at min 156'er er den mest stabile bil jeg har ejet. Udover opgraderede undervognskomponenter, så mindes jeg kun at have skiftet almindelige sliddele i de godt syv år jeg har haft den. Selv med hensyn til rust stiller jeg gerne op til sammenligning med snart sagt alle andre almindelige bilmærker.

Så nævner du at du har et A - certifikat. Til en lille flyvemaskine?
IGEN må jeg nævne den dobbelte tænding på mange flymotorer. Du har bare ikke reageret på hvad der sker når man i tjeklisten slår det ene sæt tændrør fra. Lad mig hjælpe dig, - motoren falder i omdrejninger! Hvorfor Aksel?

  • 1
  • 4

Kan du ikke lige forklare mig hvorfor der ikke er flere producenter der sælger biler med wankel- motor? Er det gået helt hen over hovedet på dig at wankel har sine issues ?og har indti lvidere unormalt højt slid på det der svarer til stempelringene ?
Er du så gammel at du kan huske Suzuki's Re 500 ? Den blev der ikke solgt mange af, et par stykker, som Suzuki efterfølgende ikke ville servicere. Lidt ligesom Van Veen ? Den var til gengæld fed.

At Mazda vinder et løb, so what ? Hvor mange biler kører i dag med wankel motor ?
den må du gerne svare på ? Tror du den motortype har en fremtid?

Min pointe ? De 143 hk er sgu ikke fra en ny Hyundai, følger du ikke med ? Bilen er fra 2006, en simpel 2.0 der har kørt uden rep ? ud over bremser
Det gjorde den tidligere Accent endnu bedre 320 k km uden andet end et par skiver..
Tvivler noget på at en alfa kan gøre det bedre.
Tjeklist ?
Har du overvejet noget så simpelt som effekt/liter/effekt ? Er det grunden til omdr. falder når det ene anlæg bliver slukket ? Ja, for fanden da.....
Kan du da ikke forstå at det er procedure ifht. sikkerhed ? Nu er Lycoming/Continental jo ikke just højkomprimerede motorer, enig ? Om det er 140 hk udgaven eller 180 er for så vidt ligegyldig !
Og så må du vist medgive at det ikke kun er det "ene sæt tændrør man slår fra" ? Med mindre du anser et sæt tændrør for et komplet tændingsanlæg ?
Ellers prøver man vel først det ene anlæg, så det andet :-) iflg tjekliste. Det er ren sikkerhed....

For nu lige at vende tilbage til tråden som vist omhandlede mikrobølge tænding, har den en fremtid ?
Næ, ikke set gennem mine briller .-)

Mvh Aksel

  • 0
  • 0

Kan du ikke lige forklare mig hvorfor der ikke er flere producenter der sælger biler med wankel- motor? Er det gået helt hen over hovedet på dig at wankel har sine issues ?og har indti lvidere unormalt højt slid på det der svarer til stempelringene ?
Er du så gammel at du kan huske Suzuki's Re 500 ? Den blev der ikke solgt mange af, et par stykker, som Suzuki efterfølgende ikke ville servicere. Lidt ligesom Van Veen ? Den var til gengæld fed.

At Mazda vinder et løb, so what ? Hvor mange biler kører i dag med wankel motor ?
den må du gerne svare på ? Tror du den motortype har en fremtid?

Min pointe ? De 143 hk er sgu ikke fra en ny Hyundai, følger du ikke med ? Bilen er fra 2006, en simpel 2.0 der har kørt uden rep ? ud over bremser
Det gjorde den tidligere Accent endnu bedre 320 k km uden andet end et par skiver..
Tvivler noget på at en alfa kan gøre det bedre.
Tjeklist ?
Har du overvejet noget så simpelt som effekt/liter/effekt ? Er det grunden til omdr. falder når det ene anlæg bliver slukket ? Ja, for fanden da.....
Kan du da ikke forstå at det er procedure ifht. sikkerhed ? Nu er Lycoming/Continental jo ikke just højkomprimerede motorer, enig ? Om det er 140 hk udgaven eller 180 er for så vidt ligegyldig !
Og så må du vist medgive at det ikke kun er det "ene sæt tændrør man slår fra" ? Med mindre du anser et sæt tændrør for et komplet tændingsanlæg ?
Ellers prøver man vel først det ene anlæg, så det andet :-) iflg tjekliste. Det er ren sikkerhed....

Jeg bliver nødt til at kommentere en række af dine opfattelser Aksel.

Wankelmotoren havde og har sine udfordringer. Som du korrekt nævner så kneb det med at holde pakningerne tætte og NSU knækkede da også nakken med deres RO80, og det var faktisk synd. Da den blev lanceret i slut-tresserne var den et årti foran alle andre i designet.
Det er dog lykkes for Mazda at få motoren til at holde rimelig godt, men den er glad for juice, og DET er hvad masserne – altså Hr. og Fr. Leverpostej fokuserer på. Så får de deres folkevalgte til at brandbeskatte biler med et højere forbrug, og så bliver der ikke solgt biler. Og nej – jeg tror ikke på en fremtid for Wankel motoren, men det forhindrer os ikke i at hylde den, nyde lyden og den tekniske konstruktion, som var næsten vibrationsfri.

Mazda vandt Le Mans i 1991 med deres model 787 med en 4-kamret Wankel motor. Nyd lyden her: https://www.youtube.com/watch?v=OjwwV20iZYE
Denne præstation satte Mazda på verdenskortet og det lykkedes at glemme de dræbende kedelige 626'ere for en stund. Wankel motoren kom dog i en række af deres modeller, men jeg mindes kun at deres RX7 og RX8 røg ud på verdensmarkedet. Dem er der til gengæld peber i og jeg holder især af RX8'erens smarte ”selvmordsdøre” til bagsædet.

Hvorfor deltog Mazda i Le Mans, og hvorfor bruger bilfabrikanter utallige millioner eller endda milliarder på racerbiler? Det hedder simpelthen markedsføring. Det gamle mundheld ”Win on Sunday – sell on Monday” gælder stadig.

Af din Hyundai så mindes jeg ikke at du nævnte nogen årgang. Er det er Elantra eller Sonata? Jeg er ikke lige skarp på disse modeller, da de forekommer mig kønsløse og usynlige, jævnfør tidligere nævnte bilkøbere. Den kører sandsynligvis godt nok (hvis godt nok er godt!) og tilfredsstiller åbenbart dit behov for transport og fred med det.

Som nævnt har min Alfa 156 kørt ganske problemfrit, men det er ikke altafgørende for mit valg af bilmodel. Først og fremmest skal den være til at betale, og dernæst se godt ud, og her står italieneren jo stærkt.
Lad mig forklare mig med en analogi. Når kvinderne køber tøj, så vælger de ikke Kansas arbejdstøj, selvom det er slidstærkt, varmt og billigt. Næh det skal være moderne, ikke nødvendigvis stærkt, praktisk eller billigt. Kald dem og os for forfængelige if you like. Du må endda kalde mig bilsnob. Lukket inde i vores metalkasser derude, kan du heldigvis ikke ”høre” hvad jeg tænker om Hr. Leverpostej i sin ”Kansas”-bil, - hvis du forstår.

Ad Lycoming eller Continental med dobbelttænding. Selvfølgelig har de det af sikkerhedsmæssige årsager, men det er ikke det diskussionen drejer sig om.
Det ser bare ud til at du misforstår tjekpunktet med at koble det ene tændingssæt fra. Jeg mener selvsagt et sæt af gangen som man gør på tjeklisten.
Jeg taler jævnligt med en erfaren flymekaniker fra flyværkstedet lige ved siden af vores, og vi kom ind på denne diskussion. Han giver mig aldeles ret i at motoromdrejningerne falder med omkring 100, når man kobler det ene (eller det andet) sæt fra. Og her spurgte jeg dig forrige gang: Hvorfor Aksel?
Svaret er naturligvis at to tændrør er bedre til at antænde en gasblanding end et tændrør. Det er denne effekt som får omdrejningerne og dermed effekten til at falde ved tjekpunktet. Det burde ikke være nødvendigt at fortælle en A-certifikat indehaver det.

Jeg skal medgive at sammenligningen med min Alfa motor er lidt fjern, for mens amerikanerne hader omdrejninger, og nødigt drejer over 2500/min, så begynder det røde felt i min bil ved 7000/min, i øvrigt delikat placeret så nålen skal stå lodret op for at ramme 7000. Sådanne detaljer er ikke uvæsentlig ved valg af bil !
Som beskrevet har min motor mere travlt end amerikaneren, så det gælder om at sætte fut i forbrændingen så hurtigt som muligt, og her hjælper to tændrør. Og som du nævner er der ikke megen kompression i de amerikanske motorer. Det er ikke her de henter effekt, de borer bare nogle større huller.

  • 0
  • 1

Har du overvejet noget så simpelt som effekt/liter/effekt ? Er det grunden til omdr. falder når det ene anlæg bliver slukket ? Ja, for fanden da.....

Forresten - glemte at nævne, - hvis du har set videoen
https://www.youtube.com/watch?v=OjwwV20iZYE
- vil du se i de små blå noter hvad slagvolumen er, - 2,6 liter - uden turbo!
Der er også beskrevet at motoren nærmest ikke var slidt efter 24 timers hæsblæsende ræs, og at den ville kunne trimmes op til 930 HP.
Og endelig er der nævnt en detalje om antallet af tændrør :-)

  • 0
  • 2

..dit syn på alfa, kvinders tøjvalg og forskellige motorers karakteristik siger mig intet, sorry !!
Men som tidligere skrevet , så kunne du jo vende tilbage til tråden.. :-)
Hvis du har noget nyt om at alfa vil være de første med mikrobølgetænding, så værs'go..

Mvh Aksel

  • 0
  • 0

...er du stadig sikker på at der kommer bilmotorer med mikrobølge-tænding ? Hvis en (fyret) chef fra Porsche ikke kan finde nogen der "bider på" (fra artiklen) hvem fanden skulle så ? Det skulle da lige være VW ! som vist har nok at kæmpe med lige nu.....
Wee, 100 kasser vin som jeg vil hælde direkte i kloakken medens du kigger på.....
Aksel

  • 0
  • 1

...Er du klar over at du kæmper mod uret"eller tiden" om du vil ? tror du virkelig at der er fjolser som om bare et år stadig/starter med udvikling af mikrobølgetæning ? Så er du nok ikke helt opdateret!!!! Hvor lang tid var Porsche-fjolset om bare at publicere det ?
Kan du ikke lige fortælle/linke til den/de idioter der skulle tage den ide op ?
Igen, iflg. artiklen: venter på bid !!!!
Vor herre bevares..
Aksel

  • 1
  • 3

...end jeg først troede. Mener du alvorligt at der om x milliard år stadig kører fossilbiler rundt, så er du fandme dum !!!! Tjah, der er sikkert også fjolser og idioter som tror at der findes skide Alfa til den tid, med eller uden deres berømte dobbelttænding :-)
Du kan jo lige læse i tråden hvad jeg mener om dobbelttænding. Fjols....
Og hvis du endnu ikke har fattet det....Kan du så ikke lige skrive lidt om hvor mange producenter der leverer biler(motorer) med dobbelttænding, eller forventer at gøre det? Sidste sætning er meget vigitg !! Eller med mikrobølge-tænding ?
Aksel

  • 0
  • 3

Hvorfor blive ved med at benytte en klaprende og ineffektiv benzinmotor. Virkningsgrad max 20%Tsk - tsk -
https://www.britishgas.co.uk/business/blog...

Det hevdes at Formel 1 motorer nå har opp til 50% virkningsgrad og drivstofforbruk er neste halvert siden 2005. Denne høye virkningsgraden er trolig basert på hybriddrift ved at masse energi gjenvinnes ved nedbremsing (det nevnes i forhold til virkningsgraden at motoren er en hybrid). En kan tenke seg at motoren alene har en virkningsgrad på 38% og regenerering bidrar med 30%, ti sammen 50%. Det samme regnestykket kan gjøres med en Prius Hybrid med optimalisert bensinmotor med ca 40% virkningsgrad. Prius Hybrid bruker beviselig ca 30% mindre brennstoff enn tilsvarende bensinbiler, dermed blir virkningsgraden for hele hybridpakken opp til 52%.

En annen forklaring for Formel 1 motoren er at den har en turbo som også drives med en elmotor (i tillegg til eksos. Elmotoren vil raskt gi turbotrykk og samtidig generere strøm når det er overskudd av eksos. Denne strømmen går til et lite batteri og eller driver en annen elmotor som går inn i girkassen.

Elmotoren regenerer strøm også ved bremsing. I tillegg så har dagens F1-motorer et forkammer i sylindetoppen der en fet bensinblanding fortennes slik en ildstråle kommer ut og tenner resten inne sylinderen. Hvilket fører til raskere og mer effektiv forbrenning (høyere virkningsgrad).

Uansett så er nol regenerering mye av årsaken til imponerende reduksjon av drivstofforbruk.

Dessverre er F1-motorer forbundet med mye hemmelighold slik at vi holdes ute fra interessant informasjon.

  • 1
  • 2

Ketill det er rigtigt at F1 motorer omsætter +50% af energien til fremdrift.

Det er ikke en enestående høj effektivitet, da fx store skibsmotorer ligger på +60%.

Hovedårsagen til at vi nok hverken kommer til at se MWI teknologi eller F1 teknologi er at bilfabrikker stratificerer markedet.

Hvis man puttede F1 teknologi i en 1L motor, så ville enhver mikrobil blive en pocket rocket der kører over 30km/L.

Både MWI teknologien og F1 teknologien har en timing fordel, da der sker næsten øjeblikkelig og samtidig eksplosion.

Hvis man kombinerede med PWSC (Pressure Wave Super Charger) og OPOC (Opposed-Piston-Opposed-Cylinder) og MWI og linear generator, så ville man formentlig kunne nærme sig skibsmotorer i effektivitet i en lille motor, der er egnet til REX, hvor motoren kontinuerligt kan drives på toppen af sin power curve, fordi den ikke trækker, men kun producerer strøm.

  • 0
  • 2

Ketill det er rigtigt at F1 motorer omsætter +50% af energien til fremdrift.Det er ikke en enestående høj effektivitet, da fx store skibsmotorer ligger på +60%.

50% er oppsiktsvekkende for en bensinmotor og særlig en F1-motor som er optimalisert for effekt og dermed i utgangspunktet tradisjonelt ender opp med dårlig virkningsgrad. Du må gjerne forklare meg hvordan F1-motoren oppnår denne høye virkningsgraden og hvorfor den betegnes som en hybridmotor.

Store totakts skipsdieselmotorer har en virkningsgrad på 50+. Kan du dokumentere din påstand om 60+?

  • 0
  • 0

....Hvornår ser vi F1 teknologi i en gadebil ? -med en effektivitet på omkring 50 % Efter min bedste overbevisning (håb) er det ikke lige der fabrikkerne lægger deres penge. Så er man fandme dum....
Og ufattelig dum hvis man tror en motor optimeret til race kommer i nærheden af nævnte effektivitet i almindelig trafik !!!!!
Aksel

  • 0
  • 0